Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Externe USB HD probleem ...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Externe USB HD probleem ...

LesC,

Via Windows - computerbeheer - schijfbeheer.
    Het oude volume gewist en een nieuw aangemaakt. Zoals mij in dit topic aangeraden was
    Waarvoor nogmaals dank aan de clevere mensen hier ...

Jaja

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
    "Hoe" heb ik nergens gevonden, Theo. Wel dat het jaja gelukt is om opnieuw te formatteren. Post#24
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Hallo,

ter info: de TV is een Sony KDL-40HX850 en de WD Passport is 1T en zonder aparte voeding.

Jaja
      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
        Hallo,

ter info: de TV is een Sony KDL-40HX850 en de WD Passport is 1T en zonder aparte voeding.

Jaja
        Sony KDL-40HX850 heeft USB2 ingang, de WD Passport is USB3. Dat kan een probleem zijn http://www.makeuseof.com/answers/wat...al-hard-drive/

Jan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
          Sony KDL-40HX850 heeft USB2 ingang, de WD Passport is USB3. Dat kan een probleem zijn http://www.makeuseof.com/answers/wat...al-hard-drive/

Jan
          Gelezen wat Tina zegt Jan?

De Sony KDL-40HX850 heeft twee usb-aansluitingen.
          Eentje is geschikt voor een USB-HD.
          En die is aangeduid met "HDD-REC". Dit kan één reden zijn.

Mijn externe HD ook van WD doet het op alle USB-aansluitingen.
          (heeft wel een aparte voeding)
          Mijn tv heeft:
          - usb > 5V(0.5A)
          - usb > 5V(1A) > voor de externe HD en is ook zo aangeduid om te gebruiken met een HD.

Toevallig gebruik ik een usb-stick van 32Gb. Doet alles goed en is idd. geformateerd op FAT32.
          ================================================== =====================================
          In de handleiding vind ik niet direct hoe een externe HD moet geformateerd worden om te gebruiken bij een Sony TV.
          Her en der lees ik dat het FAT32 zou moeten zijn.
          Last edited by theokus; 24 januari 2013, 14:44. Reden: j moet J zijn :)
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

Die FAT32 kan kloppen. Net zoals windows niet standaard met EXT overweg kan, kan Linux dat ook niet met NTFS (wel met FAT 32). Linux heeft ook een uitbreiding nodig om NTFS te lezen en te schrijven (hoewel dat steeds vaker er standaard opstaat). Als die Linux versie van die TV geen NTFS herkent (dus die uitbreiding niet bevat), dan heb je het inderdaad "vlaggen".
            Het is inderdaad mogelijk dat die USB aansluiting te weinig stroom levert. Maar dat kan je omzeilen door een externe harde schijf met voeding te gebruiken.
            Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
              Die FAT32 kan kloppen. Net zoals windows niet standaard met EXT overweg kan, kan Linux dat ook niet met NTFS (wel met FAT 32). Linux heeft ook een uitbreiding nodig om NTFS te lezen en te schrijven (hoewel dat steeds vaker er standaard opstaat). Als die Linux versie van die TV geen NTFS herkent (dus die uitbreiding niet bevat), dan heb je het inderdaad "vlaggen".
              Het is inderdaad mogelijk dat die USB aansluiting te weinig stroom levert. Maar dat kan je omzeilen door een externe harde schijf met voeding te gebruiken.
              Juist maar die heeft TS niet.
              Wel een My Pasport van WD.

't Zal testen worden welke formatering werkt he.
              Toch "erg" dat je dit niet in de handleiding vindt.

* Voor mijn tv weet ik ook niet.

Je spreekt van een Linux-versie voor een TV?
              Waar haal je dat?
              (ik vraag maar he)
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Update:

Inmiddels getest met een WD HD met externe voeding en dus alweer noppes ... (USB2 HD). Aan USB2 of 3 ligt het dus blijkbaar ook niet.
                Werkt op geen enkele van de twee USB-ingangen

En dat terwijl een USB-stick het probleemloos doet ... (toch ook NTFS geformatteerd denk ik ...)
                Op welke manier krijg ik die HD FAT32 geformatteerd in NTFS (dat automatisch zo aangegeven wordt bij het formatteren)?

Alvast allemaal weer bedankt voor het meedenken

Jaja
                Last edited by jaja; 24 januari 2013, 17:58.

Comment

Met schijfbeheer kan je enkel kleine harde schijven (eigenlijk partities) nog in FAT32 formateren. Waar de grens juist ligt (aantal GB) heb ik wel geen gedacht van (juist gevonden : is blijkbaar 32 GB).
                  Je zal een andere partitietool nodig hebben om dat te doen. Je hebt bv. minitool partition Magic (link) dat ook een gratis versie heeft (maar er zijn er nog).
                  Of je kan die Gparted (die Linux versie) gebruiken. Maar als je windows gewoon bent, zou ik het met een windows programma'tje doen.

Daarmee kan je normaal ook een NTFS partitie omzetten in FAT32 (onder windows kan dat enkel in de omgekeerde richting met het convert commando).
                  Met FAT32 kan je wel zeker geen partities groter dan 2 TB aanmaken.
                  Last edited by polleke_cgc; 24 januari 2013, 18:12.
                  Groeten,

Polleke

Comment

Update:

Inmiddels getest met een WD HD met externe voeding en dus alweer noppes ... (USB2 HD). Aan USB2 of 3 ligt het dus blijkbaar ook niet.
                    Werkt op geen enkele van de twee USB-ingangen

En dat terwijl een USB-stick het probleemloos doet ... (toch ook NTFS geformatteerd denk ik ...)
                    Op welke manier krijg ik die HD FAT32 geformatteerd in NTFS (dat automatisch zo aangegeven wordt bij het formatteren)?

Alvast allemaal weer bedankt voor het meedenken

Jaja
                    Er moet een verschil zijn tussen die USB-stick en jouw HD.
                    De stick werkt met FAT32.
                    De HD Pasport wordt herkent als je wilt opnemen van de tv.

Her en der gelezen op het net dat het toch FAT32 zou moeten worden, dus voor een HD.

Je kan hetzelfde te werk gaan als eerder.
                    Volume verwijderen en nieuw volume aanmaken.
                    Probleempje nu is HOE te formateren.
                    Ik weet niet of je dat kan kiezen vanuit schijfbeheer. Want je moet FAT32 kunnen kiezen en daarna pas formateren.
                    ================================================== ===========================================
                    exFAT zou ook nog kunnen....en is niet beperkt tot 32Gb. (zie ook polleke)

Het is allemaal maar praat maar waarom wordt dat toch niet duidelijker gedocumenteerd?
                    En voor mij weer komt daar bij dat ik NIET kan doen wat ik wil
                    Nu ben je verplicht om de HD te verhuizen van tv naar pc en dan video&film of andere data op die HD te plaatsen,
                    die je dan weer na een verhuis, kan afspelen op de tv.
                    Ik ben daar al mee bezig sinds de Panasonic die ik had (april 2012).
                    Wegens gebrek aan beter dan maar een mediaspeler aangeschaft.
                    En alles is nu tiptop en zoals ik wil.
                    Bestanden verplaatsen doe ik via ftp en het netwerk.

Nog één ding.
                    Windows 8 is niet Windows 7.
                    Streaming gaat vlot via AllShare van Samsung in Windows7 maar in 8 lukt het niet.
                    Last edited by theokus; 24 januari 2013, 18:33.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

O P G E L O S T ! ! !

WD Passport geformatteerd naar exFAT ipv NTFS (FAT32 was niet beschikbaar onder Win) en ja hoor, USB apparaat gevonden en video's spelen af!!!!!!
                      Het had dus inderdaad te maken hoe de HD geformatteerd is - exFat werkt!

Nu nog eens kijken in welk formaat ik een afgewerkte video best kan opslaan ...
                      Het onbewerkte formaat van Sony (AVCHD) wordt perfect afgespeeld.

Allemaal bedankt voor het helpen zoeken naar een oplossing; BD is geweldig

Jaja
                      Last edited by jaja; 24 januari 2013, 19:25.

Comment

O P G E L O S T ! ! !

WD Passport geformatteerd naar exFAT ipv NTFS (FAT32 was niet beschikbaar onder Win) en ja hoor, USB apparaat gevonden en video's spelen af!!!!!!
                        Het had dus inderdaad te maken hoe de HD geformatteerd is - exFat werkt!

Nu nog eens kijken in welk formaat ik een afgeerkte video best kan opslaan ...
                        Het onbewerkte formaat van Sony (AVCHD) wordt perfect afgespeeld.

Allemaal bedankt voor het helpen zoeken naar een oplossing; BD is geweldig

Jaja
                        Jeeeeeuuuuuuhh!!

Een gratis tool en werkt perfect = Freemake Video Convertor.
                        Freemake Video Converter Converts 500+ Formats & Gadgets FREE! Convert to MP4, AVI, MKV, WMV, DVD, Xvid. FREE Download. **Voted Best of 2022** Comes with FREE…

Zo'n AVCHD bestand kan oplopen maar ik zou toch zeker het origineel bewaren.
                        ================================================== =============
                        Nu gaat het interessant worden, als je wilt
                        Naar het kleinste formaat converteren met de beste kwaliteit.
                        Eén kopie van een Blu-ray bijv. kan al oplopen tot 20,4 Gb.
                        Last edited by theokus; 24 januari 2013, 19:48.
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

Theo,

Wij moeten zeker eens rond de tafel (video? Camera? Software?) gaan zitten

Ik gebruik Adobe Premiere Elements 11 en/of AVS video editor.
                          En ja, het origineel bewaar ik uiteraard ondanks het feit dat de bestanden zeer groot zijn.
                          Converteren is geen probleem, maar ik zou willen weten welk uiteindelijk formaat de hoogste kwaliteit geeft (Full HD dus).

Voorheen hadden we een HD-ready TV en nu dus een Full-HD en dat verschil is zeer groot voor de met de SonyVG20E videocamera opgenomen beelden.
                          En die goede kwaliteit wil ik uiteraard bewaren na het bewerken.

Jaja

Comment

Belangrijk is dat de jouw tv goed afgesteld is... daar begint het mee. En dat je het toestel goed leert kennen.
                            (Bij een plasma is dat een must, zo wie zo; of bij een computerscherm)
                            En het verschil tussen een computerscherm en een tv is ook groot, zo niet toch ferm goed zichtbaar
                            Dus een eerste goed idee zie je toch op een tv.

En bij een videocamera is het hetzelfde als bij een fotocamera en dat begint met de witbalans.
                            Daar heb ik al stoten mee meegemaakt
                            Een klein voorbeeld.
                            Bij gewoon dagelijks gebruik is auto-wb van mijn oude Nikon D70 zo goed als perfect.
                            Bij mijn Sony videocamera ook.
                            En bij de Canon 550D is dat niet zo. Altijd last van een heel lichte rode schijn.
                            Voor de rest een fijne camera maar je hebt extra werk.
                            Over raw ga ik nu zwijgen omdat iedereen in raw kan fotograferen; het echte werk gebeurt dan op de computer.

Dus in eerst instantie zit het goed bij Sony. Zeker bij buitenopnames.
                            In huis moet je toch de witbalans aanpassen en dat kan je direct zien in live-view alhoewel auto-wb ook goed is.

Dan kan je beginnen met een paar testjes he. Binnen, buiten, 's avonds, uit de hand, op statief enz.
                            Het waterpas houden is niet gemakkelijk als je uit de hand filmt.
                            En als je daar heel den tijd op moet letten dan word ik....zot maar ja dat was ik al

Conversies doe ik enkel bij opnames van tv die op de videorecorder staan.
                            OF van een dvd. Dat deed ik ook maar nu niet meer. Gewoon een kopie van een dvd dus voor eigen gebruik.
                            Veel winst maak je toch niet in grootte van het bestand (met de bedoeling om plaats te sparen op de HD).

Met een dvd-kopie van 1:1 behoud je ook de menu en de ondertitels alhoewel ik met ondertitels nooit last had, wel met de menu.
                            Het is wel zo dat "audio_ts en video_ts" niet op tv kan afgespeeld worden zodat je dat verwacht bij het normaal afspelen van een dvd.
                            Dat soort kopie speel ik af met de mediaspeler omdat die dat zonder een probleem kan afspelen.
                            ================================================== ================================================== ===
                            Software is wat anders
                            Zeker iets gebruiken op 64 bit.
                            Monteren of "editen" is ook een kwestie van persoonlijke smaak.
                            Software die bijv. camera-shake kan verminderen vind ik ook een must.
                            De uiteindelijke film afwerken of renderen kan veel tijd kosten men een middelmatige computer.
                            Een videokaart met Cuda kan veel helpen daarbij.
                            Bij sommige software is de voorziening om titels te maken wat de "lullige" kant
                            Last edited by theokus; 24 januari 2013, 21:09.
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

Comment

Hallo Theo,

Mijn voornaamste toepassing van video zijn zelfgemaakte video's.
                              Ik wil ze "be/afwerken" in een zo hoog mogelijke kwaliteit en dan de afgewerkte versie (+muziek+tekst+...) op de HD zetten, en een internetkopie voor de geïnteresseerden (ik heb een betaald account bij vimeo).
                              Mijn voornaamste zorg is dus dat ik ze in een zo hoog mogelijke kwaliteit kan "exporteren" na bewerking.
                              En daarvoor heb ik Premiere Elements 11 en AVS video editor.
                              Exporteren naar vimeo is geen probleem, maar het uiteindelijke formaat voor op mijn HD is een beetje zoeken. De bestandsgrootte maakt niet zoveel uit gezien ze top een 1T HD terechtkomen en een backup ervan op de netwerkHD van 2T.
                              En ja, renderen kan lang duren, maar ik gebruik er een extra PC voor, die niets anders hoeft te doen (o.a. 8GB Ram).
                              Intussen kan ik verder op m'n laptop (hoofdcomputer).

Jaja

Comment

Interessante en goede software:

mpeg-2 is zeer goed.
                                mp4 is ook niet slecht.
                                Veel hangt er van af wat Vimeo of Youtube met jouw film doet.

Andere software:
                                - Pinnacle
                                - Avid
                                Ubi bene, ibi patria.
                                BD0388BE
                                Een website

Comment

Working...
                                X