Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

opladen van autobatterij

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: opladen van autobatterij

Allen bedankt voor de vele reakties , druppellader van het type Ctek online besteld zodat de batterij kan bijgeladen
    zonder afkoppelen.
    Mijn oude lader had ook een veel te grote rimpelspanning (onbelast meer dan 5V peak gemeten met oscilloscoop).
    De nieuwe druppellader zou minder als 0.4% rimpel hebben , wat absoluut veilig is voor de huidige electronica.
    Groeten Leon
    http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
    Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dacale Bekijk bericht
      Mijn oude lader had ook een veel te grote rimpelspanning (onbelast meer dan 5V peak gemeten met oscilloscoop).
      De nieuwe druppellader zou minder als 0.4% rimpel hebben , wat absoluut veilig is voor de huidige electronica.
      Die rimpel van 5V piek zal dan wel met open uitgang gemeten zijn, als je deze aansluit op een batterij wordt die rimpel ook verwaarloosbaar,
      enige risico zou dan zijn, dat je batterij kapot gaat tijdens het laden, en zo die rimpel op je electronica komt te staan,
      dat kan je oplossen met een dikke elco.

Trouwens, ik zou eens willen meten op een alternator als open bron, dat is ook maar een gewone drie fasen gelijkrichting met zes dioden,
      je batterij doet hier eigenlijk ook dienst als afvlakking.

Die nieuwe ladertjes zijn geschakeld en transformeren op 20 à 40 Khz. schat ik, wat na gelijkrichting weinig pieken bevat.

Comment

Batterij is nu weer terug op 100% na ongeveer 2 dagen laden/druppelladen (batterij 60Ah).
        laadproces kan altijd onderbroken worden , hij vertrekt weer waar men gestopt is.
        Lader kan nu aangesloten met stekverbing die continue op batterijklemmen bevestigd is.
        Indien men sneller wil laden moet men gaan voor een zwaarder type lader/druppellader.(bv 5A).
        Groeten Leon

Comment

Batterij is nu weer terug op 100% na ongeveer 2 dagen laden/druppelladen (batterij 60Ah).
          laadproces kan altijd onderbroken worden , hij vertrekt weer waar men gestopt is.
          Lader kan nu aangesloten met stekverbing die continue op batterijklemmen bevestigd is.
          Indien men sneller wil laden moet men gaan voor een zwaarder type lader/druppellader.(bv 5A).
          Ik heb er mij een tweede batterijlader, nl. de Ctek MX5 aangeschaft omdat ik op twee adressen zit. Hebt u diezelfde ?
          Wordt straks geleverd. Wat bedoelt u met aansluiten met "stekverbing die continue op de batterijklemmen bevestigd is" ?
          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
            Ik heb er mij een tweede batterijlader, nl. de Ctek MX5 aangeschaft omdat ik op twee adressen zit. Hebt u diezelfde ?
            Wordt straks geleverd. Wat bedoelt u met aansluiten met "stekverbing die continue op de batterijklemmen bevestigd is" ?
            Wat het type betreft heb ik gekozen voor een maatje kleiner , vandaar de langere laadtijd.
            Bij die laders worden twee type aansluitingen meegeleverd 1 met krokodilleklemmen-kabeltje en vrouwelijk koppelstekkertje en 1 met aansluitoogjes-kabeltje met vrouwelijke stekker.
            deze laatste kan vastgemonteerd als hievoor op je batterijaansluitklemmen de mogelijkheid is deze aan te sluiten en liefst zonder de oorspronkelijke bekabeling los te maken
            tenzij ge op de hoogte zijt van eventueel keycode radio instellen en dergelijke.
            Groeten Leon

Comment

Wat het type betreft heb ik gekozen voor een maatje kleiner , vandaar de langere laadtijd.
              Bij die laders worden twee type aansluitingen meegeleverd 1 met krokodilleklemmen-kabeltje en vrouwelijk koppelstekkertje en 1 met aansluitoogjes-kabeltje met vrouwelijke stekker.
              deze laatste kan vastgemonteerd als hievoor op je batterijaansluitklemmen de mogelijkheid is deze aan te sluiten en liefst zonder de oorspronkelijke bekabeling los te maken
              tenzij ge op de hoogte zijt van eventueel keycode radio instellen en dergelijke.
              In mijn geval zullen de aansluitingen met aansluitoogjes niet toepasbaar zijn, aangezien mijn wagen is uitgerust met twee aansluitstekkers in de motorkap, terwijl de batterij zich in het onderste gedeelte van mijn kofferruimte bevindt.
              Ik vraag mij ook af of het plaatsen van batterijen onder een afdenkplant in de kofferruimte niet nefast is voor het goed blijven renderen van de batterijen bij koud weer. Een batterij in het motorcompartiment geniet mee van de warmte van de motor. We weten allemaal dat de batterijen voor onze camera's bij winterse wandelingen zeer snel plat gaan en wij de reserves best bewaren op een warme plalats. Onze wagens staan nochtans binnen alhoewel de achterkant van mijn wagen (ik zij voorwaarts binnen) het dichtst tegen de garagepoort staat. Vandaar mijn bedenking.
              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Dat de accu niet vlakbij de warme motor zit is geen nadeel bij een koude start, want dan is de accu ook koud (het maakt dus niet uit waar de accu's zit als alles koud is).
                Het is eerder een voordeel voor de levensduur, een loodaccu (gel-accu is ook een loodaccu, er zit alleen maar een soort gel in in plaats het het zuur) veroudert ook sneller bij hogere temperaturen.
                (Bij mijn eerste auto, een Mini 850, zat de accu ook achteraan, bij de motor was er waarschijnlijk geen plaats meer voor.)

Tijdens het rijden wordt de accu alleen gebruikt als buffer, en niet als stroomleverancier (dat is bij een camera dus wel anders).
                Waarschijnlijk zou een auto nog prima blijven rijden met een accu die maar een capaciteit van 5Ah heeft, zolang de motor maar blijft draaien.
                Dat is ook de reden waarom een auto met een versleten accu probleemloos blijft draaien als die gestart is met startkabels (maar als je die dan terug probeert te starten zonder een extra "starthulp" heb je een probleem).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Weet iemand hoe ik de "capaciteit" van een batterij zou kunnen testen?
                  In mijn zeilboot zitten 3 gel accu's die ondertussen 14 jaar in gebruik zijn. Tijdens de week hangen ze steeds aan de intelligente oplader,en worden ze vol gehouden.
                  Het controleoog op deze batterijen is nog steeds groen.
                  Ik heb echter geen idee hoe goed deze batterijen nog zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Dat de accu niet vlakbij de warme motor zit is geen nadeel bij een koude start, want dan is de accu ook koud (het maakt dus niet uit waar de accu's zit als alles koud is).
                    Het is eerder een voordeel voor de levensduur, een loodaccu (gel-accu is ook een loodaccu, er zit alleen maar een soort gel in in plaats het het zuur) veroudert ook sneller bij hogere temperaturen.
                    (Bij mijn eerste auto, een Mini 850, zat de accu ook achteraan, bij de motor was er waarschijnlijk geen plaats meer voor.)

Tijdens het rijden wordt de accu alleen gebruikt als buffer, en niet als stroomleverancier (dat is bij een camera dus wel anders).
                    Waarschijnlijk zou een auto nog prima blijven rijden met een accu die maar een capaciteit van 5Ah heeft, zolang de motor maar blijft draaien.
                    Dat is ook de reden waarom een auto met een versleten accu probleemloos blijft draaien als die gestart is met startkabels (maar als je die dan terug probeert te starten zonder een extra "starthulp" heb je een probleem).
                    Bedankt voor de zeer leerrijke uitleg?
                    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

@ Bereboot

Zijn het Vetus accu's? Zolang het oog groen is, zijn ze inderdaad nog goed. Dat oog is niets anders dan een geïntegreerde zuurweger.
                      Je kunt je accu's laten testen, ik heb zelf een apparaat dat een belasting vormt, en de meter is een gewone voltmeter. Zolang je niet merkt dat je accu's achteruitgaan, laten zitten. Stel, ze laten het afweten tijdens een vakantie, dan is er nog niks aan de hand. Je zult misschien wat regelmatiger moeten bijladen, op motor of walstroom, maar dat verpest je vakantie niet. En in elke jachthaven (of toch de meeste) vind je een shipchandler of een werf waar ze Vetus of andere kwaliteitsaccu's op voorraad hebben. Een accu wisselen is kinderspel, en kost geen tijd.
                      Ik heb nu een motorjacht (Saga 27AK), en lig in Wolphaartsdijk (Veerse Meer). Wat voor boot heb je, en waar?
                      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bereboot Bekijk bericht
                        Weet iemand hoe ik de "capaciteit" van een batterij zou kunnen testen?
                        In mijn zeilboot zitten 3 gel accu's die ondertussen 14 jaar in gebruik zijn. Tijdens de week hangen ze steeds aan de intelligente oplader,en worden ze vol gehouden.
                        Het controleoog op deze batterijen is nog steeds groen.
                        Ik heb echter geen idee hoe goed deze batterijen nog zijn.
                        Na 14 jaar kan je dat nog moeilijk testen, het zou goed kunnen dat de geleverde stroom tegenover
                        spanning nog OK is, en dat ze morgen de geest geven, gelbatterijen die ze in Backupsystemen gebruiken
                        worden veiligheidshalve om de twee jaar vervangen, maar kunnen gemakkelijk nog een veelvoud van die tijd meegaan.

Het is wel een zeer groot voordeel om deze (net als een gewone lood/zink autobatterij) volgeladen te houden,
                        dan is het zuurgehalte maximaal aanwezig in de gel of in het water, bij een niet goed opgeladen accu van dat soort
                        zit het zuur op de platen, en dat met als gevolg dat de platen sneller oxideren, vandaar dat een goed opgeladen accu
                        langer meegaat.

Comment

Het probleem met oudere accu's is zelfontlading. Mettertijd neemt de interne weerstand af, tot uiteindelijk interne kortsluiting.
                          Als je permanent walstroom hebt, en een goede (moderne) lader, of zonnepanelen met een goede regelaar, dan blijven je accu's goed geladen en worden ze niet overladen, wat zeer nefast is.
                          14 jaar is een behoorlijke leeftijd, je lader en je gebruik zullen wel OK zijn.
                          Zoals hierboven gezegd wordt, kan een oude accu plots de geest geven. Maar aangezien het een onderdeel is dat overal verkrijgbaar is, is dit op zich geen ramp aan boord. Tenzij je grotere reizen maakt, oversteken van enkele dagen bv, dan zou je wel eens snel door je diesel heen kunnen zijn. Voor zo'n reis zou ik accu's van deze leeftijd vervangen, voor kusthoppen of Zeeland laten zitten.
                          D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

De CTek MXS 5.0 drupellader is al binnen. Woensdag besteld aan een volgens mij zeer goeie prijs en bovendien als tijdelijk aanbod zonder verzendkosten.

Hangt momenteel aan mijn wagen en ben benieuwd als deze lader mijn batterij terug wat beter kan oppeppen. Mijn andere lader laat ik elke week eens aan de batterij hangen. Zonder dit zie ik anders dat bepaalde electronische componenten, waaronder uurwerk en km dagteller, hun gegevens verliezen. Gelezen dat dit een preventieve maatregel zou zijn om energie voor andere belangrijker doeleinden te sparen.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                              De CTek MXS 5.0 drupellader is al binnen. Woensdag besteld aan een volgens mij zeer goeie prijs en bovendien als tijdelijk aanbod zonder verzendkosten.

Hangt momenteel aan mijn wagen en ben benieuwd als deze lader mijn batterij terug wat beter kan oppeppen. Mijn andere lader laat ik elke week eens aan de batterij hangen. Zonder dit zie ik anders dat bepaalde electronische componenten, waaronder uurwerk en km dagteller, hun gegevens verliezen. Gelezen dat dit een preventieve maatregel zou zijn om energie voor andere belangrijker doeleinden te sparen.
                              77€ voor zo een onozel ding vind ik toch meer dan genoeg hoor Pol, ietwat doe het zelver kan iets veel mooiers maken voor die prijs,
                              iets inductief met een spoel die je gewoon op je bumper plaatst, zonder draden of gedoe, en als je wegrijdt en het ding vergeet, geen enkel probleem,
                              valt er gewoon af, een gat in de markt, systeem contactloze oplader voor een tandenborstel bv.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                                77€ voor zo een onozel ding vind ik toch meer dan genoeg hoor Pol, ietwat doe het zelver kan iets veel mooiers maken voor die prijs,
                                iets inductief met een spoel die je gewoon op je bumper plaatst, zonder draden of gedoe, en als je wegrijdt en het ding vergeet, geen enkel probleem,
                                valt er gewoon af, een gat in de markt, systeem contactloze oplader voor een tandenborstel bv.
                                Ja Geert, een ''doe het zelf' op dat gebied is niet aan mij besteed. Ik kan al veel, maar nog niet alles
                                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Working...
                                X