Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wandel gps. Hulp gevraagd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wandel gps. Hulp gevraagd

Oorspronkelijk geplaatst door $$$ Bekijk bericht
    ...Zijn zulke gps-toestelen adequaat op kleine wandelwegjes midden in 't bos onder een dik bladerdeken ?
    Ja!
    Maar de ene al wat beter dan de andere. Toch altijd wat rondneuzen in de gebruikerservaringen op Tinternet op dat gebied vooraleer te beslissen.
    Als je ECHT HEEL VEEL in slechte ontvangstomgevingen komt, is de mogelijkheid om een externe antenne aan te sluiten geen overbodige luxe.
    Last edited by VIM; 5 september 2012, 14:25. Reden: typo
    Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
    Oók wandelen met GPS?

Comment

Wat zijn dan de betere (gevoeligere ) toestellen op de markt..voor de aktieve sporter ?

Comment

Als je met "aktieve sporter" bedoelt dat je trainingsschema's en prestaties wil meten dan spreken we niet meer over wandel-GPS toestellen waarover dit draadje gaat maar eerder over dit.
        Geen ervaring mee.
        Je kan met sommige wandel-GPS'en ook wel hartslag en cadansmeting doen (mits het nodige toebehoren) maar die dienen toch vooral om je te oriënteren en dingen te meten die NIET met je "lijf" te maken hebben.
        Mijn GPSMap 62st doet het onder dicht gebladerte ZEER GOED. Met een externe antenne erbij wordt dat PERFECT.
        Ik vergelijk met 4 andere types toestellen die ik eerder had.
        Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
        Oók wandelen met GPS?

Comment

De meeste toestellen zijn tegenwoordig gevoelig genoeg. Een miswijzing is bijna altijd, probeer zelf eens een berekening waarbij de referentiepunten een paar 1000 KM verder liggen en bereken het snijpunt Bij Geocaching komt het er op aan om zo nauwkeurig mogelijk een coördinaat te bepalen en in de meeste gevallen zal in open veld een miswijzing van 3-5 meter al veel zijn. In een bos (zomer, regen) zit je soms met een miswijzing van 10-15m. De reden: diegene die de coördinaten opgemeten heeft heeft dat eenmalig gedaan en niet lang gewacht om het waypoint te saven. Als je in een bos je GPS een tijdje laat liggen zal je zien dat de nauwkeurigheid ook daar zeer goed is (5m)

Wat de bosweggetjes in het Zonienwoud betreft, kijk eens op openstreetmap en zoom in.

Als je de nauwkeurigheid van een kaart niet voldoende vind mag je natuurlijk ook je bijdrage leveren en je gereden/gewandelde trackgegevens toevoegen op OSM zodat de verbeteringen kunnen opgenomen worden op de kaart.
          Ik heb net deze week een nieuwe kaart gedownload van onze vakantiebestemming en het verschil met de "oude" (2 maanden) kaart is immens. Waar eerst alleen gearceerd no-mansland te zien was staan nu een golfterrein, hotel en vele lokale straatjes op de kaart.

OSM draait op vrijwilligers dus weinig input = slechte kaartdekking.
          bye, Maurice
          https://on4bam.com/
          Nikon D7500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
            Een toestel dat ALLE voordelen van ALLE types toestellen combineert bestaat NIET. Met combinatietoestellen krijg je, naast de optelling van de voordelen, evengoed een optelling van de nadelen (leesbaarheid, snelheid, ontvangst in moeilijke omstandigheden, waterdichtheid, autonomie, veelzijdigheid, nauwkeurigheid,...)
            Dan is er een gat in de markt.
            Het zou niet uit moeten maken hoe je voortbeweegt, wel waar je voortbeweegt. GPS-kaarten met topografische wandel en of fietspaden zijn voor autorijders niet interessant en auto banen niet voor wandelaars, maar het zou wel met dezelfde hardware moeten kunnen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
              ...maar het zou wel met dezelfde hardware moeten kunnen.
              Ja, probeer maar eens met een koersfiets een MTB-parcours te rijden.
              Of met een boorhamermachine een schroefje van diameter 3 in een plank te draaien.
              IK geef de voorkeur aan toestellen die specifiek gemaakt zijn voor het doel waarvoor ik ze ga gebruiken.
              'k Moet dus "spijtig genoeg" 2 fietsen hebben en 2 boormachines... En 2 GPS'en .
              Combinatieoplossingen hebben me nog NOOIT volledige voldoening gebracht. Maar wie weet... ooit...
              Oók wandelen met GPS?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                Dan is er een gat in de markt.
                Het zou niet uit moeten maken hoe je voortbeweegt, wel waar je voortbeweegt. GPS-kaarten met topografische wandel en of fietspaden zijn voor autorijders niet interessant en auto banen niet voor wandelaars, maar het zou wel met dezelfde hardware moeten kunnen.
                Het kan dan ook (gat gevuld )
                Garmin Montana. WandelGPS met groot scherm. Optioneel een houder voor in de auto zodat je ook een speaker hebt die gesproken aanwijzingen geeft. De kaarten zelf (ook OSM) bevatten de nodige info wat betreft wandel, fiets, auto mogelijkheden van de wegen. Stel "voetganger" in en je zal niet over de snelweg geleid worden, stel auto in en je gaat niet over boswegen...
                De OSM kaart die ik gebruik heeft de details van een topokaart maar kent ook straatnamen en stuurt mij perfect met fiets of auto naar elk adres. Net zoals met commerciële kaarten kom je hier en daar fouten tegen maar bij OSM worden ze vlugger gecorrigeerd dan bij de commerciële die meestal maar sporadisch vernieuwd worden.
                bye, Maurice
                https://on4bam.com/
                Nikon D7500

Comment

Met welke software van Garmin breng je de OSM-kaarten in één beweging dan naar je gps? Is dat dan ook met elke zoomlevel inbegrepen?
                  Een kleine tutorial zoek ik anders wel eens... Zegt meer dan duizend woorden.

En tot nu toe doet mijn gsm alles wat Purlut vraagt: routes opslaan, navigeren in steden, topomaps weergeven. Enkel wil ik offline topomaps van OSM, en daarvoor heb ik nog niets gevonden. Voor al het overige doet dit echt wat het moet doen!

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                  [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                  Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajuin Bekijk bericht
                    Met welke software van Garmin breng je de OSM-kaarten in één beweging dan naar je gps? Is dat dan ook met elke zoomlevel inbegrepen?
                    Een kleine tutorial zoek ik anders wel eens... Zegt meer dan duizend woorden.
                    Mapsource is het programma dat je nodig hebt. Er staan verschillende tutorials online, zoek maar eens met "Mapsource handleiding". Ook op youtube zijn er verscheidene interessante te vinden zoals deze van GarminTV.
                    Alle zoomlevels inbegrepen, overigens.

Willy
                    Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Mapsource krijg je legaal alleen te pakken samen met een kaartproduct van Garmin of via het Garmin Training Center.
                      Het gratis Basecamp is handiger en kan veel meer.
                      Maar om kaarten te laden gebruik je best Mapinstall.
                      Op de site van OSM staat uitgelegd hoe je de kaarten in je toestel kan laden.
                      Google is your friend.
                      Oók wandelen met GPS?

Comment

Working...
                      X