Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje onderhoud wagen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Vraagje onderhoud wagen

    Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
    Ik heb mijn stoute schoenen aangetrokken en even langs de garage gepasseerd (moest in feite in de buurt zijn) en daar mijn probleem voorgelegd. Blijkt dat volgens voorschrift de wagen jaarlijks of op 30.000 km binnen moet. Groot onderhoud op 60.000 km of 2 jaar en dat laatste wist ik niet. De man aan de receptie zei zelf dat het belachelijk zou zijn de wagen een weinig later opnieuw binnen te brengen voor onderhoud. Blijft natuurlijk dat ik kan gaan als ik wil.
    Allen bedankt voor het helpen nadenken.
    Volgens mij staat het zo ook wel in de handleiding van je auto.

    Bij mijn garage stond de ruitensproeiervloiestof ook altijd mee op het factuur, maar voor het bedrag dat daar op stond kon ik gemakkelijk 5 liter van dat spul kopen, terwijl ze er zelf maar een half litertje + water in hadden gedaan.
    Daarom heb ik later altijd het reservoir van de ruitensproeiers tot op de rand gevuld voor ik naar de garage reed.
    De volgende keer kregen ze er dus geen druppel bij, en dan hadden ze een busje "originele Renault ruitensproeiervloeistof" in het handschoenenkastje gestoken (en dus ook weer aangerekend op het factuur).
    Van toen af heb ik de olie altijd zelf ververst, alleen de zaken die ik zelf niet kan (of waar ik geen zin in heb omdat ik anders onder de auto moet gaan liggen) laat ik nog uitvoeren in de garage, en dan wordt vooraf opgeschreven wat er aan moet gebeuren.
    Als ze nog iets anders vinden, dan moeten ze eerst bellen.

    De olie zal ik binnenkort nog eens verversen, die zit er nu zo'n 2 jaar op.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #17
      Re: Vraagje onderhoud wagen

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Ik ken persoonlijk goed iemand die bij Mercedes werkt, en die zegt, voor iemand die weinig Km doet, bv. maar 10.000 per jaar, gewoon resetten
      en twee jaar met je olie rijden kan absoluut geen kwaad.
      Dat is nieuw voor mij...
      Ik heb mij altijd omgekeerd laten vertellen...
      Dat als je te weinig rijdt je juist beter tijdig je olie laat vervangen...
      En met wat meer kilometers het minder kwaad kan (tenzij je auto olie verbruikt natuurlijk )
      (met bovenstaande tekst wil ik niet beweren dat ik iets weerleg ofzo, ik wil maar bijleren )

      Verder gaat mijn clio'tje elk jaar binnen ondanks de kilometers.
      De Mercedes moet elkaar jaar binnen, want die rijdt zijn kilometers
      It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

      Comment


      • #18
        Re: Vraagje onderhoud wagen

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Mercedes is hier wel nogal een buitenbeentje op vlak van olieinhoud, 6,5 liter in een 2.147cc motor is wel veel, als je dat
        vergelijkt met een VW Golf bv. waar 4 liter in een 1.900cc gaat.
        Nog een buitenbeentje : Nissan Qashqai 2.0 diesel 150pk : 7 liter synthetische olie voor een 1998cc. Moet volgens het onderhoudsboekje om de 30000km ververst worden.

        Comment


        • #19
          Re: Vraagje onderhoud wagen

          Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
          Dat is nieuw voor mij...
          Ik heb mij altijd omgekeerd laten vertellen...
          Dat als je te weinig rijdt je juist beter tijdig je olie laat vervangen...
          En met wat meer kilometers het minder kwaad kan (tenzij je auto olie verbruikt natuurlijk )
          (met bovenstaande tekst wil ik niet beweren dat ik iets weerleg ofzo, ik wil maar bijleren )

          Verder gaat mijn clio'tje elk jaar binnen ondanks de kilometers.
          De Mercedes moet elkaar jaar binnen, want die rijdt zijn kilometers
          Als die auto weinig kilometers doet omdat er dagelijks korte afstanden mee gereden wordt, dan zal de motor en de olie niet altijd goed op bedrijfstemperatuur komen.
          In dat geval kan het zeker geen kwaad om de olie wat eerder (in tijd) te verversen, anders wordt het "mayonaise" in plaats van olie.
          Maar als die weinig kilometers per jaar doet, en als de ritten altijd voldoende lang zijn om de motor en de olie op een normale bedrijfstemperatuur te krijgen, dan zal de kilometerstand eerder bepalend zijn voor de levensduur van de olie.
          Mijn auto staat bijvoorbeeld veel meer dagen stil dan dat er mee gereden wordt, als ik die nodig heb, dan is de afstand gewoonlijk wel voldoende lang om alles goed op te warmen.

          Voor de korte verplaatsingen gebruik ik bijna altijd de fiets, ik doe zelfs meer dan 90% van de woon-werk ritten op de fiets (9 km heen + 9 km terug).
          Als ik dan toch de auto gebruik, dan komt die op de 9 kilometer wel goed op temperatuur.
          Bij mijn vorige auto (Renault Express 1,6 D) duurde het wel lang vooralleer de motor op temperatuur kwam, in de winter was ik dan al bijna op het werk.
          De 1,2 L benzinemotor van mijn Clio is gewoonlijk al na 3 km op temperatuur (tenzij het buiten héél koud is, dan duurt het wat langer).

          Mijn Clio wordt nu 12 jaar, de laatste 8 jaar is de olie maar om de 2 jaar ververst.
          Als dat een probleem was, dan had die motor het al lang opgegeven.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #20
            Re: Vraagje onderhoud wagen

            Persoonlijk zou ik die onderhoudsbeurt niet overslaan, ik doe ze dan wel zelf maar dat maakt nu niet veel uit. Ik heb altijd mooi mijn onderhoudsbeurten bij alle auto's gedaan (mijn vader ook trouwens) en hier zijn er al auto's gepasseerd met verschrikkelijk veel km's. Op 50.000 veranderen ze alleen de olie maar je moet weten als uw olie niet meer goed is dat ze begint krassen te maken op de binnenkant van de motor. Nu ga je dat niet voelen maar na x aantal keren gaat de motor gewoon kappot.

            Comment


            • #21
              Re: Vraagje onderhoud wagen

              Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
              Dat is nieuw voor mij...
              Ik heb mij altijd omgekeerd laten vertellen...
              Dat als je te weinig rijdt je juist beter tijdig je olie laat vervangen...
              Natuurlijk dat, ik bedoel maar dat je gerust twee jaar mag rijden met je olie, zeker als er zoals bij Mercedes en
              blijkbaar ook bij Nissan zoveel olie in je motor zit.

              Weet je trouwens, dat met de huidige olie, te vroeg verversen ook niet goed is, en je nieuwe olie zit namelijk
              een detergent additief dat gedurende een bepaalde tijd je motor reinigd en traag verdampt na het verversen, als je zou doen zoals vroeger
              en om de 2.500 Km olie zou wisselen is dat zeer slecht voor je dichtingen en koppakking.

              Naast basisolie bevat motorolie tal van additieven met uiteenlopende functies. Zo wordt het smerend effect van de basisolie versterkt en de levensduur van de basisolie verlengd. Bovendien bieden de additieven ook een garantie voor de kwaliteit van de motorolie. Detergentieadditieven versterken ten slotte de reinigende werking van motorolie.

              Comment


              • #22
                Re: Vraagje onderhoud wagen

                Oorspronkelijk geplaatst door njipelav Bekijk bericht
                Persoonlijk zou ik die onderhoudsbeurt niet overslaan, ik doe ze dan wel zelf maar dat maakt nu niet veel uit. Ik heb altijd mooi mijn onderhoudsbeurten bij alle auto's gedaan (mijn vader ook trouwens) en hier zijn er al auto's gepasseerd met verschrikkelijk veel km's. Op 50.000 veranderen ze alleen de olie maar je moet weten als uw olie niet meer goed is dat ze begint krassen te maken op de binnenkant van de motor. Nu ga je dat niet voelen maar na x aantal keren gaat de motor gewoon kappot.
                Dat fiat motortje in die opel zal dat wel overleven. Zeker omdat het long-life olie is, die speciaal bedoeld is om het langer vol te houden.
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • #23
                  Re: Vraagje onderhoud wagen

                  Ach, olie gaat gerust een paar jaar mee.
                  In de auto van mijn vrouw gaat de olie meestal pas na een jaar of 3 (het is ook al 4 jaar geweest) er uit.
                  Die auto is ondertussen 14 jaar oud, en heeft 100.000 km.
                  De motor draait nog als een naaimachine, en verbruikt vrijwel geen olie.

                  En ja, het is bij haar ook al gebeurd dat ze tijdens het rijden naar links het lampje van de olie zag oplichten. Gewoon wat olie er bij, en die bolt en bolt en bolt...

                  De olielobby is vooral sterk in marketing. Zoek hierboven maar eens naar wetenschappelijk onderbouwde uitleg. Ik heb die nog niet gelezen hier.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Vraagje onderhoud wagen

                    Ik ken iemand die bij een Golf II (1,6 diesel) die hij tweedehands had gekocht nooit de olie heeft ververst.
                    Er is alleen olie bijgevuld (soms zelfs vuile olie die uit andere wagens kwam), zo'n 150.000km later is die auto afgedankt, maar de motor draaide nog altijd zonder problemen (in totaal had die zo'n 350.000km gebold).
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #25
                      Re: Vraagje onderhoud wagen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Ik ken iemand die bij een Golf II (1,6 diesel) die hij tweedehands had gekocht nooit de olie heeft ververst.
                      Er is alleen olie bijgevuld (soms zelfs vuile olie die uit andere wagens kwam), zo'n 150.000km later is die auto afgedankt, maar de motor draaide nog altijd zonder problemen (in totaal had die zo'n 350.000km gebold).
                      Die oude dieseltjes konden wel iets aan. Maar die VW diesel was toch een rammelbak, dus zoveel kwaad kon het niet. Mijn vader heeft ook zo'n ding gehad : bij een koude start trilde het dashboard een dikke cm. op en neer... Laat ons zeggen dat de huidige golfjes toch wat comfortabeler zijn . Met de huidige motoren zou ik toch iets nauwgezetter zijn met het vervangen van de olie...
                      Groeten,

                      Polleke

                      Comment


                      • #26
                        Re: Vraagje onderhoud wagen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                        De olielobby is vooral sterk in marketing. Zoek hierboven maar eens naar wetenschappelijk onderbouwde uitleg. Ik heb die nog niet gelezen hier.
                        Olie in een motor of machiene, is als het bloed in je aders Tommy.

                        Goede olie voldoet aan de specificaties. Dat is viscositeit, warmte geleiding/warmtafvoer die er tegelijkertijd voor zorgt dat je motor een mooie egale
                        warmteopbouw heeft, in de moderne motoren ben je best af met een viscositeit 5W40, daar heb je ook bij koudstart een betere smering.

                        De beste olie heeft daar nog additieven bij die de motor reinigen, goedkope olie gaat vaak dampen, waardoor je denkt dat je motor olie verbruikt,

                        maar wat een groter probleem kan zijn als je met dampende olie zit en je hebt een roetfilter, dan gaat deze ontegensprekelijk sneller kapot.

                        Dow Corning olie van 250€ per liter hoef je ook niet in je motor te doen, maar ik gebruikte ze wel voor turbovac's die 200.000 rpm maakten.

                        Wat de beste olie is, is een oneindige discussie. Mobil 1 is in ieder geval prima, net als enkele grote merken zoals Castrol, Shell enz.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Vraagje onderhoud wagen

                          Ik ben het met je eens dat voor speciale toepassingen speciale olie nodig is.

                          De meeste personenwagens rijden bijna nooit aan hun maximum vermogen, en gaan naar Afrika of de schroothoop als er 150.000km op staat of nog vroeger.

                          Als je 150.000 km uitrekent in draaiuren, dan is dat eigenlijk niks vergeleken met gelijk welke industriele machine, en al zeker niet met een electriciteitscentrale.
                          De veiligheidsfactoren zijn groot, heel groot!

                          Comment


                          • #28
                            Re: Vraagje onderhoud wagen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                            Als je 150.000 km uitrekent in draaiuren, dan is dat eigenlijk niks vergeleken met gelijk welke industriele machine, en al zeker niet met een electriciteitscentrale.
                            De veiligheidsfactoren zijn groot, heel groot!
                            Inderdaad Tommy,

                            bij industriële machienes kan dat soms ver gaan, zelf meegemaakt, bij Vandemoortele hadden ze problemen met een reductiekast op een stoomturbine, twee tandwielen de kleine (kant stoomturbine) met een diameter van ongeveer 200mm draaide 12.500 rpm de grote 1.500 rpm deze had dus een diameter ongeveer 1.600mm, vermogen 12 Megawatt als ik mij goed herinner, de inhoud van het apparte oliecarter 8.000 liter olie, oliedruk 160 bar dat via spuitsmering op de tandwielen
                            en voor het smeren van de antimoine glijlagering, die druk was nodig vanwege de hoge belasting op de glijlagers.
                            Na verloop van tijd kwamen er kleine putjes in de loopvlakken van die tandwielen, eerst werd gedacht aan pitting corrosie door de hoge snelheid,
                            de olieleverancier werd aangesproken, en de olie werd onderzocht, na maanden van onderzoek, bleek het geen pitting te zijn, maar een soort statische lading
                            die in de olie ontstond, waardoor een soort vonkerosie die putjes maakte. Oplossing: andere soort olie gebruikt en een ionisatiesysteem in het carter en opgelost.

                            Zo zie je maar dat in sommige gevallen het soort olie een belangrijke factor kan zijn.
                            Last edited by Guest42; 18 december 2012, 19:02.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Vraagje onderhoud wagen

                              De opgegeven olieverversingstermijn houdt rekening met verschillende factoren, één van die factoren is dat de garagisten ook liefst hebben dat de klant geregeld langs komt.
                              Daarom zal die opgave van 30.000km of 2 jaar ook wel heel ruim binnen de veiligheidsmarge zitten, waardoor er niet direct problemen te verwachten zijn als de olie wat langer blijft zitten, zolang er maar voldoende olie in de motor zit.

                              Toen ik mijn Bandit 1200S kocht, had de verkoper liefst dat ik elke 6.000km de olie liet verversen, in het boekje stond 12.000km, en ik heb er meestal meer dan 18.000km mee blijven rijden.
                              Na 132.000km verbruikte die nog altijd zo goed als geen olie (na 18.000km was het oliepeil altijd wel iets gezakt, maar die zat nog altijd boven het minimum).
                              Op die motor heb ik eerst Castrol olie (halfsynthetisch) gebruikt, maar vanaf zo'n 60.000km is er altijd goedkopere halfsynthetisch olie van Hein Gericke in gebruikt (huismerk "Hein Gericke", welk merk er echt in de bussen zit, dat zal niemand vertellen, misschien komt die wel van Castrol).

                              Als we met de motorclub op reis gingen, dan moest het oliepeil van de BMW boxers dagelijks nagezien worden (er werd bijna elke dag ook wat olie bij ingegoten)..
                              Tijdens de laatste motorreis die ik gemaakt heb moest ik geen druppel olie bijvullen, en dat met een kilometerstand die veel hoger was dan die van de BMW's.

                              Het ene motorblok zal dus altijd wel meer olie verbruiken dan het andere, bij mijn Clio moet ik ook nooit olie bijvullen.

                              Toen ik auto begon te rijden was 5.000km een normale verversingstermijn voor de olie.
                              Motorolie was toen veel goedkoper, waarschijnlijk is de olie ondertussen beter geworden, en zullen de motoren ook wel verbeterd zijn om langer met dezelfde olie te kunnen blijven rijden.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment


                              • #30
                                Re: Vraagje onderhoud wagen

                                Ja, als je vroeger veel reed, dan was olie verversen je hobby.

                                Comment

                                Working...
                                X