Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Juwelen van overleden moeder

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Juwelen van overleden moeder

Mijn schoonmoeder is onlangs overleden en mijn vrouw vraagt zich nu af wat de "gewoonte" is voor de verdeling van de juwelen. Er zitten geen zaken tussen van onschatbare waarde maar vooral de "emotionele" waarde is van belang.
    Mijn schoonmoeder was al 15jaar weduwe.
    Er is 1 dochter en 2 zonen, 1 schoonzoon en 2 schoondochters.
    Weten jullie uit ervaring hoe dit meestal geregeld wordt ? Onder de 3 vrouwen, dochter en schoondochters dus, of zijn de juwelen van moeder normaal voor de enige dochter ?
    Graag jullie mening of ervaring .
    Dank bij voorbaat.

Re: Juwelen van overleden moeder

Willy, moeilijke affaire.
    Je zegt er is "1 dochter en 2 zonen". Voor mij zijn dit rechtstreekse erfgenamen Dus?
    1 Schoonzoon en 2 schoondochters? Die zijn "slechts" aangetrouwd he.

Zo zou ik het doen.

Emotionele waarde? Ja weer moeilijke zaak he.
    Dat impliceert voor mij > niet verkopen dus maar houden.
    Het klinkt onnozel maar als de drie het ermee eens zijn > lotjes laten trekken he.

En wie is "de baas" in deze zaak?
    Wie moet dit regelen?
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Traditiegetrouw zou ik zeggen dat dat de zaak van de enige dochter is,
      maar eenmaal bij de notaris wordt de geschatte waarde aangerekend aan alle erfgenamen.

Een kwestie van overeenkomen dus, en lukt dat niet, alles naar de juwelier, en verdelen, maar wie zijn wij om daarover te oordelen ?

Ruzie vermijden komt nog steeds op de eerste plaats zou ik denken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Traditiegetrouw zou ik zeggen dat dat de zaak van de enige dochter is,
        maar eenmaal bij de notaris wordt de geschatte waarde aangerekend aan alle erfgenamen.

Een kwestie van overeenkomen dus, en lukt dat niet, alles naar de juwelier, en verdelen, maar wie zijn wij om daarover te oordelen ?

Ruzie vermijden komt nog steeds op de eerste plaats zou ik denken.
        Das was ook mijn uitgangspunt
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
          Das was ook mijn uitgangspunt
          Het is goed om te merken dat er hier nog voldoende gezond verstand aanwezig is.

Comment

Bon, meestal komt er wat discussie in zo'n gevallen en bij verschillende goedbevriende familieleden is dit vaak de aanzet tot oorlog.
            Best van al, hoe moeilijk ook, is er eigenlijk wat minder mee inzitten en liever iets te veel laten weggaan dan tot discussies te komen.
            Ga ervan uit dat indien de moeder nog leefde, je ook niets had ... dus alles wat je nu eventueel krijgt is een surplus dat je in principe niet zou hebben.
            Dochter of schoondochter is ook niet bepalend, in sommige families ziet de dochter jaren niet meer om naar de moeder en zorgt de schoondochter al tientallen jaren voor de schoonmoeder ... dus verandert de situatie al heel veel.
            De notaris is allemaal goed en wel, maar kleine zaken zoals juwelen via een notaris moeten regelen is toch wat verregaand.
            Probeer inboedel zoveel mogelijk op een eerlijke manier te verdelen waar iedereen mee kan leven en als er discussie ontstaat probeer dan even rustig te redeneren of het de moeite wel waard is om "uit principe" op je strepen te staan.
            Ga ervan uit dat als het fout loopt, het 9/10 ook nooit meer 100% goed komt.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Recent overlijdens in de familie dus spreek van ervaring. Iemand zal de duimen moeten leggen, in ons geval ben ik dat, mijn zus heeft héél veel mee van "emotionele" waarde (toevalligerwijs edelmetalen e.d.) en mijn broer van financiele waarde. En ik ... tja t'is kiezen, je gaat ruzie maken of je kiest voor het behoud van de familiebanden. Ik kom uit een situatie waar het overlijden van grootmoeder ons samenbracht nadat we als kind uit elkaar zijn gehaald geweest door ouderlijk falen en dus gekozen voor behoud van mijn teruggewonnen broer en zus. Als je weet dat 40% van de erfzaken eindigen in definitieve breuken en blijvende conflicten ... het is maar wat het je allemaal waard is. In mijn geval valt het mij het zuurst dat ik moet happen en slikken, zus heeft de paar foto's mee die bestaan van ons als kind, enkele oude juwelen (antiek uurwerk van grootvader van ons grootvader o.a.), mijn broer stokoude munten en collectiemunten van edelmetalen en door de zeldzaamheid zeer waardevol en nog wat andere spullen die omwille van zeldzaamheid eigenlijk een geldelijke waardevolle aanwinst zijn voor elkeen, echter is het openvallen niet afgewacht en bijgevolg werd er reeds meegenomen voor die tijd en "gereserveerd" enz .... Het zal niet veranderen, dus kan je maar beter accepteren.

Hoe ik het NU zou doen ... alles samen, niets op voorhand mee te nemen of te verdelen, maar samen. Is er geen akkoord te bereiken gaat het artikel de veiling op en wil een van die partijen het dan persé kunnen ze ook bieden ... Het is nl in regel de zaken van waarde die de miserie veroorzaken. Als je met "voorkeur" gaat werken van rechtstreeks bloed ga je eindigen in ruzie, want in regel heeft "die aangetrouwde" de macht over de bloedverwant waarmee ze inhokken en die zal wel op voorhand haar wens duidelijk laten blijken hebben ook al heeft die in regel (met uitzondering van huwelijk met algehele gemeenschap van goederen met inbreng van alle goederen en verworven zaken!) in het nalatenschap niets te zeggen!

Wie zorgt heeft NIETS met zeggenschap in nalatenschap te maken, enkel als diegene in testament vermeld staat voor aandeel in goed of geld kan deze die claimen al dan niet boven het wettelijke reservataire deel. Het is niet eerlijk en ik weet het als geen ander, maar het is gewoon zo! Het wettelijk stelsel zonder testament met geen overlevende partner is elk een gelijk deel, is er een testament kan men een deel reserveren vrijblijvend, ten gunste van één erfgenaam die dan meer krijgt, of een derde begunstigde. Als je iemand wil bedanken voor geleverde hulp kan je maar beter als dit testamentair niet geregeld werd samen overeenkomen in de plaats van eenzijdig iemand met iets uit het vermogen te schenken zonder overleg. Geld bind, maar goed en erfgoed soms nog meer.

Als ik je met wettelijke zaken kan helpen mag je gerust me berichtje sturen, ik zit in een juridisch kluwen waardoor ik erfrecht diepgaand reeds uitgeplozen heb en nu voor een tweede keer er reeds gebruik van kan maken. Zo weten weinig mensen dat facturen van de laatste maand voor overlijden kunnen worden ingebracht net als alle facturen die spreken over die laatste maand in leven, de waarde kan afgetrokken worden van het nalatenschap om het totaal vermogen te verminderen (en de facturen dus te betalen!)! Notariaten houden het graag eenvoudig met makkelijk verdienen en gaan je dus niet aan de neus gaan hangen wat allemaal mogelijk is ... Informeer trouwens ook bij de notaris welke prijs hij rekend voor nalatenschap te regelen, mensen zijn er zich niet van bewust maar de prijzen verschillen enorm net als de kwaliteit van het werk en de duurste is heus niet altijd de beste ...

Nog gecondoleerd met het overlijden ...

SON
              Last edited by Sonjabelgium; 24 juli 2012, 21:53.
              Webstek in opbouw

Comment

Dus jij houdt de familiebanden recht
                En je gaat er elke zondag op de koffie?

9 op 10 zorgen de aangetrouwde voor je-weet-wel.
                ================================================== =
                Ik heb zo'n tante en die is momenteel 80, die bekend (en berucht) staat
                voor haar "passie" voor foto's
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Ik heb al jaren gebroken met beide ouders net als hun beider eigen ouders met hun braken en al mijn broers en zussen en de rest van de familie (daar hangt een heel eigen verhaal aan vast welke zich situeerd in verregaand misbruik), maar ik neem samen met mijn broer en zus wel de zorg op mij voor ons nog in leven zijnde grootvader. Broer doet papierzaken, zus doet kleine wassen en boodschappen de zaterdag, ik doe grote wassen en boodschappen van zware zaken de woensdag. Samen zorgen we ook voor kleine klussen in huis te regelen zoals paar tegels herleggen (mijn broer), rolluiklint die gebroken was herstellen (ikke), af en toe ook wat in de tuin helpen, meubeltjes verhuizen zodat de kelder en boven niet langer nodig zijn voor peetje nadat ie een bekkenbreuk opliep in december LL enz ... Ernaast krijgt ie ook gezinshulp. Peetje is 85 en verloor zijn vrouw bijna twee jaar terug (ervaring 1 in erfopvolging), dit was de aanleiding dat we samen de zorgtaak voor pepe op ons hebben genomen en zo terug contact kregen met elkaar. Ondertussen overleed ons moeder in november en zitten we met een nalatenschap waarvan we geen informatie krijgen en die inmiddels dus reeds na de termijn van aangifte is. Rechtzaak dringt zich op gezien we aangifteplichtig zijn maar we geen informatie krijgen en het registratiekantoor weigerd zelfs met attest van erfopvolging ons de nodige informatie te verschaffen in dit dossier, boetes lopen reeds inmiddels wegens laattijdige aangifte, raadsdame is aangesteld nadat notariaat moest toegeven dat ook hij op geen enkele manier informatie kon bekomen om de zaak te kunnen behandelen. Helaas belemmerd gerechterlijk en bankwezen-verlof de vlotte vooruitgang momenteel.
                  Echter houdt het me niet tegen om zelf wetboeken en juridische boeken te bestuderen en voorgaande uitspraken in gelijkende zaken te bestuderen. Ik ben een autodidact en gooi me graag in de diepte in kennis en een van die zaken die ik zo reeds verregaand heb uitgediept is erfrecht inmiddels ...
                  Last edited by Sonjabelgium; 24 juli 2012, 22:38.
                  Webstek in opbouw

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sonjabelgium Bekijk bericht
                    Ik heb al jaren gebroken met beide ouders net als hun beider eigen ouders met hun braken en al mijn broers en zussen en de rest van de familie (daar hangt een heel eigen verhaal aan vast welke zich situeerd in verregaand misbruik), maar ik neem samen met mijn broer en zus wel de zorg op mij voor ons nog in leven zijnde grootvader. Broer doet papierzaken, zus doet kleine wassen en boodschappen de zaterdag, ik doe grote wassen en boodschappen van zware zaken de woensdag. Samen zorgen we ook voor kleine klussen in huis te regelen zoals paar tegels herleggen (mijn broer), rolluiklint die gebroken was herstellen (ikke), af en toe ook wat in de tuin helpen, meubeltjes verhuizen zodat de kelder en boven niet langer nodig zijn voor peetje nadat ie een bekkenbreuk opliet in december LL enz ... Ernaast krijgt ie ook gezinshulp. Peetje is 85 en verloor zijn vrouw bijna twee jaar terug (ervaring 1 in erfopvolging), dit was de aanleiding dat we samen de zorgtaak voor pepe op ons hebben genomen en zo terug contact kregen met elkaar. Ondertussen overleed ons moeder in november en zitten we met een nalatenschap waarvan we geen informatie krijgen en die inmiddels dus reeds na de termijn van aangifte is. Rechtzaak dringt zich op gezien we aangifteplichtig zijn maar we geen informatie krijgen en het registratiekantoor weigerd zelfs met attest van erfopvolging ons de nodige informatie te verschaffen in dit dossier. Ik ben een autodidact en gooi me graag in de diepte in kennis en een van die zaken die ik zo heb uitgediept is erfrecht inmiddels ...
                    Ok Sonja.
                    Heel of en toe kom ik nog eens samen met wat neven en nichtjes.
                    Maar met de rest van familiezaken doe ik niet meer mee.
                    En bijv. een ganse dag komedie spelen en tegen mijn goesting daar bij zijn? Nope
                    Dat kan ik gewoonweg niet meer volhouden.
                    Ik krijg wel "feedback" als er weer eens iets geweest is zoals een trouw of begrafenis bijvoorbeeld of een familiefeest.
                    Ik heb dus in feite ook met niemand ruzie
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sonjabelgium Bekijk bericht
                      . Ondertussen overleed ons moeder in november en zitten we met een nalatenschap waarvan we geen informatie krijgen en die inmiddels dus reeds na de termijn van aangifte is. Rechtzaak dringt zich op gezien we aangifteplichtig zijn maar we geen informatie krijgen en het registratiekantoor weigerd zelfs met attest van erfopvolging ons de nodige informatie te verschaffen in dit dossier, boetes lopen reeds inmiddels wegens laattijdige aangifte, raadsdame is aangesteld nadat notariaat moest toegeven dat ook hij op geen enkele manier informatie kon bekomen om de zaak te kunnen behandelen. Helaas belemmerd gerechterlijk en bankwezen-verlof de vlotte vooruitgang momenteel.
                      Echter houdt het me niet tegen om zelf wetboeken en juridische boeken te bestuderen en voorgaande uitspraken in gelijkende zaken te bestuderen. Ik ben een autodidact en gooi me graag in de diepte in kennis en een van die zaken die ik zo reeds verregaand heb uitgediept is erfrecht inmiddels ...
                      Mijn moeder is in februari overleden. Ik ging naar de gemeente een bewijs van erfrechtopvolging vragen en dat werd dadelijk opgemaakt. Met dat bewijs naar de belastingsdienst gegaan en daar kwam ik te weten dat mijn ouders 35 jaar geleden een huwelijkscontract hadden laten opmaken met wederzijdse schenking. Daardoor moest ik naar de notaris. Drie weken later moest ik terug naar de notaris voor bijkomende inlichtingen. Die wist echt alles. Hij had zelfs 2 bankrekeningen op naam van mijn moeder gevonden waarvan ik en mijn vader niets afwisten. Hij vroeg zelfs waar de auto van mijn vader gebleven was. Die auto was 18 jaar oud en hadden wij 2 jaar geleden weggegeven toen vader en moeder naar het rusthuis gingen wonen. Die auto moest voor 500€ in de erfenis komen, want hij was minder dan 3 jaar voor het overlijden van mijn moeder nog in bezit van mijn ouders. Zelfs een garagebox die ze 40 jaar geleden hadden gekocht (en al vele jaren niet meer gebruiken) had de notaris gevonden. Alle bankverrichtingen (bij 3 verschillende banken) van de laatste 3 jaar stonden netjes op de papieren bij de notaris uitgeprint.

Het is net als bij een belastingsaangifte. Je moet die invullen maar o wee als je iets vergeet aan te geven. Ze weten alles beter dan jezelf.
                      Daarom begrijp ik niet waarom je notaris je de informatie niet kan geven. Mijn notaris heeft de erfenisaangifte ingediend ter goedkeuring op de belastingsdienst. Daar wordt alles gecontroleerd en zonodig aangepast als ze nog iets vinden dat je bent vergeten aan te geven.

Comment

Ons Ma is bijna drie jaar geleden overleden, er was een mondelinge afspraak dat ons enige zus het zeggenschap had over de juwelen, en dat waren er heel wat.

Mijn zus heeft dat mooi opgelost, na de begrafenis zijn alle kinderen en kleinkinderen tesamen gekomen,

Alle juwelen zijn er op tafel gelegd, zowel mijn zus als aangetouwde schoondochters en kleindochters mochten zeggen wat ze graag zouden willen
                        als aandenken aan mémé, waarom zo snel, omdat dat haar wens was, en omdat je dan vooreerst allen samen bent,
                        en je op dat moment toch geen goesting hebt om wat anders te doen,
                        Mijn zus had dus duidelijk het zeggenschap over wat en hoe, en dat is in alle verstandhouding vlekkeloos verlopen.

Bij ons wist de notaris ook veel, maar ons ma was wel snugger genoeg niet alles aan zijn neus te hebben gehangen, wij waren ook reeds jaren op de hoogte
                        wat wij moesten doen "als het eens zover kwam", hoewel ons ma helemaal niet ziek was toen ze overleed.

Maar zij was van het soort dat graag had dat haar vijf kinderen overeen kwamen, en had er alles aan gedaan alles netjes te regelen,
                        alles zat in een kluis, waarvan ik (als oudste) de sleutel had, en mijn zus de code, haar wens was dat wij bij haar overlijden eerst
                        deze gingen leegmaken vóór we de rest gingen regelen, zij had zelfs voorzien wat er in die kluis moest blijven, dat heeft ze ons meermaals
                        gezegd, zodat we het zeker niet zouden vergeten, haar grote zorg was ruzie tussen haar kinderen vermijden.

Wat was ze lief, ons MA.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door willyB Bekijk bericht
                          Mijn schoonmoeder is onlangs overleden en mijn vrouw vraagt zich nu af wat de "gewoonte" is voor de verdeling van de juwelen........
                          Weten jullie uit ervaring hoe dit meestal geregeld wordt...
                          Dank bij voorbaat.
                          eerste in lijn.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                            Het is net als bij een belastingsaangifte. Je moet die invullen maar o wee als je iets vergeet aan te geven. Ze weten alles beter dan jezelf.
                            Daarom begrijp ik niet waarom je notaris je de informatie niet kan geven. Mijn notaris heeft de erfenisaangifte ingediend ter goedkeuring op de belastingsdienst. Daar wordt alles gecontroleerd en zonodig aangepast als ze nog iets vinden dat je bent vergeten aan te geven.
                            Ik heb hier de laatste jaren ook heel wat begravingen achter de kiezen en het is juist : ze weten meer dan jijzelf als je moet betalen.
                            Als het je wat kan opleveren weten ze van niks.
                            Ik heb zo twee maal een herziening gehad + boete. Die successietoestanden zijn bij mij overgebleven als gelegaliseerd banditisme
                            Huizen schatten ze vanop de straat, bah

Comment

Ik ken geen gebruiken, alleen de wet, en die zegt dat zonder testament alle 3 de kinderen evenveel recht hebben op de erfenis. Hou de schoonkinderen maar van de erfenistafel weg, dat zorgt alleen voor meer conflicten.

Als het pakket juwelen groot genoeg is, probeer er dan 3 gelijke Hoopjes van te maken.
                              Een andere mogelijkheid is om alles per opbod te verkopen onder elkaar, en daarna de centen te verdelen.

Hetzelfde kan je doen met de meubels en andere huisraad.
                              De overschot breng je naar Troc of Deporama of... Het containerpark.
                              Last edited by Guest14; 29 juli 2012, 21:33.

Comment

Working...
                              X