Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lengte van de UTP-kabel van belang ? ( signaalverlies ???? )

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lengte van de UTP-kabel van belang ? ( signaalverlies ???? )

    Morgen stappen we over van Sky-naar-Tele
    Ik heb via de kruipkelder een UTP van de garage tot mijn bureau laten trekken, maar de kabel is in mijn bureau zeker nog een 5-tal meter "te lang".

    Op zich is dat geen probleem, want ik kan die netjes oprollen en wegbergen in ruime kabel-kasten, dus afknippen tot op de juite lengte is zeker geen noodzaak.

    Alleen vraag ik me af of té veel kabel-lengte niet gaat resulteren in enig signaalverlies ?

    Indien het niet nodig is, kort ik de kabel liever niet in.
    Afknippen kan nog altijd, maar een stukje "aanzetten" is moeilijker

    Kan iemand mij hier raad in geven?

    Vriendelijk dank.
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Re: Lengte van de UTP-kabel van belang ? ( signaalverlies ???? )

    Je zal geen signaalverlies hebben, utp cat5 mag zelfs tot 100 meter zijn.

    mir
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

    Comment


    • #3
      Re: Lengte van de UTP-kabel van belang ? ( signaalverlies ???? )

      100m is het theoretische maximum maar wij adviseren om onder de 85m te blijven (CAT5e met foiled kabel)

      Comment


      • #4
        Re: Lengte van de UTP-kabel van belang ? ( signaalverlies ???? )

        Op 't werk gaan we met utp niet verder dan 90m. Als de afstand tussen je garage en bureau niet langer is dan 90-100m zal er geen probleem zijn

        Comment


        • #5
          Re: Lengte van de UTP-kabel van belang ? ( signaalverlies ???? )

          Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
          Afknippen kan nog altijd, maar een stukje "aanzetten" is moeilijker
          helemaal niet moeilijk!! click
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Lengte van de UTP-kabel van belang ? ( signaalverlies ???? )

            OK, bedankt. Ik had er geen flauw idee van.
            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
            Si non, on devient bonbon
            Et les gens nous mangent !"

            Comment


            • #7
              Re: Lengte van de UTP-kabel van belang ? ( signaalverlies ???? )

              Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
              helemaal niet moeilijk!! click

              Ha ha ha, bestaat dat ook al ! Nu ja, in feite handig hé.
              Zal de link maar bewaren.
              Bedankt, Koen !
              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
              Si non, on devient bonbon
              Et les gens nous mangent !"

              Comment


              • #8
                Re: Lengte van de UTP-kabel van belang ? ( signaalverlies ???? )

                Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                Ha ha ha, bestaat dat ook al ! Nu ja, in feite handig hé.
                Zal de link maar bewaren.
                Bedankt, Koen !
                Handig wel, maar die dingen zijn niet altijd even goed.Ze durven nogal eens een slecht contact of dataverlies geven.
                Ze versterken ook niet maar zetten enkel kabel aan elkaar. Als je langer dan 85m wil gaan zet je er best gewoon een switch tussen. Dat doet de truc meestal wel :-)
                FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

                Comment


                • #9
                  Re: Lengte van de UTP-kabel van belang ? ( signaalverlies ???? )

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht
                  Handig wel, maar die dingen zijn niet altijd even goed.Ze durven nogal eens een slecht contact of dataverlies geven.
                  Ze versterken ook niet maar zetten enkel kabel aan elkaar. Als je langer dan 85m wil gaan zet je er best gewoon een switch tussen. Dat doet de truc meestal wel :-)
                  Of een lagere snelheid nemen, dat werkt soms

                  Ik heb @ work een jaar of 7 een ethernet link gehad tussen 2 gebouwen (wij & een partner 2 buildings verder) op 10Mbit. Altijd perfect stabiel gewerkt (CAT5 kabel).
                  Uiteindelijk de oude routers vervangen en ik kreeg hem niet goed naar 100Mbit.

                  Dan maar nagemeten met een Fluke ... en wat bleek ... dik over de 100m (naar de 150m op dacht ik). Maar op 10Mbit was dat dus geen probleem.
                  Ik heb er inderdaad dan maar een 'domme' switch tussen gehangen als versterker zodat ik die toch op 100Mbit kreeg
                  Nikon shooter - Samyang fan

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lengte van de UTP-kabel van belang ? ( signaalverlies ???? )

                    Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
                    Dan maar nagemeten met een Fluke ... en wat bleek ... dik over de 100m (naar de 150m op dacht ik). Maar op 10Mbit was dat dus geen probleem.
                    Ik heb er inderdaad dan maar een 'domme' switch tussen gehangen als versterker zodat ik die toch op 100Mbit kreeg
                    En waar hangt die switch Eanx?
                    Na 100 m. ?
                    Welke switch heb je gebruikt?
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lengte van de UTP-kabel van belang ? ( signaalverlies ???? )

                      Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                      En waar hangt die switch Eanx?
                      Na 100 m. ?
                      Welke switch heb je gebruikt?
                      Uiteraard niet na 100m

                      De afstand is eigenlijk +/- 70m + 80m met een patching halverwege (gelukkig). Dus in de helft hangt de switch.
                      T'is een oude 3com 3C16470 die ertussen hangt. Ik heb hier nog een kast vol van die oude dingen liggen. Als switch/repeater werkt dat prima, en die dingen zijn 19".
                      Nikon shooter - Samyang fan

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lengte van de UTP-kabel van belang ? ( signaalverlies ???? )

                        Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
                        Uiteraard niet na 100m

                        De afstand is eigenlijk +/- 70m + 80m met een patching halverwege (gelukkig). Dus in de helft hangt de switch.
                        T'is een oude 3com 3C16470 die ertussen hangt. Ik heb hier nog een kast vol van die oude dingen liggen. Als switch/repeater werkt dat prima, en die dingen zijn 19".
                        Ah, ok
                        Ik wist niet dat een switch het signaal kon verbeteren&versterken&behouden

                        Ik merk net dat je het ook hebt over een repeater.
                        Dus niet elke switch voldoet?
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lengte van de UTP-kabel van belang ? ( signaalverlies ???? )

                          Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                          Ah, ok
                          Ik wist niet dat een switch het signaal kon verbeteren&versterken&behouden

                          Ik merk net dat je het ook hebt over een repeater.
                          Dus niet elke switch voldoet?
                          De 100 meter regel geldt tussen 2 actieve punten (dwz een toestel wat het signaal opnieuw op de koperparen overbrengt). Dus een koppelstukje is een passieve verbinding en verandert niets aan de maximum afstand.
                          Een switch haalt het ethernet signaal binnen, en maakt het opnieuw aan op de uitgaande verbinding. Dus beide kanten kunnen hier tot 100m gaan.
                          Versterken is dus niet het juiste woord

                          Bekijk het als 2 personen die roepen naar elkaar maar te ver staan om elkaar te verstaan. Je zet er iemand tussen die luistert naar ene persoon, en dan hetzelfde roept naar de andere persoon. Zo kunnen ze wel naar elkaar roepen.
                          De term repeater komt van de tijd dat er nog hubs/repeaters (dat is hetzelfde) in omloop waren. Een switch is intelligenter dan een repeater. Ondertussen zijn zo goed als alle hubs verdwenen.
                          Elke switch is een weze ook een repeater en voldoen dus prima voor zo iets
                          Nikon shooter - Samyang fan

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lengte van de UTP-kabel van belang ? ( signaalverlies ???? )

                            Altijd rekening houden met de 5-4-3 regel uiteraard:

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lengte van de UTP-kabel van belang ? ( signaalverlies ???? )

                              Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                              Altijd rekening houden met de 5-4-3 regel uiteraard:
                              http://en.wikipedia.org/wiki/5-4-3_rule
                              Die regel, is net als de repeater zelf al redelijk oude beschimmelde museumkaas en de houdbaarheidsdatum reeds lang verstreken
                              Nikon shooter - Samyang fan

                              Comment

                              Working...
                              X