Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Wie heeft ook gekeken naar de tweedelige documentaire op Canvas, waarin men een heel bijzondere en zelfs beangstigende kijk heeft op het onstaan en het doel van het bouwwerk?
Er wordt wel méér onzin bijmekaar gestampt als het om "onbegrepen" (oude) zaken gaat, waar de feiten ontbreken vult de verbeelding het wel aan (zoals altijd trouwens), alles nog even overgoten met een goede scheut "new age" pigment ... wanneer gaan ze nu eens eindelijk die fameuze en mysterieuze "kamers" onder en tussen de poten van die sfinx open gooien? die zouden toch alles haarfijn verklaren?? LOL!
Er wordt wel méér onzin bijmekaar gestampt als het om "onbegrepen" (oude) zaken gaat, waar de feiten ontbreken vult de verbeelding het wel aan (zoals altijd trouwens), alles nog even overgoten met een goede scheut "new age" pigment ... wanneer gaan ze nu eens eindelijk die fameuze en mysterieuze "kamers" onder en tussen de poten van die sfinx open gooien? die zouden toch alles haarfijn verklaren?? LOL!
Daar ging het in de docu. eigenlijk vooral om: het feit dat egyptologen in de loop der tijden een verhaal hebben ineen gestoken op basis van een deel feiten en bewijzen, en anderzijds op basis van een aantal vermoedens, bij gebrek aan bewijs.
Wanneer iemand vragen begint te stellen en met een totaal nieuwe kijk op de zaak afkomt, en daardoor de dreiging ontstaat dat hun theorie ineen stuikt, worden ze bang...
En als ik heel eerlijk mag zijn, dan geloof ik haar wel een beetje. Het klinkt allemaal heel erg wetenschappelijk onderbouwd hoor.
Alvast minstens even geloofwaardig als alles wat onze gids ons vorig jaar vertelde tijdens onze reis aldaar.
kan dit of dit of vooral dit eventueel al een begin zijn?
Verder kanGoogleweeral uw goede vriend zijn
In de tweede "dit" wordt gesuggereerd dat de reeks is ingesproken door Brian Cox. Dit klopt en dit klopt ook niet, in ieder geval is het misleidend : het gaat hier duidelijk niet over deeltjesfysicus Prof Dr. Brian Edward Cox, een van de nieuwe supergenieën. Ik hoorde het onmiddelijk, daar had ik Google echt niet voor nodig.
Als ik me niet vergis is "dit" de stem van Brian Denis Cox (een acteur).
Brian E Cox is verbonden aan de CERN en als ik me niet vergis een van de weinige gruwelijk slimme mensen die de snaartheorie begrijpt. Als prof Cox deze reeks zou inspreken zou ik misschien nog luisteren en kijken.
http://www.ted.com "Rock star physicist" Brian Cox talks about his work on the Large Hadron Collider at CERN. Discussing the biggest of big science in an en...
Met de Arabische "lente" is er steeds minder bereidheid van de lokale autoriteiten om verder diepgaand (letterlijk en figuurlijk ) onderzoek te laten plaatsvinden.
In de tweede "dit" wordt gesuggereerd dat de reeks is ingesproken door Brian Cox. Dit klopt en dit klopt ook niet, in ieder geval is het misleidend : het gaat hier duidelijk niet over deeltjesfysicus Prof Dr. Brian Edward Cox, een van de nieuwe supergenieën. Ik hoorde het onmiddelijk, daar had ik Google echt niet voor nodig.
Als ik me niet vergis is "dit" de stem van Brian Denis Cox (een acteur).
Brian E Cox is verbonden aan de CERN en als ik me niet vergis een van de weinige gruwelijk slimme mensen die de snaartheorie begrijpt. Als prof Cox deze reeks zou inspreken zou ik misschien nog luisteren en kijken.
http://www.ted.com "Rock star physicist" Brian Cox talks about his work on the Large Hadron Collider at CERN. Discussing the biggest of big science in an en...
Toch was het kijken eens te meer de moeite waard. Niet voor de theorieën, wel voor de overweldigende feiten. Het gezonde boerenverstand zelf zegt je dat een aantal zaken op deze wereld zoals duizenden jaren oude ultragladde granieten platen van tientallen tonnen, niet kunnen gemaakt zijn met koperen beiteltjes. Wie dat gelooft, heeft het verstand van een raap. En nochtans is het dat wat de reguliere egyptoloog, historicus, archeoloog ons voorhoudt. De plannen voor de grote piramide zouden zijn getekend met een stokje in het zand, want zelfs de voorloper van het papier, papyrus, bestond nog niet. Wie zijn hier de fantasten, de klassiek geschoolde historici, of het leger aan ingenieurs, dat snapt dat hier iets totaal niet klopt??
Het gezonde boerenverstand zelf zegt je dat een aantal zaken op deze wereld zoals duizenden jaren oude ultragladde granieten platen van tientallen tonnen, niet kunnen gemaakt zijn met koperen beiteltjes. Wie dat gelooft, heeft het verstand van een raap.
Er zijn ook mensen die geloven dat de meest complexe organismen op aarde allemaal ontstaan zijn uit een soepje van organische moleculen... Crazy!
Er zijn ook mensen die geloven dat de meest complexe organismen op aarde allemaal ontstaan zijn uit een soepje van organische moleculen... Crazy!
Met permissie, maar dat is toch totaal iets anders. Miljoenen, wat zeg ik, meer dan vier miljard jaar evolutie! Wie zich verdiept in de materie, ook in zaken die zich in Zuid-en Midden-Amerika bevinden, moet, vind ik, intellectueel eerlijk blijven. Hier worden wij telkens weer geacht te geloven dat primitieve volkeren, die eigenlijk maar net het tijdperk van de grotbewoner waren ontgroeid, ingewikkelde constructies maakten, soms tot honderden tonnen zware blokken kilometers versleepten, en deze bewerkten met een precisie die soms de hedendaagse industrienorm te boven gaat. Met werktuigen waarvan de hardheid minder was dan de hardheid van de te bewerken materialen. Ik ben geen Von Daniken fan hoor, maar ik roep het luid en hard: de grootste fantasten zitten bij het clubje van de orthodoxe historici.
Toch was het kijken eens te meer de moeite waard. Niet voor de theorieën, wel voor de overweldigende feiten. Het gezonde boerenverstand zelf zegt je dat een aantal zaken op deze wereld zoals duizenden jaren oude ultragladde granieten platen van tientallen tonnen, niet kunnen gemaakt zijn met koperen beiteltjes. Wie dat gelooft, heeft het verstand van een raap. En nochtans is het dat wat de reguliere egyptoloog, historicus, archeoloog ons voorhoudt. De plannen voor de grote piramide zouden zijn getekend met een stokje in het zand, want zelfs de voorloper van het papier, papyrus, bestond nog niet. Wie zijn hier de fantasten, de klassiek geschoolde historici, of het leger aan ingenieurs, dat snapt dat hier iets totaal niet klopt??
Walter
Walter, mag ik vragen wat jij nu in feite suggereert ?
In ieder geval heb ik hier op zolder al meer dan 20 jaar een boek liggen : "de verrassende kennis van onze voorouders" waar toch een en ander uit de doeken wordt gedaan. Betreft piramiden : gaande van de verhoudingen van de piramide tot de manier waarop ze de boel waterpas hebben gezet. Ze waren met veeeeeel en ze hadden tijd en bovendien stelt deze hele periode evolutionair niks voor. Ze zullen capacitair ook hun Einsteins hebben gehad, alleen moesten die vanaf nul beginnen en zaten ze in de verkeerde kaste of stierven ze voor hun hoogtepunt.
Ockhams razor is volgens mijn bescheiden mening ook hier geldig. Buitenaardse toestanden zijn het laatste waar je moet aan denken als je iets wil verklaren.
Van al het aantal buitenaardse en goddelijke verklaringen houden er op dit moment nog maar bar weinig stand en ook deze laatste klif is versneld aan het eroderen
Ik zag zoeven een stukje van de film waarin hierogliefen gelijkenis vertoonden met moderne apparaten genre tanks en vliegtuigen, dat was de reden voor mij om stop te duwen.
Ook God heeft altijd een lange baard en een menselijk gezicht. Ik noem dat zelfprojectie. Wishfull thinking. Goochelaars kennen dat maar al te goed
Walter, mag ik vragen wat jij nu in feite suggereert ?
In ieder geval heb ik hier op zolder al meer dan 20 jaar een boek liggen : "de verrassende kennis van onze voorouders" waar toch een en ander uit de doeken wordt gedaan. Betreft piramiden : gaande van de verhoudingen van de piramide tot de manier waarop ze de boel waterpas hebben gezet. Ze waren met veeeeeel en ze hadden tijd en bovendien stelt deze hele periode evolutionair niks voor. Ze zullen capacitair ook hun Einsteins hebben gehad, alleen moesten die vanaf nul beginnen en zaten ze in de verkeerde kaste of stierven ze voor hun hoogtepunt.
Ockhams razor is volgens mijn bescheiden mening ook hier geldig. Buitenaardse toestanden zijn het laatste waar je moet aan denken als je iets wil verklaren.
Van al het aantal buitenaardse en goddelijke verklaringen houden er op dit moment nog maar bar weinig stand en ook deze laatste klif is versneld aan het eroderen
Ik zag zoeven een stukje van de film waarin hierogliefen gelijkenis vertoonden met moderne apparaten genre tanks en vliegtuigen, dat was de reden voor mij om stop te duwen.
Ook God heeft altijd een lange baard en een menselijk gezicht. Ik noem dat zelfprojectie. Wishfull thinking. Goochelaars kennen dat maar al te goed
Ik zeg juist dat ik geen Von Daniken fan ben, toch niet van zijn ancient alien theorieën. Maar ik ben nog minder fan van een kaste wetenschappers die nog altijd ziek zijn in het bedje van de negentiende eeuw, en dus overal tempels voor godenverering in zien. In datzelfde concept past geen beschaving die ver, en misschien verder dan de onze zou zijn geëvolueerd. En helemaal niet als die beschaving ouder zou zijn dan 5000 jaar, misschien wel van voor de laatste ijstijd. Nog altijd hebben we geen flauw idee hoe de piramide gebouwd is. Gebouwd door een volk dat geen plannen op papier kon tekenen maar wel perfect ronde vazen uit dioriet achterliet, en massa's stenen waar mensen die thuis zijn in steenbewerking zo de sporen van machinale bewerking op kunnen aanduiden. Ik heb nog op school geleerd hoe ze grote stenen blokken vervoerden op rollende boomstammen. Dat is dus je reinste kul: vanaf een bepaalde tonnage verkruimelt ook het hardste hout als peperkoek. En zo gaat dat telkens als ze eens een reconstructie willen doen van hoe ze het gemaakt hebben: dat mislukt feestelijk. Van de Stonehenge blokken over de Paaseiland koppen tot Sacsayhuaman : na eerst al flink wat toegevingen te doen door gebruik te maken touw dat ze dixit zijzelf toen niet hadden, gewichtsreductie enz. , brengen ze er niks van terecht. Weet je wat een groot teken van intelligentie is ? Eens een keer durven zeggen: we weten het niet, we hebben geen flauw benul, we moeten al onze voorgaande stellingen opnieuw toetsen aan wat we vandaag de dag kunnen deduceren uit wat her en der op deze planeet te vinden is. Denken dat een kaarsrecht gesneden gigantisch blok graniet ergens in het Peruaanse gebergte gemaakt is door Indiaansen hobbyisten met koperen beiteltjes, dat is geen wetenschap, dat is geloof. Geloof in de afgod en de doctrines van onze huidige wetenschap, maar die zijn al een paar keer eerder moeten bijgesteld worden. Ondertussen liggen de getuigen van volkeren die het wiel nog niet hadden uitgevonden, maar die wel meterlange glanzende perfect rechte boorgaten in hun stenen aanbrachten, vrij om door iedereen bekeken te worden.
Maar wat je nu neerschrijft is toch volledig in de veronderstelling dat "het establishment" van archeologische wetenschappers ervan uitgaat dat er geweten is hoe alles ging. Dat lijkt mij een verkeerde perceptie van jouw kant eerlijk gezegd...
Comment