Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Een tijdje geleden wou ik ook weten wat het verschil in prestaties was tussen een aantal processors.
Via Google ben ik hier terecht gekomen http://www.cpubenchmark.net/ .
De meest betrouwbare bron is nog altijd "Tom's Hardware" (klik)
Persoonlijk zou ik sowieso voor Intel gaan.
Vroeger was ook ik een AMD-er, vooral voor de kostprijs, maar sedert ik kennis heb gemaakt met Intel moet ik AMD niet meer.
>>>Grtz, RF
Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.
Doorgaans is AMD goedkoper is de prijs/CPU power vergelijking. Met de processors zelf is niets mis.
Ik heb vele jaren altijd AMD cpu's gebruikt.
Het grootste probleem is altijd de moederbord chipset geweest. Chipsets voor AMD cpu's zijn niet allemaal even stabiel.
Het is wel beter nu ... maar ik blijf terugdenken aan de problemen die ik nog met VIA chipsets gehad heb
Intel chipsets zijn duurder, maar doorgaans betrouwbaarder.
De meest betrouwbare bron is nog altijd "Tom's Hardware" (klik)
Persoonlijk zou ik sowieso voor Intel gaan.
Vroeger was ook ik een AMD-er, vooral voor de kostprijs, maar sedert ik kennis heb gemaakt met Intel moet ik AMD niet meer.
>>>Grtz, RF
Ben er nooit aan begonnen.
De cpu's van AMD hadden ook nog de gewoonte om zeer warm te worden.
En er waren ook nog andere problemen: op Intel draaide zo goed als elk programma en met AMD was dat niet het geval.
Collega VerSeg heeft dat ooit hier eens goed uitgelegd zoals we dat van hem gewoon zijn
Theo, Intel heeft ook eens zo'n bakoven op de markt gebracht.
Ik was toen nog met AMD bezig maar een maat moest Intel hebben zelfs het mobo moest Intel zijn.
'k Weet niet meer welke P4 het was maar die kwam gloeiend heet en toen waren er nog geen deftige koelers te vinden.
Hij heeft die CPU ongeveer een week gehad en vloog dan de vuilbak in.
Dus het was niet enkel AMD deed heet werd.
Mijn ATHLON XP 3200 bleef wel lekker koel met een koelerke van niemendal (vergeleken met nu) op.
Het waren inderdaad de North- en Southbridge op AMD borden die niet deugden.
En voor de toenmalige prijzen werden meer AMD's verkocht dan P4's.
Tegenwoordig is AMD geen concurrent meer voor Intel.
Grtz, RF
Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.
Theo, Intel heeft ook eens zo'n bakoven op de markt gebracht.
Ik was toen nog met AMD bezig maar een maat moest Intel hebben zelfs het mobo moest Intel zijn.
'k Weet niet meer welke P4 het was maar die kwam gloeiend heet en toen waren er nog geen deftige koelers te vinden.
Hij heeft die CPU ongeveer een week gehad en vloog dan de vuilbak in.
Dus het was niet enkel AMD deed heet werd.
Mijn ATHLON XP 3200 bleef wel lekker koel met een koelerke van niemendal (vergeleken met nu) op.
Het waren inderdaad de North- en Southbridge op AMD borden die niet deugden.
En voor de toenmalige prijzen werden meer AMD's verkocht dan P4's.
Grtz, RF
Ah jaja, nu je zegt.
't Wordt er niet gemakkelijker op he.
Ik zag dat eerst bij de grafische kaarten > meer kaarten met iets meer of iets minder.
Wat moet je dan kopen? Welke is de beste?
Met cpu's heb ik net hetzelfde nu.
Vroeger was ik geholpen met een i7
Je kon je nog min of meer richten naar de kostprijs maar dat gaat ook niet meer.
En het wordt allemaal met opzet gedaan: de klanten in de war brengen.
Als ik de vraag stel en kijk niet direct naar de kosten welke zijn dan de drie betere keuzes voor een Intel cpu?
Grtz, RF
Helaas eigenlijk nooit geweest. Toen Intel jaren terug hoogovens maakte ipv CPU's om AMD bij te blijven (toen die enkele jaren beter waren dan de Intels), steeg het marktaandeel van 5 naar 25 % of daaromtrent. De "kudde" was al bij voorbaat achterdochtig als een verkoper het woord AMD uitsprak, want ze hadden enkel ooit Intel gehoord of gelezen.
Had toen AMD een terechte 70% kunnen opbouwen dan had het CPU landschap er nu heel anders uitgezien.
En dat fabeltje van niet werkende programma's is ook onuitroeibaar. Veel gewerkt met AMD, nooit enig spoor van gemerkt.
Sterker nog Nete, sommige applicaties werkten beter op een AMD pc.
Eigenlijk is het jammer dat AMD heeft afgehaakt, maar ja, MS en Intel waren twee handen op één buik hé.
Zo heeft MS (vooral) en Intel jaren AMD tegengewerkt toen ze hun 64-BIT CPU's op de markt brachten, was de stille dood van AMD toen al niet bezegeld?
Heb ooit een Asus mobo gehad met Nvidia chipset voor de AMD Athlon XP, werkte gelijk een Zwitsers horloge.
ATI, toen de grootste concurrent van NVidia (en nog steeds) is overgenomen door AMD, het kan keren hé.
De beste CPU, Theo, dat is de Xenon van Intel, al altijd geweest maar vroeger onbetaalbaar en weinig moederborden ervoor te krijgen.
Grtz, RF
ik zoek iemand die kan zeggen welke processor het beste uit de testen komt
AMD A8-4500M
INTEL I5-560M
allebei uit een laptop
Alles hangt af wat je verstaat onder beste.
volgens deze site is de AMD ietsje sneller (plaats 56 tegen plaats 63). Maar zo'n benchmark zegt niet alles, het unzippen van een bestand kan sneller zijn op AMD, en een video encoderen kan sneller zijn op Intel of andersom.
Vandaag de dag beschikt INTEL over de snelste CPU's, echter de door jou genoemde CPU's zijn qua prestaties aan elkaar gewaagd.
Het zou me niet verbazen dat de AMD goedkoper is. Over de stabiliteit kan ik niks zeggen.
Ik heb in het verleden nag een AMD Athlon 64 gehad, was een betaalbare 64bit processor, en in die prijsklasse had intel geen equivalent quoi prestaties. Ik heb er nooit problemen mee gehad dat deze onstabiel was of bepaalde applicaties niet wou draaien. Of toch één game dacht ik, waarvoor later een patch is verschenen.
Canon Eos 5D mkIV & 7D / EF 16-35 2.8L USM II / EF 24-70 2.8L USM II / EF 70-200 4L IS USM / EX-RT 600 & 430EX II | Sigma 50 1.4 DG HSM Art / 150-600 5-6.3 DG OS HSM Sports | Elinchrome d-lite 2&4 | PocketWizards MiniTT1 & FlexTT5 | Sekonic L-758DR
Het is een Canon/Nikon discussie .. je kiest voor een "systeem" .. deze keuze laat je afhangen van je budget en een vermeende "prestatieindex" ... in 't kort komt het er op neer hoeveel geld je aan een cpu wil uitgeven. eenmaal men dat weet dan volgt het prijskaartje voor de "accessoires" Men kan tegenwoordig alle kanten op ... enne .. geheugen was nog nooit zo schandalig goedkoop! tismaardatgetweet!
allemaal bedankt voor de reacties, heb voor de amd gekozen, met 8GB geheugen erbij, incl 1Tb hdd, en dit alles in een laptop aan een mooie prijs, dus prijs kwaliteit .... top
Comment