Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Conditie harde schijf

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Conditie harde schijf

M'n broer heeft net een hardeschijf crash gehad en zijn HD is vervangen.
    Toevallig zie ik in Clickx nov/dec de workshop "controleer de gezondheid van je harde schijf", dus ik wil mijn huidige pc wel eens checken (en daarna mijn oude ook eens bekijken).

Programmaatje CrystalDiskInfo gedownload en ... mijn verbazing is groot: mijn HP Pavilion Elite HPE-110be is slechts 2 jaar oud en het rapport zegt:

- 2250 bedrijfsuren, 2797 inschakelingen, etc..
    - (gele) waarschuwing voor "reallocated sectors count 100 - 100 -36 (resp. huidig/slechtste/drempel), maar wat ik in verband hiermee vind op internet is dat het sterk wordt aangeraden die HD te vervangen !!???

Wat ik wel raar vind is dat die fout identiek voorkomt in de illustratie van het clickx artikel doch met de score "goed" (bij evenwel 12.116 bedrijfsuren).

Moet ik een ander testprogramma proberen?
    Is het idd hoog tijd mijn Hard Disk (1,5 TB SATA 3G (3,0 Gb/sec) 7200 rpm) te vervangen en zo ja, wat kan ik best kopen?

Gr,
    JM

Re: Conditie harde schijf

Een harddisk preventief vervangen zou ik nooit doen.
    Ik heb wel mijn software en mijn data op 2 verschillende schijven, en alles is steeds gebackupped. Ik vervang maar als er echt iets stuk gaat of als iets niet meer voldoet (te klein, te traag, te oud...). Een kapotte HD heb ik in 20 jaar nog maar 1 keer aan de hand gehad.

Comment

Zorg voor een goede back-up van alle belangrijke bestanden en informatie, de rest kan je er altijd wel terug opzetten als de harde schijf crasht.

Ik heb alleen nog maar 2 externe harde schijven gehad die stuk gingen, bij mijn oudste computer (die volgende week 10 jaar wordt) heb ik onlangs de harde schijf vervangen omdat ze te klein was, ze was niet defect (ik heb er eentje ingestoken die uit een behuizing van een externe schijf is gehaald, die had een wat grotere opslagcapaciteit).
      Die computer heeft 7 jaar elke dag zo'n 5 uur gedraaid (meestal zet ik die aan als ik thuis kom van het werk, en schakel ik die uit als ik ga slapen), en tijdens de weekends heeft die nog veel meer uren gedraaid.
      De laatste 3 jaar wordt die computer alleen tijdens de weekends gebruikt door de kinderen om spelletjes te spelen op het internet, Youtube-filmpjes te bekijken, en muziek te beluisteren (gemiddeld 10 uur per weekend).

Volgens mij moet je er wat geluk mee hebben, het is niet te voorspellen hoe lang een harde schijf heel blijft.
      Als je ze preventief vervangt, dan kan die nieuwe net zo goed de volgende week al stuk gaan, en als je de oude schijf laat zitten, dan is het mogelijk dat die nog jaren probleemloos blijft werken.

Ik heb de indruk dat de recentere harde schijven veel minder warm worden, hoge temperaturen zorgen voor een beperktere levensduur van elektronica.
      In principe zouden de nieuwe harde schijven daardoor zelfs betrouwbaarder moeten worden.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Zeker zorgen voor backups, maar als de schijf nog geen tikkend geluid maakt is het waarschijnlijk nog niet zo erg als ze je voorspiegelen.
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Ik weet nog een Compaq staan met Win'95 erop en die draait nog altijd 8 uur per dag.
          En dat al zo'n 15 jaar.
          Met de vriendelijke groeten, Ruud.

Comment

Inderdaad, zorgen voor backups. Zelfs een nieuwe schijf kan stuk gaan. Meestal gaan die dingen stuk binnen de 3 maanden of wanneer de garantie verlopen is, maar het kan dus elke dag gebeuren. Dus backups en rustig verder blijven tokkelen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
              Is het idd hoog tijd mijn Hard Disk (1,5 TB SATA 3G (3,0 Gb/sec) 7200 rpm) te vervangen en zo ja, wat kan ik best kopen?

Gr,
              JM
              Mijn raad is om de volgende harde schijf niet zo groot te nemen.
              1/3de, is meer dan genoeg voor het systeem en programma's. (500GB of zelfs nog minder).
              Met de opkomst van de SSD zijn de volumes nog kleiner geworden voor systeem en programma's en toch een bewijs dat het met minder ook lukt
              (120, 240 of zelfs 80Gb)
              Gebruik een 2de harde schijf (intern) voor de data.
              Loopt het fout met de schijf waarop jouw systeem en programma's staan, dan is de data nog altijd bereikbaar.
              (foto's, e-mail, muziekbestanden, video enz. enz.)

Gebruik een 3de externe schijf voor backup en die mag gerust groter zijn qua volume.
              (Voor een image van systeem en programma's. Backup van de data)

Een schijf waar het systeem opstaat en programma's, is ook veel in beweging. Meer slijtage en kans op eventuele fouten enz.

Deze opstelling is imho vooral eenvoudig en daarom ook veiliger.
              En volstaat voor een thuisgebruiker.
              Loopt er iets mis dan kan je 9 op 10 alles zelf oplossen.
              Wanneer loopt er iets mis? Op onmogelijke uren, als niemand bereikbaar is

Niets (?) houd je tegen om ook een nieuwe harde schijf in reserve te hebben.
              Het enige nadeel kan zijn dat deze schijf veertien dagen NA aankoop 5 euro goedkoper is...
              Daar zou ik dus niet van wakker liggen.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Kleiner vind ik niet echt nodig. En dat SSD's bewijzen dat het wel kan, vind ik eerder een achteruitgang : We hebben de mogelijkheid voor al die ruimte, dus ik zie niet in waarom ik die mogelijkheid niet zou gebruiken.
                Gewoon zorgen voor een degelijke backup, en dan heb je niet veel te vrezen. Een harddisk preventief verwijderen vind ik dus ook onnodig.

In mijn laptop heb ik 1 TB, en die staat volledig vol. Heb dus ook de nodige backup externe schijven (1 van 2 TB, 2 van 1 TB en nog een kleintje dat ik niet meer gebruik (wegens vol)). Een NAS is ook een goeie oplossing.
                Een harddisk in reserve houden vind ik ook geen goed idee : voor het ogenblik zakken de prijzen terug, en je kan op 1 dag aan een harddisk geraken : PC-winkels genoeg...
                Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
                  Ik weet nog een Compaq staan met Win'95 erop en die draait nog altijd 8 uur per dag.
                  En dat al zo'n 15 jaar.
                  Dat bewijst absoluut niets ... ik heb nog n-tig HD's van 20 en 40 en 80 GB in een kast liggen en die doen het nog allemaal perfect, so what? en 15 jaar? dat is een schijfke van 2GB zeker? (die heb ik rouwens ook nog ... )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    Dat bewijst absoluut niets ... ik heb nog n-tig HD's van 20 en 40 en 80 GB in een kast liggen en die doen het nog allemaal perfect, so what? en 15 jaar? dat is een schijfke van 2GB zeker? (die heb ik rouwens ook nog ... )
                    Wel hier ook. IDE-schijven
                    Heb nog een scsi liggen van IBM die nog werkt.
                    Heb zelfs nog backups op tapes...

Doet allemaal niets ter zake echter
                    Als TS onzeker is en zich niet meer veilig voelt met zijn pc dan moet het opgelost worden.
                    Ik wil er nog aan toevoegen dat als bij mij iets fout dan ben ik binnen het halfuur of max. drie kwartier weer aan de slag.
                    Dit telt ook vind ik imho.
                    Last edited by theokus; 23 november 2012, 12:23.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Welk systeem je ook gebruikt speelt weinig rol... zorg gewoon dat de files die je echt niet wil verliezen op meerdere plaatsen staan.
                      Het kan altijd fout gaan. Mijn vriendin heeft op 1 week tijd haar 2 externe HDD's om zeep zien gaan. Gelukkig heb ik van één de data nog kunnen strippen, en stonden haar foto's naar ergens anders.
                      Een paar maand geleden heb ik nog haar laptop disk moeten recoveren...

Maak gewoon altijd een onderscheid tussen je belangrijke data en je 'werkomgeving'.
                      Besturingsysteem en programma's kan je altijd opnieuw installeren ... maar bv. foto's kan je niet opnieuw nemen.

Ik gebruik zelf enkel een SSD in mijn desktop. Ik zet niets lokaal op mijn desktop, zelfs mijn mail niet.
                      Al mijn data staat op een NAS met redundante disks.
                      De foto's daarvan worden elke week gebackup'd op een externe disk.
                      Nikon shooter - Samyang fan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                        Zeker zorgen voor backups, maar als de schijf nog geen tikkend geluid maakt is het waarschijnlijk nog niet zo erg als ze je voorspiegelen.
                        Ja nete ... bij een HD heb je net als met veel zaken twee keuzes, werkend of defect.
                        Maar zonder tikkend geluid is ze inderdaad nog niet (helemaal) defect en met tikkend geluid is ze (meestal) al helemaal defect.
                        Hetgeen je in het tweede geval voorgespiegeld krijgt is meestal de factuur van een nieuwe schijf, in het eerste geval steeds de twijfel.
                        Een goede BU is dus nog steeds het beste, een RAID in mirroring is ook al niet slecht.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                          - (gele) waarschuwing voor "reallocated sectors count 100 - 100 -36 (resp. huidig/slechtste/drempel), maar wat ik in verband hiermee vind op internet is dat het sterk wordt aangeraden die HD te vervangen !!???
                          "huidig/slechtste/drempel" bevatten vaak onzinnige info. Je moet kijken naar de raw-waarde. Die bevat het daadwerkelijk aantal bad sectors.

Jan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
                            Welk systeem je ook gebruikt speelt weinig rol... zorg gewoon dat de files die je echt niet wil verliezen op meerdere plaatsen staan.
                            Het kan altijd fout gaan. Mijn vriendin heeft op 1 week tijd haar 2 externe HDD's om zeep zien gaan. Gelukkig heb ik van één de data nog kunnen strippen, en stonden haar foto's naar ergens anders.
                            Een paar maand geleden heb ik nog haar laptop disk moeten recoveren...

Maak gewoon altijd een onderscheid tussen je belangrijke data en je 'werkomgeving'.
                            Besturingsysteem en programma's kan je altijd opnieuw installeren ... maar bv. foto's kan je niet opnieuw nemen.

Ik gebruik zelf enkel een SSD in mijn desktop. Ik zet niets lokaal op mijn desktop, zelfs mijn mail niet.
                            Al mijn data staat op een NAS met redundante disks.
                            De foto's daarvan worden elke week gebackup'd op een externe disk.
                            Voilà.
                            Jouw 2de paragraaf, data en systeem. Ik kan er niet genoeg op hameren

Van het besturingssysteem en programma's kan je ook een image maken en die terugzetten.
                            En die image zou ik ook apart zetten en dus niet in het systeem (de pc) zelf. Of op zijn minst een kopie.
                            Er zullen zeker nog andere systemen zijn maar Acronis is betrouwbaar en is goed.
                            Dit is ook mijn enige vorm van compressie die ik heb.
                            Al mijn andere bestanden staan 1 op 1 in backup.
                            't Kan me niet schelen als ik er extra schijven voor nodig heb.
                            ================================================== =============================
                            Hoe snel is een NAS in het overzetten van data?
                            Al een paar maal gevraagd hier maar ik krijg geen antwoord.
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

Comment

Allemaal heel hard bedankt voor de reacties.

Ik heb intussen nog een testje laten lopen met een prog'je dat ik nog eens ergens opgepikt had (HDD health zie [URL="http://www.softpedia.com/get/System/Hard-Disk-Utils/HDD-Health.shtml"] )
                              en die geeft een rating van 98% OK, volledig in "groene zone".

Die workshop van Clickx zal ik dus maar met een serieuze korrel zout nemen en hun raad bij dit geval "snel een backupmaken en de schijf vervangen" laten voor wat het is. Die mannen worden allicht gesponsored door o.a. hardeschijfverkopers.

Backup zal ik wel wat vaker op mijn todo lijstje zetten!
                              Gr,
                              JM

Comment

Working...