Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

$&#§%! GP batterijen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: $&#§%! GP batterijen

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
    Ze dus lang en werkloos te laten liggen lijkt mij in dat opzicht ook al niet erg gezond, de Ni-Hydride chemie geraakt dan in de knoop.
    Dit zou wel eens mijn probleem kunnen zijn dan.

Ik zal eens proberen een andere lader op de kop te tikken, zoals Alfa Centauri voorstelt.
    http://www.theafricabug.com

Comment

Re: $&#§%! GP batterijen

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
      Maar is het dan niet zo dat deze batterijen té weinig OPGELADEN worden, waardoor ze ook voortijdig gaan sterven ?
      Dat is voor low selfdischarge accu's geen probleem.
      De LSD accu's die ik heb, die worden ook niet maandelijks geladen. Als ik die na een jaar niet gebruikt heb, dan steek ik die in de Maha lader voor een refresh/analyze, één keer per jaar is zeker voldoende, want de capaciteit is na een aantal jaren nog niet verminderd.
      Als je dat doet met gewone nimh-accu's, dan mag je ze na 2 jaar inderdaad wegbrengen voor recyclage.
      Het enige wat je zeker niet mag doen is ze leeg wegleggen, want dan gaat de spanning na een tijdje onder de drempel van 0,9V, en dat is ook niet aan te raden.

Je kan dus de LSD accu's zonder problemen gebruiken voor toepassingen die heel weinig stroom verbruiken.
      Je kan ze ook in een zaklamp laten zitten zodat die altijd gebruiksklaar is als de stroom eens zou uitvallen.
      Maar dan kan je ze best ook minstens één keer per jaar testen (refresh/analyze in de Maha lader) om er zeker van te zijn dat de accu's niet leeg zijn als je ze nodig hebt in een noodsituatie.
      Let wel op, er zijn zaklampen die een kleine lekstroom hebben, dat zijn de zaklampen met een elektronische schakelaar (de Fenix LD40 is er zo een, de lekstroom is niet zo groot, maar als je er gewone alkalinebatterijen in zou steken, dan zouden die na ongeveer 2 jaar leeg zijn, met als gevolg dat de batterijen kunnen lekken).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Working...
      X