Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Backup vraagje.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Backup vraagje.

Ik heb hier sinds een paar maanden een nieuwe computer draaien, met zo een SSD schijfje van 120 GB
    en een tweede schijf van 1 TB, dat staat nu zowat helemaal op punt en loopt formidabel.

Ik lees soms dat die SSD dingen toch ook wel eens durven de geest geven.

Nu mijn vraag.
    Kan ik nu alles op punt staat, de volledige inhoud van de SSD op die 1 TB als backup opslaan ?
    Indien ja, hoe gaat dat dan eigenlijk in zijn werk moest die SSD er ooit de brui aan geven
    en je wil die volledige inhoud terug naar een nieuwe SSD overzetten, of is dat allemaal zo simpel niet ?

Mischien een domme vraag, maar ik weet het niet dus daarom......

Re: Backup vraagje.

Geert, verdiep u een beetje in Acronis True Image 2013.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Je kunt die SSD uit backup oogpunt gewoon beschouwen als en HD.

Gratis en toch goed: Macrium reflect

Jan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
        Je kunt die SSD uit backup oogpunt gewoon beschouwen als en HD.

Gratis en toch goed: Macrium reflect

Jan
        Als je die gratis editie dan neemt, moet je dan betalen eens je de kopie nodig hebt of hoe zit dat ?
        Ken dat 'gratis' onderhand wel van veel software, maar je komt soms nog wel eens wat echt gratis tegen.
        Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door monstertruckess Bekijk bericht
          Als je die gratis editie dan neemt, moet je dan betalen eens je de kopie nodig hebt of hoe zit dat ?
          Ken dat 'gratis' onderhand wel van veel software, maar je komt soms nog wel eens wat echt gratis tegen.
          Als je daarvan bang bent, dan kan je ook clonezilla gebruiken (link). Daarvan weet ik 100% zeker dat je het gratis kan gebruiken...
          Groeten,

Polleke

Comment

Ik gebruik al een heel tijdje CloneZilla en SyncBackFree, en dit werkt heel goed.

Ik zit wel met drie schijven in mijn desktop: OS - Data - Backup.
            • Van mijn OS schijf maak ik maandelijks een image via CloneZilla. Deze wordt opgeslagen op mijn Backup schijf.
            • Van mijn Data schijf maak ik dagelijks een backup via SyncBackFree. Ook opgeslagen op mijn Backup schijf.
            • En dan heb ik nog een NAS op zolder draaien. Elke dag maak ik van mijn Backup schijf ook nog eens een kopie via SyncBackFree richting NAS.

Wat ik ook nog doe, is via File Synchronizer een backup maken van alle externe Hard Disks en USB sticks op mijn Backup schijf in mijn desktop.
            En de OS van mijn laptop, en zijn data, worden ook bijgehouden op mijn Backup schijf in mijn desktop.

Hierdoor heb ik van al mijn systemen en data een dubbele backup.

En dan zijn er ook enkele heel belangrijke dingen die ik in de cloud (Dropbox, SkyDrive, Google Drive) bewaar.

Moest ik ooit commerciële foto's gaan maken, dan zal ik ook een grote externe schijf bij een vriend zijn thuis hebben liggen met mijn foto's op. Maar die backup hoop is echt nooit nodig te zullen hebben. (Dit zou namelijk mijn backup zijn ingeval van brand. Wat ik echt nooit hoop voor te hebben!)

En dat is het. In principe zou zo al mijn data en OS voor mijn systemen permanent beschermd moeten zijn op verlies.
            Mvg,
            Rudy Mas
            Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

Comment

Gebruik de gratis versie al jaren naar volle tevredenheid. Die wordt natuurlijk "betaalt" door de mensen/bedrijven die de uitvoering kopen met meer functionaliteit. Dat is bij veel gratis software het geval. Geen probleem als je voldoende hebt aan de beperktere functionaliteit. De kwaliteit op zich is hetzelfde als de betaalde versie.

Wat bedoel je met "kopie nodig"? De kopieën staan op een externe schijf van mijzelf. Die is helaas niet gratis.

Jan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
                Ik gebruik al een heel tijdje CloneZilla en SyncBackFree, en dit werkt heel goed.

Ik zit wel met drie schijven in mijn desktop: OS - Data - Backup.
                • Van mijn OS schijf maak ik maandelijks een image via CloneZilla. Deze wordt opgeslagen op mijn Backup schijf.
                • Van mijn Data schijf maak ik dagelijks een backup via SyncBackFree. Ook opgeslagen op mijn Backup schijf.
                • En dan heb ik nog een NAS op zolder draaien. Elke dag maak ik van mijn Backup schijf ook nog eens een kopie via SyncBackFree richting NAS.

Wat ik ook nog doe, is via File Synchronizer een backup maken van alle externe Hard Disks en USB sticks op mijn Backup schijf in mijn desktop.
                En de OS van mijn laptop, en zijn data, worden ook bijgehouden op mijn Backup schijf in mijn desktop.

Hierdoor heb ik van al mijn systemen en data een dubbele backup.

En dan zijn er ook enkele heel belangrijke dingen die ik in de cloud (Dropbox, SkyDrive, Google Drive) bewaar.

Moest ik ooit commerciële foto's gaan maken, dan zal ik ook een grote externe schijf bij een vriend zijn thuis hebben liggen met mijn foto's op. Maar die backup hoop is echt nooit nodig te zullen hebben. (Dit zou namelijk mijn backup zijn ingeval van brand. Wat ik echt nooit hoop voor te hebben!)

En dat is het. In principe zou zo al mijn data en OS voor mijn systemen permanent beschermd moeten zijn op verlies.
                Wat mij nog niet duidelijk is Rudy, en sorry als het mischien stom overkomt maar een voorbeeld van wat kan gebeuren.

Op die SSD staat alleen mijn OS en de programma's verder niets tenzij mischien eens iets tijdelijk,
                maar mijn vraag is, bv die SSD gaat kapot en je hebt een image staan op een externe of interne schijf,
                dus kan je die computer niet meer opstarten, je koopt je dus een nieuwe SSD en wil die image met OS
                en gans de bazaar naar die nieuwe SSD schrijven, hoe gaat dat dan in zijn werk, doe je dat via een andere
                computer of kan dat in de computer in kwestie ?
                Last edited by Guest42; 27 februari 2013, 06:57.

Comment

Met ATI maak je gewoon een opstart cd aan nadat je dat hebt geïnstalleerd op je pc.
                  Dus, je maakt een image aan, op de D bv. Bij een kapotte C steek je die schijf in je pc, start de pc opnieuw op en zet je die image van de D terug op de nieuwe C.
                  Vandaar dat mijn boot ook eerst de cd is en pas dan de C.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                  Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Bij mij staat de Image van mijn systeempartitie op de server. Wanneer herinstallatie nodig is, start ik op via netwerk en doe zo mijn recovery.

Idem wanneer ik bvb 20 identieke pc's moet afleveren. 1 volledig installeren (OS, drivers ...), daar de image van naar de server en de 19 andere via het netwerk, bespaart mij dan heel wat werk
                    My Aviation-pictures: https://goo.gl/tKqrPg

Comment

Mijn vraag ging over in hoeverre je de backup dan kon terugzetten zonder dat je moet betalen. Maar dat zal dan wel ok zijn voor een gemiddelde gebruiker. Geen idee wat de betalende gebruiker meer krijgt.
                      Veel tools zijn gratis, maar als je dan bijvoorbeeld de gratis Noiseninja gebruikt en een bestand wilt opslaan na het verwijderen van noise, DAN pas komt de aap uit de mouw en krijg je geen jpg opgeslagen zonder grove logo's of strepen er over heen. Voor een backup is het wel leuk dat soort dingen te weten voor het echt nodig is om de backup terug te zetten.

Op de vraag van TS In beginnertaal: Zover ik weet kan je ofwel een image van je Os maken die in geval van nog werkend-OS terug te zetten is (herstel) of een opstart/bootschijf en die kan je gebruiken in geval je OS niet meer wil opstarten. Dan moet je dat wel gereedmaken voor de boel naar de vaantjes is natuurlijk. Meer details zie uitleg vandesbetreffende software

als we nu toch bezig zijn; Ik heb zelf een SSD met Win7 en daarnaast 1 TB interne schijf met data.
                      Moest ik ooit een nieuw moederbord en al kopen, is het dan mogelijk met Clonezilla of dergelijke mijn werkende Win7 terug te zetten ? Want de pc-shop zei me dat je na installatie van nieuw mobo altijd het besturingssysteem opnieuw moet installeren. Dus dan lijkt een kopie van de vorige schijf niet echt hetzelfde, misschien kijkt windows tijdens de installatie wat voor hardware je hebt en wordt de installatie in den beginne daarop gesoldeerd, maar ik ken er nu niet zoveel van (duidelijk, aangezien ik mijn backups sinds 2007 nog steeds manueel doe )
                      Windows installeren is nu niet het ergste, maar dan al de programma's en persoonlijke instellingen terugzetten is niet mijn favoriete bezigheid *yikes*..
                      Ik zou gewoon mijn SSD met Win7 van vorige versie PC er terug op aansluiten en hoppakee, maar in geval dat niet gaat om redenen die mannen beter snappen dan vrouwen.. dan weet ik dat ook alweer.
                      Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Wat mij nog niet duidelijk is Rudy, en sorry als het mischien stom overkomt maar een voorbeeld van wat kan gebeuren.

Op die SSD staat alleen mijn OS en de programma's verder niets tenzij mischien eens iets tijdelijk,
                        maar mijn vraag is, bv die SSD gaat kapot en je hebt een image staan op een externe of interne schijf,
                        dus kan je die computer niet meer opstarten, je koopt je dus een nieuwe SSD en wil die image met OS
                        en gans de bazaar naar die nieuwe SSD schrijven, hoe gaat dat dan in zijn werk, doe je dat via een andere
                        computer of kan dat in de computer in kwestie ?
                        CloneZilla start je altijd op via CD/DVD of USB stick. CloneZilla draait namelijk onder één of andere Linux, maar je hoeft er gelukkig niets van te kennen. Gewoon de standaard settings volgen in CloneZilla en een beetje lezen wat er staat de eerste keer, en dan lukt dat allemaal wel.

Is je HD stuk, gewoon een nieuwe kopen, minstens zelfde grote, maar mag ook groter zijn. En dan kun je die Image terugzetten en verder werken. Ikzelf maak maandelijks een image, maar je kan dit ook meer of minder doen. Indien er niet veel is veranderd aan je software, dan is een extra image niet echt nodig natuurlijk, maar ik doe dat toch omdat er toch maandelijks enkele updates van programma's binnenkomen, al is het alleen al de Windows Updates.

En dat is het eigenlijk. Je hoeft dus zelfs niet eerst een OS op die schijf te zetten, CloneZilla heeft dat niet nodig.
                        Mvg,
                        Rudy Mas

Comment

Als we nu toch bezig zijn; Ik heb zelf een SSD met Win7 en daarnaast 1 TB interne schijf met data.
                          Moest ik ooit een nieuw moederbord en al kopen, is het dan mogelijk met Clonezilla of dergelijke mijn werkende Win7 terug te zetten ? Want de pc-shop zei me dat je na installatie van nieuw mobo altijd het besturingssysteem opnieuw moet installeren. Dus dan lijkt een kopie van de vorige schijf niet echt hetzelfde, misschien kijkt windows tijdens de installatie wat voor hardware je hebt en wordt de installatie in den beginne daarop gesoldeerd, maar ik ken er nu niet zoveel van (duidelijk, aangezien ik mijn backups sinds 2007 nog steeds manueel doe )
                          Windows installeren is nu niet het ergste, maar dan al de programma's en persoonlijke instellingen terugzetten is niet mijn favoriete bezigheid *yikes*..
                          Ik zou gewoon mijn SSD met Win7 van vorige versie PC er terug op aansluiten en hoppakee, maar in geval dat niet gaat om redenen die mannen beter snappen dan vrouwen.. dan weet ik dat ook alweer.
                          Je moet hier een beetje geluk mee hebben. In sommige gevallen zal Windows het nieuwe MB herkennen en de nodige drivers gaan installeren om die te ondersteunen. Of Windows ook de drivers die hij niet meer nodig heeft opruimt, dat weet ik niet zo dadelijk. Maar dat kun je nadien nog manueel even doen door in de configuratie van Windows te gaan en de drivers die een foutmelding geven manueel te verwijderen.

En waarschijnlijk zal Windows ook even komen vragen om een nieuwe activering uit te voeren. Vroeger kon je om de zoveel maand je hardware aanpassen zonder opnieuw te moeten activeren, maar als je te veel op te korte tijd veranderd, dan moet je dit proces zelf starten, of soms zelfs naar een telefoonnummer bellen om het via die weg te activeren.

Nu heb ik dit al sinds Windows Vista niet meer moeten doen, dus hoe Win7 en 8 reageert weet ik niet zo dadelijk. Ik heb op mijn Netbook wel gemerkt dat Win8 al wat sneller problemen maakt. Ik had hem nog maar pas geïnstalleerd en toch moest ik al dat telefoonnummer bellen toen ik MCE er opzette. Of... dat kan ook zijn omdat Microsoft een foutje had gemaakt. Mensen die Win8 Pro installeerde op hun computers, zonder een key te hebben, die konden dan wel de gratis MCE installeren en via de key van MCE werd Win8 Pro ook geactiveerd. Gevolg, er zijn nu een hele hoop gratis versies geïnstalleerd in de wereld. Dus, die extra telefonische controle was misschien daarom wel. Om te zien dat je Windows versie al geactiveerd was.
                          Mvg,
                          Rudy Mas

Comment

Het is toch wel verstandig, om als je een ander moederbord steekt, ook de volledige windows opnieuw te installeren (en ook al de rest, helaas). Met bovenstaande kan je geluk hebben, maar persoonlijk doe ik dit liever niet.
                            Ook is het zo dat je meestal bij een nieuwe pc ook een nieuwere versie van windows hebt, en dan vind ik het niet verstandig om toch bij de oude te blijven. Upgraden naar een nieuwe windows versie doe ik trouwens nooit. Ik gebruik altijd een nieuwe, verse installatie...
                            Groeten,

Polleke

Comment

Working...
                            X