Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vreemde HD formateren.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vreemde HD formateren.

Ik heb hier een aantal nieuwe Hitachi 320 GB harde schijfjes, mooi in behuizing en afkomstig van
    een soort digicorders van mobistar.

Als ik deze aansluit op een computer krijg ik in apparatenbeheer te zien dat het toestel correct werkt.
    maar als ik ga kijken bij mijn computer, zie ik deze daar niet staan, en kan ik deze ook niet formateren.
    Waarschijnlijk zijn deze geformateerd onder een andere dan FAT of NTFS.

Iemand enig idee hoe ik deze naar NTFS zou kunnen formateren ?

Het zou wel de moeite lonen, daar ik er waarschijnlijk een stuk of 50 zou kunnen krijgen, allemaal nieuw.
    Last edited by Guest42; 2 december 2012, 18:46.

Re: Vreemde HD formateren.

Kan je de partitie niet verwijderen en daarna een nieuwe aanmaken?
    Welke info zie je in het schijfbeheeer?
    bye, Maurice
    https://on4bam.com/
    Nikon D7500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht

Het zou wel de moeite lonen, daar ik er waarschijnlijk een stuk of 50 zou kunnen krijgen, allemaal nieuw.
      Van de vrachtwagen gevallen. Graptjen hé.

Vroeger bestond er zoiets als een Low level format, kun je daar iets mee.
      Wel interessant om te weten, ik heb nog een paar indi schijven liggen ergens.
      Ga die eens opzoeken, zal wel hetzelfde probleem zijn denk.
      Nog niet mee bezig geweest vanwege geen tijd en nog geen nood aan ruimte.
      Met de vriendelijke groeten, Ruud.

Comment

Ik heb een aantal weken geleden Partition Wizard gebruikt om een oude harde schijf met 3 partities terug naar één partitie te krijgen.
        As a partition magic alternative, MiniTool Partition Wizard is the latest partition manager software that can be used to manage partitions on Windows 11/10/8/7 and Server 2003/2008/2012/2016/2019.

Ik ben toen wel even bezig geweest met uit te zoeken hoe dat juist moest, maar uiteindelijk lukte het met dat programma.
        Zorg er wel voor dat je de juiste schijf aanduidt, anders heb je waarschijnlijk wel een groot probleem...

Met dat programma heb ik van een Sandisk Cruzer ook het bestand kunnen verwijderen dat zich elke keer opnieuw installeert als je die geheugenstick in een computer steekt.
        Op geen enkele andere manier kon ik dat bestand van die geheugenstick verwijderen.
        Vooral op de fotoclub was dat heel lastig, het duurt dan veel te lang vooralleer je aan de bestanden kan.
        Last edited by Black B@ndit; 2 december 2012, 11:13.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Uw systeem booten met een "Linux" repair systeem (bvb Knoppix oid) op een stick of dvd .. Daarmee kan je een heel eind opschieten. Mogelijk zijn uw schijven geformatteerd in ext2 of ext3?

Comment

Ik heb hier Data Eraser liggen van Kroll Ontrack.
            Dit is een DOS programma die ALLE partities verwijderd, gelijk in wat die schijven ook geformatteerd zijn.
            Het programma staat op een floppy, hier gaan er weer wat aan het lachen gaan ik weet het, maar daarmee herstel je de harde schijven.
            Na het overschrijven zal Windows die ook niet zien, maar dan moet je ze DOS formatteren.
            Het nadeel van Data Eraser is dat het heel lang duurt voor een schijf volledig blank is gemaakt.

Zelf nog nooit geprobeerd, maar Kill Disk zou ook zoiets zijn. Kill Disk staat wel op een CD.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
            Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Ja op voorwaarde dat die HD's ofwel oude MFM zijn of vroege IDE ... Ik hab al die routine shier ook nog op diskette staan. Ik heb ook nog LLFormat progjes voor IDE ... Behalve cijfertjes tonen doen die niets aan de HW. Het enige wat mogelijk wel helpt is MHDD (Dmitry Postrigan @ HDDGuru) maar dat is bijzonder destructief in te stellen ... maar deze discussie hebben we al gevoerd ...

Comment

HDDErase
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Die harddisks wissen is normaal niet nodig. Ze low level formateren zeker niet, want met de huidige harddisks kan je dat gewoon niet : dat gebeurt 1x waar ze gemaakt worden...
                  Windows kan Linux partities inderdaad niet zien, en dus ook niet formateren. Maar je kan ze wel verwijderen.

In schijfbeheer zou je dus wel een partitie moeten zijn staan (ook als je in verkenner niets ziet). Maar omdat het geen NTFS of FAT(32) is zal schijfbeheer ze niet herkennen. Ze gewoon verwijderen en terug een NTFS aanmaken en daarna formateren zou wel moeten werken.

Partition manager software werkt niet anders dat het klassieke schijfbeheer (dat gewoon een grafische schil is rond het "diskpart" commando dat al jaren de fdisk MSdos versie vervangt). Vandaag nog DOS gebruiken om aan schijfbeheer te doen hoeft echt nergens meer voor...
                  Zo'n partition manager is wel handiger om te gebruiken en heeft meer mogelijkheden om te resizen en om partities om te zetten. In windows kan je bv. wel van FAT 32 naar NTFS converteren, maar omgekeerd lukt niet (dus uiteraard zonder dataverlies).
                  Groeten,

Polleke

Comment

In schijfbeheer zou je dus wel een partitie moeten zijn staan (ook als je in verkenner niets ziet). Maar omdat het geen NTFS of FAT(32) is zal schijfbeheer ze niet herkennen. Ze gewoon verwijderen en terug een NTFS aanmaken en daarna formateren zou wel moeten werken.
                    Ik versta niet hoe je deze kan verwijderen Polleke, zal de computer deze nadien nog wel kunnen zien?
                    In schijfbeheer zie je ze ook niet staan, alleen in schijfstations zie je ze staan als werkt correct, waarschijnlijk zijn die dingen
                    in iets heel speciaals geformateerd.

Hier kan je ze zien staan (Hitachi)

En hier zie je niets.

Van de vrachtwagen gevallen. Graptjen hé.
                    Neen, niet van de vrachtwagen gevallen, blijkbaar stopt Mobistar met hun sateliet decoders te verdelen,
                    verleden week heeft een vriend van mij vier opleggers vol met nieuwe schotelantennes, decoders, voedingen
                    coax kabels en alle soorten toebehoren moeten ophalen als schroot, alles nieuw in de dozen, nu vind ik dat zonde
                    om deze in de schrootmolen te zien verdwijnen, daarom dat ik dacht deze als extern opslag zouden bruikbaar zijn,
                    je kan ze gewoon inpluggen in zo een extern usb docking station, en die dingen nemen geen plaats in, afmetingen
                    met behuizing 104mm X 78mm X 14mm.
                    Last edited by Guest42; 2 december 2012, 18:49.

Comment

Dat is apparaatbeheer, niet schijfbeheer...
                      Schijfbeheer is waar je je schijven kan indelen in partities, partities vergroten en verkleinen (maar dat is redelijk beperkt) en die partities dan ook kan formateren.
                      Als je in de tree links kijkt (op je screenshot), staat dat dus onder opslag.
                      Om een schijf te kunnen beheren, hoef je die dus inderdaad niet te verwijderen .

Het is inderdaad heel normaal dat je in verkenner niets ziet. Als Windows de partities niet herkent, zal er ook geen schijfletter aan zijn toegekend. Enkel schijven met een schijfletter kan je zien in verkenner (en daarvoor moeten die geformateerd zijn in een formaat dat windows kent).
                      Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                        Dat is apparaatbeheer, niet schijfbeheer...
                        Schijfbeheer is waar je je schijven kan indelen in partities, partities vergroten en verkleinen (maar dat is redelijk beperkt) en die partities dan ook kan formateren.
                        Als je in de tree links kijkt (op je screenshot), staat dat dus onder opslag.
                        Om een schijf te kunnen beheren, hoef je die dus inderdaad niet te verwijderen .

Het is inderdaad heel normaal dat je in verkenner niets ziet. Als Windows de partities niet herkent, zal er ook geen schijfletter aan zijn toegekend. Enkel schijven met een schijfletter kan je zien in verkenner (en daarvoor moeten die geformateerd zijn in een formaat dat windows kent).
                        Ziet er niet goed uit, partition Wizard ziet deze als een bad disk, terwijl Windows zegt dat het apparaat correct werkt.

Comment

En wat zegt schijfbeheer ?
                          Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                            En wat zegt schijfbeheer ?
                            Niet te zien in schijfbeheer, alleen in schijfstations zijn ze zichtbaar Polleke
                            en er wordt aangegeven "dit apparaat werkt correct"
                            Mischien eens aansluiten op een mac en zien hoe die hier wordt gezien ?

Comment

Ik denk dat je beter eens een Linux-variant gebruikt. Je zou bv. ook eens Gparted kunnen gebruiken. Dat is een partition manager maar op basis van Linux. Die kan dus ook overweg met Linux partities.
                              Groeten,

Polleke

Comment

Working...
                              X