Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

modem en warmte in gesloten kast

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• modem en warmte in gesloten kast

Hallo allemaal,

Graag had ik even iets willen vragen. Misschien heeft iemand een idee.
    Daar we een maand geleden nieuwe meubels hebben geplaatst heb ik onze elektriciteit (transfo's, stekkerdoos, modem,...) weg gestoken in een gesloten kast.
    Aan de achterkant heb ik een groot gat gefreesd om de kabels te laten binnen komen.
    Alles zit nu mooi weg, alleen hebben we nu het probleem dat alles nogal warm komt in de gesloten kast. Er hangt zelfs een verbrande geur als de deur van de kast toe is.
    Nu steken we (uit vrees voor brandt, schade toestellen) iets tussen de deur zodat er meer lucht aan kan maar dat is natuurlijk de oplossing niet hé.
    Ik had gedacht om nog een paar extra gaten te frezen aan de achterkant al staat de kast bijna helemaal tegen de muur.
    Aan de voorkant of zijkant van de kast kan ik niets doen.
    Wat zou ik het best kunnen doen?
    Dank u voor het lezen en eventuele oplossingen.
    Canon

Re: modem en warmte in gesloten kast

Toch een beetje mee opletten. Warmte is een slecht beestje voor electronica, en dan vooral voor condensatoren.
    Kan je niet de volledige achterwand weghalen en deze een centimeter of 10 van de muur zetten?

Comment

De levensduur van de condensators gaat inderdaad heel snel achteruit als de temperatuur te hoog wordt.
      Dat is een van de redenen waarom sommige apparaten zo snel stuk gaan tegenwoordig.
      Vroeger zat er overal een transformator in, tegenwoordig zit in bijna elk elektronisch toestel een schakelende voeding omdat die een hoger rendement heeft (en ook wel omdat de componenten goedkoper zijn).
      Maar de condensatoren die daarvoor gebruikt worden hebben een kortere levensduur dan de onderdelen die ze vroeger gebruikten voor een voeding.

Ik vond dat de modem hier vrij warm werd, en daarom heb ik er wat hogere rubber voetjes onder gekleefd zodat er gemakkelijker verse lucht onder kan, dan kan de warmte wat gemakkelijker weg.

Ik zou het zeker niet aanraden om zo'n modem in een gesloten kast te plaatsen (het is een Sagem modem van Belgacom/Scarlet).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Dank u voor de reactie!
        De volledige achterwand weg halen zal moeilijk zijn omdat het over een grote barkast gaat. Die zit vol met fotoalbums, dvd's, foto spullen,...
        Er zou overal een stoflaagje op liggen.
        Een stukje weghalen zou eventueel wel gaan...
        Ook de kast verder van de muur verschuiven zal moeilijk gaan want we hebben nogal weinig plaats in de living (en de nieuwe meubels vallen een beetje groot uit ).
        Canon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          De levensduur van de condensators gaat inderdaad heel snel achteruit als de temperatuur te hoog wordt.
          Dat is een van de redenen waarom sommige apparaten zo snel stuk gaan tegenwoordig.
          Vroeger zat er overal een transformator in, tegenwoordig zit in bijna elk elektronisch toestel een schakelende voeding omdat die een hoger rendement heeft (en ook wel omdat de componenten goedkoper zijn).
          Maar de condensatoren die daarvoor gebruikt worden hebben een kortere levensduur dan de onderdelen die ze vroeger gebruikten voor een voeding.

Ik vond dat de modem hier vrij warm werd, en daarom heb ik er wat hogere rubber voetjes onder gekleefd zodat er gemakkelijker verse lucht onder kan, dan kan de warmte wat gemakkelijker weg.

Ik zou het zeker niet aanraden om zo'n modem in een gesloten kast te plaatsen (het is een Sagem modem van Belgacom/Scarlet).
          Onze modem is een b-box 2 van Belgacom. Die krijgt inderdaad nogal warm. Maar ook de transfo van telefoon en netwerk via elektriciteitsleiding.
          Waarschijnlijk is die warmte ook niet ideaal voor mijn foto's in de kast.
          Dank u voor de reactie!
          Canon

Comment

Misschien kun je er twee grote ventilatoren inbouwen.
            Eentje om koudere lucht aan te zuigen en eentje om de warme eruit te trekken.
            Moet je natuurlijk wel de voeding nog maken en ik weet niet hoe je die op electriciteit kunt laten draaien maar een hobbyist gaat dat zeker kunnen.

Op Pukkelpop iemand gezien die zoiets zelf gefabriceerd had met een zonnepaneeltje om zijn tent te koelen
            En dat werkte nog wel deftig ook. Is natuurlijk geen airco maar het gaf wel een lekker briesje dus voor een kast met 2 zo'n ventilatoren moet dat zeker kunnen.

Mvg

Steven
            1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

Comment

Ik heb het modem wat in de meterkast aan de muur hangt met muurpluggen als afstandhouders gemonteerd.
              Van deze

Vrij eenvoudig om te doen en de warmte kan goed weg.

Comment

Ventilatoren inbouwen kan een oplossing zijn...Hopen maar dat ze niet gaan vibreren in de kast!!
                perman
                canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Draadloze modem - router in een kast plaatsen en dan te weinig signaal hebben zeker ?
                  Hier staat alles zo bloot als het kan, ik zou me geen minuut gerust voelen in jouw situatie.
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Toestellen in een gesloten kast plaatsen is altijd een slecht idee ... probleem is dat de meeste mensen het pas snappen als hun kot afgebrand is.
                    Op de meeste toestellen of in de handleidingen staat om niet af te dekken of niet in een gesloten kast te steken, oververhitting is de oorzaak nummer 1 van defecten en brand.
                    In combinatie met een boekenkast (of kast vol boeken) niet echt het beste.
                    Grotere gaten in de achterwand maken heeft slechts een minieme invloed als de kast dicht tegen een muur staat.
                    Enige wat eventueel mogelijk is ... voldoende ruimte tussen kast en wand, voldoende opening achteraan de kast en open vooraan terwijl toestellen ingeschakeld zijn zodat er luchtcirculatie is.
                    Natuurlijk lukt ook dat niet als uw kast goed volgepropt is en alles dicht bij elkaar staat. Bij gesloten kast zou eigenlijk alles uit moeten zijn (volledig uit).
                    Ventilatoren? Waar gaan ze de warmte naartoe sturen als de kast dicht is vooraan en achteraan tegen de muur staat?
                    Ventilatoren helpen enkel als er luchtcirculatie is, dus minstens twee kanten open.
                    Bij wie het wel lukt ... spreek dan maar eerder van geluk zolang het duurt. Bij de ene duurt het jaren, bij de andere maanden, bij sommigen maar een paar dagen ... problemen krijg je vroeg of laat altijd.
                    Het probleem is bijna bij iedereen hetzelfde ... alles willen hebben maar niets mag zichtbaar zijn.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

zet de modem gewoon in het zicht, zo lelijk zijn ze toch niet.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

Ik heb ook een Bcom Sagem modem en ik vond dat die behoorlijk warm werd, die staat nu ook op een "verhoogje" .. meer nog, er staat een "silent" ventilator langs die via een oude recup ladertransfo en een automatische timer de ganse modem koelt .. werkt voortreffelijk en is zo goed als onhoorbaar.
                        Deze oplossing is voor TS misschien ook doenbaar. Er zijn tegenwoordig verschrikkelijk goede case fans voor computerbehuizingen te koop die zo goed als geruisloos zijn en toch voldoende lucht verplaatsen ...

Comment

Je moet voor zo'n zaken altijd zorgen dat je een warmtecirculatie (dus onderaan verse lucht toevoeren en bovenaan terug afvoeren) een beetje zoals bij een ingebouwde koelkast. Ventilatortjes kunnen daarbij helpen, maar die maken ook lawaai en kunnen stuk gaan. De simpelste methode is inderdaad zorgen dat die dingen ergens vrij kunnen liggen. Hier liggen die dingen gewoon achter de kast, en zijn dus ook niet zichtbaar. Mijn modem is wel zichtbaar, maar dit zit onder mijn bureau...
                          Die zaken in een kast willen wegstoppen vind ik niet zo'n goed idee... Hier staan TV, stereo, luidsprekers, computers ook gewoon vrij opgesteld.
                          Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            ....
                            Ventilatoren? Waar gaan ze de warmte naartoe sturen als de kast dicht is vooraan en achteraan tegen de muur staat?
                            Ventilatoren helpen enkel als er luchtcirculatie is, dus minstens twee kanten open.
                            Alhoewel ik volledig akkoord ga met wat je schrijft is een noodoplossing mogelijk toch een ventilator met voldoende "hydostatische" druk (zie case fans, millioenen reviews) .. zelf ben ik als de dooie dood voor toestellen in gesloten kasten .. erger nog .. ik laat nooit toestellen aan staan niet gedurende de nacht en zeker niet als ik niet thuis ben. en dan bedoel ik dat ze "uit" zijn he, niet op "standby". (en ja, voor sommigen trek ik dan de stekker uit!)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                              Alhoewel ik volledig akkoord ga met wat je schrijft is een noodoplossing mogelijk toch een ventilator met voldoende "hydostatische" druk (zie case fans, millioenen reviews) ...
                              Klopt ook maar bij de TS gaat het wat verder dan dit ...
                              heb ik onze elektriciteit (transfo's, stekkerdoos, modem,...) weg gestoken in een gesloten kast
                              ... het gaat hem blijkbaar om meer dan één toestel (of lees eerder warmtebron) in dezelfde kast, wordt al moeilijker om alles dan op die manier deftig te gaan koelen.
                              Ik blijf erbij geen voorstander te zijn van zo'n oplossing en liever op zekerder te spelen.
                              De betere ventilatoren zijn me ook gekend hoor, dus daar volg ik je wel.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Working...
                              X