Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Varkentje gezocht

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Varkentje gezocht

Ik ben op zoek naar nog een artisanaal boertje die nog eens een brasvarkens kweekt en dit in de regio van Oost of West-Vlaanderen.
    Als iemand hier zelf een hesp rookt (of iemand kent) in ook deze regio mag je mij dit via het forum of PM gerust laten weten.

PS: graag on topic blijven, dus niet over vegetarische zaken beginnen etc, thx!

Re: Varkentje gezocht

Mag dat ook een grote boer zijn? Nee sorry, van de Kempen zijnde kan ik je niet aan een boer helpen.
    Hier in Retie is wel iemand die als hobby zelf hespen rookt op artisanale wijze. Heb met oudjaar nog een van zijn hespen mogen proeven, overheerlijk. Als je in jouw streek niemand vindt, kan ik wel even achterhalen wat zijn contactgegevens zijn.

Groeten,
    Geert

Comment

OK, ik geef je een seintje mocht ik hier niemand vinden (zo'n stukje hesp toch inderdaad schandalig goed zijn )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
        Ik ben op zoek naar nog een artisanaal boertje die nog eens een brasvarkens kweekt.....
        Google is echt je vriend hoor.
        artisanaal boertje.
        brasvarkens.
        hesp.
        zo leer men nog wat bij.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

En ik dacht bij het lezen van de topictitel dat het over een "spaarvarkentje" ging gaan.
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Ik zou die hesp niet roken, maar wel deftig drogen. En eens proberen om die véél langer te drogen, zodat je de spaanse ham benadert.

In elk geval, als ze mij Jamon Iberico voorzetten, dan mogen ze de Parma houden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
              Ik zou die hesp niet roken, maar wel deftig drogen. En eens proberen om die véél langer te drogen, zodat je de spaanse ham benadert.

In elk geval, als ze mij Jamon Iberico voorzetten, dan mogen ze de Parma houden.
              Ik zit momenteel in Ourense, Galicia, Spanje voor enkele dagen .
              Je bent helemaal correct, de Pata Negra, Jamon Iberico, ... en dat is echt heerlijk maar om nu zo'n hele hesp te gaan eten is me wat teveel van het goede, het exclusieve gaat verloren op die manier (volgens mij,dan toch).
              Kijk en begin maar te watertanden trouwens voor de liefhebber van de Spaanse hesp: http://hamlovers.be/cat/nl/91/0/Ham
              Die Vlaamse hesp vind ik ook heerlijk, helemaal niet te vergelijken met elkaar maar precies daarom hou ik er van en het is al enkele jaren geleden dat ik eentje gekocht heb.

Comment

Ik haal af en toe eens een stukje gebraad (uit de schouder - een knolletje, noemen ze dat hier bij ons) en zout het -afhankelijk van de groote/dikte- voor 48u. (zout met kruiden - peper - tijm - af en toe provencaal - je kan het niet noemen of 't is lekker) Afspoelen in zuiver water - afdrogen - en dan in de wind (trekgat voor het kelderraam) laten drogen... jam, jam...lekker hoor.
                perman
                canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht

Daar kan ik mij alleen maar bij aansluiten. Wel denk ik dat het verdraaid moeilijk zal worden om nog een boertje te vinden die het volgens de oude methode doet.
                  Bij ons thuis hadden we een bakkerij maar mijn vader was allesbehalve alleen met bakken bezig. Ieder jaar kweekten we een varken, dat beest liep buiten en kreeg geen meel maar aardappelen (iedere 2 dagen aardappelen koken in zo'n groot oud fornuis en dan maar malen). De slachter kwam aan huis en de hammen werden thuis gezouten en gedroogd. Het voornaamste probleem was dat steeds meer mensen kwamen informeren om die hammen te kopen en na een tijd liepen er daar 9 varkens rond. Die beesten volgens mijn vader het recht krijgen om te wroeten (jawel, een varken moet kunnen wroeten ) Wel ik kan je zeggen dat het er bij ons vanachter nogal proper uit zag, ondanks het feit dat we veel grond hebben.
                  In feite heb ik nu wel spijt dat ik destijds niet beter heb opgelet hoe alles in zijn werk ging. Als het gaat over zo'n hoeveelheid vlees kan je je geen fouten meer permitteren.

Zelf droog ik nog af en toe een rosbief op de manier waarop de Zweden hun Torkad Ren (gedroogd en licht gerookt rendiervlees) maken. Heerlijk !!!! Het geheim zit in de marinade.
                  Ik ga mijn rosbiefs altijd halen hier in het plaatselijke slachthuis en telkens opnieuw trekken ze grote ogen. Maar het Torkad Ren zelf is wel echt zeer exclusief, het is zeer hard en zeer duur (iets van 100 € de kilo, dacht ik) maar zeer zeer lekker.
                  Hier totaal niet te krijgen, ook niet in ISPC. Wel te bestellen via internet. Wij brengen er altijd mee van ginder.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                    Ik ben op zoek naar nog een artisanaal boertje die nog eens een brasvarkens kweekt en dit in de regio van Oost of West-Vlaanderen.
                    Als iemand hier zelf een hesp rookt (of iemand kent) in ook deze regio mag je mij dit via het forum of PM gerust laten weten.

PS: graag on topic blijven, dus niet over vegetarische zaken beginnen etc, thx!
                    Ik weet niet als ze roken maar ik zou toch precies vertrouwen hebben in Natuurvlees Dobbelaere (Damme). Enfin, altijd eens de moeite om te informeren.
                    Of misschien eens contact opnemen met Louis Pyfferoen, je kent Louis wel..... die kent zowat jan en alleman in de boerenstiel

Zelf ken ik wel iemand bij wie we altijd twee of drie koeien kweekten, hier in het natuurgebied van Bulskampveld maar dat is zodanig kleinschalig dat hij het sedert een paar jaar alleen nog voor zijn familie doet.

Comment

Working...
                    X