Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

laptop keuze

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • laptop keuze

    Ik ben aan het zien voor een laptop kado te doen maar weet niet goed wat ervan te verwachten, en dan met name de snelheid van processor. Het gaat om deze laptop. Dus een Core i3-3110M 2.4 GHz processor (HD Graphics 4000) met 500GB 5400tr/min harde schijf en Windows 8.

    Ikzelf heb een desktop AMD X4 965 processor met een 120GB SSD. Is er een groot verschil in prestaties, en dan bedoel ik opstarten Windows en openen programma's zoals skype/internet enz.. Want mijn broer heeft een ASUS laptop met AMD A4 processor en Windows 7 en die is tergend langzaam, telkens ik daarop ben erger ik mij enorm. Iemand ervaring met zo een Core i3 voor in de laptop ?

    En hoe zit het met de belastbaarheid van Windows 8, werkt dit vlotter dan Windows 7 ?
    Last edited by alex606; 17 december 2012, 19:36.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

  • #2
    Re: laptop keuze

    Hallo Alex,,

    Als je snel wil opstarten, denk ik dat het allerbelangrijkste een SSD zal zijn om op te booten.
    Zonder voor een bepaalde winkel reclame te willen maken, zou ik je aanraden om eens te gaan kijken op laptopshop.be.

    Daar kan je bij "KEUZEHULP" je wensen selecteren + je kan ook een 3 tal laptops naast mekaar vergelijken.

    Ook al de specificaties staan erg netjes opgelijst.
    Maar als je eentje gekozen hebt, ga de specificaties dan ook eens bekijken op een andere site, want ik heb al ondervonden dat er af en toe een foutje in zit. Maar dat is bij andere winkels ook hoor.
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

    Comment


    • #3
      Re: laptop keuze

      hoewel ik er geen fan van ben loopt windows 8 op zelfde pc dan win7 uit zichzelf al merkelijk sneller denk ik...

      Comment


      • #4
        Re: laptop keuze

        Als dat groot snelheidsverschil te maken heeft met het opstarten, dan is dat niet zo belangrijk. Mij interesseert het niet of mijn laptop 30 seconden of 5 minuten nodig heeft om op te starten, wel of de programma's snel genoeg werken. Een SSD zorgt inderdaad voor sneller opstarten, maar bitter weinig voor sneller werken van de programma's.
        Persoonlijk zou ik wel een harddisk op 7200 tr./min kiezen.

        Windows 8 is uit zichzelf iets sneller in opstarten, en werkt iets sneller (maar dat verschil is niet zo groot). En verwachten dat een laptop van 550€ snel zal werken, dat mag je helaas vergeten. Dergelijke toestellen zijn goed om wat te internetten en wat office te gebruiken. Maar een laptop kan gewoon niet de snelheid halen van een deftig desktopsysteem...
        Mijn huidige laptop (een i7 van 3 jaar oud met 1 TB harddisk (7200 tr./min) ga ik binnenkort zelfs terug vervangen door een deftige desktop : ik leefde in de veronderstelling dat die specificaties goed waren voor een snel ding, maar ik ben eigenlijk behoorlijk ontgoocheld. Maar ik draai wel software die wat meer kracht nodig heeft dan een Photoshop of een Lightroom...
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • #5
          Re: laptop keuze

          Centauri : een ssd zou super zijn maar is niet beschikbaar op dit model. En de prijs gaat flink de hoogte in dus geen optie.

          yoep : dat dacht ik ook dat Windows 8 vlotter draait dus dat is mooi meegenomen

          polleke : als jij al niet tevreden bent met een i7 en 7200 tr/min harde schijf dan zal mijn configuratie geen hoogvlieger zijn vrees ik. Op dit model is alleen een 5400 tr/min schijf verkrijgbaar.

          Misschien dat ik met dat geld beter een desktop pc kan samenstellen, misschien niet zo elegant als een laptop - en dan zeker die E serie Vaio's die er echt goed uitzien - maar dan ben ik wel verzekerd van goede prestaties.
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

          Comment


          • #6
            Re: laptop keuze

            Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
            Centauri : een ssd zou super zijn maar is niet beschikbaar op dit model. En de prijs gaat flink de hoogte in dus geen optie.

            yoep : dat dacht ik ook dat Windows 8 vlotter draait dus dat is mooi meegenomen

            polleke : als jij al niet tevreden bent met een i7 en 7200 tr/min harde schijf dan zal mijn configuratie geen hoogvlieger zijn vrees ik. Op dit model is alleen een 5400 tr/min schijf verkrijgbaar.

            Misschien dat ik met dat geld beter een desktop pc kan samenstellen, misschien niet zo elegant als een laptop - en dan zeker die E serie Vaio's die er echt goed uitzien - maar dan ben ik wel verzekerd van goede prestaties.
            Het enige voordeel dat een laptop heeft, is dat het draagbaar is en dus makkelijker mee te nemen. Als je dat ding niet hoeft te verplaatsen, neem je veel beter een desktop. Zo'n ding heeft ook het voordeel dat je elk onderdeel zelf kan kiezen (als je dat wil natuurlijk), en dat je het dus volledig kan aanpassen naar eigen noden. Nu : voor 500€ zal je ook niet het snelste ding hebben. De prijs die ik neertel is behoorlijk wat hoger (voor dat geld heb ik zelfs het scherm niet dat ik op het oog heb), maar dat hangt volledig af van wat je met dat ding wil doen. Iemand die zich met 3d CAD bezighoudt zal waarschijnlijk wel het nut inzien van een Nvidia quadro 6000 (die een 4000 € kost voor dat grafisch kaartje alleen). Om wat te internetten is dat wat overkill .

            Mijn i7 is er eentje van de 1e generatie (de huidige 3e is een pak sneller). Maar dat is altijd zo bij computers : koop er eentje, maar kijk niet een jaar later hoeveel sneller het dan is voor hetzelfde geld .
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • #7
              Re: laptop keuze

              Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
              Als dat groot snelheidsverschil te maken heeft met het opstarten, dan is dat niet zo belangrijk. Mij interesseert het niet of mijn laptop 30 seconden of 5 minuten nodig heeft om op te starten, wel of de programma's snel genoeg werken. Een SSD zorgt inderdaad voor sneller opstarten, maar bitter weinig voor sneller werken van de programma's.
              Persoonlijk zou ik wel een harddisk op 7200 tr./min kiezen.
              Hierin heeft Polleke wel gelijk hoor. Ik neem nu regelmatig een oude laptop mee die onder XP werkt en die een dikke 2 minuten nodig heeft om om te starten.....
              Maar....ik kom toe op mijn werk, hang hem in zijn dock en druk op start.

              en....tegen dat ik mijn jas uit heb, mijn bureau wat op orde, en een "zjatteke koffie" heb gezet, staat dat ding kant en klaar !

              Enfin, waarmee ik maar wil zeggen dat alles relatief is hé. Tuurlijk wil ik ook een snel opstartende computer, maar als ie voor de rest goed zijn ding doet, is dat toch niet onoverkomelijk.

              @ Polleke: In een laptop ben ik altijd wat bang van overmatige hitte-ontwikkeling: is het verschil tussen 5400 en 7200 rpm niet heel groot inzake warmte ?

              Want de CPU geeft al veel warmte af, de graka, en dan nog eens de HD. En in een laptop zit het toch allemaal kort op mekaar.

              Je moet natuurlijk ook afwegen of de laptop slechts sporadisch dagelijks een uurtje gebruikt wordt, of dat hij 7 tot 8 uur op een dag constant blijft "blowen"


              In dat opzicht zijn SSD's natuurlijk ook beter.
              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
              Si non, on devient bonbon
              Et les gens nous mangent !"

              Comment


              • #8
                Re: laptop keuze

                Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                Centauri : een ssd zou super zijn maar is niet beschikbaar op dit model. En de prijs gaat flink de hoogte in dus geen optie.


                Misschien dat ik met dat geld beter een desktop pc kan samenstellen, misschien niet zo elegant als een laptop - en dan zeker die E serie Vaio's die er echt goed uitzien - maar dan ben ik wel verzekerd van goede prestaties.
                Het uitzicht is ook niet alles hoor ....

                IBM/LENOVO zijn qua uitzicht de "saaiste" "meest droge" laptops die je je kan voorstellen - haast alle modellen lijken op mekaar.
                Maar ze zijn wél zeer degeljk: zeker de Thinkpad T-series.

                Maar als uitzicht belangrijk is, kijk dan eens naar de ASUS ZENBOOKS: nog niet té duur imho, mooie alu buitenzijde, en het toetsenbord lijkt op dat van een Macbook
                ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                Si non, on devient bonbon
                Et les gens nous mangent !"

                Comment


                • #9
                  Re: laptop keuze

                  De warmte die een harddisk uitstoot is eigenlijk redelijk verwaarloosbaar. Hoewel er merken zijn die daar in het verleden wel problemen mee gehad hebben. Mijn maxtor diamondmax 9 die ik ooit gehad heb, was ongeveer 10 °C warmer dan de opvolger (toch wel een diamondmax 10 zeker..). Dat waren wel desktopschijven. Beide zaten in hetzelfde systeem, en de koudste zat boven de warmste (dus de minst goeie positie...).
                  De warmte komt voornamelijk van de processor en grafische kaart. In mindere mate van de chipset (moederbord). En de voeding bij een laptop is normaal extern, hoewel een batterij bij het opladen/ontladen ook wel wat warmte kan geven.
                  Of een harddisk dus 5400 of 7200 toeren draait maakt niet zoveel uit. De eerste verbruikt natuurlijk wel wat minder, maar ook dat verschil is niet zo groot.
                  Groeten,

                  Polleke

                  Comment


                  • #10
                    Re: laptop keuze

                    Uiteindelijk een keuze kunnen maken, het wordt deze ASUS. Hoe die presteert dat zal ik wel merken zeker eens ik die in handen heb. Als het moet steek ik er een SSD in maar heb toch liever om het zo te houden.
                    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                    Mijn bird foto's en urbex foto's

                    Comment


                    • #11
                      Re: laptop keuze

                      Allé : toch iets straffer dan de eerste keuze .
                      In elk geval : veel plezier ermee...
                      Groeten,

                      Polleke

                      Comment


                      • #12
                        Re: laptop keuze

                        Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                        Uiteindelijk een keuze kunnen maken, het wordt deze ASUS. Hoe die presteert dat zal ik wel merken zeker eens ik die in handen heb. Als het moet steek ik er een SSD in maar heb toch liever om het zo te houden.
                        Zal zeker wel voldoen.

                        En uiterlijk ziet het er ook wel een mooi toestel uit; en dat is altijd goed meegenomen

                        Had ik al gezegd dat het toetsenbord op dat van een MBP lijkt ?
                        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                        Si non, on devient bonbon
                        Et les gens nous mangent !"

                        Comment


                        • #13
                          Re: laptop keuze

                          Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                          Centauri : een ssd zou super zijn maar is niet beschikbaar op dit model. En de prijs gaat flink de hoogte in dus geen optie.
                          Voor wat het waard is: een SSD is gemakkelijk zelf in te bouwen.

                          Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                          Misschien dat ik met dat geld beter een desktop pc kan samenstellen, misschien niet zo elegant als een laptop - en dan zeker die E serie Vaio's die er echt goed uitzien - maar dan ben ik wel verzekerd van goede prestaties.
                          Dit zou ook mijn keuze zijn. Als een laptop geen must is, dan is een desktop volgens mij te prefereren.

                          Groeten,
                          Geert


                          Aanvulling: ben blijkbaar iets te vlug geweest met mijn antwoord. Had de volledige topic niet gelezen. Succes met je aankoop.

                          Comment

                          Working...
                          X