Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scheidingsmuur

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Scheidingsmuur

Even kort de situatie uitleggen.
    Na 11 jaar een huis te huren hebben we een drie maand geleden dit huis gekocht van de huisbaas. Met onze buren hebben we nooit problemen gehad totdat ze wisten dat we het gekocht hadden. Toen begon het...
    Sinds enkele weken doen ze moeilijk over hun zijgevel.
    Het zijn hier open bebouwingen, maar onze garage komt tot tegen hun zijgevel, achter onze garage is er nog een stuk zijgevel van hun die een vijf meter lang en een drie meter hoog is.
    Nu willen de buren dat het stukje zijgevel terug opnieuw gevoegd gaat worden omdat er nu opeens water binnenkomt als het regent. Op die elf jaar dat wij hier wonen heeft er nog nooit regen tegen die zijgevel gekomen, maar soit...
    Onze buurman beweert nu omdat die muur een scheidingsmuur is dat wij de helft van de kosten moeten betalen.
    Of ik mocht het ook zelf doen, dan kostte het minder omdat dan enkel het voegsel moest betaald worden, maar dat moest dan ook door ons voor de helft betaald worden.
    Er zelf aan beginnen doe ik niet omdat ik er simpelweg geen verstand van heb en omdat ik geen affaire heb met hun gevel, en de buurman is hoogbejaard, dus die begint er ook niet aan.
    We zijn natuurlijk niet geneigd om kosten te doen aan een huis dat niet het onze is. Onze andere buren, die hebben een zijgevel van 25 meter lang en 6 meter hoog (is een magazijn achter hun huis), die hebben hun gevels verleden maand laten schilderen, dus ook de zijgevel (dit hebben ze dan ook vanuit onze tuin moeten doen) maar daar hebben we niets van moeten betalen. Deze buren weten ook niet of dat wettelijk bepaald is, en ze zegde letterlijk: "als wij willen dat het geschilderd wordt, moeten wij het maar betalen ook..."

Ik heb al eens rondgekeken op het internet of dit wettelijk bepaald is dat wij de helft van die kosten moeten dragen maar ik kan hier niets van terugvinden.
    Zijn er mensen die met deze zaken ervaring hebben?

Re: Scheidingsmuur

Oorspronkelijk geplaatst door Hidden Dreams Bekijk bericht
    ..........Sinds enkele weken doen ze moeilijk over hun zijgevel.
    dat zegt genoeg.
    denk wel, dat je je buren in de gelegenheid moet stellen om het uit te voeren.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Informeer op het kadaster betreft de scheidingslijn en of je medeeigenaar bent van de buur zijn muur of niet
      Webstek in opbouw

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sonjabelgium Bekijk bericht
        Informeer op het kadaster betreft de scheidingslijn en of je medeeigenaar bent van de buur zijn muur of niet
        TS heeft het toch over HUN zijgevel.
        dus ga ik er vanuit dat dat zo is.
        .......
        zou wel leuk zijn, als hun zijgevel op de grond van TS zou staan.
        grt,bouk.

Comment

Ik zou er niet op reageren. We hebben eens hetzelfde voorgehad met onze buren, die wilden ook dat wij het gingen betalen (er kwam bij hen ook water binnen naar het schijnt) na een paar maand hebben ze gevraagd of iemand het mocht komen doen en ze hebben alle kosten op zich genomen.

Comment

Kijk eens of er iets speciaal staat in de verkoopakte?
            Normaal wordt zo een muur gedeeltelijk overgenomen als die OP de scheiding staat, en je die ook gaat gebruiken voor bv een garage.
            Anders blijft die eigendom van degene die hem gezet heeft.

Voor afsluitingen is het nog anders. Als je met je buur overeenkomt om één afsluiting te zetten OP de scheiding, dan zijn beide eigenaar en moet het onderhoud gedeeld worden.
            Heb je geen overeenkomst, dan moet elk zijn afscheiding betalen en onderhouden...

Dus de kwestie is: is die muur een afscheiding, en staat die op de scheiding of niet.
            En als nieuwe koper moet je de akkoorden gesloten met de vorige gewoon overnemen.

Nu, voegen kost ca 15 € per m2. Je spreekt over een bedrag van 225€/2
            Niet echt een ruzie waard denk ik, en die muur ziet er daarna ook iets beter uit zeker?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
              Kijk eens of er iets speciaal staat in de verkoopakte?
              Normaal wordt zo een muur gedeeltelijk overgenomen als die OP de scheiding staat, en je die ook gaat gebruiken voor bv een garage.
              Anders blijft die eigendom van degene die hem gezet heeft. ...

Dus de kwestie is: is die muur een afscheiding, en staat die op de scheiding of niet.
              zie #2.
              grt,bouk

Comment

Volgens de plannen staat hun zijgevel gelijk met de scheidingslijn, dus niet op de scheidingslijn.
                Onze garage komt volgens de plannen ook niet tot tegen hun gevel, maar na een telefoontje naar de vorige eigenaar vertelde hij dat de hoeken van de garage gewoon aangewerkt geweest zijn zodat er geen 'spleetje' tussen de garage en de zijgevel was. Ook vertelde hij dat er nooit geen enkele afspraken geweest zijn omtrent die zijgevel. Het enigste waar er een overeenkomst voor is, is de houten afsluiting in de tuin, omdat die wel op de scheidingslijn staat, maar die is nog maar een jaartje oud...
                Nu over het bedrag, ca 225/2 is zeker niet veel, maar wel teveel als het mijn muur niet is. En moest dit nu het enigste zijn waarover ze moeilijk doen, dan deed ik het direct, maar het is elke keer iets anders. Ruzie maken doen we niet, we negeren ze gewoon.
                En ja, de muur zal er inderdaad wel beter uitzien, maar ik zie de muur enkel als ik naar de garage ga, en op die elf jaar heeft die muur mij nog nooit gestoord, dus nu ook niet...

Maar ik ga alleszins toch eens informeren op het kadaster.

Bedankt al voor de reacties...

Comment

Als die muur niet op de scheiding staat maar volledig op zijn eigendom, m.a.w. geen gemeenschappelijke muur, dan moet jij daar normaal niets voor betalen tenzij jij daar schade aan berokkend hebt.
                  Je moet hem wel toelaten om via uw eigendom zijn muur te kunnen herstellen als hij daarom vraagt.

Die 225€ dat hier aangehaald werden als eventuele kost vind ik anders maar héél weinig ... ik denk niet dat er ene voeger tot u zal komen zonder daar extra verplaatsingskosten en dergelijke bij te voegen.
                  Het probleem is eigenlijk dubbel ... als ge niet betaalt heb je misschien ambras voor een klein bedrag maar als je wel betaalt komen ze nadien af met het minste.
                  Als het niet gemeenschappelijk is en je daar niet voor moet betalen, dan zou ik het ook niet doen.
                  Nu heb je dat huis net aangekocht? Dan zou je daar toch een beschrijving van moeten hebben wat de perceelgrens is en wat er op uw perceel staat of niet?
                  Gemeenschappelijke muren worden toch altijd vermeld als dat zo is?
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Die 225€ kan nog minder worden als je dat papiertje dat er normaal bij hoort niet echt nodig hebt.
                    Geef toe, iedereen kent wel iemand die een muurtje kan voegen.

Nu het duidelijk is dat de muur niet op de scheiding staat, vraag gewoon negeren!

Comment

Is de muur een perceelscheiding (tuin), of een gevel van het huis/garage. Wanneer het hun huisgevel is dan heeft u daar geen bemoeienis mee maar moet u hen wel in de gelegenheid stellen indien nodig om vanaf uw grond onderhoud te verrichten. Bij een tuinafscheidig is het van belang wie die muur ooit geplaatst heeft en wat de afspraken waren toen die geplaatst is. Maar als ik uw verhaal zo lees: niet meer op hun eisen reageren.

Comment

De buren kunnen als ze willen aan die muur aan, er is een pad van de volledige lengte van de muur en is vier meter breed, liggen alleen maar kiezels, dus een vraag of ze even in de tuin mogen en ze kunnen bij hun muur...
                        De muur is hun huisgevel, en staat niet op de scheidingslijn... Mijn wederhelft is het na de middag gaan navragen op het kadaster. De mensen van het kadaster zeiden ook dat er absoluut niet hoeft betaald te worden omdat de muur niet gemeenschappelijk is.

Nog eens bedankt iedereen voor de reacties...

Comment

Working...
                        X