Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rare harddisk ...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Rare harddisk ...

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Ik heb ooit ongeveer dezelfde problemen gehad met een externe harde schijf.
    Eerst gaf die een foutmelding, en kon ik geen enkel bestand meer openen.
    Na het formatteren werkte die dan weer een paar weken, maar na een tijdje lukte het zelfs niet meer om ze te formatteren, ze bleef dan ook ergens hangen zoals die schijf die je nu probeert te formatteren.
    Uiteindelijk heb ik ze dan maar vervangen door een nieuwe, want ze was totaal onbetrouwbaar.

Als dat nu nog gebeurt, dan wordt ze meteen gerecycleerd (ik haal er gewoonlijk de magneten uit, maar als "koelkastmagneet" zijn ze eigenlijk wel wat te sterk).

Gelukkig heb ik alle foto's op 3 verschillende schijven staan, en als er eentje kuren heeft, dan wordt die ogenbikkelijk vervangen (dat is nu gelukkig al lang geleden).
    De externe back-up schijven draaien alleen als dat nodig is, dus alleen maar als ik er foto's bij op zet, de rest van de tijd zijn ze afgekoppeld.
    Zo doe ik het ook
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Inderdaad een goed systeem. Ik hou wel altijd mijn harde schijven bij, ook als ze stuk zijn. Niet dat er zoveel belangrijke informatie opstaat die in verkeerde handen kan vallen, maar ik heb er geen zin in om dit te testen. Zoveel plek nemen die dingen ook weer niet in.

Comment

Al eraan gedacht om een CHKDSK te doen?
        Heb hier nog een floppy liggen van OnTrack, daarmee word de schijf helemaal overschreven met nullen en achteraf compleet blank gemaakt.
        Zelf Windows ziet de schijf niet meer.
        Met een opstartschijfje van Win98 moet die dan in FAT 32 geformatteerd worden zodat Windows ze ziet, achteraf converter naar NTFS indien gewenst.
        Wellicht hapert uw schijf aan kapotte clusters, wat al duid op een nakende .........dode schijf.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
        Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Ze is niet meer . . .
          Qui multa scit, parum patientiae habet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
            Ze is niet meer . . .
            we leven mee....sterkte.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
              Inderdaad een goed systeem. Ik hou wel altijd mijn harde schijven bij, ook als ze stuk zijn. Niet dat er zoveel belangrijke informatie opstaat die in verkeerde handen kan vallen, maar ik heb er geen zin in om dit te testen. Zoveel plek nemen die dingen ook weer niet in.
              Maak ze open, haal er de schijfjes uit, en klop er met een hamer op.
              Als de informatie echt geheim moet blijven, dan stook je er met een brander op tot de schijfjes smelten (dan moet het al een heel straffe zijn die er dan nog wat van kan maken).

Je kan ook zo'n apparaat kopen: http://freshgadgets.nl/data-killer-w...in-een-seconde
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                Al eraan gedacht om een CHKDSK te doen?
                Heb hier nog een floppy liggen van OnTrack, daarmee word de schijf helemaal overschreven met nullen en achteraf compleet blank gemaakt.
                Zelf Windows ziet de schijf niet meer.
                Met een opstartschijfje van Win98 moet die dan in FAT 32 geformatteerd worden zodat Windows ze ziet, achteraf converter naar NTFS indien gewenst.
                Wellicht hapert uw schijf aan kapotte clusters, wat al duid op een nakende .........dode schijf.

Grtz, RF
                Allé : de oude tijd, merk ik : floppy's, opstartschijf windows 98, nog een fdisk veronderstel ik, Fat 32 en een convert naar NTFS.
                Behalve die FAT32 zal het van mij al een behoorlijk aantal jaartjes geleden zijn dat ik nog 1 van die zaken gebruikt heb.
                Windows NT zaliger was al in staat een blanco harddisk rechtstreeks in NTFS te krijgen. Al die tussenstappen waren toen al niet meer nodig (en nu ook niet...).
                Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                  Allé : de oude tijd, merk ik : floppy's, opstartschijf windows 98, nog een fdisk veronderstel ik, Fat 32 en een convert naar NTFS.
                  Behalve die FAT32 zal het van mij al een behoorlijk aantal jaartjes geleden zijn dat ik nog 1 van die zaken gebruikt heb.
                  Windows NT zaliger was al in staat een blanco harddisk rechtstreeks in NTFS te krijgen. Al die tussenstappen waren toen al niet meer nodig (en nu ook niet...).
                  Ik zou nog een keer graag willen werken met een dos-computer
                  Met een cpu-killer lukt dat omdat huidige pc's veel te snel zijn.
                  En natuurlijk met een programma als Framework III of Framework IV.
                  Ik heb nog alles maar de opstartschijf van FW is stuk....
                  FW was een programma van Ashton Tate die ook DBase hadden.
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

Er bestaan voldoende simulatoren om oude software en computers virtueel te draaien.
                    Zo heb ik hier een simulator voor die Schneider CPC home computerkes (met zowat alle software die er voor gemaakt is op 1 CD'ke...

Voor DOS kan je bv. D-fend reloaded gebruiken. Dat is in eerste instantie bedoeld om dos-spellen onder windows te spelen, maar je kan er gelijk welke DOS software mee draaien.
                    Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                      Polleke, ik wil geenzins flauw doen, maar je moet eerst alles lezen hé.
                      Na het blank maken met Kroll OnTrack (Data Eraser) ziet geen enkel systeem de schijf nog.
                      Om ze terug zichtbaar te maken moet je in DOS werken, voor mij het simpelste is een ouwe pc met FDD en een opstart floppy van Win98 te gebruiken.
                      Een beter programma om alles van een HDD te wissen bestaat er niet.
                      Hoeveel de HDD overschreven wordt ben ik ondertussen vergeten, maar het duurt lang voor de HDD blank is.
                      Hangt natuurlijk ook af van de grootte van de HDD.
                      Met dit progje al veel zogezegde kapotte HDD gered.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                      Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Na het blank maken met Kroll OnTrack (Data Eraser) ziet geen enkel systeem de schijf nog.
                        Om ze terug zichtbaar te maken moet je in DOS werken, voor mij het simpelste is een ouwe pc met FDD en een opstart floppy van Win98 te gebruiken.
                        Hoeveel de HDD overschreven wordt ben ik ondertussen vergeten, maar het duurt lang voor de HDD blank is.

Grtz, RF

HDDerase al geprobeerd?

Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

En KILLDISK ???
                          Qui multa scit, parum patientiae habet

Comment

Grtz, RF
                            Een harde schijf zonder partities "ziet" geen enkel besturingssysteem, maar een besturingssysteem kan wel partities aanmaken (te beginnen met een bootpartitie en MBR), daar heb je dos helemaal niet voor nodig.

Het is allang niet meer nodig dat je om een besturingssysteem te installeren, eerst moet zorgen voor een geformateerde partitie : dat kan gewoon vanuit de installatieprocedure van je windows, linux of wat dan ook... Stop dat bootable CD'ke (of USB stickske) in je PC, start de installatie van het besturingssysteem, en die blanco harddisk zal wel gevonden worden... Die oude PC heb je daar echt niet voor nodig.

En hoelang ging zo'n harde schijf nog mee na zo'n "redding" ? Ik gooi een harde schijf weg als ze 1 keer een foutmelding geeft, want dan weet je dat ze het niet lang meer zal uithouden. Slechte clusters wijzen op een versleten harde schijf...
                            Bij een nieuwe harde schijf, ga ik altijd voor een "echte" formateerbeurt : dan weet je of er slechte clusters zijn. Daarna gebruik ik een quickformat (voor zover het nodig is). En dan 1 foutje is eruit...
                            Last edited by polleke_cgc; 15 augustus 2012, 00:10.
                            Groeten,

Polleke

Comment

Correct, wat Red Falcon aangeeft zijn achterhoedegevechten die steeds van onder een OS gebeuren met de restricties van disk I/O van dat OS. Op alle "fouten" die dat OS mogelijk ziet , ga je op je bek. Ik kan de "kill-disk" routines onderhand niet meer bij houden . het enige wat echt werkt is een programma zoals MHDD dat de ganse OS disk herkenning aan z'n laars lapt en op een "linux"-achtige manier op low-level werkt. Als er nog wat te redden valt dan werkt het altijd op deze manier. Ik heb nog ergens een archief met all gangbare LLF progjes voor "IDE", of ze daadwerkelijk wat deden blijft de vraag! Het cluster/sector tellertje draaide toch altijd mooi tot op de max capaciteit! Of het allemaal de moeite loont is zeer de vraag, er is niets zo frustrerend als brakke, cq onbetrouwbare HW! & gut, ik kan het aantal HD's die ik zien passeren heb niet meer tellen!! LOL! (ooit een interleave factor aangepast op een Seagate ST-225 of ST-251-1 voor max performance? LLF op het scherp van de snee! grin!)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                                ....... OS gebeuren met de restricties van disk I/O van dat OS. Op alle "fouten" die dat OS ....
                                Ik kan de "kill-disk" routines een programma zoals MHDD dat de ganse OS disk herkenning aan z'n laars lapt en op een "linux"-achtige manier op low-level werkt
                                .... een archief met all gangbare LLF progjes voor "IDE", Het cluster/sector tellertje draaide.......
                                er is niets zo frustrerend als brakke, cq onbetrouwbare HW! & gut, .....
                                (ooit een interleave factor aangepast op een Seagate ST-225 of ST-251-1 voor max performance? LLF op het scherp van de snee!
                                Heerlijk toch, en geen idee waar dit over gaat..?
                                voor mij allemaal abacadabra.
                                grt,bouk.
                                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Working...
                                X