Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Systeemdisk integraal vervangen door een andere. Hoe ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Systeemdisk integraal vervangen door een andere. Hoe ?

Bedankt voor sommige goede antwoorden tot het topic.
    EN nu een bijkomende vraag.
    Ik heb dus een kleine HD die bezig is met opgeven. Ik zou graag een grotere capaciteit hebben.
    Wat raden jullie me aan en eventueel waar kan ik ze vinden ?

Het type dat ik momenteel heb is een 500GB, 7200TM van Seagate. Bouwjaar eind 2008. Deze draait nagenoeg 8 à 10 uur per dag.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

Comment

Als het een SATA aansluiting is:

Seagate Momentus XT Solid State Hybrid Drive (500GB (= SATA 3Gb/s) of 750GB (= SATA 6Gb/s))

of je kunt ook eventueel een SSD gebruiken voor boot+programma's en een tweede schijf extern voor data.

Mvg

Steven
      1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

Comment

En een 500GB van bijna 14jaar oud is nu toch niet klein te noemen.

Als je een nog grotere schijf wilt (zeker in 2.5" voor laptops) ga je meestal in snelheid moeten inboeten (5400 ipv 7200rpm).

Dus misschien best naar een 500GB of 750GB kijken.

Steven

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door canonex Bekijk bericht
          En een 500GB van bijna 14jaar oud is nu toch niet klein te noemen.

14 jaar oud??? Van 1998 dus ??? Harde schijven van 2 tot 4 GB waren toen normaal, als ik me goed herinner.
          En ik heb altijd gedacht dat harde schijven +/- 5 jaar meegaan

Comment

deze die ik zou moeten vervangen is van 2008 en ik heb nog een 70 GB vrij .... op de D-partitie en een 50 GB op de C-partitie. Vandaar mijn kijk naar groter ....
            Foto's worden er niet kleiner op, video's ook al niet ... en word en pdf-documenten al evenmin.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht

14 jaar oud??? Van 1998 dus ??? Harde schijven van 2 tot 4 GB waren toen normaal, als ik me goed herinner.
              En ik heb altijd gedacht dat harde schijven +/- 5 jaar meegaan
              Oeps typfoutje Moest 4 jaar zijn.

Als een 500GB al zo vol zit dan moet je toch ook eens kijken met wat allemaal. Je zou er van versteld staat hoeveel data erop staat waar je niets mee doet.

Je kunt elke schijf volschrijven en mijn ervaring zegt dat iedereen dit ook altijd zal doen en schijven worden toch altijd maar groter.
              Ze moeten echter wel in een schijfje van 2.5" deze capaciteit krijgen en proberen nog een goed snelheid te hebben.

Archivering is ook een methode om dit een beetje aan te pakken.

Voor grotere schijven heb je nog

Western Digital Scorpio Blue - WD10TPVT - 2.5" - 1 TB - 12ms/8MB/5200RPM - SATA300 [WD10TPVT]
              Western Digital Scorpio Blue - WD10JPVT - 2.5" - 1 TB - 12ms/8MB/5400RPM - SATA300 [WD10JPVT]
              Western Digital Scorpio Green - WD15NPVT - 2.5" - 1,5 TB - 8MB/Intellipower - SATA300 [WD15NPVT]
              Western Digital Scorpio Green - WD20NPVT - 2.5" - 2 TB - 8MB/Intellipower - SATA300 [WD20NPVT]
              (de Intellipower varieert tussen de 5000rpm en 5500rpm)
              Western Digital Scorpio Black - WD7500BPKT - 2,5" - 750 GB - 12ms/16MB/7200RPM - SATA300 [WD7500BPKT]

Seagate Momentus 5400.6 - ST9750423AS - 2.5" - 750 GB - 16MB/5400RPM - SATA300 [ST9750423AS]
              Seagate Momentus 7200.5 - ST9750420AS - 2.5" - 750 GB - 16MB/7200RPM - SATA300 [ST9750420AS]

Dus je zult ergens moeten kiezen of je liever voor iets meer snelheid gaat of enkel en alleen de capaciteit belangrijk is.

Steven

Comment

Nog wat uitleg over hoe en wat van clonen

Flickr PBase
                Nikon D700 Nikkor 70-300mm Tamron 28-75mm.

Comment

Thanks,
                  Het zal iets groter worden tegen lagere snelheid.
                  Mijn laptop wordt vooral gebruikt om documenten te lezen eventueel aan te maken en dan als fotocollectie en meesleurbare opslagplaats voor als ik shootings ga doen.
                  Feitelijk is het wat betreft data een copy van mijn beeldencollectie thuis en een laptop is zoviezo al trager en in feite niet echt geschikt voor fotobewerking. Dit doe ik dan ook nooit op een laptop

Comment

Wel goed nakijken of je laptop (moederbord) dit aankan.

Misschien is er wel een FW upgrade nodig.

Steven

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bottie Bekijk bericht
                      Wat een zever
                      Hem er nog eens over gemaild en kreeg dit antwoord:
                      Normaal kan dit ja, en in de meeste gevallen lukt dit ook, maar wij hebben hier zelf al een paar negatieve ervaringen ook.
                      Vandaar dat ik de eerste keer terughoudend hierop reageerde.
                      Het valt te proberen, maar ik geef het geen 100% slaagkans, omdat SSD’s nogal gevoelig zijn qua indeling. Maar zoals gezegd in de meeste gevallen loopt het goed af, enkel in sommige gevallen kan het al is fout lopen.
                      Flickr

Comment

Het antwoord van een "dozenschuiver" met een grote paraplu! ... jakkes dan heb ik zeker al 5-600% geluk gehad als dit maar zo krakkemikkig werkt op een SSD

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door saintlambert Bekijk bericht
                          Hem er nog eens over gemaild en kreeg dit antwoord:
                          Normaal kan dit ja, en in de meeste gevallen lukt dit ook, maar wij hebben hier zelf al een paar negatieve ervaringen ook.
                          Vandaar dat ik de eerste keer terughoudend hierop reageerde.
                          Het valt te proberen, maar ik geef het geen 100% slaagkans, omdat SSD’s nogal gevoelig zijn qua indeling. Maar zoals gezegd in de meeste gevallen loopt het goed af, enkel in sommige gevallen kan het al is fout lopen.
                          Uit eigen ervaring geef ik het een 100% slaagkans, op grof geschat een 50-tal clonings ... SSD naar SSD. Dan zwijg ik nog van de clonings van HD naar SSD en omgekeerd.
                          My Aviation-pictures: https://goo.gl/tKqrPg

Comment

Inderdaad.

Dat is iemand die liever veel uren aanrekent om alles te installeren en nadien ook zeggen dat de data niet meer overgezet kon worden.

Werkt van SSD naar SSD, van SSD naar SATA, van SATA naar SSD, van SATA naar SATA, ...

Moest een SSD zoveel verschillend werken als een gewone harde schijf, zou een OS en applicaties daar dan ook geen last van hebben?
                            Enkel en alleen cloning werkt niet?

Volgens mij ook complete zever en er zijn al genoeg bewijzen geweest dat het wel werkt. Af en toe zal er eens iets niet werken maar dat heb je altijd.

Mvg

Steven

Comment

Volledig akkoord met bovenstaande posters. Een SSD is vanuit het OS gezien een schijf als een andere. Je kan zoveel overzetten en clonen als je wil, werkt perfect.

Onlangs zelfs een Windows 7 van een 500GB laptop schijf over gezet naar een 160GB SSD.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door canonex Bekijk bericht
                                Inderdaad.

Dat is iemand die liever veel uren aanrekent om alles te installeren en nadien ook zeggen dat de data niet meer overgezet kon worden.

Werkt van SSD naar SSD, van SSD naar SATA, van SATA naar SSD, van SATA naar SATA, ...

Moest een SSD zoveel verschillend werken als een gewone harde schijf, zou een OS en applicaties daar dan ook geen last van hebben?
                                Enkel en alleen cloning werkt niet?

Volgens mij ook complete zever en er zijn al genoeg bewijzen geweest dat het wel werkt. Af en toe zal er eens iets niet werken maar dat heb je altijd.

Mvg

Steven
                                T'is zelfs nog erger : je kloont gewoon van SATA naar SATA. Of dat nu een gewone harddisk is of een SSD dat eraan hangt : die interface blijft SATA (600 gewoonlijk). En zelfs moest je clonen van IDE naar SATA, mag dat ook geen probleem zijn.
                                Wat wel klopt is dat je als je dan de eerste keer die SSD opstart, je best eens kijkt of windows dat als SSD herkent heeft (zal wel geen probleem zijn), en dan de typische SSD eigenschappen (zoals TRIM, ...) zet je dan beter ook goed. Maar veel kans dat windows 7 dat al zelf gedaan heeft.
                                Groeten,

Polleke

Comment

Working...
                                X