Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Windows 7, behoud van config bij upgrade ...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Windows 7, behoud van config bij upgrade ...

Besten, ik vroeg mij af of een bestaande configuratie proleemloos behouden blijft als je bvb in je PC structuur, de gebruikersmappen naar een andere partitie verhuist, zoals dat toegelaten is onder W7 middels de "location" parameter onder "map/properties". Als men dan bvb een upgrade doet van W7 home premium naar W7 ultimate, blijven die symbolic links op de OS disk, dan onaangeroerd staan of worden die door de upgrade feilloos de nek omgewrongen? 'k Zou dit graag willen bevestigd zien vooraleer ik in een ondoorwaadbaar moeras terrecht kom na upgrade, als dat niet ondersteund wordt!
    Zelfde verhaal voor W7 => W8 ...
    TIA

Re: Windows 7, behoud van config bij upgrade ...

Het hangt er vanaf wat je juist bedoelt met "gebruikersmappen". Als je daar de "mijn documenten" mee bedoeld : dat is geen probleem.
    Persoonlijk zet ik die zelf altijd op mijn data-schijf. Sinds Vista zijn dat "bibliotheken", waar je verschillende mappen kan laten wijzen naar bv. "mijn muziek" of "mijn documenten".
    Bij een verse installatie verplaats ik die op de goeie manier (via die properties). Dan zijn die dingen nog leeg, en dat gaat dan heel snel. En dan vul ik ze met alle data die daar nodig is.

Als je de gebruikersprofielen bedoeld. Daar zou ik niet beginnen mixen tussen verschillende windows-versies. Dat kan meevallen, maar ook dik tegenvallen.
    Windows heeft wel een wizard om alles te migreren van de ene PC, naar de nieuwe (maar die heb ik zelf nog nooit gebruikt). Of je doet een "echte" upgrade van je besturingssysteem. Normaal moet dat goed verlopen (als je tenminste geen software hebt, die niet meer werkt bij een nieuwe windowsversie).
    Een migratie doe ik zelf altijd manueel. En thuis heb ik ook geen server staan, om met niet lokale profielen te werken.
    Groeten,

Polleke

Comment

Heb al een paar keer gehad dat bij een upgrade een tweede set aangemaakt wordt op de standaard locatie.
      Maar een ramp is dat niet, het gaat toch maar om enkele standaard mappen waarvan je heel simpel de verwijzing correct kan zetten ... kwestie van nog geen minuut werk.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Bedankt voor de reacties; Mijn vraag kwam er idd omdat ik die verplaatsing al gedaan had en dan plots tot de conclusie moest komen dat een gewone Windows update ttz de klassiek bijsturingen door MS, al roet in het eten had gegooid! De mappen in kwestie waren dus al terug ontdubbeld zonder mijn medeweten. het was mij helemaal niet meer duidelijk naar welke locatie de mappen nu nog verwezen en waar de nieuwe data weggeschreven werden! Ik heb dan de structuren terug naar hun default locaties herzet en ze dan terug volledig verplaatst.
        Het gaat 'm dus wel degelijk over die mappen die door windows zelf als "verplaatsbaar" gezien worden. Geen "low level" ingrepen dus. Op een ander systeem heb ik dat wel gedaan, ttz de ganse \Users structuur verhuisd maar dat is een doodlopende straat! Je kan geen kant uit omdat je hier buiten de MS lijntjes kleurt! (Wist ik vooraf natuurlijk, maar toch )
        Wat ik trouwens bijzonder vervelend vind is dat schijnbaar geen enkel backup programma symbolic links schijnt te volgen als die naar andere disk partities verwijzen. Erger nog, de bestaande handleidingen en forum observaties/bemerkingen zijn daarin bijzonder dubbelzinnig en allesbehalve eensluidend. Men komt nooit aan de weet of het nu echt werkt of niet! (Acronis 2013 zou het nu wel doen schijnt .. terug upgraden? andermaal +€€€?)

Comment

Ik gebruik al een hele tijd Acronis en heb daar geen enkel probleem mee.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Ja, ik ook (ATI 2012) maar volgt die alle symbolic links? (wat MS "junctions" noemt) Volgens het Acronis forum, dus niet ...

Comment

Working...
            X