Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje onderhoud wagen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Vraagje onderhoud wagen

    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Op die motor heb ik eerst Castrol olie (halfsynthetisch) gebruikt, maar vanaf zo'n 60.000km is er altijd goedkopere halfsynthetisch olie van Hein Gericke in gebruikt (huismerk "Hein Gericke", welk merk er echt in de bussen zit, dat zal niemand vertellen, misschien komt die wel van Castrol).
    Halfsynthetische olie is eigenlijk qua smerende eigenschappen en als warmtedrager even goed als volsynthetische olie Bart,
    alleen moet je goed opletten bij dieselmotoren met een oliegereinigde roetfilter zoals bij Mercedes bv. als ze daar in de garage
    half of niet synthetische olie gebruiken heb je na verloop van tijd prijs met je roetfilter, dat kan ik je garanderen.

    Jammer genoeg zijn er nog veel garages die dat aan hun laars lappen, met op termijn onnodige kosten aan hun roetfilter en of EGR klep.
    Op de + 100.000 Km heb ik deze van mij nog maar slechts drie keer weten regenereren, een kennis van ons kocht anderhalf jaar geleden
    een nieuwe Renault Koleos, iedere 1.000 Km ging deze regenereren, na 7.000 Km binnen om te reinigen via de computer, en aan 12.000 Km
    moest er reeds een nieuwe roetfilter in, toen heeft ze de wagen ingeruild, of dat nu door de olie komt, dat durf ik niet zeggen,
    maar ze had die wagen nieuw gekocht bij een niet Renault garage, en ik vrees dat deze daar zijn voeten aan veegt of onwetend is.
    Ik moet er wel bijvertellen dat zij logopediste aan huis is, en beroepsmatig zeer veel korte stukken rijdt, nu heeft ze de wagen ingeruild
    voor een Renault Laguna benzine.

    Comment


    • #32
      Re: Vraagje onderhoud wagen

      Korte afstanden en een diesel met roetfilter is geen goede combinatie, dat is zo bij elk merk en type wagen.
      En omdat een roetfilter tegenwoodig verplicht is op elke nieuwe wagen is geen enkele diesel nog aan te raden voor korte afstanden.
      Als die wagen alleen maar op secundaire wegen wordt gebruikt, dan warmt de uitlaat ook niet voldoende op en zal het roetfilter ook sneller dichtslibben.
      Het beste zou zijn dat je er af en toe eens flink mee zou doorrijden, maar dat mag niet (dan rij je te snel), of het kan gewoon niet omdat het overal veel te druk is...

      Misschien dat de gebruikte olie nog een klein beetje verschil zou kunnen geven, maar dat zal alleen maar zo zijn als het olieverbruik redelijk hoog is.
      Met een olieverbruik van 1/2 liter per 10.000km zal het volgens mij niet zoveel uitmaken, het meeste vuil zal dan toch van de verbranding van de diesel zelf komen.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #33
        Re: Vraagje onderhoud wagen

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Korte afstanden en een diesel met roetfilter is geen goede combinatie, dat is zo bij elk merk en type wagen.
        En omdat een roetfilter tegenwoodig verplicht is op elke nieuwe wagen is geen enkele diesel nog aan te raden voor korte afstanden.
        Als die wagen alleen maar op secundaire wegen wordt gebruikt, dan warmt de uitlaat ook niet voldoende op en zal het roetfilter ook sneller dichtslibben.
        Het beste zou zijn dat je er af en toe eens flink mee zou doorrijden, maar dat mag niet (dan rij je te snel), of het kan gewoon niet omdat het overal veel te druk is...

        Misschien dat de gebruikte olie nog een klein beetje verschil zou kunnen geven, maar dat zal alleen maar zo zijn als het olieverbruik redelijk hoog is.
        Met een olieverbruik van 1/2 liter per 10.000km zal het volgens mij niet zoveel uitmaken, het meeste vuil zal dan toch van de verbranding van de diesel zelf komen.
        Af en toe krijg ik melding van de boordcomputer dat de roetfilter wordt gereinigd. Je hoeft dan niet snel te rijden, wel minimum 2000 rpm aanhouden om de uitlaat op temperatuur te houden. Wat ook niet altijd gemakkelijk is in het verkeer.
        Mvg.
        Robert
        Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

        Comment


        • #34
          Re: Vraagje onderhoud wagen

          Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
          Af en toe krijg ik melding van de boordcomputer dat de roetfilter wordt gereinigd. Je hoeft dan niet snel te rijden, wel minimum 2000 rpm aanhouden om de uitlaat op temperatuur te houden. Wat ook niet altijd gemakkelijk is in het verkeer.
          Versnelling lager rijden
          Nikon shooter - Samyang fan

          Comment


          • #35
            Re: Vraagje onderhoud wagen

            Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
            Versnelling lager rijden
            Da's evident!
            Maar ik ben niet een zo hoog in de toeren rijdend chauffeur en ben dan altijd geneigd om op te schakelen.
            Mvg.
            Robert
            Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

            Comment


            • #36
              Re: Vraagje onderhoud wagen

              De tijd van de snelle olie wissels is voorbij, echter ben ik wel voorzichtig.
              Heb een opel zafira cdti 150pk met 5l olie en een corsa 1,3 cdti met 3l olie en beide een roetfilter,
              de zafira doet er 20.000 km/jaar en de corsa slechts 6.000 km.
              Opel schrijft voor om de 30.000 km of jaarlijks, met die jaarlijks (corsa) houd ik geen rekening,
              maar laat tussenin altijd de olie (long-life) en oliefilter vervangen (15.000km).
              De roetfilter zorgt ervoor dat de olie slecht en dun word, olie verbruik kun daardoor niet meer meten, er komt zelfs bij.
              Eindelijk hebben ze dat bij opel nu ingezien en in plaats van extra diesel in te spuiten om te roetfilter te reinigen,
              zouden ze nu een injecteur inbouwen in de roetfilter waardoor er geen nadelige gevolgen meer zijn voor de motorolie.
              Krijg trouwen nooit melding van reiniging roetfilter en heb in de garage laten nakijken, de roetfilter genereert elke 800 km wat niet slecht zou zijn.
              Doe ook wekelijks minimum 120 km autostrade met de zafira
              Groeten en fijne feestdagen!.

              Comment

              Working...
              X