Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eindcondensatoren

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Eindcondensatoren

Mijn versterker (Denon PMA 737) vertoont al een paar jaar een irritant gedrag : bij het aanzetten deed één box niet mee. De volumeknop naar omhoog en hup : opgelost voor de rest van de dag. Volgende morgen : idem.
    Sinds een tijd helpt dat niet meer en blijft één kanaal achterwege. De versterker is 25 jaar oud en ik dacht aan het uitdrogen van de Elco's in de eindtrap.
    Eergisteren de versterker binnen gedaan en gehoord dat de input-selector switches kapot waren, ze zijn niet meer te krijgen.
    Nu ben ik de persoon aan wie ze vragen als iets écht kapot is, als ik zeg dat het kapot is, dan is het écht kapot
    Ik kan me bovendien amper voorstellen dat mechanische schakelaars kapot kunnen gaan.

Wie weet er hier hoe kapotte eindcondensatoren zich manifesteren ????

Re: Eindcondensatoren

Een defecte condensator kan in kortsluiting liggen, of helemaal niets meer doorgeven.
    Met de meeste multimeters kan je tegenwoordig ook de capaciteit van condensators meten, maar vooral de goedkopere metertjes kunnen geen grote capaciteit meten.

Een condensator werkt of werkt niet, die zal niet de ene dag wel en de andere niet werken, en die kan je niet "repareren" door aan de volumeknop te draaien.
    Als er een kanaal wegvalt, en dan terug werkt als je aan de volumeknop draait, dan is voor mij die potentiometer de eerste verdachte.
    Vroeger kon je er dan nog wel eens met contactspray in spuiten om dat probleem tijdelijk te verhelpen.
    Maar het is ook mogelijk dat de koolstofbaan van de potentiometer gescheurd is, waardoor die niet altijd een goede verbinding geeft (het contactie kan ook versleten zijn).

Als er nog mechanische schakelaars in zitten waarmee je schakelt tussen de verschillende ingangen, dan is er ook een grote kans dat die het na 25 jaar niet meer zo goed doen.
    Er kan dan ook wel een kanaal uitvallen, maar dan moet je met de schakelaartjes "spelen" om het weer (tijdelijk) te laten werken.
    Contactspray kan ook daar weer een tijdje helpen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Als ik het zo lees denk ik ook meteen aan de volumepot.
      Wat ik ook eens zou nakijken zijn de soldeerpunten onderaan de printplaat. Deze kunnen door trillingen loskomen en ook dergelijk fenomeen veroorzaken.
      Heb enkele jaren gitaar, bas en pa versterkers hersteld en dat is één van de grote klassiekers qua storingen...
      Nikon D700, wat glas en Sony RX100
      BD2424BE
      Klik voor meer!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door diabolix Bekijk bericht
        Als ik het zo lees denk ik ook meteen aan de volumepot.
        Wat ik ook eens zou nakijken zijn de soldeerpunten onderaan de printplaat. Deze kunnen door trillingen loskomen en ook dergelijk fenomeen veroorzaken.
        Heb enkele jaren gitaar, bas en pa versterkers hersteld en dat is één van de grote klassiekers qua storingen...
        Goed idee, dank voor de tip.

Comment

Met wat geluk vind je een tweedehands model, en dan kan je misschien van 2 toestellen, een werkend model maken.

Toestellen van 25 jaar oud vind je voor een prikje.

Comment

Hier staat er al eentje.

Comment

@diabolix, je hebt me zojuist 500 € laten besparen, de prijs van een gelijkaardige Denon-versterker. Waarvoor dank. Het waren NIET de input-switches
              35 € diagnosekosten betaald, af te trekken van de aankoopprijs van een gelijkaardig product.
              Ik vond het hele verhaal zodanig bizar dat ik begonnen ben bij de eindtrap, letterlijk : de knelkoppelingen voor de LS-draden. En het was meteen raak : van de 8 soldeerpunten op het printje zaten er drie tot vier ZICHTBAAR (wel met loupe maar vooruit) losgetrild. Hetgeen je dus al suggereerde. Het is lang geleden dat de DIN-stekkers van vroeger (Philips oa) fysiek werden vastgezet op de printplaat (een totale denkfout) en dat waren reguliere problemen maar dit had ik echt niet verwacht. Tegenwoordig wordt deze fout niet meer gemaakt en het is ook het laatste waaraan je denkt.
              8 nieuwe soldeerpunten gezet en de Denon is weer als nieuw. Voor een leek als ik : 15 minuten werk.
              Dit pleit verdorie niet voor de technieker, maar misschien werken ze niet graag aan ouwe brol.

In ieder geval : bedankt voor de tip

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                @diabolix, je hebt me zojuist 500 € laten besparen, de prijs van een gelijkaardige Denon-versterker. Waarvoor dank. Het waren NIET de input-switches
                35 € diagnosekosten betaald, af te trekken van de aankoopprijs van een gelijkaardig product.
                Ik vond het hele verhaal zodanig bizar dat ik begonnen ben bij de eindtrap, letterlijk : de knelkoppelingen voor de LS-draden. En het was meteen raak : van de 8 soldeerpunten op het printje zaten er drie tot vier ZICHTBAAR (wel met loupe maar vooruit) losgetrild. Hetgeen je dus al suggereerde. Het is lang geleden dat de DIN-stekkers van vroeger (Philips oa) fysiek werden vastgezet op de printplaat (een totale denkfout) en dat waren reguliere problemen maar dit had ik echt niet verwacht. Tegenwoordig wordt deze fout niet meer gemaakt en het is ook het laatste waaraan je denkt.
                8 nieuwe soldeerpunten gezet en de Denon is weer als nieuw. Voor een leek als ik : 15 minuten werk.
                Dit pleit verdorie niet voor de technieker, maar misschien werken ze niet graag aan ouwe brol.

In ieder geval : bedankt voor de tip
                Jij hebt hersteld terwijl de meeste techniekers tegenwoordig meer monteur dan hersteller zijn. De kwaal van de vooruitgang.
                Ik heb zo ooit iemand veel geld bespaard door de adapter van zijn laptop open te peuteren en een (verborgen) zekering vervangen. 0,25 € tegenover een nieuwe adapter. Tel uit de winst.
                Mvg.
                Robert
                Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                  Jij hebt hersteld terwijl de meeste techniekers tegenwoordig meer monteur dan hersteller zijn. De kwaal van de vooruitgang.
                  Ik heb zo ooit iemand veel geld bespaard door de adapter van zijn laptop open te peuteren en een (verborgen) zekering vervangen. 0,25 € tegenover een nieuwe adapter. Tel uit de winst.
                  Ik herken dit verhaal : laptop adapter van de zoon van een collega naar de filistijnen. "Onherstelbaar" in de winkel.
                  De reden was dat de altijd scherpe krul bij de stekker waar hij de laptop binnen gaat er voor had gezorgd dat een van de draden binnenin doorgewrongen was.
                  Afgeknipt, nieuwe stekker aan gesoldeerd en klaar.

Maar als ik dat zo allemaal hoor en meemaak vraag ik me af waar de beroepsfierheid van de vakmannen van vroeger is gebleven. Die waren er toch ooit ? Of niet soms ????
                  Of snappen ze niet dat dergelijke mondelinge reclame goud waard is ??
                  Voor die 35 € valse diagnosekosten had een echte vakman dit probleem kunnen oplossen. Nu : geen nieuwe versterker verkocht aan mij natuurlijk, maar ik zweer : ook in de toekomst niet.
                  Ik had voordien het grootste vertrouwen in deze zaak, maar dat heeft wel een knauw gekregen.
                  Aan de andere kant : iedereen maakt fouten en ik in de eerste plaats. Ik vraag me af als ik de zaakvoerder hiervan moet op de hoogte stellen, tenslotte heb ik het recht om die 35 € terug te vorderen op een gelijkaardige aankoop, voor hetzelfde geld is volgende week mijn diepvriezer kapot. Een diepvriezer is geen versterker maar het principe blijft in mijn ogen geldig.

Een beetje buiten de kwestie nu maar ik ben een paar dagen geleden in de showroom geweest met het idee om me te informeren over een nieuwe versterker (ik ga nooit over één nacht ijs) en de jonge verkoper wou me laten beslissen puur op basis van een sjieke folder. Beetje over en weer gepraat en wat bleek : hij had nog nooit gehoord van Revox. Nu snap ik wel dat dit legendarisch merk niet bij iedereen bekend is maar zou jij een camera kopen van een verkoper die nog nooit de naam Hasselblad heeft gehoord, of Linhof, of Phase one, onafgezien van het feit dat die daar wel of niet in de rekken liggen ????

Op de achtergrond speelt intussen weer de Denonketen.

Comment

Weet je, vroeger was "foutzoeken (in electronica)" een kunst en een ambacht ... nu kost tijd te veel geld. Als men geen kant en klare module ter vervanging kan steken dan is uw toestel onherroepelijk kapot zegge onherstelbaar. Dikwijls is de foute komponent goedkoper dan 2,5 €, maar ja .. ge moet 'm eerst vinden, er uit solderen (wat met SMD al geen lachertje is) en er dan de nieuwe in/op solderen, als dat al kan! ... veel werk, veel tijd, veel geld en dat wil de gemiddelde klant mogelijks niet meer betalen ..
                    Ik laat nooit electronica "herstellen" .. als ik het zelf niet kan dan kan die hersteller dat ook niet voor een fatsoenlijke prijs!

Comment

Akkoord hiermee.
                      Maar ze proberen ons toch overal electronica aan te smeren, gaande van auto's tot domotica.
                      Dat de lampen achter de gordijnen af en toe flikkeren, daar kan ik nog mee leven maar met een Landrover die "wrong key code" geeft in de Danakil Depressie, daar kan ik al minder mee lachen.

Comment

Je belt dan supprt en dan komt er iemand die modules her/bijsteekt tot je probleem "opgelost" is! LOL! Die hoeft niets te kennen, moet enkel een zak met "spare parts" mee brengen.

Comment

Wij hadden vroeger thuis een dure B&O tuner-versterker, en die is verschillende keren terug naar de winkel geweest omdat de preselectie van de zenders altijd verliep (dat werkte toen nog met kleine potentiometers, een digitaal display was nog Science-fiction).
                          Die kwam ook altijd "gerepareerd" terug, maar een paar dagen later kreeg die dan toch opnieuw zijn kuren.

Uiteindelijk mocht ik die zelf eens openmaken, en ik vond ook al snel een paar doffe soldeerpunten, daar ben ik met de soldeerbout over geweest, en daarna heeft die tuner-versterker nog meer dan 30 jaar gewerkt (ik denk zelfs dat die nog altijd bij een van mijn broers in gebruik is).

De meeste techniekers letten daar niet op, en tegenwoordig al helemaal niet meer, ze vervangen modules tot het probleem opgelost is.
                          Maar met die kleine SMD componenten wordt het heel wat moeilijker om fouten op te sporen op een print.

Bij tv's waren er vroeger ook heel wat problemen met soldeerverbindingen, vooral omdat heel wat componenten vrij heet werden (opwarmen en afkoelen zorgde dan voor scheurtjes, en op de duur een slechte verbinding).
                          Ik heb ooit ook heel wat tv's gerepareerd, op school heb ik zelfs nog geleerd om tv's en radio's met lampen te repareren.
                          Maar het is nu al heel lang geleden dat ik nog een tv aan de binnenkant heb gezien.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

Comment

HET grote punt is de loonkost + de regering : belastingen : ze vragen voor ne gast 75 euro nu ( btw in. op mijn laatste factuur van iets ( hoeveel krijgt die gast ? 17..18 euro ? )) , ze vervangen een stuk van 35 euro, 3 werkuren om te zoeken, en... had het al beter naar het stort gedaan.
                            Laten maken is bijna al geen optie meer, als ge het zelf niet kunt.

Comment

@PaulM: zeer blij dat ik je heb kunnen helpen, zonder dank.

En wat de electronica van tegenwoordig betreft: je mag nog erg handig zijn. Het is er met die SMD echt niet makkelijker op geworden om te gaan herstellen. Tegenwoordig zijn ook veel printplaten gelayerd wat dit ook niet bevorderd.

Maar toch, als ik zie wat ik hier allemaal gerepareerd krijg en zie hoe weinig er gerepareerd wordt bij hersteldiensten, dan wordt ik misselijk van onze wegwerpmaatschappij en de daarbij horende voetafdruk

Zoals hierboven reeds gezegd: veelal zijn het kleine, goedkope componenten die defect zijn. Ik wil de mensen die apparaten weggooien omdat het netsnoer defect is en ze denken dat het onherstelbaar defect is geen eten geven...
                              Last edited by diabolix; 13 maart 2013, 21:23.
                              Nikon D700, wat glas en Sony RX100
                              BD2424BE
                              Klik voor meer!

Comment

Working...
                              X