Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Gisteren op Top Gear lieten ze een Kia zien die volledig zelf inparkeerde, niets remmen of zelf gas geven door de bestuurder.
Auto doet het netjes zelf.
Ik heb dat gisteren ook gezien, het lijkt mij wel handig.
Een soortgelijk systeem is al meer dan 10 jaar in gebruik op containerterminals over de hele wereld. zelfs op de Rotterdamse Maasvlakte van RST werkt het perfect.
Een onbemande platformwagen komt langszij het schip. Daar wordt de container (bv 12m lang en 42 ton) op de platformwagen geplaatst. Dan rijdt de platformwagen naar de stapelplaats van de terminal, waar de container wordt afgeladen op de juiste plaats. Die rit is dikwijls 5km lang en met vele bochten.
Wanneer de dieseltank van de wagen bijna leeg is, rijdt deze wagen zelfstandig naar het tankstation. Daar wordt bijgetankt zonder dat er een mens bij te pas komt.
Dit zijn wagens die op gewone banden rondrijden, dus niet op rails.
Als je dit transport bekijkt (er rijden zo tegelijkertijd 100 onbemande voertuigen op een terrein van een paar hectare) dan vind ik het parkeren van een personenwagen peanuts.
Ik denk dat al vele merken dit aan het uittesten zijn. Nog niet veel slagen in hun opzet met als gevolg dat de auto's willekeurig geparkeerd worden... Jullie moeten maar eens kijken in sommige parkeergarages (parking op de luchthaven van Zaventem is zo'n voorbeeld)
Bij het binnenrijden van de parkeergarage krijgt de auto via Wi-Fi of Bluetooth alle nodige info van die parkeergarage. Aantal verdiepingen, een plannetje met de in-, uit- en doorgangen, per verdiep de kans om vrije plaatsen te vinden.
Technisch is het mogelijk om aan de Google auto een adres op te geven waar die zich moet parkeren. Zolang dat die in Google maps te definiëren is.
Lijkt mij gerust mogelijk. Er zijn toch al een tijdje auto's die zich zelfstandig parkeren. En als je aangeeft dat hij ergens moet parkeren, en er staat al een auto, dan stoppen die auto's ook automatisch en gaan niet tegen de reeds geparkeerde auto botsen.
Met wat extra software, zou je hem dan zelf kunnen laten doorrijden tot hij een open plaats vindt om te parkeren.
De risicoanalyse zal dit nooit toestaan. Stel je voor dat 2 auto's zelfstandig op zoek gaan naar een vrije plaats en die tegelijkertijd vinden.
Dan zullen ze nog altijd niet botsen, de sensoren controleren continu of er iemand of iets in de weg staat, zodat ze beide gewoon zullen stoppen voordat ze elkaar raken.
Er zijn nu al auto's die ongelukken kunnen voorkomen door zelf te remmen of te sturen. Vraag dat maar aan bepaalde Toyota Prius eigenaars. (Kameraad heeft zo een auto, en het heeft hem al eens gered van een kop-staart aanrijding doordat de auto zelf remde en de auto op zijn eigen de voorligger ontweek. Van dat automatisch remmen wist ik wel al, maar dat die auto ook voorliggers kon ontwijken, dat was nieuw voor mij.)
Gisteren op Top Gear lieten ze een Kia zien die volledig zelf inparkeerde, niets remmen of zelf gas geven door de bestuurder.
Auto doet het netjes zelf.
Telescopische bumpers, die een meter uit kunnen steken, wanneer je de parkeerplaats verlaat trek je ze in (electrisch, natuurlijk), zo heb je steeds genoeg manoeuvreerruimte...
In extreme gevallen, 250 gram semtex onder de plakker. Weg, plakker.
Dan zullen ze nog altijd niet botsen, de sensoren controleren continu of er iemand of iets in de weg staat, zodat ze beide gewoon zullen stoppen voordat ze elkaar raken.
En zo komen we tercht in een oneindige software loop. Wie wordt er master en wie wordt er slave ? In de praktijk zal de rijweg in de garage geblokkeerd worden door de 2 geïmobiliseerde auto's. De auto's die de garage inrijden zullen een file vormen tot de openbare rijweg ook versperd wordt. Enz enz ....
En zo komen we tercht in een oneindige software loop. Wie wordt er master en wie wordt er slave ? In de praktijk zal de rijweg in de garage geblokkeerd worden door de 2 geïmobiliseerde auto's. De auto's die de garage inrijden zullen een file vormen tot de openbare rijweg ook versperd wordt. Enz enz ....
Jij hebt duidelijk geen kaas gegeten van software.
Comment