Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De mening van de motoristen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: De mening van de motoristen

    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Die kan je zo bestellen, maar waarschijnlijk niet voor alle merken http://s.dealextreme.com/search/car%...ostic%20device .
    Voor motoren heb ik er nog geen gezien, maar vanaf dat die injectie hebben in plaats van carburators zal er ook wel ergens een stekkerverbinding zijn om fouten op te sporen.

    Ik heb zelf nooit een motor gehad met injectie.
    Tegenwoordig is het eerste wat ze doen, in een garage, is de motor aan de computer hangen...dat is al een eerste keer kassa...+/- 50€....
    Vanaf '94, en misschien nog vroeger, zijn er fiche's aanwezig bij motoren om aan te sluiten op de pc. Tenminste toch bij BMW
    Met die doorgedreven electronische sturingen à la Canbus en dergelijke, bestaat er gewoonweg geen mogelijkheid meer om fouten op te sporen zonder die motor uit te lezen op pc.
    D90 - D70 - F80 + glas

    Comment


    • #17
      Re: De mening van de motoristen

      Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
      Tegenwoordig is het eerste wat ze doen, in een garage, is de motor aan de computer hangen...dat is al een eerste keer kassa...+/- 50€....
      Vanaf '94, en misschien nog vroeger, zijn er fiche's aanwezig bij motoren om aan te sluiten op de pc. Tenminste toch bij BMW
      Met die doorgedreven electronische sturingen à la Canbus en dergelijke, bestaat er gewoonweg geen mogelijkheid meer om fouten op te sporen zonder die motor uit te lezen op pc.
      Zo is het.
      Maar wat ook waar is, is dat we stilaan het punt bereiken waarbij de doorgedreven electronica ten koste van de betrouwbaarheid dreigt te gaan. Denk maar eens hoe Mercedes zich hieraan gekwetst heeft.
      Het zijn trouwens niet mijn woorden maar van een van mijn oud-studenten die hogere automechaniek heeft gestudeerd in Delft en meegewerkt heeft aan de ontwikkeling van de W12 van Volkswagen. Toch niet de eerste de beste, dacht ik. De laatste keer klaagde hij dat ze het niet meer onder de motorkap geperst kregen....

      Defect betekent tegenwoordig een ander stuk electronica. Voor mij niet gelaten maar waarom moet allemaal zo duuuuuuuur zijn ? Hier onlangs iemand met een oude Mazda 323 (+20 jaar) met een haperende onstekingsmodule. Auto reed nog hoor, viel wel af en toe stil, maar startte weer. Er zit daar wel géén computerstekkerstekker op. Begin maar te zoeken. (Maar ik heb het toch gevonden ) +/- 150 € en dan heb ik nog garagistenkorting. Ze maken verdorie een GSM voor een kwart van de prijs.
      En, ik zei het al, zolang de computer niet liegt is dat allemaal OK. In het ander geval trekken ze dan naar de importeur in de hoop daar een specialist aan te treffen.
      Ik kan hier nu een heel verhaal afsteken van de ervaringen van iemand met de duplex-bedrading van Citroën in de beginjaren maar ik ga het niet doen.

      Comment


      • #18
        Re: De mening van de motoristen

        BMW was een van de eerste om zo'n systeem op hun motoren te installeren. Die hebben zelfs al lang geen draadjes meer van de schakelaars naar de lampjes, het wordt allemaal elektronisch geregeld.
        Dat lijkt mij vooral bijzonder handig als je met een GS op wereldreis gaat (dat is daar toch de ideale motor voor?). Bij het minste defectje heb je dan meteen grote problemen die niet zomaar door eender welke garagist op te lossen zijn.

        Het is vooral de bedoeling dat iedereen geregeld op bezoek gaat bij de garagist.
        Ik denk dat BMW zelfs de eerste was om in hun auto's een soort "foutmelding" te geven als de auto al te lang niet meer in de garage geweest was.
        In het begin was iedere bezitter van zo'n auto ook verplicht om bij de garage langs te gaan, want die hadden als enige de apparatuur om die "foutmelding" te resetten.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #19
          Re: De mening van de motoristen

          Juist Bart,

          Ik heb ook nooit gesnapt waarom ze 4x4 's vol elektronica pompen terwijl die auto's moeten dienen in extreme omstandigheden. Aantal jaren geleden na een communiefeestje : kennis stond te stoefen op zijn Range Rover. Dat duurde net zolang tot hij wou starten : "wrong key code". Het was wel weekend en zijn garagist nam niet op.
          Ik hem hem naar huis gevoerd in mijn oude Mercedes 300D, zo'n Mercedes die enkel dieselolie en een batterij nodig heeft.

          Kom dat tegen in de Sahara en je hebt een probleem denk ik zo.
          Eigenlijk zou je in een 4x4 in nood moeten in staat zijn om alle stekkers uit te trekken en toch thuis te komen.
          Vind ik.

          Comment

          Working...
          X