Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma Powerled Evo Pro K-set

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sigma Powerled Evo Pro K-set

Iemand ervaring met dit setje? Ik zou het gebruiken voor dagelijkse woon/werk/school verkeer maar ook om af en toe te gaan mountainbiken in het bos of op parkoers met vrienden. hoe zit het met de levensduur van de batterij, en de herlaadtijd, en het gewicht van het geheel op de fiets gemonteerd?

alvast dank

groetjes
    Oli
    UnicornPictures on Facebook & Flickr

Re: Sigma Powerled Evo Pro K-set

Ik heb eventjes gezocht op die Sigma powerled, volgens mij is die wel heel erg duur voor wat je krijgt.
    Het eerste led-fietslicht dat ik ooit kocht was ook heel duur, en dat gaf eigenlijk niet zo heel veel licht.
    In dit Sigma fietslicht wordt een SSC-P7 led gebruikt, dat is een led die ondertussen al lang voorbijgestoken is door de XML-T6 (wat prestaties en rendement betreft).

Dit setje zal veel meer licht geven voor minder dan de helft van wat je voor de Sigma betaalt:

Er zit ook een hoofdband bij, als je in het bos rijdt dan kan dat een betere oplossing zijn omdat je dan het licht kan laten schijnen op de plaats waar je zelf naar kijkt.
    Je kan dan eventueel een tweede licht op de fiets monteren, dan ben je nog altijd goedkoper uit dan met één Sigma fietslicht...

Bestel er wel een adaptertje bij voor de stekker, anders kan je de lader niet gebruiken:

Ik gebruik dit nu al een paar winters voor woon-werk verkeer, maar ik heb de bevestiging moeten aanpassen omdat het licht bij het minste bultje in de weg in een andere stand kwam staan:
    (De bevestiging die ik gebruik is een aangepaste beugel om een zaklamp op de loop van een geweer te monteren, ik heb wel wat moeten vijlen aan die beugel, maar nu hangt het licht stevig vast op het stuur.)

In dit licht zit nog een SSC-P7 led, en twee kleinere XP-E ledjes, maar die geven niet zo heel veel licht ten opzichte van de "grote" led.
    Het is best mogelijk dat ik binnenkort de SSC-P7 vervang door een XML-T6 (of een U2, die heeft nog een wat hogere lichtopbrengst bij hetzelfde vermogen).

Let er zeker op dat je het licht niet te hoog afregelt als je op de openbare weg rijdt, want dan verblind je alle tegenliggers.
    Het probleem bij die lampjes is dat die geen "afkapping" hebben zoals een auto-koplamp.
    Bij een autolamp zie je in de laagste stand een duidelijke aftekening, het licht schijnt daardoor op de grond zonder de tegenliggers teveel te verblinden, dat is dus niet het geval met die fietslichtjes.
    Er bestaan wel fietslichten die dat wel hebben, Philips heeft bijvoorbeeld zo'n fietslicht.
    Maar naar het schijnt is de bevetigingsbeugel van dat licht niet zo degelijk, en wil die wel eens afbreken.
    Wat de lichtsterkte betreft zou het Philips fietslicht overigens ook wel goed scoren, het licht komt vooral op de grond terecht, en niet langs de bovenkant (waar je er toch niets aan hebt, en waar het alleen maar storend is voor de andere weggebruikers).
    Last edited by Black B@ndit; 27 oktober 2012, 17:51.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

dank je black bandit voor je reactie heb nog wat verder gezocht ivm deze led lampen en ben uiteindelijk op dit model terecht gekomen:

en

Paar reviews gelezen, youtube video's bekeken en dat leek me serieus wat power voor een fietslamp. Ik zag inderdaad ook dat ze in de video's de lamp telkens naar de grond mikten want dit geeft serieus veel licht als je dit frontaal op jou krijgt ( ideaal natuurlijk als dit werkelijk zoveel power geeft )

Die T6 heb ik ook al zien verschijnen in reviews en bleek een serieus ding te zijn.

Ik zal er nog wat over nadenken en dan nu even mijn kop breken over een degelijk achterlicht.

Momenteel zit ik vast met 3 modellen

Sigma Hiro

Moon Shield 60

Cateye TL-LD1100 ( maar deze is niet zo gemakkelijk meer te vinden denk ik )

Comment

Die Magicshine 880 en 868 hebben een beter afgedicht accupack, dat zal zeker een voordeel zijn in slechte weersomstandigheden.
        Bij mijn licht zit het pack in een aluminium huls, die met O-ringen is afgedicht, dat geeft dus ook nooit problemen in de regen.
        Dat is wel het zwakke punt bij de goedkopere fietslichten waarvan ik de links heb geplaatst, maar die kan je ook wel beter afschermen door ze bijvoorbeeld in een diepvrieszakje te steken en dat met een kabelbindertje stevig dicht te trekken aan de stroomdraad. Dan spaar je een heleboel geld uit.

Maar als die kostprijs voor jou geen probleem is, dan zijn die 880 en 868 zeker een beter keuze dan de Sigma lampjes.

Deze heeft ook 2 XML-T6 leds, en een degelijk afgedichte accu:

En hier is er nog eentje met 3 XML-T6 leds, maar het accupack ziet er weer niet zo degelijk uit (toch niet voor een ritje in de regen of in de modder):

De opgave van 2000 lumen op die Duitse website is wel wat overdreven, want dan moeten de leds meer stroom krijgen dan wat de fabrikant van de leds opgeeft als maximum.
        Daar komt nog bij dat de fabrikant van de leds een opgave geeft van de hoeveelheid licht die uit de led komt, uit de voorkant van een fietslamp of zaklamp komt er altijd wat minder (een reflector reflecteert niet 100% van het licht, en glas laat ook geen 100% van het licht door).
        Maar het verschil tussen pakweg 1600 en 2000 echte lumen zie je toch niet, alleen met meetapparatuur zal je duidelijk een verschil zien.

Er zal in ieder geval zeker voldoende licht komen uit al die verschillende fietslichten.

Binnenkort komt Fenix ook nog met een nieuw fietslicht waarbij de reflector zo gemaakt is dat er een groter vlak voor de fiets verlicht wordt.
        Het licht heeft wel geen echte afkapping om verblinding van tegenliggers te vermijden.
        De gegevens over dat licht heb ik nog niet kunnen vinden op het internet, ik weet dus niet welke soort accu er gebruikt wordt.
        Ik heb er alleen maar een foto van gezien, en er zit ook al zeker een XML led in (waarschijnlijk een U2, maar dat erschil is ook maar een paar procenten tegenover de T6).

Het achterlicht kan eigenlijk beter een wat breder verlicht oppervlak hebben dan één heel felle led, want die kan ook weer voor verblinding zorgen, zeker als je met een paar fietsers tegelijk onderweg bent.
        Het is niet leuk als er dan eentje bij zit met een verblindend achterlicht.
        De bevestiging van het achterlicht is ook heel belangrijk, want heel wat van die lichtjes kunnen absoluut niet tegen off-road omstandigheden.
        Op een mountanbike is de waterdichtheid ook een punt waar je op moet letten, anders zit het vol slijk...
        Als je alle dagen met de fiets rijdt, dan is een achterlicht met AA batterijen een betere (meer voordelige) keuze dan AAA batterijtjes (AAA batterijtjes hebben ongeveer 1/3 van de capaciteit, maar kosten wel bijna even veel).
        Je kan dan ook nimh-accu's gebruiken, maar zorg dan zeker voor low-selfdischarge accu's omdat ze anders te snel vanzelf leeg lopen door zelfontlading.
        Via de zoekfunctie hier op het forum kan je heel veel informatie vinden over dat soort accu's en de betere laders (Maha MH-C9000).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

dank je voor de info!

het zullen waarschijnlijk die magicshine worden, qua prijs vond ik ze nog redelijk. De achterlicht zal nog even zoeken zijn. En inderdaad ik hou ook liever van lichtjes met AA batterijen dan eender welk ander soort batterij. Ik gebruik mijn fiets voor alles en elke dag, het is mijn vervoersmiddel vermits ik in Brussel er 4x zolang over doe om ergens te geraken. Ik fiets ook door naar mijn stage in Vilvoorde en daar ben ik veel rapper met de fiets dan uren vast te zitten op de baan met de wagen. En het weer maakt me niet veel uit, regen, zon, sneeuw, hagel... die dingetjes moeten overal tegenkunnen net zoals mijn fiets

nogmaals dank je voor de info

Comment

Working...
          X