Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoogspanning meten.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoogspanning meten.

Een vraagje vóór ik nog maar eens een dure Fluke meter opblaas.

Ik heb hier voor op mijn Fluke meters een hoogspanningsprobe zoiets KLIK
    Nu weet ik wel dat ik daarmee 50 Hz hoogspanning tot een paar duizend volt kan meten, maar hoe zit dat met HF hoogspanning van bv.
    2 Kv 40 Khz. kan ik deze daar ook op een veilige manier mee meten ?

Ik heb een paar jaar geleden eens op een microgolf gemeten, (zonder zo een probe) en op deze manier een nieuwe Fluke meter aan de knoppen geholpen, vandaar de vraag.

Re: Hoogspanning meten.

En waar ga je een paar duizend volt meten?
    Heb jij een eigen hoogspanningscabine?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
      Hoogspanning komt voor op verscheidene apparaten hoor Tommie waaronder de oude beeldbuis maar kan nog enkele voorbeelden geven waar hoogspanning en hoogfrequent samen gaan.
      Voor hoogspanning in een cabine gebruikt men uiteraard geen Fluke meer hé .

Comment

In de specificaties van de fluke meter staat het freq.bereik waarbinnen de meter nauwkeurig is.
        Ik geloof niet dat je hem door een hogere freq. in het laagfrequent gebied kan opblazen, tenzij je op heel hoge freq gaat meten (vb microgolf), waardoor parasitaire capaciteiten een rol gaan spelen, maar daar zou ik zelf ook uit de buurt van blijven,wil je vanbinnen niet gaargestoomd worden.
        Buiten het gespecificeerde freq. bereik zal de nauwkeurigheid wel sterk terugvallen.Die probe is gewoon een voorschakelweerstand waardoor de spanning op uw fluke binnen het meetbare bereik komt.
        Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          Een paar duizend volt heb ik reeds meermaals gemeten Tommie, ionisatietoestellen, laser, tig lastoestellen

en noem maar op, maar in het HF gebied heb ik slechte ervaringen in ieder geval bij een microgolf, daarom dat

ik mij afvraag of dat HF via deze speciale probe ook doorlopen naar het inwendige van mijn meter of mijn 100 Mhz. scoop.

Ik weet dat het hier alleen om een spanningsdeling gaat in die probe, best afblijven zeker.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
            In de specificaties van de fluke meter staat het freq.bereik waarbinnen de meter nauwkeurig is.
            Ik geloof niet dat je hem door een hogere freq. in het laagfrequent gebied kan opblazen, tenzij je op heel hoge freq gaat meten (vb microgolf), waardoor parasitaire capaciteiten een rol gaan spelen, maar daar zou ik zelf ook uit de buurt van blijven,wil je vanbinnen niet gaargestoomd worden.
            Buiten het gespecificeerde freq. bereik zal de nauwkeurigheid wel sterk terugvallen.Die probe is gewoon een voorschakelweerstand waardoor de spanning op uw fluke binnen het meetbare bereik komt.
            Mijn ene Fluke is een True-RMS 179 en gaat inderdaad maar tot 500 Hz
            mijn tweede Fluke is een 8050A labotoestel ook true-RMS daarvan moet ik de max freqwentie eens opzoeken.
            en mijn scoop is een Tectronix 2235 100 Mhz.

Een microgolf is inderdaad een raar ding om op te meten, en niet zonder gevaar, eigenlijk kan niemand
            een antwoord geven over hoe je zoiets het best kan meten bij een defect.

Comment

Als het om een scoop probe gaat zit over de voorschakelweerstand ook een condenstor parrallel ter compensatie van de strooicapaciteit van de oscilloscoop, de meetnauwkeurigheid zal zeker ver te zoeken zijn, en ook het risiko dat die condensator doorslaat door verhitting (dielectrische verliezen) en dan komt de volle spanning op uw toestel.
              Verder als je dit punt aanraakt met de probe maak je een antenne die de energie uitstraalt naar de omgeving, ik zou niet in de buurt willen zijn.
              Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Mijn ene Fluke is een True-RMS 179 en gaat inderdaad maar tot 500 Hz
                mijn tweede Fluke is een 8050A labotoestel ook true-RMS daarvan moet ik de max freqwentie eens opzoeken.
                en mijn scoop is een Tectronix 2235 100 Mhz.

Een microgolf is inderdaad een raar ding om op te meten, en niet zonder gevaar, eigenlijk kan niemand
                een antwoord geven over hoe je zoiets het best kan meten bij een defect.
                Ben je hier iets mee Geert?

Comment

Elk meettoestel of probe etc heeft een FV-waarde (product van frequentie en spanning, uitgedrukt in VHz). Fluke deelt deze waarde mee in de doc. Als de FV maximaal 1MVHz is, dan betekent dat, dat je probe bijvoorbeeld bij 100V maximaal 1000 Hz mag verwerken, of 100V-10kHz, of 20kV 500Hz etc, steeds binnen de maximale spannings- en frequentiewaarden. Een 100V sonde die 10Mhz aankan, zal wellicht geen FV hebben van 1GVHz, en zal ook een 1000V bij lage frequentie niet overleven. Lage spanning met te hoge frequentie is doorgaans niet nefast voor de apparatuur, maar zal de meetresultaten vervalsen.Je zult meestal een lagere spanning aflezen.
                  NB: ik heb een 8060A, een Powermeter, nog een DMM of drie, kabelmeter, scope etc, en kan er mee omgaan.
                  D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Vraag eens na bij rato.be ? die verdelen die dingen en moeten dat toch weten..
                    Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                      Bedankt Vincent, daar kan ik inderdaad wat mee.
                      Is dat 2.450 Mhz. vandaar dat de meesten zeggen niet te meten, maar te testen met een nieuwe diode of condensator, als het meer is dan dat, beter een gans nieuwe kopen dus.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                        Elk meettoestel of probe etc heeft een FV-waarde (product van frequentie en spanning, uitgedrukt in VHz). Fluke deelt deze waarde mee in de doc. Als de FV maximaal 1MVHz is, dan betekent dat, dat je probe bijvoorbeeld bij 100V maximaal 1000 Hz mag verwerken, of 100V-10kHz, of 20kV 500Hz etc, steeds binnen de maximale spannings- en frequentiewaarden. Een 100V sonde die 10Mhz aankan, zal wellicht geen FV hebben van 1GVHz, en zal ook een 1000V bij lage frequentie niet overleven. Lage spanning met te hoge frequentie is doorgaans niet nefast voor de apparatuur, maar zal de meetresultaten vervalsen.Je zult meestal een lagere spanning aflezen.
                        NB: ik heb een 8060A, een Powermeter, nog een DMM of drie, kabelmeter, scope etc, en kan er mee omgaan.
                        Weer wat bijgeleerd.

De meeste metingen die ik deed en soms nog doe zijn allen in het laagspanningsgebied, encoders enzo.

met HF hoogspanning heb ik totaal geen ervaring, ik kan er dus niet mee omgaan, maar blijkbaar heeft het ook weinig zin als je toch
                        geen waarheidsgetrouwe metingen kan doen in dat gebied, ik zal mijn meters maar ver weghouden van dat soort toestellen.

Toch bedankt voor deze nuttige uitleg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Bedankt Vincent, daar kan ik inderdaad wat mee.
                          Is dat 2.450 Mhz. vandaar dat de meesten zeggen niet te meten, maar te testen met een nieuwe diode of condensator, als het meer is dan dat, beter een gans nieuwe kopen dus.
                          Van die frequentie wist ik dat nog van school want net door die 2.45GHz kan men voedsel opwarmen. Nadeel is de korte golflengte waardoor men bij het opwarmen van een puree of dergelijke men beter af en toe eens gaat roeren in de kom omdat de golf niet diep genoeg kan penetreren in grote volumes. Zelf echter nooit aan die ondingen gewerkt en al zeker niet op school, er waren al accidentjes genoeg .

Comment

Net zoals in (studio) flitser zitten in dit soort toestellen, condensatoren die op hoge spanning staan opgeladen, die lading blijft er op als het toestel van het net is afgekoppeld. Raak je die aan dan kan het echt gevaarlijk zijn, zelfs bij accidenteel kortsluiten vliegen gloeiende koper balletjes in het rond die in uw ogen terecht kunnen komen, beter afblijven van die dingen, tenzij je goed weet waar je mee bezig bent.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                              Net zoals in (studio) flitser zitten in dit soort toestellen, condensatoren die op hoge spanning staan opgeladen, die lading blijft er op als het toestel van het net is afgekoppeld. Raak je die aan dan kan het echt gevaarlijk zijn, zelfs bij accidenteel kortsluiten vliegen gloeiende koper balletjes in het rond die in uw ogen terecht kunnen komen, beter afblijven van die dingen, tenzij je goed weet waar je mee bezig bent.
                              Van condensatoren weet ik toevallig wel een en ander, na twintig jaar actieve R&O dienst bij de foliecondensatorenfabriek van Philips in Roeselare
                              mag dat wel, wij maakten in de topjaren om en bij de 4.000.000 condensatoren per 24 uur, ik heb er dan op de testbanken ook wel geregeld enkele
                              zien openvliegen, maar de zwaarste knal was toen er eentje ter groote van een flinke thermos en op hoogspanning uit een van onze yag lasers openknalde,
                              aansluitbaren van 10 X 5 mm waren gewoon verdwenen.

Comment

Working...
                              X