Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belgische wetgeving rond fotograferen in openbare ruimtes.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Belgische wetgeving rond fotograferen in openbare ruimtes.

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
    (was een reactie op posting 5 , vergeten te quoten)
    He, dat ben ik.

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
    Ik heb eens een artikel gelezen waarbij een fotograaf door de politie werd opgepakt (in Amsterdam?) omdat hij een moskee fotografeerde ( vind het artikel niet meer) .
    Ik vind het een beetje onwaarschijnlijk want gebouwen fotograferen (tenzij de 'staat in gevaar komt') is niet verboden. Ik weet niet wat er met die moskee aan de hand was maar OK, ik geloof je. Maar dan nog zijn opgepakt worden, vervolgd worden en veroordeeld worden drie verschillende zaken. Ik weet uit eigen ervaring dat de politie ook vaak slecht op de hoogte is van wat wel en niet mag op dit terrein.

Comment

Hallo,

Bedankt voor de tips ...

Jaja

Oorspronkelijk geplaatst door pogi Bekijk bericht
      Dan parkeer je toch gewoon gratis aan de kant van de vijvers (Nieuwe Heidestraat) of aan het arboretum (Bokrijkseweg, Zonhoven)
      Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
      Of aan het einde van de Kloosterbeekstraat. Kom je ook aan de visvijver en zo verder naar het domein.
      Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
      Yep, zo doe ik het ook altijd.

En als ik toch eens op de parking wil staan. Je kan aan de infobalie ook een parkeerkaart kopen waarmee je voor 10 EUR 5 keer kunt komen parkeren. 2 EUR vind ik wel nog een schappelijke prijs. En de kaart is trouwens twee jaar geldig.
      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
        Ik zie net dat je een Nederlandse site hebt. Dan val je onder de Nederlandse wetgeving v.w.b. publiceren en dan mag je gewoon je gang gaan. De handeling zelf moet je dan eigenlijk ook wel in NL doen maar daar zal toch geen haan naar kraaien.
        O, dus als ik je goed begrijp kan ik op sites in nederland (zoals zoom.nl) zonder problemen foto's van straatfotografie plaatsen???

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wolf33 Bekijk bericht
          O, dus als ik je goed begrijp kan ik op sites in nederland (zoals zoom.nl) zonder problemen foto's van straatfotografie plaatsen???
          Daarom dat Leonidas zelfs hier niets meer mag plaatsen.

Leonidas:
          Bekijk profiel: Banned.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wolf33 Bekijk bericht
            O, dus als ik je goed begrijp kan ik op sites in Nederland (zoals zoom.nl) zonder problemen foto's van straatfotografie plaatsen???
            zie de voorwaarden/reglementen van ZOOM.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Van zodra je je op publiek terrein bevindt, mag je mensen fotograferen en die foto's op het internet plaatsen. Als je de foto voor commerciële doeleinden gebruikt heb je een contract nodig en/of toestemming vd persoon.
              Last edited by alex606; 7 juli 2013, 21:11.
              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
              Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                Van zodra je je op publiek terrein bevind, mag je mensen fotograferen en die foto's op het internet plaatsen. Als je de foto voor commerciële doeleinden gebruikt heb je een contract nodig en/of toestemming vd persoon.
                In mijn laatste jaar op de hogeschool een vakje ivm wetgeving/reglementering gekregen rond die zaken. Dit is natuurlijk al iets meer dan 10 jaar geleden, maar de wetgeving is nogal een log geval en verandert niet zo snel...

Wat mijn docente (een advocate) toen vertelde:

indien je iemand filmt moet je steeds schriftelijke toestemming hebben van die persoon
                enige uitzondering hierop is wanneer je een massa mensen filmt en niemand expleciet in beeld brengt. bvb sfeerbeeld van wandelende mensen in een winkelstraat of mensen die bij een interview achteraan in beeld voorbijlopen.

Dit was de wetgeving in België in 2002. Voor zover ik weet waren VTM En VRT toen de enige die de moeite deden om mensen een standaard formulier te laten tekenen. De rest trok zich niets van deze wetgeving aan.

Ik vertel nu alles vanuit het perspectief van een cameraman, maar de wetgeving ging evengoed op voor fotografen.

Ik vermoed (ik ben maar een eenvoudige AV technieker, geen advocaat) dat de wet nog steeds hetzelfde zegt, maar dat in de praktijk niemand deze wet gaat inroepen.

mvg,

Philippe
                BD2583BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
                  Op het gelijkvloers was een monopolist op de Belgische energiemarkt mensen aan het ronselen om hun tanende gebruikersaandeel op te smukken.
                  Ik weet welk bedrijf je bedoelt, maar: Ex-monopolist zal je bedoelen ? (want hoe zou een "monopolist" klanten kunnen verliezen ?)
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Working...
                  X