Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

een weetje voor beginners:

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• een weetje voor beginners:

Stelregel:
    je moet proberen de sluitertijd minimaal zo lang te maken als het aantal mm.
    Op 200 is dit 1/200, op 400mm is dit 1/400, op 100mm is dit 1/100. Anders loop je de kans op bewegingonscherpte in de foto.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Re: een weetje voor beginners:

En met een cropcamera...
    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Een beetje slordig geformuleerd, maar daar heeft bouk uiteraard niets mee te maken want hij heeft het ook maar gekopieerd van http://www.digitalefotografietips.nl...r/objectieven/

Er staan wel meer zaken op die website die je van je stoel doen vallen:

In het geval van Canon moet je bijvoorbeeld de mm waarde van een objectief met 1,6 vermenigvuldigen en dit betekent dat een 200mm lens een 320mm lens wordt. Er zijn ook digitale camera’s die beschikken over een ‘full frame sensor’, deze is gelijk aan de 35×24mm kleinbeeldfilm afmeting en daar komt de mm waarde van de lens dus wel overeen met de echte waarde.
      "De echte waarde". Huiver.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lyrthut Bekijk bericht
        Een beetje slordig geformuleerd, maar daar heeft bouk uiteraard niets mee te maken want hij heeft het ook maar gekopieerd van ....
        komt inderdaad uit Almere.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Mogen we de tip van morgen al weten?
          facebook
          Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

Comment

Moderator Note: Vind je dat deze weetjes in ChitChat thuishoren? Persoonlijk zou ik eer denken aan Algemeen of aan Tips&Trucs, of zijn er misschien niet-fotografische weetjes op komst?
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oelalaaaa... Hihi.
              facebook
              Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Moderator Note: Vind je dat deze weetjes in ChitChat thuishoren? Persoonlijk zou ik eer denken aan Algemeen of aan Tips&Trucs, of zijn er misschien niet-fotografische weetjes op komst?
                Ik vind ze hier helemaal niet thuishoren, gewoon omdat wat er staat niet op alle fronten klopt,

zo klopt het niet op bv. een cropcamera, niet op een middenformaat, en tegenwoordig gaat deze regel zelfs

helemaal niet meer op voor de hoge pixel toestellen.

Comment

das zo eentje van die regeltjes die je met een korrel zout mag maken, ik maak zonder problemen een scherpe foto op 1/30 met een BP van 70mm zonder statief.
                  mss heb ik dan een heel vast hand maar zo zie je maar dat deze regel bijlange niet voor iedereen opgaat, ik zeg natuurlijk niet dat je een foto moet maken met een BP van 400mm op 1/30ste want dan ga je natuurlijk wel de mist in tenzij je geluk hebt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TrsH Bekijk bericht
                    das zo eentje van die regeltjes die je met een korrel zout mag maken, ik maak zonder problemen een scherpe foto op 1/30 met een BP van 70mm zonder statief.
                    mss heb ik dan een heel vast hand maar zo zie je maar dat deze regel bijlange niet voor iedereen opgaat, ik zeg natuurlijk niet dat je een foto moet maken met een BP van 400mm op 1/30ste want dan ga je natuurlijk wel de mist in tenzij je geluk hebt
                    absoluut .... een "regel" die met een flinke hap zout mag genomen worden .. en waarom die nog eens voor de n-tigste keer moet herkauwd worden? beats me ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      absoluut .... een "regel" die met een flinke hap zout mag genomen worden .. en waarom die nog eens voor de n-tigste keer moet herkauwd worden? beats me ...
                      en daar ben ik het volmondig mee eens!!
                      Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

Comment

Ik vermoed dat TS hier een bij benadering regel heeft willen meegeven. Voor diegenen die absoluut niks afweten van fotografie is dat al een begin. De rest moet je dan maar opvissen door je te gaan verdiepen in de materie.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                          Ik vermoed dat TS hier een bij benadering regel heeft willen meegeven. Voor diegenen die absoluut niks afweten van fotografie is dat al een begin. De rest moet je dan maar opvissen door je te gaan verdiepen in de materie.
                          Het is inderdaad een richtlijn. Het juiste verhaal is veel langer, en bevat zaken zoals sensorgrootte, stabilisatie, het onderwerp, enz....

Maar voor een beginner die niets weet van die zaken is deze richtlijn (zelfs zonder de crop multiplier) interessant.
                          Het geeft hem een idee waarnaar te kijken, en leert de relatie sluitertijd/brandpunt van de lens.
                          De diepere informatie leert hij later wel.

Een richtlijn dus. Niet nodig om meteen op het paard te gaan zitten. Bouk had duidelijk de beginnende fotograaf als doelpubliek voor ogen.
                          Nikon shooter - Samyang fan

Comment

Moderator Note: Aan (een aantal van) de reacties te zien, toch iets voor ChitChat, vrees ik.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Working...
                            X