Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LED lampen bij auto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • LED lampen bij auto's

    Al surfend op BD kom ik deze foto van youri2401 tegen.
    Sommige rode strepen, van de achterlichten, hebben een soort streepjesprofiel. Alsof het de tekening is van een band in de sneeuw.
    Wil dat zeggen dat de LED achterlichten van auto's niet constant branden maar volgens een snelle frequentie aan en uit gaan?
    Of is het gezichtsbedrog?

    Groeten
    Skitch
    Last edited by Skitch; 6 januari 2013, 00:32.
    "In een tijd van universeel bedrog is het vertellen van de waarheid een revolutionaire daad." ~ George Orwell

  • #2
    Re: LED lampen bij auto's

    Ge moet een auto eens filmen als die lichten branden ... daarna zie je goed dat deze knipperen.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: LED lampen bij auto's

      De lichtsterkte van ledjes wordt tegenwoordig niet altijd meer geregeld door er een weerstand mee in serie te zetten.
      Door een blokgolf naar de led te sturen geeft die ook minder licht, de led gaat dan zo snel aan en uit dat je het normaalgezien niet ziet.
      Maar op een foto met een wat langere sluitertijd zie je dat wel:

      Op de foto zie je twee zaklampjes die snel bewegen voor de camera.
      Bij het ene zaklampje zie je duidelijk die pulsen van de blokgolf, het zaklampje staat in de lage stand, daarom knippert de led.
      Het andere zaklampje staat ook in de lage stand, maar daar is een andere manier toegepast om de led minder fel te laten schijnen.
      Het zaklampje waarbij je de led niet ziet knipperen (Fenix LD15) is wel een heel stuk duurder dan het "Tank 007 E09" zaklampje.
      Bij normaal gebruik valt het meestal niet op dat de led knippert, maar als je dat lampje bijvoorbeeld in de regen gebruikt, dan zie je dat wel duidelijk.

      In het derde stoplicht van mijn Clio zitten er wel gewone weerstandjes in om de stroomsterkte naar de ledjes te beperken, dat weet ik omdat ik dat onlangs nog heb open gebroken om dat te herstellen (het is een module die dichtgekleefd is zodat je een nieuwe moet kopen als er iets aan mankeert, maar met een Dremel met daarop een fijn zaagje krijg je zo'n plastieken ding wel gemakkelijk open).

      Bij de gecombineerde stoplichten/achterlichten is het mogelijk dat ze dezelfde ledjes gebruiken voor het achterlict en het stoplicht.
      In de "achterlicht modus" krijgen ze dan waarschijnlijk een blokgolf, en in de "stoplicht modus" krijgen ze gewoon de maximale stroomsterkte (waarschijnlijk knipperen ze dan ook niet meer op de foto's).
      Last edited by Black B@ndit; 6 januari 2013, 10:23.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: LED lampen bij auto's

        off-topic: ik heb nog niet veel kapotte ledjes gezien op auto's, geen enkel eigenlijk. Die dingen zijn precies van betere kwaliteit dan de dingen die ze verkopen voor de lampen in huis of is dat een andere techniek?

        Comment


        • #5
          Resistief regelen kost energie, want in die weerstand wordt warmte gegenereerd. Schakelend regelen kost ook wat energie, maar dat beperkt zich tot het verbruik van de schakeling. Daarom worden er vandaag zoveel schakelende voedingen gebruikt, bijna allemaal. Je hebt ook geen grote en dure trafo nodig.

          Minder materiaal (koper), minder gewicht, minder volume, minder warmteontwikkeling, minder eigen verbruik.

          Ik heb vroeger (begin jaren '80) nog zware versterkers gebouwd (totaal PA was +/-2000Wrms), met ILP modules. De voedingen waren allemaal uitgevoerd met ringkerntrafo's, en in aparte 19" behuizingen ingebouwd (afscherming). Dat gedoe woog een ton. Ik weet niet meer precies hoeveel, maar het was enorm.

          Vandaag koop je een klasse D versterker van 2x1000W, en die weegt nog geen 10kg.

          Om terug te komen op de LEDs, of je het schakelen ziet of niet heeft ook te maken met de schakelfrequentie. Ik weet niet welke frequenties er gebruikt worden, maar me dunkt dat de "zichtbare" (op camera of onder bijzondere omstandigheden) maximaal op 50Hz schakelen. Voor het menselijk oog snel genoeg, maar met eenvoudige technische middelen te detecteren. Snelle zullen zeker boven de 100Hz zitten. Het dimmen van die beestjes gebeurt overigens door de pulsbreedte te verkleinen. Als ze korte pulsen krijgen, geven ze niet minder licht, maar staan ze gewoon minder lang aan. Ook een klassieke dimmer op klassieke (halogeen)lampen werkt zo, maar daar is het fase-aansnijding. Je snijdt van de sinus een stukje af, waardoor de gloeidraad even niet gevoed wordt. Door de traagheid van de gloeidraad gloeit deze minder intens.

          NB, al opgelet dat LED pink-en stoplichten erg abrupt aan- en uitgaan? Dat komt doordat gloeilampen eigenlijk traag zijn, en vrij geleidelijk aan- en uitgaan.

          Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk 2
          D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

          Comment


          • #6
            Re: LED lampen bij auto's

            Het vermogen van de ledjes die gebruikt worden in achterlichten is vrij laag, daarom worden die ook bijna niet warm, en kunnen ze al niet stuk gaan door te hoge temperaturen.

            Bij ledspotjes worden er leds gebruikt met een hoger vermogen, anders heb je niet veel licht.
            Als die ledspotjes goed in elkaar zitten, zodat de ledjes hun warmte goed kunnen afgeven naar de aluminium behuizing, dan gaan ze doorgaans ook heel lang mee, tenzij ze gebruikt worden in een armatuur waar de warmte niet uit kan.
            Een led die niet te warm wordt gaat heel lang mee, maar zodra de led intern boven een bepaalde temperatuur komt is het ermee gedaan.
            Zonder een degelijk contact om de warmte af te voeren is het best mogelijk dat zo'n ledspotje heel snel stuk gaat.

            Ik heb er zelf al een paar uit elkaar gehaald om na te kijken of er wel warmtegeleidende pasta was gebruikt tijdens de montage.
            Bij een paar ledspotjes heb ik de warmte-overdracht tussen de ledjes en de behuizing kunnen verbeteren, en die goedkope spotjes werken nu nog allemaal.

            Bij het derde stoplicht van mijn auto waren de ledjes niet defect, er was water ingekomen waardoor een verzinkt ijzeren verbindingsstrip aan het roesten was, daar heb ik nu een draadje over gezet zodat er weer een degelijke elektrische verbinding is.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: LED lampen bij auto's

              Aan iedereen dank voor deze verhelderende uitleg.
              "In een tijd van universeel bedrog is het vertellen van de waarheid een revolutionaire daad." ~ George Orwell

              Comment


              • #8
                Re: LED lampen bij auto's

                Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                off-topic: ik heb nog niet veel kapotte ledjes gezien op auto's, geen enkel eigenlijk.
                Neem tien Mercedessen en dan heb je grote kans dat je er een stuk of vier tegenkomt met defecte ledjes.
                Ik snap niet goed waarom maar blijkbaar hebben zij daar wat meer last van bij de derde stoplichten.
                Misschien ligt het probleem dan ook eerder bij slechte contacten dan bij defecte ledjes?
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: LED lampen bij auto's

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Bij het ene zaklampje zie je duidelijk die pulsen van de blokgolf, het zaklampje staat in de lage stand, daarom knippert de led.
                  Het andere zaklampje staat ook in de lage stand, maar daar is een andere manier toegepast om de led minder fel te laten schijnen.
                  Het zaklampje waarbij je de led niet ziet knipperen (Fenix LD15) is wel een heel stuk duurder dan het "Tank 007 E09" zaklampje.
                  Hoe zit het dan bij de LD 15?
                  Brandt de led continue of knippert het op een veel hogere frequentie?

                  Terzijde; Fenix heeft recentelijk enkele nieuwe modellen uitgebracht, leuk om eens op de site te kijken.
                  Onvoorstelbaar wat een hoeveelheid licht er uit zo'n klein zaklampje (als bijvoorbeeld de TK22-U2) kan komen.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                    off-topic: ik heb nog niet veel kapotte ledjes gezien op auto's, geen enkel eigenlijk. Die dingen zijn precies van betere kwaliteit dan de dingen die ze verkopen voor de lampen in huis of is dat een andere techniek?
                    De LEDs voor thuisgebruik. Je kunt die in twee groepen delen, de laagspanningsversies (ter vervanging van 12V spotjes) en de hoogspanningsversies (die rechtstreeks op 230V aangesloten worden). Voor iemand mij afschiet: 12V is ZLVS, ofte zeer lage veilige spanning, 230/400V is laagspanning, in de "hoogspanningscabines" op straat zit er middenspanning (6, 11, 15 tot 25kV geloof ik), daarboven is het hoogspanning en dan is er nog EHS (als ik me niet vergis) extreem hoge spanning, de 400kV luchtleidingen bv.

                    Dikwijls laat de electronica het afweten. De schakelingen die rechtstreeks op het net zitten zijn wel gevoeliger voor schade (doorslag) dan de 12V versies. De LEDs in een auto hebben een aangepast circuit, dat onafhankelijk van de LEDs gemonteerd is (niet altijd); aangezien de installatie op LEDs afgestemd is, zou hier minder schade mogen optreden.

                    Een paar jaar geleden (2009, denk ik) commercialiseerde Plastimo LEDs voor navigatieverlichting van jachten. Voor een zeilboot is stroomvoorziening iets waar goed over nagedacht moet worden, omdat zeilers hun motor zo min mogelijk willen gebruiken. Dus zijn LEDs een verlossing. Ook is de stroom veel lager, en kan er met kleinere draaddoorsneden gewerkt worden. Dit, niet zozeer wegens de stroomdichtheid, maar door de spanningsverliezen in de draad. Hoe langer de draad, en hoe hoger de stroom, hoe groter de spanningsval. Als je niet goed rekent, dan kan het toplicht bovenin de mast voor een vermoeid glimwormpje doorgaan. Gewicht hoog in de mast is nooit goed, dus als je daar koper kunt besparen... Voor toerzeilers minder relevant, maar als je met een standaardjacht ook wedstrijden vaart, of gewoon performantie zoekt, dan kan het wat uitmaken. Terug naar Plastimo. Ze gaven een levenslange garantie op die LEDs. Levenslang? Ik dacht dat die lampjes een levensduur hadden van 20.000 uur. Klopt, maar een gemiddeld jacht vaart gedurende 6 maand 2-3 weekends per maand, en dan nog eens 3 weken vakantie. Het grootste deel ligt in de haven voor het aperitief, en we hebben het wel over de periode mei-oktober, en dan is het nog volop licht. Dus, levenslange garantie is geen probleem. Nu is er iemand die een defect LEDlampje had, naar de winkel, Plastimo zegt, we garanderen enkel de LEDs, niet de electronica... Klant maakt stennis, omdat het een onlosmakelijk geheel is, en Plastimo herziet de garantiebepalingen.

                    Ceci pour la petite histoire en ter meerdere stichting ende lering, natuurlijk


                    Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk 2
                    D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                    Comment


                    • #11
                      Re: LED lampen bij auto's

                      Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                      Hoe zit het dan bij de LD 15?
                      Brandt de led continue of knippert het op een veel hogere frequentie?

                      Terzijde; Fenix heeft recentelijk enkele nieuwe modellen uitgebracht, leuk om eens op de site te kijken.
                      Onvoorstelbaar wat een hoeveelheid licht er uit zo'n klein zaklampje (als bijvoorbeeld de TK22-U2) kan komen.
                      Ik weet niet hoe de regeling van de Fenix werkt, maar het moet al een heel hoge frequentie zijn om die niet te zien op de foto.
                      Deze foto is gemaakt met een sluitertijd van 1/8 sec, er zijn 21 "lampjes" te zien in die lijn, 21 x 8 is dus 168 Hz (als het niet juist is, dan weet ik dat ook graag).
                      Als je dat lampje snel beweegt, dan zie je die stippellijn ook, het is dus niet alleen op de foto te zien.

                      Als de Fenix op dezelfde manier wordt geregeld, dan zou je toch ook een onderbroken lichtpatroon moeten zien.

                      (Ik merk nu voor het eerst op dat er bij foto's die vanuit Smugmug gepost zijn geen exif meer zit, dat was vroeger wel zo.)
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Het kan natuurlijk dat er een hogere frequentie wordt gebruikt, maar ik zie daar de voordelen niet van. Duurder, storingsgevoeliger (fV waarden), en mogelijk zelfs een bron van storingen in andere apparaten (FCC regulations, where are you? De Amerikanen zijn goed in overdrijven en het nemen van voorzorgen, alsook het schrijven van instructies voor debielen - het zakje vliegtuigpeanuts met "Open bag, eat peanuts. Contents: peanuts. May contain peanut traces" heb ik nog in mijn handen gehad...)
                        Ik vind 168Hz al vrij hoog, ergens tussen 50 en 100 was al voldoende geweest. Of is je sluiter naar de potloden?

                        Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk 2
                        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                          Of is je sluiter naar de potloden?
                          Grappige uitspraak.

                          - Sent from my device using a keyboard. -
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: LED lampen bij auto's

                            Ik heb hier zo een ledverlichting uit een citroën liggen en net eens nagemeten achter alle electronica,
                            verschiet niet, op de led zelf komt om de 20 msec. een piek pakweg 1 msec. maar van 150 volt ,
                            freqwentie is dus 50 Hz, maar die piek van 150 volt rechtstreeks op de led deed mij wel eens kijken
                            of alle knoppen op mijn scoop wel juist waren ingesteld, max. spanning ingesteld, en met een 10X probe
                            is wel degelijk 50 volt per hokje, en drie hokjes hoog, ongeloofelijk, als je dan met een true RMS meter het gemiddelde
                            gaat meten komt dat op ongeveer 13 volt, een meting waar je geen kop aan krijgt, en alles gemeten vrij van aarde natuurlijk.

                            Comment


                            • #15
                              Re: LED lampen bij auto's

                              50Hz is wel vrij laag, zeker als het een blokgolf is.
                              Bij 50Hz wisselspanning gaat een lamp 2 keer aan en uit per sinus (de knipperfrequentie is dan 100Hz), bij een blokgolf is dat maar één keer, dan knippert de led ook effectief 50 keer per seconde.
                              Dat is dan ook de reden waarom je bij sommige auto's de leds ook effectief ziet knipperen.
                              Met een gloeilamp zou dat ook niet direct een probleem zijn omdat de gloeidraad niet zo snel afkoelt.

                              De spanningspiek zal afkomstig zijn van de schakelende voeding (het spoeltje zorgt daarvoor) maar dat die piek zo hoog is, daar schrik ik toch wel van.
                              Als die piek niet te lang duurt, dan zal de led er ook geen problemen mee hebben.
                              Staan de leds niet in serie? Want 13V voor één led is ook veel teveel, afhankelijk van de kleur werkt een led op 1,6V (rood) tot maximaal 3,6V(blauw).
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X