Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

computer start steeds vanzelf op

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• computer start steeds vanzelf op

De laatse paar dagen doet zich een vreemd fenomeen voor. Computer staat volledig uit en start meerdere malen per dag geheel vanzelf op. Virusscanner vindt steeds niets, computer staat ook niet in slaapstand ofzo. Computer is beveilgd met een inlog dus verder dan het inlogscherm gaat het niet, maar ik vind het heel irritant en vertrouw het ook niet. Iemand dit al eens bij de hand gehad?

Re: computer start steeds vanzelf op

Zet er een stekkerblok met een schakelaar tussen, dan blijft de voeding niet constant onder spanning staan.
    Dan verbruikt die echt niets als je die niet gebruikt, en kan de computer onmogelijk vanzelf opstarten.

Als de computer vanzelf opstart, dan zit de fout waarschijnlijk in het voedingsgedeelte.
    Iemand anders kan die niet vanop afstand inschakelen als die uit staat, want dan is er geen verbinding van buitenaf mogelijk.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

En als "Wake up on LAN" staat ingeschakeld, zou hij dan niet kunnen reageren als er activiteit is op het netwerk of op de utp kabel die verbonden is met de modem.
      Heb dat zelf wel eens gehad hoor. Maar met een stekkerblok is het probleem zo ie zo over.

Ruud
      Met de vriendelijke groeten, Ruud.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
        En als "Wake up on LAN" staat ingeschakeld, zou hij dan niet kunnen reageren als er activiteit is op het netwerk of op de utp kabel die verbonden is met de modem.
        Heb dat zelf wel eens gehad hoor. Maar met een stekkerblok is het probleem zo ie zo over.

Ruud
        Dan moet je het mac adres kennen en eigenlijk ook al op het netwerk zitten, anders kan je het magic packet niet sturen. Je kan de bios wel zo instellen dat de pc zichzelf weer aanzet op bepaalde tijdstippen. Je kan ook zetten dat hij zich bij het indrukken van een toets weer aanzet.

Voor het geval het toch de voeding zou zijn, zou ik me toch maar haasten om ze te vervangen om grotere kosten te voorkomen.
        Last edited by ccc; 19 oktober 2012, 22:28.

Comment

Waarschijnlijk is er in Task Scheduler een taak die om de zoveel uur iets moet doen, en die kan een PC die zelfs uitstaat toch opstarten doordat die aan de BIOS laat weten dat hij moet opspringen om xx:xx uur.

Toen ik Media Center nog gebruikte deed mijn computer dit ook aan paar minuten voor hij moest beginnen op te nemen. Het programma gaf aan de BIOS gewoon door om hoe laat hij terug moest opspringen.

Om dit de vermijden, zou je in de BIOS van je PC moeten gaan en de configuratie aanpassen zodat hij deze boodschappen van het OS niet meer overneemt en zodoende niet meer opspringt.

Er kunnen ook nog andere oorzaken zijn, zoals die Wake up on LAN. Soms reageren die ook op broadcasts heb ik al gemerkt. Met mijne PC kan ik zien dat wanner ik een Shut Down doe, dat de netwerkkaart en de router toch nog steeds een actieve verbinding hebben. Enkel als ik mijne PC helemaal zonder stroom zet, schakelaar op de voeding, dan valt de verbinding tussen netwerkkaart en router helemaal uit.

UPDATE: Sorry, ik wist nog ongeveer hoe het zat maar was weer een tijdje geleden dat ik dat gelezen had. Het is zo dat een andere toestel dus je MAC-address moet kennen. Dat toestel stuurt dan een broadcast uit met jou MAC-address er in. Als je netwerkkaart dit ontvangt, dan zal je PC opstarten. Dit uitschakelen, indien je deze functie niet nodig hebt, is aangeraden. Je PC zal dan sowieso een beetje minder energie gebruiken als je hem uitzet.
          Last edited by Rudy Mas; 19 oktober 2012, 20:34.
          Mvg,
          Rudy Mas
          Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

Comment

Start de pc eens op in veilige modus en voer een systeem herstel uit.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
            Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

ga een en ander inderdaad een nakijken en anders gaat er gewoon een stekkerblok tussen. Blijft een vreemde gewaarwording als je pc ineens vanzelf opstart.

Comment

Geen idee waarom een WOL absoluut aan een MAC adres moet gelinkt zijn ??? .. mij lijkt dat de lokale broadcast van een groepslid al voldoende moet zijn om de spelers "op het segment" te laten wakker schieten ... ??

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  Geen idee waarom een WOL absoluut aan een MAC adres moet gelinkt zijn ??? .. mij lijkt dat de lokale broadcast van een groepslid al voldoende moet zijn om de spelers "op het segment" te laten wakker schieten ... ??
                  Dat dacht ik eigenlijk ook eerst, maar meende er ooit iets over gelezen te hebben. Na wat zoeken kwam ik op volgende informatie uit:

Wake-on-LAN is implemented using a special network message called a magic packet. The magic packet contains the MAC address of the destination computer. The listening computer waits for a magic packet addressed to it and then initiates system wake-up.

The magic packet is sent on the data link or layer 2 in the OSI model and broadcast to all NICs using the network broadcast address; the IP-address (layer 3 in the OSI model) is not used.

It is a common misconception that because Wake-on-LAN is built upon broadcast technology it can only be used within the current network subnet. While this is generally the case there are some exceptions.

In order for Wake-on-LAN to work, parts of the network interface need to stay on. This consumes standby power, much less than normal operating power. If Wake-on-LAN is not needed, disabling it may reduce power consumption slightly while the computer is switched off but still plugged in.

Magic packet

The magic packet is a broadcast frame containing anywhere within its payload 6 bytes of all 255 (FF FF FF FF FF FF in hexadecimal), followed by sixteen repetitions of the target computer's 48-bit MAC address, for a total of 102 bytes.

Since the magic packet is only scanned for the string above, and not actually parsed by a full protocol stack, it may be sent as any network- and transport-layer protocol, although it is typically sent as a UDP datagram to port 7 or 9, or directly over Ethernet as EtherType 0x0842.

A standard magic packet has the following basic limitations:
                  Requires destination computer MAC address (also may require a SecureOn password)
                  Does not provide a delivery confirmation
                  May not work outside of the local network
                  Requires hardware support of Wake-On-LAN on destination computer

The Wake-on-LAN implementation is designed to be very simple and to be quickly processed by the circuitry present on the network interface card (NIC) with minimal power requirement. Because Wake-on-LAN operates below the IP protocol layer the MAC address is required and makes IP addresses and DNS names meaningless.

Sorry, kon niet dadelijk een Nederlandse uitleg vinden. En ja, het is vrij technisch allemaal. Maar in het kort is dat er een packet wordt verzonden in broadcast. Alle PC's ontvangen die normaal gezien in hetzelfde netwerk. En dan wordt er gekeken naar het MAC-address dat in dat packet wordt toegevoegd. Komt die overeen met de MAC van je netwerkkaart, dan gaat je PC wakker worden.

Is eigenlijk gezien ook normaal, want een netwerk heeft heel veel trafiek en broadcasts zonder dat je eigenlijk data verstuurd naar eender waar. Anders zou je je PC nooit kunnen uitzetten indien het niet zou gaan om een speciaal pakketje dat hij moet ontvangen.

Maar ja, daarmee is de TS probleem nog niet opgelost. Ik zou gewoon eens kijken naar alle programma's die bij startup worden geladen en ook in je Task Scheduler. 90% kans dat je daar ergens wel de oorzaak gaat vinden.
                  Last edited by Rudy Mas; 20 oktober 2012, 12:31.
                  Mvg,
                  Rudy Mas
                  Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

Comment

OT ..
                    Bedankt voor de uitleg ... Het lijkt logisch maar IMHO slaat het nergens op alhoewel alle tutorials het over dat magische pakket hebben. Waarom zou ik op een netwerk een gericht pakket willen sturen naar een client waarmee ik niet eens een transactie wil doen ... want als ik op mijn PC, WOL activeer dan gaat hij zeker 3-4 maal per 10 minuten aan terwijl er niets op het locale net actief is behalve mijn b-box2 en de router dus dacht/denk ik dat die gewoon op elke mogelijke broadcast reageert ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Zet er een stekkerblok met een schakelaar tussen, dan blijft de voeding niet constant onder spanning staan.
                      Dan verbruikt die echt niets als je die niet gebruikt, en kan de computer onmogelijk vanzelf opstarten.

Als de computer vanzelf opstart, dan zit de fout waarschijnlijk in het voedingsgedeelte.
                      Iemand anders kan die niet vanop afstand inschakelen als die uit staat, want dan is er geen verbinding van buitenaf mogelijk.
                      Moderne elektronica is vaak niet meer voorzien van een echte schakelaar, dit is echter niet altijd zo maar gedaan en heeft zijn redenen.
                      Net als het voor een moderne tv slechter is om steeds de stroom te onderbreken in plaats van hem op de minimum voeding te laten.
                      Dat het zuiniger uitkomt in stroomverbruik klopt wel, maar de nevenkosten zijn vaak hoger dan de winst.
                      Een computer dat uit zichzelf opstart heeft in 99% een andere oorzaak dan een fout in de voeding van de pc.
                      Als in het Bios bijv. wordt ingesteld dat hij moet herstarten na een stroomonderbreking, dan is soms een dipje in de spanning al voldoende om het nodige gevolg te hebben.
                      En dat dipje kan door veel soorten storingen veroorzaakt worden zoals o.a. opstart van een motor dat niet 100% ok is.
                      Andere mogelijkheden werden al aangehaald door anderen, best de oorzaak aanpassen i.p.v. eender welke foeffeloplossing te zoeken.
                      Wat doe je als je de pc afsluit en hij begint al terug te starten nog voor je de schakelaar kon afzetten?
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

Als die computer vroeger nooit dat probleem heeft gehad, dan moet iemand se Bios-instellingen aangepast hebben om de computer uit zichzelf te laten opstarten na een stroomonderbreking.

Een aan/uit schakelaar zit er gewoonlijk niet meer op (soms wel aan de achterkant), met de "start" schakelaar geef je een puls waardoor de voeding "wakker" wordt.
                        Het voedingsgedeelte blijft echter wel constant onder spanning staan als de stekker in het stopcontact steekt, anders kan je de computer niet inschakelen met de startknop.

Een stroompuls, ergens in de buurt van de computer, zou de voeding inderdaad ook wel uit de ruststand kunnen halen, en zo de computer vanzelf opstarten.
                        Er kan dus ook een uitwendige oorzaak zijn.

Ik schakel mijn computers al jaren uit door middel van een stekkerblok met een schakelaar, en heb daar nog nooit problemen mee gehad.
                        Een bijna 10-jaar oude computer wordt hier nog geregeld gebruikt (door de kinderen die vooral spelletjes spelen op internet, en Youtube-filmpjes bekijken), die krijgt alleen spanning als die gebruikt wordt, en die heeft nog nooit iets fout gedaan (het is wel een Medion).
                        Het kan dus volgens mij helemaal geen kwaad om de stroom naar de computer te onderbreken als je die niet gebruikt.

Mijn nieuwste pc laat wel elke keer eerst de ventilatortjes eventjes op volle kracht werken als ik de stroom inschakel.
                        Als ik dan ondertussen op de startknop druk, dan blijven de ventilatortjes op volle kracht draaien tot ik de computer weer uitschakel (dan maakt die dus veel teveel lawaai).
                        Ik moet dus eventjes wachten voor ik op de startknop druk, dan is er geen enkel probleem (dat is ook een Medion pc).
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

Comment

De kans bestaat dat het de drukknop is waarmee je de pc opstart die stuk is. Hierdoor wordt een vals contact gemaakt en start de PC op. Het omgekeerde kan ook voorkomen dat hij hierdoor uitschakelt.
                          Hebben dit op het werk voor gehad met tientallen pc's van hetzelfde type. Powerknop vervangen en het was opgelost.
                          Canon Eos 5D mkIV & 7D / EF 16-35 2.8L USM II / EF 24-70 2.8L USM II / EF 70-200 4L IS USM / EX-RT 600 & 430EX II | Sigma 50 1.4 DG HSM Art / 150-600 5-6.3 DG OS HSM Sports | Elinchrome d-lite 2&4 | PocketWizards MiniTT1 & FlexTT5 | Sekonic L-758DR

Comment

Is de computer in kwestie een wat oudere laptop waarvan de voeding steeds in het stopcontact steekt?

Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Comment

nee het gaat om een vaste computer, we hebben het voorlopig opgelost door er een stekkerblok tussen te zetten.

Comment

Working...
                              X