Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DVD formaten: mannelijk, vrouwelijk of onzijdig?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• DVD formaten: mannelijk, vrouwelijk of onzijdig?

In afwachting van een hopelijk betere oplossing (zie mijn avonturen op televisioneel gebied ivm INDI en Telenet), neem ik hardnekkig nog die programma's op die wij willen zien, analoog weliswaar en deels op VHS en deels op DVD. Ik ken het verschil tussen R en RW (op het eerste type neem ik zaken op die ik wil bewaren, op het tweede die dingen die we willen zien, maar die daarna weer vrolijk mogen verdwijnen), maar met het verschil tussen plus en min heb ik het wat lastiger.
    Blijkbaar heb ik totnogtoe altijd +RW gekocht, maar van de week had ik "per ongeluk" -RW bij, en dat merkt deze ouwe knar pas als ie een nieuw schijfje insteekt en heel andere boodschappen krijgt dan ie gewoon is. Zo krijg ik nu opeens de keuze tussen VR (en ik denk niet dat het om de vibration reduction van Nikon gaat) en video! Ik sla er even mijn handleiding erop na, maar raak daar eigenlijk niet veel wijzer uit.
    Hoewel mijn toestel (ik durf nog niet in het meervoud spreken, want een van de redenen om op DVD op te nemen is om op één locatie op te nemen, en op een andere locatie af te spelen) beide formaten herkent, weet ik niet goed of ik nu best bij dit type blijf, of beter op het vroegere en dus meer gekende plus type terug val.
    Enige raad zou dus welkom zijn. Dank u.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Re: DVD formaten: mannelijk, vrouwelijk of onzijdig?

wil je bewerken is het VR of alleen kijken is het Video modus

dit gevonden van Pioneer

DVD-R en DVD-RW disks kunnen voor opnamen in de Video- of de VR-modus worden geïnitialiseerd. Beide modi hebben hun voordelen. Uw keuze zal worden bepaald door het gebruik van de opname dat u voor ogen hebt. Als u uw opnames grondig wilt bewerken, biedt de VR modus betere mogelijkheden op het vlak van knippen, kopiëren en veranderen van de manier waarop de video wordt gepresenteerd. De video modus is minder flexibel op het vlak van bewerking, maar biedt wel het voordeel dat ze compatibel is met standaard DVD spelers.

Zodra een disk voor een specifieke modus werd geïnitialiseerd, zullen alle opnamen op die disk in die modus gebeuren.
    DVD+RW disks kunnen voor opnamen in de +VR modus worden geïnitialiseerd.
    DVD-RAM disks kunnen voor opnamen in de VR modus worden geïnitialiseerd.
    Bij DVD+R disks is geen initialisatie nodig.

en voor af te spelen op andere dvd spelers moet ge nog finaliseren denk ik

grtjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door B.Bibber Bekijk bericht
      wil je bewerken is het VR of alleen kijken is het Video modus

dit gevonden van Pioneer

DVD-R en DVD-RW disks kunnen voor opnamen in de Video- of de VR-modus worden geïnitialiseerd. Beide modi hebben hun voordelen. Uw keuze zal worden bepaald door het gebruik van de opname dat u voor ogen hebt. Als u uw opnames grondig wilt bewerken, biedt de VR modus betere mogelijkheden op het vlak van knippen, kopiëren en veranderen van de manier waarop de video wordt gepresenteerd. De video modus is minder flexibel op het vlak van bewerking, maar biedt wel het voordeel dat ze compatibel is met standaard DVD spelers.

Zodra een disk voor een specifieke modus werd geïnitialiseerd, zullen alle opnamen op die disk in die modus gebeuren.
      DVD+RW disks kunnen voor opnamen in de +VR modus worden geïnitialiseerd.
      DVD-RAM disks kunnen voor opnamen in de VR modus worden geïnitialiseerd.
      Bij DVD+R disks is geen initialisatie nodig.

en voor af te spelen op andere dvd spelers moet ge nog finaliseren denk ik

grtjes
      Klopt
      Ik heb een pioneer en ben er druk mee bezig geweest....omdat ik foutjes(?) zag op de dvd namelijk een aantal witte streepjes boven links in het beeld.

Mijn Pioneer (DVR-560H) weet welke dvd er is zijn sleuf steekt
      Hij herkent het type automatisch.
      Hij kan zelfs "DVD-DL".
      Je kan dat trouwens ook handmatig ingeven dus +R of -R enz. enz.

De handleiding lezen kan nooit geen kwaad maar het is euh...pfff ge weet wel.
      Op Wikipedia vind je ook veel terug. Maar ik weet nog niet precies wat een DVD-ram is.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

Bedankt, gasten! Met de vroegere (enfin, tot hiertoe altijd gekochte) schijfjes (de plus-variant) had ik die (bewerkings?)keuze niet, en heb ik eigenlijk niet nodig. Ik heb al wel eens, meer om te proberen dan wat anders, een opname naar de Mac overgebracht (via ripping) en er wat bewerkingen op uitgevoerd (lees: die rotreclame ertussen uitgeknipt!), maar of het origineel (lees: het opgenomen) materiaal van een RW-schijf of van een R-schijf komt speelt daarvoor eigenlijk geen rol, tenzij natuurlijk dat die R-schijf de vuilbak ingaat (ik weet maar amper in welke bak ik dit zou moeten voorsorteren ), terwijl ik die RW gewoon wis en het volgende opneem.
        Dus het echte editing-werk is voor mij op de Mac, en denk ik dat ik naar de plus-variant ga terugkeren. Alleszins minder kopzorgen, maar toch bedankt voor de opheldering.

Theo: die witte streepjes nog steeds niet opgelost? Ik heb er daarstraks nog gezien, nl. als ik een VHS-band op pauze zet... (volledig op TV, zonder tussenkomst van mijn Mac), maar nog nooit bij het rippen van een DVD.
        Last edited by LesC; 6 november 2012, 23:03.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Bedankt, gasten! Met de vroegere (enfin, tot hiertoe altijd gekochte) schijfjes (de plus-variant) had ik die (bewerkings?)keuze niet, en heb ik eigenlijk niet nodig. Ik heb al wel eens, meer om te proberen dan wat anders, een opname naar de Mac overgebracht (via ripping) en er wat bewerkingen op uitgevoerd (lees: die rotreclame ertussen uitgeknipt!), maar of het origineel (lees: het opgenomen) materiaal van een RW-schijf of van een R-schijf komt speelt daarvoor eigenlijk geen rol, tenzij natuurlijk dat die R-schijf de vuilbak ingaat (ik weet maar amper in welke bak ik dit zou moeten voorsorteren ), terwijl ik die RW gewoon wis en het volgende opneem.
          Dus het echte editing-werk is voor mij op de Mac, en denk ik dat ik naar de plus-variant ga terugkeren. Alleszins minder kopzorgen, maar toch bedankt voor de opheldering.

Theo: die witte streepjes nog steeds niet opgelost? Ik heb er daarstraks nog gezien, nl. als ik een VHS-band op pauze zet... (volledig op TV, zonder tussenkomst van mijn Mac), maar nog nooit bij het rippen van een DVD.
          Ik maak een kopie op DVD vanaf de HD van de videorecorder. Ik kan zo een paar uren op een DVD-DL zetten. Duurt wel even > ben er nu voor de 1ste keer mee bezig.
          Het finaliseren duurt al 7 minuten
          't Gaat natuurlijk sneller op een gewone dvd.

Die kopie stop ik in de pc en maak daar een kopie van op de pc (met DVDFab 8t).
          Van die kopie maak ik bijv. een mp4 aan. En zo ben ik van alles aan 't proberen om zo'n goed mogelijke kwaliteit te behouden met zo weinig mogelijk data.
          Op die manier spaar ik plaats uit. Voor dit converteren naar mp4 of iets anders, ben ik nog opzoek naar het beste programma.
          Intussen heb ik gezien dat die witte streepjes OOK al op de originele opname staan dus op de HD van de videorecorder.

En intussen heb ik de videorecorder terug ingesteld op zijn fabrieksinstellingen en daarna alles ingesteld voor de beste opname op HD en DVD.
          Ik verlies wat opnameruimte op de HD van de videorecorder but who cares huh
          ================================================== ================================================== ================
          Waarom staat het forum nu in Tengels???
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

Waar zie jij Tengels?

Any way, een ander nadeel van dat min-type heb ik gisteravond ervaren. Omdat in de living nog wat aan het opnemen was, besloten we een opgenomen schijfje van enkele dagen geleden mee naar bed te nemen. Noppes: het was een min RW, en het toestel in de slaapkamer (zelfde merk als in de living, maar met DVD-speler en VHS-recorder/speler) herkent de schijf niet! Ik ga nu vandaag de documentatie van dat toestel eens moeten doornemen, in de hoop dat min-schijven vermeld worden.
            Ik heb wel in de documentatie van de andere speler (die zowel plus als min aankan) gelezen dat een DVD-RW moet gefinaliseerd worden (maar dat staat er ook voor DVD+RW; wat ik nooit doe) alvorens het in een ander toestel kan gebruikt worden. Maar ik neem aan dat als ik finaliseer, ik de schijf na bekijken niet meer kan gebruiken? Of wel? Want anders kan ik natuurlijk veel beter de goedkopere R-types gebruiken en de afvalberg maar vergroten.

Comment

Lap: daar heb je het. De documentatie van de speler in de slaapkamer vermeldt duidelijk: onvoltooide schijven kunnen niet met deze speler worden afgespeeld.

Nochtans heeft dat nooit problemen gegeven voor DVD+RW, want die "voltooi" ik nooit. Blijkbaar wel voor DVD-RW. Ik vraag me af of er dan een verschil gemaakt wordt tussen "VR" en "video".
              En het klopt toch, niet: voltooien betekent niet langer in staat zijn om op die schijf op te nemen?

Comment

RW schijfje kan je altijd wissen , zo finaliseer of voltooi maar ,en eens dat gebeurt is maakt een speler geen onderscheid meer tussen plus of min ,zo dus RW wissen of formateren kan altijd

grtjes
                Last edited by B.Bibber; 7 november 2012, 13:20.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door B.Bibber Bekijk bericht
                  RW schijfje kan je altijd wissen , zo finaliseer of voltooi maar ,en eens dat gebeurt is maakt een speler geen onderscheid meer tussen plus of min ,zo dus RW wissen of formateren kan altijd
                  Inderdaad. Indertijd was het een merkenoorlog. Er waren merken in het+ kamp en anderen dan weer in het - kamp en daarnaast had je nog panasonic die zijn eigen standaard probeerde te pushen, BD RAM of zoiets. Ik weet niet of elke speler nu in beiden formaten kan opnemen, maar om problemen met afspelen te vermijden kan je best finaliseren.

Comment

Dank voor de goeie raad, mannen. Wel blij te horen dat je na finalisatie toch nog zou kunnen wissen en hergebruiken. Dus is finalisatie bij een RW (min of plus) toch wel verschillend van bij een klassiek R type?
                    Ik ga dat dadelijk 'ns doen, en zien of het schijfje dan wel afspeelt!

Comment

1. Ik heb nu zo'n DVD-RW opgenomen op toestel A (recorder/player) "voltooid" op toestel A, en nu wordt het schijfje probleemloos geaccepteerd door toestel B (enkel player). So far so good
                      2. Maar... na voltooiing vind ik geen enkele menuoptie op toestel A waarmee ik het schijfje zou kunnen wissen/initialiseren/formatteren...
                      Zolang ik niet "voltooi" kan ik: Initialiseren/Voltooien/Disk Label/Beveiligen (laatste optie is niet actief).
                      Na Voltooien kan ik enkel afspelen op Toestel A (en uiteraard ook op Toestel B).
                      Dus iets klopt er niet.
                      Ik blijf zoeken!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        Dank voor de goeie raad, mannen. Wel blij te horen dat je na finalisatie toch nog zou kunnen wissen en hergebruiken. Dus is finalisatie bij een RW (min of plus) toch wel verschillend van bij een klassiek R type?
                        Ik ga dat dadelijk 'ns doen, en zien of het schijfje dan wel afspeelt!
                        Ik dacht wel dat het een eeuwigheid duurde om het ding weer te formatteren. Dat is de reden waarom ik nooit RW's gebruikt heb. Bij Panasonic was het trouwens DVD-RAM.

Comment

Ik denk dat ik de oplossing gevonden heb in de documentatie. Blijkbaar kun je zo'n voltooide DVD-RW niet formatteren via de gewone weg, maar zou het via het Setup-menu wel moeten kunnen.
                          Ik ben nu een opname aan het doen (iets dat ik niet nodig heb), die ik daarna ga "voltooien" en eens zien of ik die voltooide schijf via het Setup-menu opnieuw bruikbaar kan maken.
                          Ben inderdaad ook benieuwd om te weten hoelang dat duurt, want een niet-voltooide schijf initialiseren (langs de gewone weg) gaat erg snel.

Comment

Gelukt:
                            1. Nieuwe DVD-RW schijf geïnitialiseerd;
                            2. Kwartiertje opgenomen;
                            3. Schijf "voltooid" (dat duurt merkelijk langer dan initialiseren) -> schijf is nu bruikbaar op andere speler;
                            4. Nadien schijf opnieuw geïnitialiseerd, niet langs de gewone weg, maar via het Setup-menu. Initialisatie duurt dan echt niet langer dan eerst.

Probleem van de baan!

Comment

Misschien dat het langer duurt om een DVD+RW weer te initialiseren. Iets staat me bij dat DVD-R(W) geschikter was voor video en de + standaard voor data. Het zal alvast minder uitmaken nu de dvd recorders sneller geworden zijn. Goed om te horen dat het probleem van de baan is.

Comment

Working...
                              X