Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

bijberoep vraagje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• bijberoep vraagje

heb het al gevraagd aan boekhouder, die wist het niet met zekerheid te zeggen en ging hier meer info over winnen, aar ik wou het hier ook eens vragen mss iemand die in hetzelfde schuitje zit ofzo.

Situatie:

vriendin geeft zumbalessen in bijberoep via haar eigen bedrijfsbeheer.
    vriendin heeft hierbij nog een parttime job en een weduwe pensioen die ze heeft door haar overleden man.
    nu mag mijn vriendin in totaal niet meer dan een bepaald bedrag verdienen met haar bijberoep en part-time om dat weduwe pensioen niet kwijt te spelen.

nu wil ik onder haar bedrijfsbeheer starten maar wij vinden nergens iets deftigs terug (zelfs acerta en boekhouder weten het niet)

als ik onder haar bedrijfsbeheer begin kijken ze dan naar de inkomsten van mijn vriendin EN ik of enkel die van ik?
    we zouden toch niet graag dat weduwe pensioen kwijtspelen want hier wordt ons huis mee afbetaald maandelijks.

je kan natuurlijk zeggen doe zelf je bedrijfsbeheer... ja dat ga ik doen... maar ik ben niet zo'n snelle student als het iets is dat met cijfertjes te maken heeft... dus ik kan er wel een jaartje over doen :S en daarom wil ik voorlopig al starten omdat ik dan nog bepaalde zaken kan inbrengen als de tijdspanne niet te groot wordt.

mss iemand die daar meer over weet?

grtz david

Re: bijberoep vraagje

Ik zie dat je ook actief was in deze draad. Daarin heeft iemand (wellicht van Unizo zelf) zich geregistreerd (NVB) om te antwoorden op de gestelde vraag. Spreek misschien die persoon eens aan?
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Het kan aan mij liggen, maar ik vind je vraag ietwat onduidelijk.
      Wat bedoel je met eigen bedrijfsbeheer? Een activiteit als zelfstandige? Of onder vennootschapsvorm?

Als het als zelfstandige is komen de inkomsten (in feite de winsten of verliezen) toe aan de persoon die de activiteit uitoefent. Neemt ze dan jou in dienst? Dan betaalt ze normalerwijze toch ook een loon uit aan jou. Als er winst overblijft, komt die haar toe. En als de activiteit onder haar beheer gebeurt, wordt naar haar inkomsten gekeken. Dat lijkt me logisch.

Als het onder een vennootschapsvorm gebeurt zijn de inkomsten/verliezen voor de vennootschap en zijn enkel de verdiensten (bezoldigingen/voordelen/dividenden) van de verkrijger van belang, niet wat de vennootschap ontvangt. Die kan immers ook investeren, of winst "reserveren", of ... (in geval er winst overblijft)
      Maar ik neem wel aan dat je bedoeling is positief te eindigen

Ik hoop dat dat ietwat duidelijk is. Alhoewel ik op basis van dit antwoord niet begrijp waarom je boekhouder niet hetzelfde kon zeggen. Misschien begrijp ik je vraag toch verkeerd?

Comment

Wat bedoel je met 'onder haar bedrijfsbeheer'?

Ofwel is ze persoonlijk zelfstandige, en dan mag zij alleen activiteiten aanrekenen, ofwel heeft ze een bedrijf (BVBA, NV, ..), en keert ze zich vanuit dat bedrijf een loon uit.
        Als ze een bedrijf heeft, dan kunnen jouw activiteiten ook daarmee aangerekend worden, en nadien kan ze jou een loon uitbetalen (maar dan ook SZ etc).

Comment

nee ik wil gewoon haar ATTEST bedrijfsbeheer gebruiken.

maar heb net telefoon gehad van de KBO en nog van de boekhouder dat het geen probleem is.

vraag was eigenlijk gewoon als ik HAAR attest gebruik, of hetgeen IK dan verdien in mijn zaak iets uitmaakte voor mijn vriendin.
          maar blijkbaar niet.

Comment

Dus wat je bedoelde is eigenlijk het bekwaamheidsattest. Oh! Dat je bekwaam bent om een bedrijf te beginnen en te beheren.
            Duidelijk was anders, dat zie je aan de antwoorden.

Inkomen is één ding, daar gingen de antwoorden over, ook die van je boekhouder. En dat is onafhankelijk van dat attest hebben of niet. En haar inkomen (of beperking van) heeft normaal niets te maken met jouw inkomen.

Of je mag onder haar attest een bedrijfje uitoefenen en in orde bent met de economische wetgeving, dat is iets anders. Riskeer je dan boetes? (want JIJ hebt geen attest).
            Misschien, dat je hier informatie kan bekomen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
              Dus wat je bedoelde is eigenlijk het bekwaamheidsattest. Oh! Dat je bekwaam bent om een bedrijf te beginnen en te beheren.
              Duidelijk was anders, dat zie je aan de antwoorden.

Inkomen is één ding, daar gingen de antwoorden over, ook die van je boekhouder. En dat is onafhankelijk van dat attest hebben of niet. En haar inkomen (of beperking van) heeft normaal niets te maken met jouw inkomen.

Of je mag onder haar attest een bedrijfje uitoefenen en in orde bent met de economische wetgeving, dat is iets anders. Riskeer je dan boetes? (want JIJ hebt geen attest).
              Misschien, dat je hier informatie kan bekomen?

das perfect legaal (hier in belgie toch), er hangen wel enkele voorwaarden aan vast.
              als je het gebruikt van vriendin/vrouw dan moet je minsten wettelijke samenwonend zijn en dit minimum 6 maand al.
              of verder mag het gebruikt worden van familie tot in de 3de graad.
              zelfs een aangetrouwde stiefvader is geen probleem.

grtz david

Comment

ik wil graag in bijberoep zoals velen mensen. mijn vraag ;ik heb geen bedrijfsbeheer attest kunnen voorleggen of reeds nog niet behaald maar ('mijn lief') wel. awel ;mijn schat en ik wij zijn nog niet gehuwd OF SAMENWONEND .mag ik haar attest gebruiken of moeten wijn huwen of zou ik familie aanraden of bestudeer ik deze kennis liever zodat ik deze attesten behaal, zodat ik in een bijberoep kan starten ?

Comment

ik wil graag in bijberoep zoals velen mensen. mijn vraag ;ik heb geen bedrijfsbeheer bekwaamheidsattest kunnen voorleggen of reeds nog niet behaald maar ('mijn lief') wel. awel ;mijn schat en ik wij zijn nog niet gehuwd OF SAMENWONEND .mag ik haar attest gebruiken of moeten wijn huwen of zou ik familie aanraden of bestudeer ik deze kennis liever zodat ik deze attesten behaal, zodat ik in een bijberoep kan starten met een ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cassidy Bekijk bericht
                    ik wil graag in bijberoep zoals velen mensen. mijn vraag ;ik heb geen bedrijfsbeheer attest kunnen voorleggen of reeds nog niet behaald maar ('mijn lief') wel. awel ;mijn schat en ik wij zijn nog niet gehuwd OF SAMENWONEND .mag ik haar attest gebruiken of moeten wijn huwen of zou ik familie aanraden of bestudeer ik deze kennis liever zodat ik deze attesten behaal, zodat ik in een bijberoep kan starten ?
                    Het hangt er van af hoe en wat je wil beginnen, in sommige gevallen kan je iemand
                    (met een attest van bedrijfsbeheer) aanstellen als een soort waarnemend lid.
                    Mijn schoonzoon heeft het bouwbedrijf van zijn vader overgenomen zonder diploma van bedrijfsbeheer, zijn moeder
                    is voorlopig waarnemend persoon, en na een bepaalde tijd kan hijzelf of mijn dochter dat zelf overnemen.
                    Ik denk dat dat voor drie jaar is ofzo, zonder opleiding te moeten volgen.
                    Als je vriendin dat wil doen, denk ik wel dat je een samenlevingskontract moet hebben, anders moet je het zelf overnemen.
                    Maar hoe en wat, dat vraag je beter eens bij Unizo.
                    Last edited by Guest42; 28 juni 2013, 08:54.

Comment

Working...
                    X