Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"opdracht" voor kennissen vriendin

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• "opdracht" voor kennissen vriendin

Ik zit in volgende situatie en ik weet niet welk gevoel ik er bij moet hebben.
    Ik fotografeeer als hobby voor mezelf en familie. Ons kerstkaartje heb ik zelf gemaakt en daar zijn goede reacties op gekomen.
    Nu is er een kennis van mijn vriendin die vraagt om foto's te nemen voor het vormsel van haar dochter (of zoon, ik heb er eigenlijk geen idee van).
    Ik heb er wat een dubbel gevoel bij en heb gezegd dat ik het wel wilde doen maar liefst een tijdje op voorhand voor als het niet naar hun zin zou zijn ze nog beroep kunnen doen op een echte fotograaf of iemand anders. Zou dit een vreemd voorstel zijn?

Dan heb ik een bijkomende vraag, stel alles gaat goed en ze vragen "mijn rekening" ...
    Normaal doe ik altijd alles als vriendendienst, ik ben echt geen commercant.
    Moesten ze dan aandringen, zou het raar zijn om te zeggen dat ze maar iets moeten geven aan mijn zoontje?

Heeft er iemand in dezelfde situatie gestaan en hoe heb je dit aangepakt/zou je dit aanpakken?

Ik weet dat er hier al verschillende topics over rondstaan, maar ik had er toch graag eentje specifiek geopend
    Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

Re: "opdracht" voor kennissen vriendin

ik zou alleen directe kosten rekenen dwz benzine als je een eind moet rijden...etc

Comment

ik heb mijn neefs op zijn verzoek zijn trouwdag gedocumenteerd als geschenk......is heel goed meegevallen
      zij waren tevreden, familie tevreden..... ben bereid om dit voor familie of vrienden te doen....als geschenk.....komt wat komt
      als zij akkoord zijn....ik ook
      dat is mijn gevoel bij zo'n situaties
      ik weet het , je hebt een toestel, en je hebt een paar leuke fotos gemaakt, en opeens ziet iedereen je als een ideale (goedkope) fotograaf........dubbel niet?
      daarom heb ik ook ingesteld...of ik doe mijn zin, of ze zoeken een fotograaf die hun zin doet .....
      ik wil wel eens voor mensen die ik ken, waarvan ik weet dat ze geen fotograaf kunnen betalen voor een communie, trouw, doop ....fotos maken, maar dan ook gratis, als geschenk
      vraag niets, als tegenprestatie voor het goede leven dat ik heb, maar dan ook alleen voor sociale gevallen......of familie als geschenk.....
      alle anderen moeten zich wenden naar profesionele mensen, die kosten hebben, die gestudeerd hebben, die investeringen gedaan hebben.......
      ieder zijn vak vind ik....zet me met 30 kinderen in een klas en ik ben er mee weg........
      dat is mijn visie....
      groetjes aline

Comment

@Wibo, een eind rijden zal het wel niet zijn.

Oorspronkelijk geplaatst door aline55 Bekijk bericht
        ik weet het , je hebt een toestel, en je hebt een paar leuke fotos gemaakt, en opeens ziet iedereen je als een ideale (goedkope) fotograaf........dubbel niet?
        daarom heb ik ook ingesteld...of ik doe mijn zin, of ze zoeken een fotograaf die hun zin doet .....
        Dit is inderdaad het dubbel gevoel.
        Langs de andere kant vind ik het dan ook weer een "uitdaging" om iets moois te maken waar de mensen tevreden mee zijn.
        Over "mijn zin doen" ... ik ben nogal een gemakkelijk en flexibel persoon

ps. Tof om eens een lerares te horen die er voor uitkomt dat ze een goed leven heeft, verschillende dat ik ken klagen steen en been
        Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

Comment

Het is vrij eenvoudig eigenlijk. Vermits je geen btw nummer hebt kan je hier niks voor vragen. Je kan zoiets doen om ervaring op te doen, maar dan op eigen kosten. Ik zou dat ook zo uitleggen en zeggen dat ze je materiaal mogen gebruiken, maar dat je ook geen garanties geeft.

Je kan suggereren dat ze je auto voltanken en voor wat eten en drank zorgen. Strikt genomen zal dit ook niet mogen, maar daar zal niemand zich aan storen vermoed ik. Het geeft een professioneel fotograaf ook de kans om iets te verdienen als ze niet akkoord zijn met je voorwaarden. Of ze hebben twee fotografen voor de prijs van eentje.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Arc0sS Bekijk bericht
            @Wibo, een eind rijden zal het wel niet zijn.

ps. Tof om eens een lerares te horen die er voor uitkomt dat ze een goed leven heeft, verschillende dat ik ken klagen steen en been
            Even naast de kwestie, sorry daarvoor, maar ik vind de schrijfstijl van de lerares nogal lastig om te lezen, ofwel scheelt er iets met haar shift-toets. Als jullie mij goed begrijpen, de shift-toets van haar toetsenbord natuurlijk.
            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
              Het is vrij eenvoudig eigenlijk. Vermits je geen btw nummer hebt kan je hier niks voor vragen. Je kan zoiets doen om ervaring op te doen, maar dan op eigen kosten. Ik zou dat ook zo uitleggen en zeggen dat ze je materiaal mogen gebruiken, maar dat je ook geen garanties geeft.

Je kan suggereren dat ze je auto voltanken en voor wat eten en drank zorgen. Strikt genomen zal dit ook niet mogen, maar daar zal niemand zich aan storen vermoed ik. Het geeft een professioneel fotograaf ook de kans om iets te verdienen als ze niet akkoord zijn met je voorwaarden. Of ze hebben twee fotografen voor de prijs van eentje.
              Dat klopt niet echt. Ook zonder btw-nummer kan je een betaling aanvaarden, dat moet je dan in de belastingen ingeven als "eenmalige ...(kweetetnimeer :-s)" ofwel als artistieke inkomsten, dat mag ook zonder btw-nummer.

En aan TS: dat je vraagt om het goed op tijd te doen, zodat zij nog uitwijkmogelijkheden hebben, dat is niet raar, da's zelfs héél attent. Maar die mensen gaan zowieso content zijn! En laat ze desnoods geven wat ze persé willen hè.
              Ik vermoed dat het gaat om foto's voor op het kaartje om uit te delen. Als het de foto's van in de kerk zijn, dan zou ik er niet zo scheutig op zijn, want da's meestal werken in moeilijke lichtomstandigheden.
              Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

Comment

Working...
              X