Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Problemen resizen Win7 partitie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Problemen resizen Win7 partitie

'k Zal eens beroep doen op de vele Windowsgebruikers hier.

M'n vrouw heeft een Dell Inspiron laptop met 500Gb HD, met daarop Windows 7 Home Premium 64-bit.
    Op de schijf is nog 280Gb vrij en ik zou daarvan zo'n 100Gb willen vrijmaken om Linux Mint erop te installeren.
    Er is echter een probleem met het resizen : met Windows partitioner kan ik slechts 8 Gb vrijmaken.
    Dit is te wijten aan fragmentatie, dacht ik, dus heb ik met de ingebouwde defragmentatie geprobeerd, niet gelukt.
    Dan wat op het net gezocht en blijkt dat die ingebouwde defrag niet zo goed is. Dus gezocht naar een third party oplossing en gevonden, nl. defraggler.
    Die is een tijdje bezig geweest maar blijkbaar zijn er blokken die niet kunnen verplaatst worden. Gevolg, nog steeds maximum 8Gb vrij te maken.

Vreemd, want op OS X kan ik resizen, partitions maken dat het een lieve lust is, zonder het minste probleem. Wat doe ik verkeerd ?
    Panasonic Lumix FZ2000

Re: Problemen resizen Win7 partitie

Als windows gebruiker kan ik alleen maar zeggen, koop een mac
    Ik heb het nog niet gedaan, maar er staan wat tips op de ubuntu pagina's ...
    https://help.ubuntu.com/community/Ho...dowsPartitions

Misschien heeft Mint dezelfde tools, maar je kan ook de ubuntu live cd gebruiken. Wel even de gparted sectie goed lezen en een backup kan nooit kwaad alvorens te beginnen met het resizen. Na deze resize moet je dus eerst (een paar keer) Windows booten zodat Windows zich kan aanpassen aan de veranderingen en er nog wat ruimte is om aanpassingen te maken.

Comment

Is het een 15" of 17" laptop? Want meestal is het veel makkelijker om gewoon een andere HDD te kopen (kost tegenwoordig niets) en deze erbij te steken.

Comment

De nieuwe HD oplossing lijkt me wat ver gezocht...

Gparted ken ik goed en is een heel goede tool, maar in het geval van OS X is het beter van je partities te resizen met OS X's Disk Utility. Ik weet dat ik met Gparted de Win7 partitie kan shrinken, maar ik vraag me af waarom het met de ingebouwde windowstools niet mogelijk is. Of kunnen jullie me een goeie third party Windows resizer aanbevelen (net zoals Defraggler om te defragmenteren) ? Me dunkt dat het veiliger is in dit geval met een Windows tool de Windows partitie te resizen dan met een linux tool...
        Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Ik bedoelde eigenlijk een extra HDD, in de meeste 17" en in sommige 15" laptop's is er namelijk plaats voorzien om er 2 te installeren.

Comment

Is een 15", geen plaats voor een extra HDD...
            Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Ik wet niet zeler wat het probleem is met W7, maar soms zijn sommige systeem bestanden "verbonden" met een vaste positie op schijf, dacht ik.
              Wat zegt de Mint partitioner (en dat is Gparted )? (dus als je Mint al hebt gezegd dat je wilt installeren?)

Comment

En als je nu die partities laat voor wat ze zijn?
                Niks doen daar dus en gewoon Linux Mint laten installeren.
                Op een gegeven moment zal die installatie jou toch vragen waar de installatie moet gebeuren.
                En als je niet zeker bent kan je de installaties nog afbreken.

Het is géén perfecte oplossing maar als het lukt?
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Linux gebruikt een eigen partitiesysteem. Je kan Linux uiteraard naast windows plaatsen, maar op een windows partitie wordt wat moeilijk. Het is trouwens altijd verstandig om een ander besturingssysteem op zijn eigen partitie te zetten. Je kan het natuurlijk ook virtueel draaien (bv. onder virtualbox), maar ik denk niet dat dit hier de bedoeling is.

Dat schijfbeheer van windows is behoorlijk beperkt in het manipuleren van partities. Wissen en aanmaken gaat goed, maar vergroten of verkleinen lukt niet altijd. Je gebruikt beter een andere partitietool. Die Gparted is er eentje, maar er bestaan er ook een hele serie die in windows zelf draaien, zoals minitool partition wizard of Easeus partition master. Voor wat je vraagt hebben ze elk een gratis versie...

Bij installatie van Linux, wel zorgen dat de bootmanager juist wordt geïnstalleerd. Het kan gebeuren dat je in eerste instantie enkel nog je Linux over hebt, en dat je windows manueel aan die bootmanager moet toevoegen. Maar normaal gaat het allemaal zonder problemen.
                  Last edited by polleke_cgc; 17 februari 2013, 19:40.
                  Groeten,

Polleke

Comment

Inderdaad aangewezen dat elk OS zijn eigen partitie heeft. Anders kon ik gewoon de Wubi-installer gebruiken, dan installeer je Ubuntu als elke andere app met een klein snelheidsverlies, Linux Mint heeft ook deze mogelijkheid, maar dat is inderdaad niet de bedoeling, ik wil Mint native draaien.

Bezig met Auslogics Disk defrag, daarna eens Aesus partition master proberen...
                    Last edited by Kaneda; 17 februari 2013, 19:50.
                    Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Eigenlijk is dat defragmenteren om een partitie te verkleinen niet nodig. Zo'n goed partitietooltje zal daar zelf wel zijn plan mee trekken.
                      Groeten,

Polleke

Comment

Mogelijks is dat deel van de partitie in gebruik (lees gereserveerd) voor uw vuilbak of virtueel geheugen.

Daarom is het vaak een oplossing om deze tijdelijk uit te schakelen en dan de resize te doen.
                        Vuilbak => rechts klikken op vuilbak => de partitie kiezen dat je wil verkleinen en daarbij kiezen om bestanden niet naar de prullenbak te verplaatsen en bevestigen.
                        Virtueel geheugen => rechts klikken op Computer => eigenschappen => geavanceerde systeeminstellingen => op tabblad "geavanceerd" kiezen voor instellingen bij prestaties => geavanceerd => Virtueel geheugen wijzigen => Zien dat automatisch beheren uit staat en voor de betreffende partitie (alsook andere partities op dezelfde schijf) kiezen voor "Geen wisselbestand".
                        Alles bevestigen en pc herstarten, nadien partitie verkleinen.
                        Eens partitie verkleind, dan wel even de settings terugzetten zoals het stond, de vuilbak zet ik meestal vast op 1500MB maximum of in % uitgedrukt.
                        Virtueel geheugen zet ik op beheren door systeem, mag ook vast staan op een waarde gelijk aan 1,5 keer uw RAM geheugen.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

'k Zal eens proberen. Tijdens het defragmenteren met Auslogic waren er duidelijk verschillende blokken die niet verplaatsbaar waren (volgens de kleur in de legende)...
                          Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Wel beide samen doen hé, vuilbak en virtueel geheugen + herstarten.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Na een "Shrink Volume" geeft event 259 in de application event log aan welke bestanden het probleem veroorzaken.

Jan

Comment

Working...
                              X