Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tax-on-Web 2012

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Tax-on-Web 2012

Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
    Waarom zouden de werkgevers u zo willen betuttelen? Een goeie werkgever vraagt u wat hij moet afhouden.
    Volgens mijn eega, die gewerkt heeft in een bedrijf dat zelf zijn loonadministratie deed en waarvoor zij de verantwoordelijke was, moet de werkgever zich aan de tarieven houden. Het enige dat een werknemer kan vragen is om meer bedrijfsvoorheffing af te houden. Minder mag niet. Er kan wat "gefoefeld" (bv meer kinderen ten laste opgeven) worden maar bij de eerste sociale controle hang je. Sociale kantoren doen dat sowieso niet.
    Mvg.
    Robert
    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
      Heb toch al een paar werkgevers gehad, heb er nog geen enkele gehad die me gevraagd heeft hoeveel hij moest bijgeven !!! (want voor de meeste gaat het daarover).
      Zullen allemaal slechte werkgevers geweest zijn (hoewel : er zaten er effectief een paar tussen...).

En Nabi : je werkgever hoeft dat toch niet te weten. Als je na 1 jaar zegt dat je 2400 € moest terugkrijgen, dan zou die werkgever je ook 200€ netto/maand kunnen bijgeven. Maar zoals gezegd : ben er nog geen tegengekomen die dat doet...
      1. Omdat de boetes als ze te weinig bedrijfsvoorheffing inhouden niet mals zijn, net zoals te weinig RSZ al menig werkgever over de kop heeft doen gaan.
      2. En wie zegt dat je omdat je vorig jaar 2400 euro terug kreeg je dit jaar ook 2400 euro terug krijgt?

Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
      Dat zal dan nieuw zijn. Gewoon een telefoontje volstond, zonder opgave van ik weet niet welke rede.
      Is dat sectorbepaald?
      De tabellen zijn sectoronafhankelijk. Altijd al geweest. Er zijn bij mijn weten drie tabellen: arbeider/bediende, gepensioneerde en bedrijfsleider. Het verschil zit in de forfaitaire kosten die bij gelijk "loon" verschillend zijn en dus een verschillende belasting geven. Het maand bedrag aan voorheffing is (op basis zoals ik hiervoor - post 27 - ongeveer heb omschreven) de jaarbelasting gedeeld door 12.
      Voor vakantie geld is het anders, ik dacht 17% of 23% naargelang het vakantiegeld al dan niet boven een grens bedrag komt.
      Nu gesteld dat je gemiddeld tarief 20% is en er op vakantiegeld maar 17% wordt ingehouden kan het lijstje hierboven nog worden aangevuld met een verder voorbeeld waarin je moet bijbetalen.

Alles is wettelijk geregeld (een jaarlijks KB) hoeveel de werkgevers MOETEN en dus niet zomaar mogen inhouden en doorstorten. Méér mag, minder nooit. Dus als je "meer inhouden" bedoelt met een telefoontje kan het kloppen. Als het "minder inhouden" is, klopt het niet of we hebben het over een flagrante overtreding van het KB over de bedrijfsvoorheffing. Dus: zie 1. hiervoor. Als die werkgever dan zijn deuren moet sluiten ....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
        Vreemd, mij vader is ook op pensioen en bij de afrekening van de belasting krijgt hij al het geld dat ze van zijn pensioen hebben afgehouden helemaal terugbetaald bij de afrekening.
        LOL ... ja dat zal wel !!

Comment

En waarom niet?
          Mijn moeder idem.

Comment

en waarom wel ???

Comment

Simpel, omdat het zo is en niet anders.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                en waarom wel ???
                Pensioen gelijk aan levensminimum? Of minder?
                Maar dan zou er ook geen voorheffing mogen ingehouden zijn. Dus inderdaad raar.
                Mvg.
                Robert
                Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

ja da's nogal een argument! Gaat ge mij nu vertellen dat gepensioneerden al hun afhoudingen aan de bron teruggestort krijgen ? komaan zeg!! ge gaat met een betere uitleg moeten komen!

Comment

Amaai, ik wou dat dit bij ons ook zo was, dat zou een hele grote som zijn dan.
                    Last edited by Cois; 21 augustus 2012, 23:05.
                    mvg FrançoisVM
                    Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                      Pensioen gelijk aan levensminimum? Of minder?
                      Maar dan zou er ook geen voorheffing mogen ingehouden zijn. Dus inderdaad raar.
                      Idd .. dat is de enige situatie die ik kan bedenken .. mijn vrouw haar pensioen zit onder dat bestaansminimum maar daar wordt niets teruggestort, dat wordt gewoon aan de bron niet afgehouden ... ergo ze krijgt een netto pensioen zonder enige afhouding (waarmee ze, als ze theoretisch allenstaande was, recht naar het ocmw kan ...)

Comment

Tja, is gewoon de vaststelling die ik maak. Het bedrag dat van zijn pensioen wordt afgehouden krijgt hij elk jaar terugbetaald.

Nu kan dit wel zijn omdat mijn moeder maar heel weinig pensioen heeft. Iets van een +2000 EUR per jaar. Zij heeft maar enkele jaartjes gewerkt en toen huismoeder geworden om mij op te voeden.

Dus het zou dus inderdaad wel kunnen dat het bedrag dat mijn vader heeft, een heffing verantwoord, maar als dan nadien hun gezamenlijke inkomsten op de personenbelasting wordt geplaatst, zij dan onder het bedrag vallen dat die heffing verantwoorde, en hierdoor krijgen ze de afhouding terugbetaald.

En mijn vader is dan nog eens één van die gelukkige Philips werkers die op 52-jarige leeftijd op brugpensioen zijn kunnen gaan. Sommigen mensen hebben toch al het geluk.
                        Mvg,
                        Rudy Mas
                        Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

Comment

Jamaar, waarom neemt ge hem dan niet ten uwen laste?
                          Hij moet zich toch naar uw levensstandaard kleden, om sociale uitsluiting te vermijden.
                          Of ge vraagt het geld daarna van hem terug, met zijn belastingen eraf.
                          Dat zal toch ook minder zijn dan de uwe?
                          Gewoon bankuittreksels van uw regelmatige stortingen voorleggen, zeker?
                          Met een bewijs dat ie niet veel heeft?

Enfin, ik weet voor mijn zaak genoeg.
                          Bedankt, Hasseltenaar, Polleke... Nabi!
                          Last edited by Poza; 22 augustus 2012, 05:03.

Comment

raar systeem hebben jullie hoor.
                            wat heeft je werkgever nou ter maken met het invullen je belastingformulier.
                            in Nederland heb je alleeen een jaaroverzicht nodig van je werkgever en voor de rest doe je het (invullen) zelf of je boekhouder..?
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                              ja da's nogal een argument! Gaat ge mij nu vertellen dat gepensioneerden al hun afhoudingen aan de bron teruggestort krijgen ? komaan zeg!! ge gaat met een betere uitleg moeten komen!
                              Je moet ook eens lezen wat er al staat.
                              Vergeet niet dat gepensioneerden ook dingen mogen aftrekken, zoals giften, onderhoudsgelden, PWA-cheques, onderhoud verwarming, ...
                              En ik heb nog nooit iemand de volledige waarheid horen vertellen over zijn fiscale toestand.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
                                Dus het zou dus inderdaad wel kunnen dat het bedrag dat mijn vader heeft, een heffing verantwoord, maar als dan nadien hun gezamenlijke inkomsten op de personenbelasting wordt geplaatst, zij dan onder het bedrag vallen dat die heffing verantwoorde, en hierdoor krijgen ze de afhouding terugbetaald.
                                Niet van "zou kunnen", maar volledig 100% juist!

Comment

Working...
                                X