Bron: http://www.standaard.be/artikel/deta...21004_00323069
Opletten dus waar je tegenwoordig je camera op richt!
Opletten dus waar je tegenwoordig je camera op richt!
BRUSSEL - De Brusselse fotojournalist Bruno Stevens wist gisteren niet of hij moest lachen of boos zijn toen de Molenbeekse politiediensten hem vroegen zijn fototoestel op te bergen.
Zowat de eenvoudigste manier om de spanning in een stadswijk te meten, is je fototoestel bovenhalen, zo lijkt het wel. De Brusselse fotojournalist Bruno Stevens weet er alles van.
Op zijn Facebookpagina uitte Stevens gisteren zijn ongenoegen over het optreden van de Molenbeekse politiediensten: op een klein evenement voor de gemeenteraadsverkiezingen haalde hij zijn fototoestel boven. Hij werd tot tweemaal toe aangesproken door politiecommissarissen. Ze wezen hem erop dat fotograferen niet toegelaten was omdat het als provocerend ervaren kon worden.
‘Ik heb de commissarissen mijn perskaart getoond en hen meteen ook de wet uitgelegd: dat het toegestaan is om beelden te maken in de publieke ruimte, zolang je niemands privacy schendt. Dat was niet het geval dus ik heb mijn werk verdergezet. ’
Molenbeek versus Gaza
In Luik vond afgelopen vrijdag nog een incident plaats toen een beroepsfotografe door de politiediensten verplicht werd haar foto’s te wissen die ze genomen had van het Luikse justitiepaleis.
‘Als zelfs de politiediensten de wetgeving niet kennen, wordt het lastig werken’, vindt Bruno Stevens. ‘Maar het wijst natuurlijk in de eerste plaats op de gespannen sfeer in een aantal stadswijken. ’
Stevens is ook fotograaf in het Midden-Oosten. ‘Molenbeek is uiteraard een andere schaal dan pakweg Gaza, maar je voelt een gelijkaardige spanning als fotograaf: zodra mensen weten dat je het beste met hen voor hebt, beschermen ze je. Maar zodra ze je ervan verdenken foto’s te maken die tegen hen gebruikt kunnen worden, treden ze agressief op. In Molenbeek speelt de politie in dat opzicht een belangrijke rol: niet overgevoelig reageren is de boodschap .’
Zowat de eenvoudigste manier om de spanning in een stadswijk te meten, is je fototoestel bovenhalen, zo lijkt het wel. De Brusselse fotojournalist Bruno Stevens weet er alles van.
Op zijn Facebookpagina uitte Stevens gisteren zijn ongenoegen over het optreden van de Molenbeekse politiediensten: op een klein evenement voor de gemeenteraadsverkiezingen haalde hij zijn fototoestel boven. Hij werd tot tweemaal toe aangesproken door politiecommissarissen. Ze wezen hem erop dat fotograferen niet toegelaten was omdat het als provocerend ervaren kon worden.
‘Ik heb de commissarissen mijn perskaart getoond en hen meteen ook de wet uitgelegd: dat het toegestaan is om beelden te maken in de publieke ruimte, zolang je niemands privacy schendt. Dat was niet het geval dus ik heb mijn werk verdergezet. ’
Molenbeek versus Gaza
In Luik vond afgelopen vrijdag nog een incident plaats toen een beroepsfotografe door de politiediensten verplicht werd haar foto’s te wissen die ze genomen had van het Luikse justitiepaleis.
‘Als zelfs de politiediensten de wetgeving niet kennen, wordt het lastig werken’, vindt Bruno Stevens. ‘Maar het wijst natuurlijk in de eerste plaats op de gespannen sfeer in een aantal stadswijken. ’
Stevens is ook fotograaf in het Midden-Oosten. ‘Molenbeek is uiteraard een andere schaal dan pakweg Gaza, maar je voelt een gelijkaardige spanning als fotograaf: zodra mensen weten dat je het beste met hen voor hebt, beschermen ze je. Maar zodra ze je ervan verdenken foto’s te maken die tegen hen gebruikt kunnen worden, treden ze agressief op. In Molenbeek speelt de politie in dat opzicht een belangrijke rol: niet overgevoelig reageren is de boodschap .’
Comment