Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gescheurde Airco afvoerslang Delonghi

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Gescheurde Airco afvoerslang Delonghi

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Er zijn snelle thermometers.

Waarschijnlijk is de temperatuur gemeten in de koude luchtstroom, dan gaat die veel sneller naar beneden.
    Als de kamertemperatuur in de hele ruimte 11° zakt op 6 minuten, dan is de installatie zo zwaar overbemeten dat het erg moeilijk is om een redelijk constante temperatuur te krijgen.
    De koeling zal dan zo kort in en uit schakelen dat dat schadelijk wordt voor de koelcompressor.

Met een capaciteitsregeling zal dat wel lukken, maar dan gaat het rendement van de installatie drastisch naar beneden (de compressor blijft dan ongeveer even veel verbruiken, maar er wordt een bypass gemaakt tussen de hoge en de lage druk om de koelcapaciteit te verlagen.
    Dat kan ook door het toerental van de compressor te verlagen, maar dan is er een frequentie-omvormer nodig, en dat zijn dure componenten (dat wordt soms toegepast in grote installaties om energie te besparen als de volle koelcapaciteit niet nodig is op dat ogenblik).
    De temperatuur is niet gemeten in de luchtstroom. Als ik instel op de hoogste stand, dan is de uitgaande luchttemperatuur 14°C na 1 minuut. Deze stand gebruik ik nooit, want dan is er lawaai bij.
    De airco's zijn met frequentieomvormer en draaien continu. Vermogensopname tussen 75W in vrijloop en 2800W op vol vermogen.
    Met dit invertertype blijft de temperatuur constant binnen 1°C. Dit in tegenstelling tot een aan/uit compressor waarbij de temperatuur meerdere graden boven en onder de ingestelde temperatuur oscilleert.
    Bij gebruik als verwarming is het opgenomen elektrisch vermogen 750W en daar krijg ik door de warmtepomp 2500W verwarming voor terug. (Er komt geen enkele elektrische verwarmingsweerstand bij te pas). Het enige nadeel is dat dit systeem slechts werkt tot een laagste buitentemperatuur van 6°C, maar zo koud is het hier nooit. Door deze beperking worden ze niet in België geïmporteerd.
    Binnen 2 weken verhuis ik. Daar komt dezelfde installatie met als extra een biosensor (nog zuiniger in verbruik).

Comment

Re: Gescheurde Airco afvoerslang Delonghi

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Er zijn inderdaad ook zo'n voorgevulde installaties, maar ik heb de indruk dat ze die hier tegenwoordig liever niet verkopen (misschien omdat ze er dan minder aan kunnen verdienen.
      Inderdaad Bart, hoe kunnen ze het maken voor die prijs ? Een vriend koeltechnieker beweerde een tijd geleden dat als je een kleine koelcompressor nodig hebt, het goedkoper was zo een ganse groep te kopen de compressor er uit te halen en de rest weg te smijten, dan een nieuwe compressor als wisselstuk te bestellen, en die compressoren waren er ook van Danfoss, en geschikt voor het tegenwoordig gangbare freon gas.

Een maand of twee geleden heb ik iets moois aan mijn neus laten voorbijgaan, een splinternieuwe combi airco/warmtepomp in 19 inch Rital kast uitvoering, twee meter hoog, en boven en onder voorzien van twee traaglopende trommelventilatoren de compressor (Danfoss) had een vermogen van 2.2 Kw schroeftype, en was voorzien van een freqwentieregelaar met alle interne stuurelectronica en proportionele regelthermostaten ingebouwd, electronisch gestuurd expansie ventiel, ik meen mij te herinneren dat de instalatie was gevuld met R507a (kende ik niet) het geheel was voorzien voor een GSM verdeelstation, splinternieuw in de kist, is verkocht geweest voor 100€, en nu heb ik er natuurlijk spijt van deze niet gekocht te hebben, in het bijzonder omdat ik bijna 1.000 Kw overschot heb op mijn zonnepanelen.

Comment

Working...
      X