Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonneboiler

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zonneboiler

    Ik heb even de zoekfunctie gebruikt maar vind hier niks terug over zonneboilers. Dus stel ik me hier de vraag zijn hier op BD mensen die een zonneboiler hebben of overwegen een te plaatsen?

    Ik heb hier een mooi voorstel ontvangen voor het plaatsen van 60 heatpipes op het dak van mijn garage en dan een vat van 500 liter. Indien nodig wordt het water daarna naverwarmt door mijn huidige condensatieketel.

    Kostprijs na aftrek subsidies eandis : 1262 euro eventueel nog te verminderen met 500 euro premie van de gemeente. Lijkt me wel de moeite ?

    Heatpipes zouden iets hoger rendemend hebben tov vlakke plaat collectoren.

    mir
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

  • #2
    Re: Zonneboiler

    Ik volg, heb d'er ook al voor gekeken, vooral het hele verhaal op langere termijn, mensen de zo'n ding al langer hebben want er zijn nogal geruchten over snel zakkend rendement (ook over zonnepanelen).
    Webstek in opbouw

    Comment


    • #3
      Re: Zonneboiler

      Mijn zonnepanelen liggen er dit jaar 6 jaar op en merk nog niks van een zakkend rendement. Daarbij is mijn investering in november terug verdiend.
      Dus tijd voor iets nieuws, vandaar en mede door de gasprijzen die steeds gaan stijgen mijn idee om een zonneboiler te plaatsen.

      mir
      De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

      Comment


      • #4
        Re: Zonneboiler

        Ik ken wel iemand die een zonneboiler heeft, en die is er heel tevreden over.
        Dat is wel een systeem met vlakke panelen, toen hij die installatie heeft laten plaatsen waren de heatpipes nog niet betaalbaar.

        Omdat heatpipes rond zijn werken ze over een grotere hoek op een hoog rendement dan vlakke panelen.
        En omdat de binnenpijp in een vacuumbuis zit zijn de warmteverliezen daar ook bijzonder klein.

        Als het rendement van die heatpipes vermindert, dan is dat omdat ze vuil zijn, of omdat er lucht tussen de glazen buis en de heatpipe is gekomen, of omdat er een lek is in de heatpipe zelf.
        Door kalkvorming in de boiler kan het rendement ook achteruit gaan, omdat de warmte-overdracht van de spiraal waar het water van de heatpipe doorstroomt in de boiler vermindert.
        Die boilers zijn doorgaans niet geconstrueerd om ze uit elkaar te halen (de meeste elektrische boilers kan je wel uit elkaar halen om de kalk te verwijderen).
        Maar als de watertemperatuur in de boiler niet te hoog is, dan is de kalkvorming ook heel beperkt.

        Een te lage temperatuur kan ook gevaarlijk zijn (legionella bacterie), maar dat geldt voor elke boiler waar het water in blijft stilstaan (een doorstromer heeft dat probleem niet, want die spoel je door zodra je de kraan open zet).

        Als je veel warm water nodig hebt (groot gezin) dan zal je de installatie vrij snel terugverdienen, zeker als je rekening houdt met de premies.
        Voor mij alleen is dat niet zo interessant omdat ik zo al probeer om zo weinig mogelijk de warmwaterkraan open te draaien. Sommige mensen moeten elke keer warm water hebben als ze hun handen wassen, dat kan ik ook wel met koud water, de douchekraan staat ook zo kort mogelijk open om het verbruik te beperken. Elke keer dat je warm water gebruikt moet al het water van in de geiser/wandketel (een doorstromer wordt pas opgewarmd als je warm water nodig hebt, die is dus volledig koud voor je de kraan open hebt gedraaid) tot de kraan meegeteld worden in het verbruik. Als je een liter warm water nodig hebt, dan verlies je nog 5-10 liter (afhankelijk van de leidingdiameter en de afstand) om de leidingen en de wandketel op te warmen, daar moet je dus aan denken voor je de kraan opendraait om je handen te wassen...
        Last edited by Black B@ndit; 21 september 2012, 07:19.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Zonneboiler

          Ik dacht dat heatpipes niet zo geschikt zijn voor onze streken, eerder voor zuiderse landen. Interessante lectuur: http://www.techniko.nl/images/storie...ollectoren.pdf

          Willy
          Hombre

          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

          Comment


          • #6
            Re: Zonneboiler

            Ik herken veel in je reply black bandit. Mijn vrouw heeft zo de gewoonte om steeds het warm water open te draaien voor gelijk wat. Iets afspoelen ; handen wassen enz... De condensatieketel schiet dan voor enkele seconden aan en nog voor het warm water de kraan bereikt is de kraan alweer gesloten. Ik heb het opgegeven om daar een opmerking over te maken.

            mir
            De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

            Comment


            • #7
              Re: Zonneboiler

              Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
              Ik dacht dat heatpipes niet zo geschikt zijn voor onze streken, eerder voor zuiderse landen. Interessante lectuur: http://www.techniko.nl/images/storie...ollectoren.pdf

              Willy
              Ik ga het eens lezen. Bedankt
              De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

              Comment


              • #8
                Re: Zonneboiler

                HAHA, die van mij is ook zo, voor het minste draaid ze warm water open en tegen dat het warm water er is draaid ze die terug dicht.
                Vrouwen e, geen man die ze kan doorgronden


                Los van dat allemaal ff wat ik weet over zonneboilers.
                Vrienden van me hebben zoeen installatie en ze merkte al direct een verschil van een slordige 70% MINDER gasverbruik tov het jaar voor ze de installatie hadden.
                Dat kan tellen zou ik zeggen, ze zijn er zeer tevreden van en hebben geen problemen, de installatie moet er nu een jaar of 4 staan zo +-.

                Wat ik wel heb horen zeggen is dat er regelmatig problemen zouden zijn met de pompen / ventielen.
                Er is daar blijkbaar iets mee dat die snel stuk gaan en niet zo goedkoop zijn.
                Mijn vrienden hebben dat specifiek probleem wel nog niet gehad, blijkbaar zal er ook verschil in zitten van merk tot merk.

                Comment


                • #9
                  Re: Zonneboiler

                  Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                  Ik herken veel in je reply black bandit. Mijn vrouw heeft zo de gewoonte om steeds het warm water open te draaien voor gelijk wat. Iets afspoelen ; handen wassen enz... De condensatieketel schiet dan voor enkele seconden aan en nog voor het warm water de kraan bereikt is de kraan alweer gesloten. Ik heb het opgegeven om daar een opmerking over te maken.

                  mir
                  Elke keer dat de condensatieketel dan opstart gaat die meteen naar het hoogste vermogen om de warmtewisselaars zo snel mogelijk op te warmen zodat het tapwater sneller warm wordt aan de kraan.
                  Dan zit die op 25KW of meer (afhankelijk van de capaciteit van de wandketel), want meestal is het alleen voor warm water dat de maximale capaciteit van de brander wordt gebruikt omdat de meeste branders overgedimensioneerd zijn voor de verwarming.
                  Hier is die zelfs zwaar overgedimensioneerd, maar het is de wandketel met het laagste vermogen die ik kon vinden. Dat is echter geen probleem, want zo'n brander is modulerend, die zal dus gewoon minder fel branden als er minder warmte gevraagd wordt.
                  Het was blijkbaar wel moeilijk voor de technieker die de brander kwam afregelen nadat ik die geplaatst had, hij vroeg of ik tijdens het afregelen meer radiators open kon zetten, maar ze stonden allemaal al open (dat zijn er maar 4).

                  De uitleg op die website waarvan Hombre de link plaatste, die gaat vooral over systemen waarbij de zonnecollectors gebruikt worden voor vloerverwarming. (ik heb er maar snel even doorgelezen)
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zonneboiler

                    Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                    Mijn zonnepanelen liggen er dit jaar 6 jaar op en merk nog niks van een zakkend rendement. Daarbij is mijn investering in november terug verdiend.
                    Dus tijd voor iets nieuws, vandaar en mede door de gasprijzen die steeds gaan stijgen mijn idee om een zonneboiler te plaatsen.

                    mir
                    Ik vraag mij nog steeds af of je in dat geval toch niet beter nog wat fotovoltaïsche panelen bij zou leggen Mir,
                    en dan een gewone electrische boiler plaatsen, het rendement van Heatpipes collectoren is inderdaad hoger,
                    maar bij zeer mooi weer, is die energie verloren energie eens je boiler op temperatuur is, bij fotovoltaïsche panelen
                    heb je dat probleem niet, en heb je het net waar je je energie als het ware kan opslaan, en als de omstandigheden
                    het toestaan is een warmtepompboiler ook het overwegen waard.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zonneboiler

                      Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                      ....... Mijn vrouw heeft zo de gewoonte om steeds het warm water open te draaien voor gelijk wat. Iets afspoelen ; handen wassen enz... De condensatieketel schiet dan voor enkele seconden aan en nog voor het warm water de kraan bereikt is de kraan alweer gesloten. Ik heb het opgegeven om daar een opmerking over te maken.
                      neem een andere vrouw in plaats van een zonneboiler.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zonneboiler

                        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        neem een andere vrouw in plaats van een zonneboiler.
                        grt,bouk.
                        Ik kan ze niet terug brengen bouk omruil garantie is verlopen.
                        En zonnepanelen bijplaatsen icm een elektrische boiler zie ik niet zitten. In de zomer zal ik die inderdaad met de zonnepanelen kunnen opwarmen en zal mijn teller mooi terug draaien. Maar in de winter zal ik die boiler weer met stroom van het net moeten opwarmen. En met de komst van die slimme meters weet ik niet welke injectietarieven ze gaan aanrekeken.

                        mir
                        De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zonneboiler

                          heb ook reeds zonnepanelen liggen, en ga NU naar installateur om over offerte voor zonneboiler te praten.
                          deze zou wel elektrisch moeten worden bijverwarmd, wij hebben ook elektrische vloerverwarming.
                          zal iets laten weten ivm offerte
                          grt
                          jan

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zonneboiler

                            Oorspronkelijk geplaatst door jdv Bekijk bericht
                            heb ook reeds zonnepanelen liggen, en ga NU naar installateur om over offerte voor zonneboiler te praten.
                            deze zou wel elektrisch moeten worden bijverwarmd, wij hebben ook elektrische vloerverwarming.
                            zal iets laten weten ivm offerte
                            grt
                            jan
                            terug van installateur, zonneboiler is geen optie , te weinig plaats op dak . wel offerte gekregen van "boiler warmtepomp".
                            moet dit nu eens goed nakijken en opzoeking over doen. lijkt mij ook wel interessant.
                            gedeelte van verwarming wordt opgewekt door gebruik te maken van omgevingstemp.(principe van omgekeerde koelkast) , de rest wordt elektrisch bij verwarmd.
                            deze manier zou een besparing opleveren van 49% aan elektriciteit, het overige gedeelte aan elektriciteit zou kunnen worden opgevangen
                            door opbrengst zonnepanelen.(in ons geval). alles toch eens goed nakijken alvorens beslissing te nemen.
                            mochten er leden zijn met ervaring met "boiler warmtepomp", het zou tof zijn deze te laten weten
                            prijs van deze "sanitaire warmtepomp " zou alles in +/-3500 euro bedragen. (boiler van 250l, boiler 200l zou een kleine vermindering zijn)
                            grt
                            jan
                            Last edited by jdv; 22 september 2012, 14:11.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zonneboiler

                              Nog maar goed dat ik geen zonnepanelen heb bijgeplaatst nu ze ons liggen hebben met die injectie tarieven die veel te hoog zijn!
                              Ik heb dus voor een zonneboiler gekozen met heatpipes. In totaal 60 heatpipes met een boiler van 500 liter.
                              Hier enkele foto's van de installatie:










                              Gisteren gans de dag zon gehad. Gemiddeld -6 graden. Wel rond de middag wat schaduw van het dak op de panelen.Temperatuur aan de collector liep op tot rond de 30 graden. Water in de boiler is opgewarmd tot 29 graden tegen 16u30. T1 temperatuur aan de colletor buiten ; T2 temperatuur onderaan de boiler ; T3 temperatuur bovenaan de boiler.

                              Dus het water is reeds voorverwamd naar ongeveer 28 graden. Ben benieuwd wat dit binnen enkele weken zal geven.

                              mir
                              De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                              Comment

                              Working...
                              X