Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afstand tot Mars (uitgedrukt in pixels)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Afstand tot Mars (uitgedrukt in pixels)

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
    En dat zeggen wij toch ook!!!!!!!! GOD!!!!!

Ik zeg toch ook dat op mijn scherm 1 pixel de grote heeft van 0,265 op 0,265 mm. (Maar ik zeg toch ook dat je de technische fiche moet raadplegen van je eigen scherm op die van jou te kunnen weten.) Maar die reclameborden die ze langs de weg hebben staan. Die hun pixels zullen wel enorm veel groter zijn, want zelfs op afstand kun je al zien dat die dingen bestaan uit grote blokjes licht.

Dus een pixel heeft wel een grote, maar die kan verschillen van scherm tot scherm, en zelfs van media tot media.
    Dus een pixel heeft nog steeds geen afmeting.
    Maar dat bleef je wel afstrijden...

dus kan mars ook op 1 pixel van de aarde liggen...
    evengoed als mijn werk op 1.000.000.000 pixels afstand kan liggen.
    omdat een pixel geen afmeting heeft.

Dus ligt mars op 3000varkens afstand van de aarde...
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
      Een pixel bestaat uit subpixels, bestaat uit een onderliggende kleurencombinatie.
      Een pixel is het kleinst mogelijk weer te geven 'punt' van een beeld dat de eigenschappen nog bevat.
      Ga je een stage dieper, dan ga je meestal groen/rood/blauwe dots zien... die dus geen eigenschap van het beeld meer bevatten.

Hoe groot die dots zijn kan enorm varieren...

als je 3 lampen (rood/groen/blauw) van 1meter doorsnede op een witte muur richt (op bv 1meter afstand) met elk een bepaalde "straalkracht" en die perfect op elkaar laat schijnen..
      dan heb je 1 pixel... die veel groter zal zijn als 0.265mm...

dus een pixel is een omschrijving van 3 kleuren, maar heeft nog steeds geen afmeting.
      Oké, dus die tekst had ik met snel lezen dus toch begrepen.
      Mvg,
      Rudy Mas
      Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

Comment

Dus een pixel heeft nog steeds geen afmeting.
        Maar dat bleef je wel afstrijden...

dus kan mars ook op 1 pixel van de aarde liggen...
        evengoed als mijn werk op 1.000.000.000 pixels afstand kan liggen.
        omdat een pixel geen afmeting heeft.

Nee dus, want alhoewel een pixel van scherm tot scherm kan verschillen, blijft bij de illustratie van de afstand aarde <-> mars, 1 pixel gelijk aan 127,57KM.

En als je weet dat 1 pixel die afstand heeft, dan hoef je enkel de afstand van aarde <-> mars te deken door 127,57KM om te weten hoeveel pixels er tussen de aarde en mars in de illustratie liggen.

Hoe groot de pixels van jou scherm zijn hebben hier geen invloed op. Want het scrollen van het scherm gebeurd aan een aantal pixels per seconde. En of die pixels nu groter of kleiner zijn, het scrollen gebeurd even snel. (Op pixel niveau, niet op afstand afgelegd op je scherm. )

Maar... en ik hoop dat ik het nu niet onnodig ingewikkeld ga maken. Omdat de werkelijke pixel grote kan verschillen van scherm tot scherm, en de maker van die website werkt met de juiste aantal pixels gebruikt in verhouding van zijn schaal, kan het zijn dat de illustratie op uw scherm groter of kleiner kan tonen, afhankelijk van hoe groot jou pixels zijn.

Als ik dit lees, is het mij wel duidelijk, maar ik heb schrik dat ik het nog onduidelijker heb gemaakt als je niet mee bent met het basis principe.

Kort samengevat. Een pixel heeft geen waarde, zolang je geen referentie hebt. Daar een ieder, door even de technische fiche van zijn scherm te raadplegen, wel afmetingen van zijn eigen scherm kan vinden. Is het voor elk individu wel mogelijk te bepalen hoe groot de pixels van hun eigen scherm is.

Daarom dat de maker van die website gebruik maakt van een schaal 1 pixel = 127,57KM, omdat onafhankelijk van je werkelijke grote van je eigen pixels van je scherm, de verhouding blijft wel gehandhaafd. Iemand met grote pixels zal de aarde en de maan en mars groter zien op zijn scherm dan iemand van wie zijn pixels kleiner zijn.
        Last edited by Rudy Mas; 9 april 2013, 14:14. Reden: Extra conclusie toegevoegd
        Mvg,
        Rudy Mas

Comment

Het word vermoeiend en eentonig:

Hoe kan je iets dat varieert in afmeting gebruiken als afstandsaanduiding...
          de reden dat deze discussie blijft duren is: het is leuk gedaan, en blijkbaar moet dat verdedigd worden.

Dat het leuk getoonde effectje van geen enkel belang is, omdat een pixel.... geen vaste afmeting/lengte/whatever heeft...

Dan het vergelijken met een cartograaf: heeft geen zin...
          want centimeter/meters... hebben afmetingen... dus kan je schalen maken...
          maar van een "onbepaald" iets... kan je dus niet gebruiken als schaalaanduiding...

tenzij je het ook nuttig en leuk vind om te weten dat mijn huis op 300 varkens van mijn werk ligt...
          dat het varken in mijn stal 1meter lang/breed/hoog is... en dat van jou maar 30cm hoog/breed/lang... maakt niet uit,
          want er is iets gemeten, dus is het ok.

wat ik nog toevoegen wou (en dan stop ik er naderhand wel mee hoor):
          Als je je afmeting van je scherm deelde door het aantal pixels.
          Hield je er dan rekening mee dat er tussen die pixels ongebruikte ruimte ligt?
          Ruimte die je niet mag meetellen als pixels?

En wat als je je resolutie lager instelt?
          is de pixel dan gegroeid? of is de ruimte tussen de pixel groter geworden?
          Last edited by Koeno; 9 april 2013, 14:19. Reden: nog een toevoeging
          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Het word vermoeiend en eentonig:

Hoe kan je iets dat varieert in afmeting gebruiken als afstandsaanduiding...
            de reden dat deze discussie blijft duren is: het is leuk gedaan, en blijkbaar moet dat verdedigd worden.
            Daar zit nu juist het probleem. De enige manier om een illustratie te geven van een grote op het internet, is werken met een schaal in pixels. Je kunt nooit een afbeelding van 50x50pixels even groot weergeven op alle schermen, enkel en alleen al omdat de pixels van grote kan verschillen van scherm tot scherm. MAAR.... 1 pixel blijft wel 1 pixel op elk scherm. (De afbeelding zal enkel groter of kleiner ogen afhankelijk van het scherm.)

Maar een afstand waar je zegt, 1 pixel zou zoveel KM moeten voorstellen, zal wel in verhouding dezelfde afmeting blijven, alhoewel het op 1 scherm visueel bijvoorbeeld 10cm kan zijn en op een ander 15cm. (Maar de schaal blijft wel onveranderd in pixels. En daar je als referentie de diameter van de aarde hebt. Kun je het visueel heel goed voorstellen daar die aarde ook groter of kleiner zal ogen door de wisselende grote van de pixels van schermen. Je zou dus eigenlijk de diameter van de aarde moeten meten om te weten hoeveel cm = km. En dan kun je de afstand... indien afgebeeld op 1 scherm... tussen aarde en mars meten en vermenigvuldigen met de factor die je net hebt gemeten.)

Dit is via een forum eigenlijk heel moeilijk uit te leggen, daar je eigenlijk een hele hoop illustraties zou moeten maken om het uit te leggen.

Ik begrijp jou standpunt ook wel, omdat je visueel eigenlijk verschillende resultaten zou kunnen zien. Maar het principe van werken met pixels als schaal op het internet is heel normaal. Althans, toch voor mij.

Dat het leuk getoonde effectje van geen enkel belang is, omdat een pixel.... geen vaste afmeting/lengte/whatever heeft...
            Toch wel, want het scrollen gebeurd aan x aantal pixels per seconden. Dus hoe groot of klein je pixels ook zijn, de tijdsduur om mars te bereiken zou hetzelfde moeten zijn. Je scrolt namelijk niet aan een aantal cm/seconde, maar aan pixels/seconde.

Dan het vergelijken met een cartograaf: heeft geen zin...
            want centimeter/meters... hebben afmetingen... dus kan je schalen maken...
            maar van een "onbepaald" iets... kan je dus niet gebruiken als schaalaanduiding...

tenzij je het ook nuttig en leuk vind om te weten dat mijn huis op 300 varkens van mijn werk ligt...
            dat het varken in mijn stal 1meter lang/breed/hoog is... en dat van jou maar 30cm hoog/breed/lang... maakt niet uit,
            want er is iets gemeten, dus is het ok.
            Tja, maar dit werkt niet. Een varken bepaald niet de schaal van onze wereld. Een pixel bepaald wel de schaal van je scherm. Een pixel blijft een pixel, of die nu 0,2mm groot is of 1cm. Als je heel de afgebeelde wereld in dezelfde schaal maakt, krijg je dus wel een geijkte meetmethode.

1) A-_-_-_-B
            2) A--__--__--__--B

Mijn pixel is - & _ groot. Jouw pixel is -- & __ groot.
            1 pixel is 1 meter.

1) Persoon A staat 7 meter van persoon B
            2) persoon A staat 7 meter van persoon B

Alhoewel 1 en 2 er anders uitzien op je scherm, kun je bij een ijking van het beeld wel bepalen dat beide personen even ver van elkaar staan. Dat is net zo met het ijken van je pixels.

Deze vergelijking klopt niet helemaal, omdat ik zou eigenlijk de lengte van A moeten gelijkstellen aan - of _. En voor -- en __ zou ik A in dezelfde grote moeten aanpassen. Pas dan heb je een ijking die helemaal klopt. Ik had met een img kunnen werken van 50x50 voor - en _ en 100x100 voor -- en __. Dan was het nog duidelijker geweest.
            Last edited by Rudy Mas; 9 april 2013, 14:44.
            Mvg,
            Rudy Mas

Comment

Dus je blijft volharden in je ongelijk?

dan heeft het geen zin meer om verder te gaan.
              Succes met je foute redenering

Comment

Dus je blijft volharden in je ongelijk?

dan heeft het geen zin meer om verder te gaan.
                Succes met je foute redenering
                Hetzelfde voor jou!

PS: Als je niet bent ingezoomd met je browser, dan moet je de diameter van de afgebeelde aarde eens meten. Delen door 100 en je weet dadelijk hoe groot de pixels van je scherm zijn. Ik heb dat hier net even gedaan en het klopt.
                Last edited by Rudy Mas; 9 april 2013, 15:10. Reden: Update
                Mvg,
                Rudy Mas

Comment

In het kort gezegd :
                  Er is hier een gezellige spraakverwarring bezig.
                  Een pixel is een punt dat informatie bevat over licht. Een punt heeft geen afmetingen maar heeft wel een bepaalde plaats en een bepaalde waarde. Op een scherm of een sensor. Een adres dus.
                  Het gekke is dat een pixel op zichzelf geen afmetingen heeft maar wel een diepte. Uitgedrukt in bpp (bit per pixel). Die diepte bepaald de hoeveelheid informatie die de pixel voorstelt.
                  Die informatie kan zijn : zwart of wit = 1 bpp. Of 8 bpp = 265 kleuren. Of 24 bpp = Echte kleuren (of 16,8 miljoen verschillende definities van kleur).
                  Dus ook die diepte heeft geen afmeting wel een grootheid. Een punt is een plaats, geen lengte, noch oppervlakte noch volume.
                  .......................

Dat is zoals mijn Samsung WB2000 camera die een sensor heeft van 10,6 miljoen lichtjaar.
                  En een zoomlens van 4.3 liter tot 21.5 liter

PS: Het is nochtans een toffe video die TS hier gepost heeft.
                  "In een tijd van universeel bedrog is het vertellen van de waarheid een revolutionaire daad." ~ George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                    In het kort gezegd :
                    Er is hier een gezellige spraakverwarring bezig.
                    Een pixel is een punt dat informatie bevat over licht. Een punt heeft geen afmetingen maar heeft wel een bepaalde plaats en een bepaalde waarde. Op een scherm of een sensor. Een adres dus.
                    Het gekke is dat een pixel op zichzelf geen afmetingen heeft maar wel een diepte. Uitgedrukt in bpp (bit per pixel). Die diepte bepaald de hoeveelheid informatie die de pixel voorstelt.
                    Die informatie kan zijn : zwart of wit = 1 bpp. Of 8 bpp = 265 kleuren. Of 24 bpp = Echte kleuren (of 16,8 miljoen verschillende definities van kleur).
                    Dus ook die diepte heeft geen afmeting wel een grootheid. Een punt is een plaats, geen lengte, noch oppervlakte noch volume.

Dat is zoals mijn Samsung WB2000 camera die een sensor heeft van 10,6 miljoen lichtjaar.
                    En een zoomlens van 4.3 liter tot 21.5 liter

PS: Het is nochtans een toffe video die TS hier gepost heeft.
                    niks van begrepen dus. Als iets is afgebeeld met 100 ppi dan zitten er 100 pixels in een inch en is een pixel dus op dat moment per definitie 1/100 inch groot .

een pixel kan dus wel afmeting hebben .

en het is GEEN VIDEO !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ruudbaers Bekijk bericht
                      niks van begrepen dus...........
                      Dat is jammer!
                      "In een tijd van universeel bedrog is het vertellen van de waarheid een revolutionaire daad." ~ George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                        Dat is jammer!
                        Veel zal ook afhangen van hoe je naar een pixel kijkt natuurlijk. Als los concept heeft een pixel inderdaad geen waarde of afmeting.

Toegepast op een medium zoals een scherm, kan de pixel een bepaalde licht-frequentie uitstralen maar ook een fysieke grote hebben.

Zelfs op papier heeft een pixel (punt) een bepaalde frequentie die bepaalde golven zal absorberen en andere weerkaatsen, dit bepaald de kleur die wij waarnemen. Maar ook op papier zal een pixel een welbepaalde afmeting hebben.

Ik denk dat hier ergens het probleem zit om het begrip pixel te kunnen begrijpen. Net zoals een foto van 900 op 600 pixels op één zijn scherm maar een kleine foto is, is dat op iemand anders zijn scherm misschien een heel grote foto. Terwijl de schermen waarop het wordt afgebeeld misschien toch even groot zal zijn. (En hier komt dus de dimensie van de pixel grote de kop opsteken. )
                        Mvg,
                        Rudy Mas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
                          Ik denk dat hier ergens het probleem zit om het begrip pixel te kunnen begrijpen. Net zoals een foto van 900 op 600 pixels op één zijn scherm maar een kleine foto is, is dat op iemand anders zijn scherm misschien een heel grote foto. Terwijl de schermen waarop het wordt afgebeeld misschien toch even groot zal zijn. (En hier komt dus de dimensie van de pixel grote de kop opsteken. )
                          Neen, daar komt de PPI of DPI zijn grote kop opsteken.
                          Het is de DPI/PPI die bepaalt wat de afmeting wordt,
                          maar een pixel an sich heeft nog steeds geen afmeting...

Je bedoelt idd hetzelfde als dat hier al zoveel gezegd wordt,
                          maar je mist de belangrijke stap:

Zonde PPI/DPI geen afmeting...

Comment

Neen, daar komt de PPI of DPI zijn grote kop opsteken.
                            Het is de DPI/PPI die bepaalt wat de afmeting wordt,
                            maar een pixel an sich heeft nog steeds geen afmeting...

Je bedoelt idd hetzelfde als dat hier al zoveel gezegd wordt,
                            maar je mist de belangrijke stap:

Zonde PPI/DPI geen afmeting...
                            Dat is juist hetzelfde. Jij zegt gewoon dar er x aantal pixels in een inch zitten.
                            Wel, ik begin van 1 pixel is zo groot, wat dan inhoudt dat ik x aantal pixels nodig heb om een inch te bereiken.

Net hetzelfde, maar vanuit een ander standpunt bekeken.

Je kan het vergelijken met, er zitten 10 blokjes in 1 meter.
                            Terwijl ik zeg, 1 blokje is 10cm hoog, dus ik heb er 10 nodig om 1 meter te bereiken.

Maar... er is een verschil tussen papier en scherm.

Op papier kun je wel meer of minder pixels op een bepaalde vierkante centimeter zetten, en hierdoor verschillen ook de grote van je pixels.

Op een scherm is echter een pixel een welbepaalde afmeting en zal dit de grote van de afbeelding bepalen. (Dit bij een weergave van 100% natuurlijk.)
                            Last edited by Rudy Mas; 9 april 2013, 17:05.
                            Mvg,
                            Rudy Mas

Comment

En om je voor te zijn. Ja, je kan ook meer pixels laten zien op een scherm dan je scherm groot is, maar eigenlijk is dat een leugen van je videokaart.

Wat bedoel ik, dat hij al de pixels van je foto zal bekijken en via complexe algoritmen zal verkleinen tot de aantal pixels die je scherm tot zijn beschikking heeft. Daarom ook dat als je een foto op 1:1 bekijkt, je de ruis in je foto's beter zult zien, omdat die bij een 1:x verhouding worden weggewerkt daar er voor 1 pixel op je scherm, eigenlijk x aantal pixels zijn verwerkt tot 1 pixel.

Bij websites, waar we het hier over hadden, gaat men er altijd vanuit dat mensen kijken met een verhouding van 1:1. (Ik persoonlijk ben altijd ingezoomd in mijn browsers, omdat anders sommige teksten op bepaalde websites te klein worden. Meestal websites die geen resolutie detectie doen van hun bezoekers.)
                              Mvg,
                              Rudy Mas

Comment

Geeuw, je redenering klopt niet...

STEL:
                                A/B = C
                                hoe kan je C weten... als je A/B (ppi) niet weet...

Comment

Working...
                                X