Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Systeemdisk integraal vervangen door een andere. Hoe ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Systeemdisk integraal vervangen door een andere. Hoe ?

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
    T'is zelfs nog erger : je kloont gewoon van SATA naar SATA. Of dat nu een gewone harddisk is of een SSD dat eraan hangt : die interface blijft SATA (600 gewoonlijk). En zelfs moest je clonen van IDE naar SATA, mag dat ook geen probleem zijn.
    Wat wel klopt is dat je als je dan de eerste keer die SSD opstart, je best eens kijkt of windows dat als SSD herkent heeft (zal wel geen probleem zijn), en dan de typische SSD eigenschappen (zoals TRIM, ...) zet je dan beter ook goed. Maar veel kans dat windows 7 dat al zelf gedaan heeft.
    is zelfs totaal irrelevant omdat je cloont van "hd type" device naar idem ... en ik herhaal, met een nieuw extended format device moet je al dan niet de beschikbare ruimte aligneren ttz je partitie moet op een 4k sector starten op straffe van serieus performantieverlies ... (je kan op die manier bvb de performantie van een SSD vakkundig(?) de nek omwringen door géén alignering toe te passen)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
      is zelfs totaal irrelevant omdat je cloont van "hd type" device naar idem ... en ik herhaal, met een nieuw extended format device moet je al dan niet de beschikbare ruimte aligneren ttz je partitie moet op een 4k sector starten op straffe van serieus performantieverlies ... (je kan op die manier bvb de performantie van een SSD vakkundig(?) de nek omwringen door géén alignering toe te passen)
      CloneHD heeft een '4k sector alignment'-functie
      My Aviation-pictures: https://goo.gl/tKqrPg

Comment

Bedankt voor de tips.

Ik heb die Miray gebruikt om een wat grotere harde schijf in mijn 10 jaar oude computer te steken.
        Deze namiddag probeerde ik de harde schijf te defragmenteren, en kreeg een foutmelding omdat er minder dan 15% van de schijfcapaciteit beschikbaar was, en dat het daarom niet mogelijk was om die schijf te defragmenteren.
        Die schijf was standaard in 3 partities opgedeeld, de "C" was beperkt tot zo'n 55GB, en daar krijg je naar huidige normen niet zoveel meer op (het is een schijf van 160GB).

Er lag hier nog een externe harde schijf van 320GB, die heb ik dan geformatteerd om ze te gebruiken in die computer.
        Dat programma verdeelt de nieuwe schijf automatisch in ongeveer dezelfde verhoudingen als de originele.
        (het is nu 149/122/24 GB, en dat is voor mij in orde, ik kon het niet aanpassen, waarschijnlijk moet je daarvoor een betalende versie gebruiken).

Na het verwisselen van de harde schijven moest de computer nog één keer herstart worden, en dan was die terug gebruiksklaar.
        Alles werkt terug zoals voordien, zonder één enkel probleem.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door canonex Bekijk bericht
          Dit is een heel goed programma om te doen wat jij wilt.

Gemakkelijkste is om een nieuwe harde schijf aan te schaffen (wel goed controleren welke er allemaal gesupporteerd zijn in je laptop, indien mogelijk kun je zelfs een hybride of zo kiezen).
          Deze nieuwe schijf even tijdelijk in een usb harde schijf behuizing (bijvoorbeeld Icy Box) steken en via usb aan je laptop koppelen.

De HDClone software gebruiken om alles naar de nieuwe schijf te kopiëren.

Nieuwe schijf uit de behuizing halen, in je laptop steken en booten maar.

En normalerwijze is alles dan in orde (heb het al met een vijftal laptops/computers gedaan en het werkt goed).

Hopelijk gaan er niet teveel sectoren verder kapot van je schijf want die software moet natuurlijk wel je schijf nog goed kunnen lezen.

Mvg, succes en niet te lang wachten best.

Steven
          Steven, stel dat die 1ste harde schijf 500 Gb heeft.
          En hij wil die klonen naar een schijf van 400 Gb.
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JCviggen Bekijk bericht
            Volledig akkoord met bovenstaande posters. Een SSD is vanuit het OS gezien een schijf als een andere. Je kan zoveel overzetten en clonen als je wil, werkt perfect.

Onlangs zelfs een Windows 7 van een 500GB laptop schijf over gezet naar een 160GB SSD.
            Mag ik vragen hoe je dat gedaan hebt?
            Gisteren nog mee bezig geweest...
            Dus van SSD naar SSD.
            Mijn 2de SSD is dus kleiner in volume dan de originele waarvan de kloon moest gemaakt worden.
            Ik heb wel Acronis 2013 maar het lukte mij niet.
            Ben wel geen held in dat soort zaken...

Ah ja nog iets
            Hoe moet je die tweede SSD voorbereiden?
            Ik heb van alles geprobeerd...
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
              Mijn 2de SSD is dus kleiner in volume dan de originele waarvan de kloon moest gemaakt worden.
              Partitities van een grotere HD naar 'n kleinere HD/SSD gaat niet.
              Je moet 'n Image maken van de eerste schijf. Dus de effectieve gebruikte data.

Deel uw SSD niet in partitions voor dat je begint. Anders heb je waarschijnlijk bootproblemen.
              Doe dat achteraf met diskmanager of Part. Magic.

Of dit een gouden regel is weet ik niet, maar ik ben wel tot die conclusie gekomen na het plaatsen van 'n SSD.

Comment

Steven, stel dat die 1ste harde schijf 500 Gb heeft.
                En hij wil die klonen naar een schijf van 400 Gb.
                Alles hangt af van de versie van HDClone die je gebruikt.

De free versie kan niet met partities werken en ook geen downsizing doen (versie overzicht).

Moet eerlijk zeggen dat ik dit nog nooit gedaan heb naar een kleinere schijf. Heb nog nooit een kleinere schijf nodig gehad .

De gratis HDClone versie kan dus enkel een volledige disk clonen en zoals hierboven gezegd geen partitie van zo'n disk.
                Dus clonen naar minstens een even grote disk of groter en eventueel een partitie programma gebruiken om een indeling te doen.

Ben geen voorstander om disken te partitioneren persoonlijk. Je kunt dan wel je schijfruimte wat opdelen maar de disk wordt trager (2 filesystemen op eenzelfde harde schijf en je moet op 1 van de 2 nog een swapfile maken ook) en voor veiligheid maakt het ook niets uit (als er ergens fouten komen ben je altijd gezien, ofwel op OS partitie ofwel op de DATA partitie).

Je kunt zeggen dat upgraden iets gemakkelijker is. Dan kun je enkel je OS partitie herwerken en blijft je data.
                Dit doe ik echter liever met een tweede schijf (in de meeste laptops zelfs mogelijk).

Mvg

Steven
                1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

Comment

...
                  Ben geen voorstander om disken te partitioneren persoonlijk. Je kunt dan wel je schijfruimte wat opdelen maar de disk wordt trager (2 filesystemen op eenzelfde harde schijf en je moet op 1 van de 2 nog een swapfile maken ook)
                  een swapfile??? ik zou niet weten waarom dat nu in 's hemelsnaam nodig zou moeten zijn!!! .. en die vertraging??? sja ...

Comment

een swapfile??? ik zou niet weten waarom dat nu in 's hemelsnaam nodig zou moeten zijn!!! .. en die vertraging??? sja ...
                    Tja, je kunt zonder werken ook. Met een 64bits gewoon memory gebruiken maar de meesten werken toch nog steeds met een pagefile denk ik. Met de huidige applicaties kun je al snel ettelijke gigabytes verbruiken (onlangs nog eens 8GB memory in gebruik met Gimp en dat is niet eens opzienbarend). Als je dit allemaal enkel met memory wilt doen ga je gang.

Met vertraging bedoel ik vooral als je OS en applicaties op 1 partitie hebt en je belangrijkste data op een andere en je wilt dan de data gebruiken.
                    Op dat moment werken de beide partities maar het is maar één enkele fysieke drive.

Tegenwoordig is de cache wel verbeterd maar toch blijft het vertragend.

Maar iedereen doet wat die wilt. Ikzelf neem 2 disken. Een SSD voor OS+applicaties en een grotere (RAID) voor data.
                    En in een laptop een SSD voor OS+applicaties en een grotere hybride of 7200rpm voor data.

Mvg

Steven
                    1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

Comment

Alles hangt af van de versie van HDClone die je gebruikt.

De free versie kan niet met partities werken en ook geen downsizing doen (versie overzicht).

Moet eerlijk zeggen dat ik dit nog nooit gedaan heb naar een kleinere schijf. Heb nog nooit een kleinere schijf nodig gehad .

De gratis HDClone versie kan dus enkel een volledige disk clonen en zoals hierboven gezegd geen partitie van zo'n disk.
                      Dus clonen naar minstens een even grote disk of groter en eventueel een partitie programma gebruiken om een indeling te doen.

Ben geen voorstander om disken te partitioneren persoonlijk. Je kunt dan wel je schijfruimte wat opdelen maar de disk wordt trager (2 filesystemen op eenzelfde harde schijf en je moet op 1 van de 2 nog een swapfile maken ook) en voor veiligheid maakt het ook niets uit (als er ergens fouten komen ben je altijd gezien, ofwel op OS partitie ofwel op de DATA partitie).

Je kunt zeggen dat upgraden iets gemakkelijker is. Dan kun je enkel je OS partitie herwerken en blijft je data.
                      Dit doe ik echter liever met een tweede schijf (in de meeste laptops zelfs mogelijk).

Mvg

Steven
                      Steven ik kreeg zelfs nog niet een image terug gezet op die kleinere SSD.
                      En bij Win8 nu heb ik gezien dat die een stukje reserveert (+/-300mb) en de rest voor het systeem dus.
                      Ik heb dit nog nooit eerder gezien.

Ik gebruik nu Acronis 2013 > is compatibel met Windows8.

Het installeren gaat ook zeer moeizaam op een SSD.
                      En voor alle zekerheid koppel ik alle schijven los behalve die SSD waar het systeem op moet.
                      Ik heb al meegemaakt dat die installeerde op mijn tweede interne schijf ZONDER dat ik vooraf dit zelf kon bepalen.
                      Houd er wel rekening mee dat géén expert ben he
                      Zelf proberen en ondervinden kost veel tijd
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

Tja, je kunt zonder werken ook. Met een 64bits gewoon memory gebruiken maar de meesten werken toch nog steeds met een pagefile denk ik. Met de huidige applicaties kun je al snel ettelijke gigabytes verbruiken (onlangs nog eens 8GB memory in gebruik met Gimp en dat is niet eens opzienbarend). Als je dit allemaal enkel met memory wilt doen ga je gang.

Met vertraging bedoel ik vooral als je OS en applicaties op 1 partitie hebt en je belangrijkste data op een andere en je wilt dan de data gebruiken.
                        Op dat moment werken de beide partities maar het is maar één enkele fysieke drive.

Tegenwoordig is de cache wel verbeterd maar toch blijft het vertragend.

Maar iedereen doet wat die wilt. Ikzelf neem 2 disken. Een SSD voor OS+applicaties en een grotere (RAID) voor data.
                        En in een laptop een SSD voor OS+applicaties en een grotere hybride of 7200rpm voor data.

Mvg

Steven
                        Misschien begrijp ik u verkeerd, maar een swapfile op elke schijf is nogal nutteloos ... Voor systemen met 8GB (of meer) is zelfs een eerder "symbolische" swapfile van 1GB (512MB) al deels overkill. Windows is "ongelukkig" als 't ie geen swafile ziet .. vandaar dus ..

Comment

Steven ik kreeg zelfs nog niet een image terug gezet op die kleinere SSD.
                          En bij Win8 nu heb ik gezien dat die een stukje reserveert (+/-300mb) en de rest voor het systeem dus.
                          Ik heb dit nog nooit eerder gezien.

Ik gebruik nu Acronis 2013 > is compatibel met Windows8.

Het installeren gaat ook zeer moeizaam op een SSD.
                          En voor alle zekerheid koppel ik alle schijven los behalve die SSD waar het systeem op moet.
                          Ik heb al meegemaakt dat die installeerde op mijn tweede interne schijf ZONDER dat ik vooraf dit zelf kon bepalen.
                          Houd er wel rekening mee dat géén expert ben he
                          Zelf proberen en ondervinden kost veel tijd
                          Beetje vreemd Theo, maar zo op afstand weet ik zo direct geen oplossing, ik gebruik ATI2012 en ik heb al verschillende images "verhuisd" (HDD <=> SSD en vv) zelfs met de optie om direct de nieuwe drivers te installeren op een nieuwe hardware config ...

Comment

Beetje vreemd Theo, maar zo op afstand weet ik zo direct geen oplossing, ik gebruik ATI2012 en ik heb al verschillende images "verhuisd" (HDD <=> SSD en vv) zelfs met de optie om direct de nieuwe drivers te installeren op een nieuwe hardware config ...
                            Mersiekes, zal de zaken nog wat beter gaan bekijken

ATI2012 ??
                            Ik heb gegoogeld
                            Last edited by theokus; 29 oktober 2012, 20:07.
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

Comment

Mersiekes, zal de zaken nog wat beter gaan bekijken

ATI2012 ??
                              Ik heb gegoogeld
                              .. eigenlijk is het zelfs ATIH 2012 LOL! de voorzaat van de uwe ... (ik ben niet onverdeeld gelukkig met ATIH ... backup profielen geraken nogal eens in de war en er schijnt geen mogelijkheid te zijn om de bestaande backups te hersynchroniseren in het bestaande profiel .. knudde! je blijft zitten met een heel aantal "orphan" backup kopies waarvoor je je zelf dient te herinneren waar ze bij horen!)

Comment

.. eigenlijk is het zelfs ATIH 2012 LOL! de voorzaat van de uwe ... (ik ben niet onverdeeld gelukkig met ATIH ... backup profielen geraken nogal eens in de war en er schijnt geen mogelijkheid te zijn om de bestaande backups te hersynchroniseren in het bestaande profiel .. knudde! je blijft zitten met een heel aantal "orphan" backup kopies waarvoor je je zelf dient te herinneren waar ze bij horen!)
                                Aha: hoe dat ge het weeeet
                                Ik hernoem de folders naar een zinnig iets zodat ik later nog weet waarover het gaat.

Voor data vind ik SyncToy wreed gemakkelijk met de optie "echo".
                                Wilde me zo'n WD schijf aanschaffen van 2 terra maar ik weet niet goed hoe die backup werkt (kan dat niet vinden; wel veel bla bla maar niet wat ik moet weten).
                                Ubi bene, ibi patria.
                                BD0388BE
                                Een website

Comment

Working...
                                X