Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop server

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Aankoop server

Onze "oude" server kan niet meer mee met de websitebezoeken en wordt hierdoor een heel stuk vertraagd.
    Dus hebben we besloten een nieuwe server aan te schaffen, het zal de Dell Poweredge 620 worden. (ja, deze aankoop is noodzakelijk...)
    Maar ik zag net dat HDD's voor servers ENORM duur zijn! (een SSD is 2200 euro voor 200 GB...)
    Ook andere HDD's zijn enorm duur vanaf je boven de 10.000 rpm gaat. Wat is er dan zo speciaal aan deze HDD's voor servers?
    Is het mogelijk om SSD's ergens anders te kopen en deze hierin te installeren (dit zijn toch slechts gewone 2.5" HDD's)?
    Indien ja, valt deze dan nog binnen garantie (want we nemen altijd 5 jaar garantie en dat is ook niet goedkoop).
    Alvast bedankt iedereen!

Re: Aankoop server

Serverharddisks zijn altijd duurder in eender welke capaciteit en/of snelheid.

De reden die ze hiervoor geven is dat die schijven blijkbaar meer getest zijn en dus ook beter tegen het 24u werken kunnen.
    Volgens mij zever in pakskes maar heb het al vaak gehoord.

De meeste serverharddisks zijn dan ook nog eens SAS (disk zelf zijn of de tray waarin de disk zit) en dit is natuurlijk ook weer duurder (tenzij je FC wilt dat nog duurder is ;-)
    De speciale tray die alle vendors gebruiken maakt het geheel dan ook nog eens duurder.

Tja, je moet voor een server maar iets overhebben.

Persoonlijk zou ik niet teveel veranderen want anders moet je goed nagaan of alles wel gesupporteerd wordt door de leverancier/fabricant.
    Een dure server nemen met support (on-site misschien) en dan disken gebruiken die goedkoop zijn en niet in dat contract vallen.

Mvg en succes

Steven
    1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

Comment

Je hebt voor die R620 3 types SSD van 200 GB (die inderdaad gaan van 750 tot 2200€).
      Onderdelen voor een server mag je niet vergelijken met wat je in een gewone PC stopt. Die onderdelen worden in tegenstelling tot andere hardware WEL getest in de fabriek, en moeten aan veel hogere specificaties voldoen, zeker qua betrouwbaarheid.
      Geen enkel onderdeel van zo'n ding, wordt ook in gewone PC's gebruikt : ram geheugen, moederbord, processor(en), controller harddisks, de harddisks zelf, ... Het enige basisonderdeel heb je nooit nodig (dat is de grafische kaart...). En omdat die dingen "zeldzaam" zijn, zijn ze inderdaad duur.
      Waarom je de kosten doet voor een server, om dan te besparen op HET essentieel onderdeel is in elk geval moeilijk begrijpbaar...
      En als een SSD te duur is, neem dan 2x 300 GB SAS/10K in RAID 1 (die kosten 235€ per stuk) : zoveel trager zal dat niet zijn. Een server hoef je toch niet alle 5 voet op te starten...

En uiteraard vallen die harddisks onder de garantie. Het zou erg zijn als het kritische onderdeel van een server daar niet zou onder vallen.
      Maar die garantie omvat wel enkel de levering van Dell (wat nogal logisch is). Op een niet server-versie onderdeel zal je nooit die garantie krijgen (of het zal aan een nog hogere prijs zijn)...
      Last edited by polleke_cgc; 11 maart 2013, 17:29.
      Groeten,

Polleke

Comment

Je hebt MLC en SLC ssd's. Die laatsten zijn sneller en meer betrouwbaar, maar ook een pak duurder en worden meestal alleen in servers gebruikt.

Je kan zelf disken kopen, maar kijk naar de aansluitingen en afmetigen. Je garantie gaat niet vervallen en normaal moet dat werken bij dell hardware. Die locken normaal hun servers niet, maar ik heb al lang geen server meer onder handen genomen. Ook goed kijken wat je moet kiezen ivm raid en dergelijke.

Het is een webserver en ik vermoed dus dat er niet veel schrijf aktiviteiten gaan zijn om die ssd's. In theorie zou je dus met 2 goedkope MLC SSD's een vette bak moeten hebben.

Mijn voorkeur gaat uit naar een systeemdisk in raid 1 en de data op raid 5 als je heel veel plek nodig zou hebben, maar ik vermoed dat het niet het geval is. Het maakt migreren gewoon een stuk aangenamer om de data apart te zetten.

Comment

Ok, bedankt voor de hulp, we zullen het dan houden bij die van 300GB 10K (4 in raid 10).
          Is de flash-ssd oplossing ook een goed idee (is betaalbaar en je hebt 2 mini-ssd's naast je HDD's), zou dit een nut hebben of doet de harddisksnelheid er niet zo toe voor servers?
          (het grootste voordeel is inderdaad opstarten, programma's openen, maar ook sneller aan de data komen, wat wel een voordeel is voor een server dacht ik)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
            Ok, bedankt voor de hulp, we zullen het dan houden bij die van 300GB 10K (4 in raid 10).
            Is de flash-ssd oplossing ook een goed idee (is betaalbaar en je hebt 2 mini-ssd's naast je HDD's), zou dit een nut hebben of doet de harddisksnelheid er niet zo toe voor servers?
            (het grootste voordeel is inderdaad opstarten, programma's openen, maar ook sneller aan de data komen, wat wel een voordeel is voor een server dacht ik)
            Je kan er ook 3 in RAID 5 zetten... Normaal moet die controller dat evengoed kunnen (en je bespaart 1 harddisk).
            Die harddisksnelheid is uiteraard wel van belang, maar dat is ook afhankelijk van hoe de server belast wordt. Maar ook de hoeveelheid ram geheugen is hier van belang. Als de webtrafiek voor een groot deel uit de cache kan gehaald worden, dan kan dat ook al veel oplossen.
            Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
              Je kan er ook 3 in RAID 5 zetten... Normaal moet die controller dat evengoed kunnen (en je bespaart 1 harddisk).
              Die harddisksnelheid is uiteraard wel van belang, maar dat is ook afhankelijk van hoe de server belast wordt. Maar ook de hoeveelheid ram geheugen is hier van belang. Als de webtrafiek voor een groot deel uit de cache kan gehaald worden, dan kan dat ook al veel oplossen.
              Er zal 32 gb ram inzitten. En ook met een betere processor (zijn 2 processoren aan te raden?). Vinden jullie toevallig een test voor harddrives in servers (vind er hier geen relatief recente)?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                Er zal 32 gb ram inzitten. En ook met een betere processor (zijn 2 processoren aan te raden?). Vinden jullie toevallig een test voor harddrives in servers (vind er hier geen relatief recente)?
                tests van harddrives apart zijn redelijk zinloos : zo worden ze in een server quasi nooit gebruikt. Je moet eigenlijk zoeken naar een test waar ze gebruikt worden in de RAID opstelling en met de raidcontroller die je gaat gebruiken. En dat zal inderdaad moeilijk te vinden zijn (vrees ik)...

Voor die processoren : je zal echt ergens een idee moeten hebben van welke snelheid je nodig hebt. Met webservers heb ik niet veel ervaring, maar ik ga er vanuit dat dit een toepassing is die behoorlijk multithreading werkt. Dus veel cores zullen belangrijker zijn, dan hoge kloksnelheden. Maar hou er rekening mee dat Xeons dure dingen zijn. Je zit makkelijk aan meer dan 1000€ voor 1 zo'n processor...
                Maar het voordeel is wel dat een Xeon moederbord normaal 2 processoren ondersteunt, die je dus eenvoudig kan uitbreiden. En ook het aantal ramslots is geen probleem (maar je moet ze dus wel per 4 vullen).
                Groeten,

Polleke

Comment

Het hangt allemaal af van wat de webserver moet doen. Is dat statische content of een database met een winkelkarretje, streaming?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                    Het hangt allemaal af van wat de webserver moet doen. Is dat statische content of een database met een winkelkarretje, streaming?
                    Webshop vanuit databases, ook de statistieken worden live geupdate ook met registraties, login enz... Moet ook een extra website aankunnen (zou mijn eigen website er later ook op willen runnen, dus zo'n 3 websites). De snelheid van het internet zal zeker geen beperkende factor zijn (staat in Brussel in zo'n speciaal centrum). Het zijn geen websites die 1.000.000 bezoekers per maand krijgen (zit nu zo rond de 5000 unieke, maar is in sterk stijgende lijn ).
                    Ga je het verschil MERKEN met snellere HDD's/extra processor als bezoeker? Want als het verschil zo 1ms is, is het niet verstandig hier duizenden euro's extra aan uit te geven.
                    We hadden samen eens gekeken naar wat de IT'ers hadden geconfigureerd en zag de enorme prijsverschillen tussen de HDD/SSD's. Op den duur weet je niet meer wat ideaal is en wat overkill is.

Comment

Neem de laagste 4-core cpu's als de prijs speelt. Je hebt 2 goedkopere cpu's voor de prijs van 1 die een beetje sneller is.
                      Meer cores zijn beter voor webservers dan pure cpu power.
                      Als je voor hdd's gaat neem dan zeker wat cache memory op je raid controller. Dat kost wel wat, maar dat voel je wel.
                      Maar euhm 5000 bezoekers ? Dat is weinig hoor ... Ben je zeker dat de hardware de bottleneck is ?
                      Vergeet ook de code en de db niet. Optimalisatie daar kan vaak veel meer winst bieden dan duizenden euro's hardware.

En Hdd prijzen ...je zou eens moeten weten wat ze durven vragen voor fc storage disks voor een iseries...
                      T'is een beetje product placement natuurlijk.
                      Nikon shooter - Samyang fan

Comment

Sorry, zit hellemaal verkeerd met die bezoekers (zat nog met de cijfers van enkele maanden geleden in mijn hoofd), heb juist bekeken en de bezoekers zitten tussen de 350 en 550 bezoekers per dag . T'is eigenlijk vooral dat de server nu 5 jaar oud is en dat hij dus volledig niet meer in garantie is, als we nu een probleem ermee krijgen en ze moeten ernaartoe (altijd binnen de 15 min!!!), dan heb je een rekening van 1000 euro+! zeker als het 's nachts/'s avonds is. De server zal nog steeds gebruikt worden, maar niet meer als webserver. (dus ook niet meer in Brussel)
                        Dan heb je ook nog die security daar die eens over een kabel struikelen (echt, geen grapje...).
                        PS: is met SQL

Comment

Op mijn server (hangt ook in Brussel) worden er momenteel 115 websites gehost, waarvan 107 draaien op een PHP/Database-basis draaien. Er zijn dan ook pak mail-only hostings die een pak minder belastend zijn voor de server

Wat zijn uw huidige specs van de server?
                          My Aviation-pictures: https://goo.gl/tKqrPg

Comment

500 bezoekers per dag is peanuts, zelfs als ze allemaal tegelijk zouden inloggen. Hoeveel data neemt de volledige site in beslag? Welk OS draaien jullie?

Als die 5 jaar oud is dan zou ik die zo snel mogelijk vervangen ja. Een persoonlijke site erop draaien vind ik een beetje eng in die zin dat je niet wil dat, om welke reden dan ook, de server van het werk plat gaat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bottie Bekijk bericht
                              Wat zijn uw huidige specs van de server?
                              Dit vind ik niet onmiddellijk terug (is ook 5 jaar geleden en toen hebben we er geen mails over gewisseld dus vind ik de specs niet terug, weet wel dat het een Dell is ).
                              Dan nog, de oude MOET vervangen worden, want de garantie verlengen kost evenveel als een nieuwe met garantie. Ik moet wel zeggen dat deze het zeer goed heeft gedaan .

En amai, 115 websites!

Comment

Working...
                              X