Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie kan een soort rekenkundige rij berekenen.?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wie kan een soort rekenkundige rij berekenen.?

Ik wil een soort doorstroom zonnepaneel voor warmwaterproduktie maken. Bedoeling is om een zwarte kunsstofslang in een aansluitende spiraalvorm te leggen.
    Binnendiameter van de spiraal is 100mm, buitendiameter is 2000mm en slangdiameter is 18mm. De binnenste cirkel is dan pi x D = 314mm, en de buitenste cirkel is 6280mm. Er zullen 950/18 = 53 cirkels in de spiraal liggen, telkens met een verschillende diameter en lengte.

Is er een formule waarmee ik ineens de totale lengte van de buis kan berekenen ? Zou erg praktisch zijn, want dan kan ik variabelen inbrengen voor de slangdiameter en spiraaldiameter. Zoniet moet ik de 53 omtrekken berekenen en optellen. Voor een andere buisdiameter nogmaals 40 tot 70 omtrekken berekenen en optellen.

Het is geen juiste rekenkundige rij want het zijn geen perfecte cirkels, maar als dat verwaarloosd wordt kom je toch al dicht in de buurt.

Binnenste cirkel is 2 x pi x r, volgende is 2 x pi x (r+18) en derde is 2 x pi x (r+36) en zo nog 50 keer verder. Maar hoe zet ik dat in 1 formule die ineens de som geeft ?

Wie kan me helpen, anders moet ik een Commodore64 zoeken en de formule in basic proberen te schrijven.

Re: Wie kan een soort rekenkundige rij berekenen.?

Al gedacht van Excel of iets dergelijks te gebruiken?

In 1 cell zet je de waarde van r, vervolgens onder elkaar 0, 18 + waarde van cell waar 0 staat, 18 + vorige cell enz...
    Dan naast die kolom zet je de formule 2 X pi X (cell waar R staat + cell waar de 0, 18, 36 is) en kopieer je tot je het totaal hebt. Dan de som van alle resultaten.

Comment

Als je zo'n constructie wil gebruiken om het leidingwater op te warmen, hou er dan rekening mee dat je die opgerolde slang niet kan laten leeglopen als het begint te vriezen, je zal dus antivries (geen auto-antivries, want die is giftig, propyleenglycol is veiliger) moeten toevoegen aan het water dat je laat circuleren door die slang.
      De meeste zonnepanelen voor warm water zijn zo gemaakt dat ze leeg lopen als de pomp uitgeschakeld is, als dan de temperatuur van het paneel zelf toch nog hoog genoeg is in de winter, dan kan de pomp ook gestart worden om de warmte naar de boiler te halen.

Als die constructie moet dienen om bijvoorbeeld een buitenzwembad sneller op temperatuur te krijgen tijdens de warmere maanden van het jaar (dan wordt de slang in serie met het filtercircuit gemonteerd), dan is dat niet zo'n probleem, zolang je het water er maar uitblaast met perslucht voor het begint te vriezen.
      Maar voor een zwembad heb je wel een heel grote oppervlakte nodig.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Misschien snap ik het niet goed, maar je weet toch hoeveel meter slang je gekocht hebt.
        Dit is je lengte toch.
        Ik heb dat bij mijn vorig huis ook gedaan voor mijn zwembad, 100 meter tyleen slang op het platte dak maar niet tegen elkaar opgerold zodat je een snellere opwarming krijgt rond de slang.
        Dit was een slang 1 duim diameter.
        Ik had daar een schakeling opgezet van 15 minuten stilstand en dan 15 minuten pompen met een zwembad pomp waarin ook de filter zit.
        Werkte perfect. Soms was het zelfs te warm en moest er koud water bij.
        Met de vriendelijke groeten, Ruud.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
          Ik wil een soort doorstroom zonnepaneel voor warmwaterproduktie maken. Bedoeling is om een zwarte kunsstofslang in een aansluitende spiraalvorm te leggen.
          Binnendiameter van de spiraal is 100mm, buitendiameter is 2000mm en slangdiameter is 18mm. De binnenste cirkel is dan pi x D = 314mm, en de buitenste cirkel is 6280mm. Er zullen 950/18 = 53 cirkels in de spiraal liggen, telkens met een verschillende diameter en lengte.

Is er een formule waarmee ik ineens de totale lengte van de buis kan berekenen ? Zou erg praktisch zijn, want dan kan ik variabelen inbrengen voor de slangdiameter en spiraaldiameter. Zoniet moet ik de 53 omtrekken berekenen en optellen. Voor een andere buisdiameter nogmaals 40 tot 70 omtrekken berekenen en optellen.

Het is geen juiste rekenkundige rij want het zijn geen perfecte cirkels, maar als dat verwaarloosd wordt kom je toch al dicht in de buurt.

Binnenste cirkel is 2 x pi x r, volgende is 2 x pi x (r+18) en derde is 2 x pi x (r+36) en zo nog 50 keer verder. Maar hoe zet ik dat in 1 formule die ineens de som geeft ?

Wie kan me helpen, anders moet ik een Commodore64 zoeken en de formule in basic proberen te schrijven.
          Van bovenstaande commentaar zal jij in Zuid-Spanje niet veel problemen hebben zeker.

Hier de formule voor het berekenen van de lengte van een spiraal, daar heb je helemaal geen computer voor nodig.
          Aangepast omdat BD geen rekenkundige tekens aanvaard.

Om het simpel te zeggen de omtrek van de grootste cirkel plus de omtrek van de kleinste cirkel gedeeld door twee, maal het aantal cirkels.

Dus in jou geval, 0,314 m plus 6,28 m = 6,594 meter gedeeld door 2 = 3,297 X 53 is ongeveer 175 meter.

En als je magneetpompjes nodig hebt, ik heb hier nog wel wat liggen denk ik volledig gescheiden van de motor
          en zonder dichtingen, de waaier wordt magnetisch gekoppeld met het motorgedeelte, t'is gratis, maar je moet ze wel komen
          ophalen als je in België bent.

Mijn broer had op zijn huis in Zuid-Afrika (ongeveer dezelfde temperatuur als Zuid Spanje) 200 meter Socarex slang van 3/4" liggen
          om onderstaand zwembad te verwarmen, en ja soms moest hij dat uitzetten omdat het water te warm werd (+ 40°C)
          het zwembad was 12 meter lang, en 5 meter breed op de diepe kant 2 meter en op het ondiepe 1 meter diep, 90.000 liter dus.
          Last edited by Guest42; 1 maart 2013, 09:47.

Comment

Stuur me eens per PM je email als je wil, ik stuur je dan een Excel file door

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
              Misschien snap ik het niet goed, maar je weet toch hoeveel meter slang je gekocht hebt.
              Dit is je lengte toch.
              TS wil weten hoeveel slang hij moet kopen. Als je in excell een kolommetje 18+18+18... maakt en dan een kolom =2*(50+kolom)*3.14 sleept zodat het juiste product van 18 meegerekent wordt en dan die resultaten laat optellen heb je in een minuutje je uitkomst. Ik kom dan op 163.4 meter slang, als die 18mm de buitenmaat is.
              The Knight That Says Ni...kon

Comment

aha, stupid me.
                Met de vriendelijke groeten, Ruud.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
                  aha, stupid me.
                  moet je niet wereldkundig maken, dat wisten we al
                  Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

Comment

Allemaal (en vooral demeyereg) bedankt voor de goede raad. De formule die demeyereg opgaf, was eigenlijk degene die ik zocht.
                    Excel lag voor de hand, maar ik had het te ver gezocht onder de vorm van een paar lijntjes basic.
                    Zoals reeds opgemerkt, vriest het hier nooit. Wij zitten nu in de koudste periode van het jaar en de minimum nachttemperatuur is 8 à 11 °.
                    In de zomer wordt de temperatuur van het zwembad 36° zonder enige bijverwarming. Dat is eigenlijk te warm om een frisse duik te nemen.
                    Om zo weinig mogelijk chemicaliën in het zwembad te gebruiken, spoelen we het zoute zweet eraf onder de douche voor we gaan zwemmen.
                    In juli en augustus is het hier 40°. Als je dan onder de douche gaat staan met leidingwater van minder dan 20°, is het even schrikken.
                    Bedoeling is om het water dat uit de spiraal komt (in de zomer misschien wel 80°) naar een thermostatische mengkraan te voeren, zodat het douchewater ongeveer 30 a 35° wordt. Alles zou moeten werken op de druk van het leidingwater, zonder bijkomende pompen of opslagvat.
                    Nu nog even nadenken waarop de spiraal bevestigd gaat worden. Ik dacht eerst aan een betonmat, maar dat gaat te hard roesten. Het zal waarschijlijk een aluminiumconstructie worden met 6 of 8 spaken. Ook weet ik nog niet of er veel verschil in rendement is tussen een horizontale opstelling (gewoon op de grond) tegenover opstelling onder een hoek (zoals de zonnepanelen in België).

Comment

Als het water de hele dag stil blijft staan terwijl de zon er op schijnt, dan zou de watertemperatuur wel eens heel hoog kunnen oplopen (toch zeker in zuid Spanje), zet er maar een overdrukklep op zodat de stoom kan ontsnappen als dat nodig zou zijn.
                      Zolang het water maar warm genoeg wordt (boven de 60°C) is legionella geen probleem.

Hou wel rekening met de maximumtemperatuur van de kunststofslang, zeker als er de leidingdruk op staat, zo'n leidingen worden veel zwakker naarmate de temperatuur oploopt.

Als je water verbruikt, dan wordt het hele systeem (de leiding) gespoeld met vers water, als je die douche dagelijks gebruikt, dan zouden er ook geen problemen mogen zijn met legionella.
                      Als je die een tijd niet hebt gebruikt, spoel dan eerst die leiding goed door met vers water.

Bereken ook de inhoud, dan weet je hoeveel warm water er ter beschikking is als je wil douchen.

De zon staat daar op het middaguur wat hoger dan in Belgie, daarom zal het systeem ook wel goed opwarmen als het plat ligt.
                      Hier gebruiken ze die opstelling ook om zwembaden wat bij te verwarmen, dan zal je er daar zeker wel water warm genoeg mee krijgen om te douchen.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                        Allemaal (en vooral demeyereg) bedankt voor de goede raad. De formule die demeyereg opgaf, was eigenlijk degene die ik zocht.
                        Excel lag voor de hand, maar ik had het te ver gezocht onder de vorm van een paar lijntjes basic.
                        Zoals reeds opgemerkt, vriest het hier nooit. Wij zitten nu in de koudste periode van het jaar en de minimum nachttemperatuur is 8 à 11 °.
                        In de zomer wordt de temperatuur van het zwembad 36° zonder enige bijverwarming. Dat is eigenlijk te warm om een frisse duik te nemen.
                        Om zo weinig mogelijk chemicaliën in het zwembad te gebruiken, spoelen we het zoute zweet eraf onder de douche voor we gaan zwemmen.
                        In juli en augustus is het hier 40°. Als je dan onder de douche gaat staan met leidingwater van minder dan 20°, is het even schrikken.
                        Bedoeling is om het water dat uit de spiraal komt (in de zomer misschien wel 80°) naar een thermostatische mengkraan te voeren, zodat het douchewater ongeveer 30 a 35° wordt. Alles zou moeten werken op de druk van het leidingwater, zonder bijkomende pompen of opslagvat.
                        Nu nog even nadenken waarop de spiraal bevestigd gaat worden. Ik dacht eerst aan een betonmat, maar dat gaat te hard roesten. Het zal waarschijlijk een aluminiumconstructie worden met 6 of 8 spaken. Ook weet ik nog niet of er veel verschil in rendement is tussen een horizontale opstelling (gewoon op de grond) tegenover opstelling onder een hoek (zoals de zonnepanelen in België).
                        Ik denk dat je met bovenstaande getallen die je hebt opgegeven wat teveel overcapaciteit zal hebben Notex
                        als ik brut reken komt dat bij volle zon op zo een dikke 21 Kw dat je warmtewisselaar zou kunnen opleveren op een oppervlakte van 30 m²,
                        ik vrees er net als Bart ook voor dat je kunststof wisselaar zal oververhitten, en ook dat je debiet bij 175 meter
                        buis van 18mm teveel zal vertragen, wat kleiner zal ook wel wat opleveren, maar als je toch zo groot wil gaan, dan zou ik dat zeker verdelen over
                        verschillende wisselaars die je dan parallel zet, zo kan je in het tussenseizoen je ganse zwembad opwarmen en zal je meer debied kunnen halen.

Comment

Ben deze morgen bij het tuincenter 2m zwarte buis gaan halen (was verkrijgbaar in zwart, bruin en groen). Deze buis wordt normaal gebruikt om de tuinen te besproeien en is UV bestendig. Men kan er sproeiers inprikken en vastschroeven op de zelf gekozen plaatsen.
                          Deze buis is echter maar 14mm buitendiameter, 12mm binnendiameter en redelijk stijf. De kleinst mogelijke krul die ik er kan mee maken is 30cm diameter, anders komt er een knik in en gaat ze plat. Ik heb een klein stukje gedurende 15 minuten op 100° verwarmd in de waterkoker, maar de buis werd niet soepel.
                          Drukbestendigheid is 6 bar volgens de verkoper. Hij wist echter niet bij welke temperatuur. De leidingdruk is hier 4 bar. Ik zal zeker de raad van Black Bandit opvolgen om er een overdrukventiel op te plaatsen. Ik vrees echter dat de courante overdrukventielen die voor CV gebruikt worden, op een lagere druk openen dan 4 bar.
                          Ik zal beginnen met een prototype van 50m buis en daar het rendement van bekijken. Indien nodig kan ik later uitbreiden tot 100m.
                          Als binnenste cirkel zal ik beginnen met 500mm diameter. Dat zal waarschijnlijk minder debietverlies of vertraging geven tegenover een binnencirkel van 100 of 250mm.
                          Nu nog een betrouwbare mengkraan vinden, want het is niet de bedoeling dat je brandwonden oploopt onder de douche.

Comment

Working...
                          X