Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Inschrijving nieuwe auto : fraude door garages ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Inschrijving nieuwe auto : fraude door garages ?

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Dat is geen wettelijke regel, fabrieksgarantie wordt vastgelegd volgens de regels van de fabrikant.
    De enige garantie die wettelijk geregeld is, dat is de wettelijke garantie voor consumenten.

Dit bevestigt bovenstaande ... moest het wettelijk geregeld zijn, dan moet er ook niets op papier staan.
    Maar je kan het inderdaad beter op papier zetten want wettelijk gezien moeten ze op tweedehands maar één jaar waarborg geven. (Wettelijke garantie voor consumenten dan)
    Voor de duidelijkheid: de duur (looptijd) van de garantie bepaalt de fabrikant of importeur, mits de wettelijke minimumbepalingen gerespecteerd worden. Ook zo voor de omvang van die garantie. Maar het ogenblik waarop de garantie in werking treedt, is wettelijk bepaald, en geldt, voor auto's, huishoudapparaten etc, vanaf de levering van het goed. Bij levering zou in theorie een oplevering moeten gebeuren, maar dat wordt doorgaans enkel effectief gedaan bij op maat gemaakte zaken en gebouwen etc, niet bij in serie geproduceerde dingen. Niets belet de koper om zijn voertuig te bekijken, en bijvoorbeeld eventuele lakfouten te laten vaststellen, dit ivm latere corrosieschade.

zoals je zegt, gaat het hier, zuiver juridisch, om een tweedehands voertuig, waarop één jaar waarborg geldt, die daarenboven minder uitgebreid is. Dus, als de verkoper je de volledige looptijd belooft, gaat hij eigenlijk verder dan het wettelijke, en hoort dit expliciet op papier te staan, liefst met een opgave van de reden (wagen heeft nooit gereden, km stand ??km bij aflevering aan de huidige eigenaar.)
    D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Klein addendum: de garantie op nieuwe wagens wordt gegeven door de fabrikant/importeur, die op 2de hands wagens is voor rekening van de handelaar.

Comment

Ik heb juist met de verkoper gebeld. De fabrieksgarantie is 3 jaar. Ze is beginnen te lopen vanaf april 2012 wanneer de auto werd ingeschreven in Polen. Ik krijg dus nog 28 maanden garantie. Ik mag de onderhoud tijdens de garantie laten doen in eender welke garage in Europa. Het moet zelfs niet de merkgarage zijn, maar dan moet er eerst een prijsofferte doorgestuurd worden. Het is ondertussen een echte tweedehands geworden want er staat 8 km op de teller.

Comment

Dat is dan duidelijke taal. Gezien de prijs die je betaalt is dit een faire deal. Ik zou toch naar een merkgarage gaan, dit vermijdt discussies over ondeskundig werk bij gevolgschade.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
            Klein addendum: de garantie op nieuwe wagens wordt gegeven door de fabrikant/importeur, die op 2de hands wagens is voor rekening van de handelaar.
            Correctie, ook dit is niet altijd waar.
            Er zijn ook fabrikanten die de waarborg laten doorlopen als het voertuig van eigenaar wisselt.
            De handelaar moet echter wel garanderen dat de klant een minimum garantie krijgt zoals wettelijk bepaald.
            Dus als de resterende fabrieksgarantie korter is dan deze dat wettelijk moet gegeven worden, pas dan moet de garage bijspringen.
            Maar fabrikanten geven meestal enkel garantie als alles via aan merkgarage loopt.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
              Ik heb juist met de verkoper gebeld. De fabrieksgarantie is 3 jaar. Ze is beginnen te lopen vanaf april 2012 wanneer de auto werd ingeschreven in Polen. Ik krijg dus nog 28 maanden garantie. Ik mag de onderhoud tijdens de garantie laten doen in eender welke garage in Europa. Het moet zelfs niet de merkgarage zijn, maar dan moet er eerst een prijsofferte doorgestuurd worden. Het is ondertussen een echte tweedehands geworden want er staat 8 km op de teller.
              Ook op deze van mijn vrouw is het zo, Nissan zet de volledige garantie looptijd van drie jaar verder, dat heb ik zwart op wit,
              ondertussen een probleempje gehad dat de motor niet mooi ronddraaide en het lampje motormanagement dat oplichte,
              het bleek om een slechte bougie te gaan, netjes gratis onder garantie opgelost bij een Nissan verdeler, waar ik wel voor vreesde
              was de reactie van die Nissan verdeler (Garage Vanneste) elders een auto kopen en dan voor garantie naar daar gaan,
              maar ik ben er zéér vriendelijk ontvangen en geholpen, zij hebben zelfs de garantieoverdracht van de Nederlandse importeur naar
              de Belgische importeur geregeld, want fabrieksgarantie dient aangevraagd te worden.

Comment

De auto is aangekocht (door mijn echtgenote). De verkoper had er nog een die in België was ingeschreven op 28/5/2012. Dus nog 30 maanden fabrieksgarantie. De prijs was hetzelfde, maar op deze staat 28 km.
                Het is een Nissan Qashqai Urban Special Edition 1.6dCI 96kW/130pk met 119g/km CO2 uitstoot geworden. (speciale uitvoering met de 4-camera parkeerhulp en een hoop andere extras). Ik ben enkel niet gelukkig met de smalle bandjes (215 op 18 duims velgen), maar je moet iets overhebben voor het laag verbruik van 4,5 liter.
                Ik heb ooit eens gezegd dat ik nooit meer een zwarte auto zou kopen. Het is nu een zwarte metallique. Voor 200€ meer kon ik een QQ+2 hebben in zilver, maar deze had slechts een 1,5 diesel met 110pk. ik heb nu op een jaar 60000km gereden met een QQ+2 2.0 diesel van 150pk. Ik zou beide auto's dan voortdurend gaan vergelijken en mischien teleurgesteld zijn als ik hier in de bergen moet rijden.
                Service is ook al geregeld. Die zal mijn huidige Nissan garage met plezier doen, alhoewel ik niet bij hen heb gekocht. Op werkuren onder garantie maken ze ook winst. Alle kleintjes maken een groot in crisistijd.
                Ik hoop dat Nissan deze keer ook eerlijk is met de 4,5 liter verbruik. Voor de QQ+2 2.0 was 7,5 opgegeven en ik ben altijd onder de 6,7 à 7,0 gebleven ondanks mijn zware voet.

Maandag technische controle, op 9 december ben ik terug in België en dan haal ik de verzekeringspapieren op. Nummerplaat duurt nog maar 1 dag. Sinterklaas is 5 dagen weg als ik in mijn "nieuwe tweedehandswagen" stap.
                Dikke 7000€ profijt gedaan dankzij Google en een paar telefoontjes naar België.
                By the way, ik bel hier 24/24 naar heel Europa voor 9€/maand. Daar kan Belgacom ook eens een voorbeeldje aan nemen.
                Internet hier ook 9€/maand, maar het is slechts 11Mbps. Het grappige is dat je 12 keer per jaar je internetverbinding mag stilleggen en weer kan opstarten met een paswoord via een andere pc of ergens via wifi. Je moet enkel betalen voor de periodes dat je het internet openstelt. Ik ben hier 10 maanden per jaar en zal de internetfirma dan maar 18€ cadeau doen. Ze verdienen al zo weinig aan mijn buurman die hier maar 3 weken per jaar komt. Hij betaalt maar 9€ per jaar.
                Last edited by notex; 22 november 2012, 17:57.

Comment

Je zegt dat er 0 km op de teller staat. Dan kan ik je nu al zeggen dat dat niet klopt en je waarschijnlijk, zoals wij zeggen, in de zak wordt gezet.
                  De tellers worden na de productie getest dus dan staat de teller al nier meer op 0. Wanneer de auto van de band rolt, wordt hij nogmaals getest op een rollenbank dus alweer een paar km op de teller. Daarna wordt hij vanuit de fabriek naar een grote parking gereden en later nog eens op de vrachtwagen en er bij de garage weer af. Normaal gezien staan er op een nieuwe wagen tussen de 15 en de 30 km's op de teller. Mijn vermoeden is dat het waarschijnlijk om zeer jonge gebruikte wagens gaat waar men de teller weer op 0 heeft gezet. Een Mercedesgarage in Olmen doet dit al jaren. Een tijd geleden kocht een vriend daar een zogezegd nieuwe wagen. Hij vroeg me om eens mee gaan te kijken omdat ik een beetje ken van auto's. Ook daar stond 0 km op de teller maar toen ik naar de handgreep op het portier keek, zag ik daaronder meerdere krassen. Dit had gekund wanneer het portier dikwijls werd opengedaan. Veel kandidaat kopers dragen een ring die die krassen zouden kunnen verklaren maar toen zag ik de ruitenwissers waar meerdere geplette vliegen ophingen. Toen ik de verkoper daarmee confronteerde, zei hij dat die auto waarschijnlijk vooraan op de vrachtwagen gestaan had wat die vliegen zou verklaren. Toen deed ik het kofferdeksel open en trok de peilstok uit de motor. De olie zag zwart en had duidelijk al wat km gedaan. Ik heb mijn vriend daarna aangeraden om de auto te laten staan want ik was er zeker van dat dit geen nieuwe wagen was. Hij heeft mijn raad niet opgevolgd en de wagen toch gekocht. Een 2 weken nadat hij de auto had gekocht, is hij er toch eens mee naar een officiële Mercedesdealer geweest waar mijn vermoeden werd bevestigd.
                  Dus 0 km op de teller, onmogelijk en gemanipuleerd.
                  Fuji X-t2, Fuji X-t10, Fuji X-M1 en wat lenzen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    er stonden iets van 20 Km op de teller, afkomstig uit Nederland, en blijkbaar aangekocht geweest door een leasingbedrijf,
                    Deze van mijn vrouw was dus zes maanden ingeschreven geweest, en is niet gebruikt geweest,
                    Een auto die 6 maanden geleasd is met maar 20 km op de teller? Toch moeilijk te geloven hoor.
                    Fuji X-t2, Fuji X-t10, Fuji X-M1 en wat lenzen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nomino Bekijk bericht
                      Een auto die 6 maanden geleasd is met maar 20 km op de teller? Toch moeilijk te geloven hoor.
                      Bovenstaand alles eens lezen.

omdat ik een beetje ken van auto's.
                      Dat is duidelijk ja Wees gerust nomino, ik weet heel goed waar ik moet naar kijken om te zien of een auto daadwerkelijk gebruikt is geweest.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                        maar op deze staat 28 km.
                        @Nomino : daarmee voldoet de auto aan jouw voorwaarden om nieuw te zijn.

Mijn echtgenote is gisterenavond terug in Spanje aangekomen en had de autopapieren bij.
                        De auto is in Engeland gemaakt en op 09/05/2012 van de band gerold. Op 05/06/2012 in Polen ingevoerd. Op 28/06/2012 in België ingevoerd. Het Poolse avontuur was blijkbaar van korte duur.
                        Op 08/08/2012 in België ingeschreven door de garage/verkoper.
                        In de garage stonden ruim 100 nieuwe auto's, veel verschillende merken. Zal dus wel iets zoals Cardoen zijn.

Comment

Ik ben donderdag met de autopapieren naar de DIV geweest. Door de douanepapieren die bij het inschrijvingsformulier waren, kon de nummerplaat niet online aangevraagd worden. Met een aangetekend schrijven kon ik alles naar de DIV opsturen en de nummerplaten werden dan rond 8 januari opgestuurd. Door persoonlijk naar de DIV te gaan, stond Bpost hier vrijdagmorgen al met de nummerplaten.
                          Volgens de douanebeambte op het kantoor van DIV, is de auto slechts 1 dag in Polen geweest.
                          Het fabeltje dat de auto wegens onverkoopbare overstock in Polen naar België is gekomen, is hiermee ontkracht.
                          De fabrieken leveren met opzet teveel auto's in Polen. In Polen is de verkoopprijs tot 35% lager dan in andere Europese landen. In Polen worden ze opgekocht door niet-merkgebonden importeurs. Deze importeurs verkopen ze dan weer in hun eigen land dik onder de prijs van de merkgarages (in mijn geval -25%). Volgens de douanier was alles volledig legaal gebeurd.
                          Op deze manier komt de fabriek nog van zijn productie af. Door de hoge prijzen in België en omliggende landen, worden daar momenteel weinig auto's verkocht.
                          Is het dan niet eenvoudiger dat de fabrieken meteen auto's leveren aan Belgische merkgarages tegen Poolse prijzen ?
                          Of mag dat niet van het ministerie van economische zaken ?

Comment

Dat mag wel van de overheid, maar dat zou de prijzen van de wel verkopende autos te ver naar beneden duwen...

Niet iedereen heeft de moed en de zin om zelf een auto te importeren.
                            Allemaal marketing...

Comment

Working...
                            X