Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gescheurde Airco afvoerslang Delonghi

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Gescheurde Airco afvoerslang Delonghi

De afvoerslang van mijn Delonghi 125 Pac is gescheurd..
    Niemand een adres waar ik zo'n afvoerbuis kan vinden (125mm) ? (buiten Delonghi zelf)
    Ik woon tegen het Brusselse...
    Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Re: Gescheurde Airco afvoerslang Delonghi

In de meeste doe het zelf zaken hebben ze wel zo'n flexibels (voor bijvoorbeeld een droogkast), maar ik denk dat die van een airco een grotere diameter heeft dan wat ze daar gewoonlijk hebben liggen.
    Last edited by Black B@ndit; 30 juni 2012, 08:03.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
      De afvoerslang van mijn Delonghi 125 Pac is gescheurd..
      Niemand een adres waar ik zo'n afvoerbuis kan vinden (125mm) ? (buiten Delonghi zelf)
      Ik woon tegen het Brusselse...
      Hier mischien. KLIK

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        In de meeste doe het zelf zaken hebben ze wel zo'n flexibels (voor bijvoorbeeld een droogkast), maar ik denk dat die van een airco een grotere diameter heeft dan wat ze daar gewoonlijk hebben liggen.
        Afmeting diameter is 125 mm
        Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Hier mischien. KLIK
          Heb ik handen gehad, is uit zeer dun plastic hoes gemaakt met spiraaldraad in. Ik vraag me af of dat niet te dun is want als langs de buis teveel warmte ontsnapt dan is dat niet zo doeltreffend.
          Bestaande buis is nu van hard pvc en heeft ni veel last van warmeverlies.
          Toch bedankt voor de reactie...

Comment

De verliezen door een niet-geisoleerde slang zullen kleiner zijn dan de verliezen die afhankelijk zijn van dit soort airco's.

Tijdens de werking wordt de warme lucht die afkomstig is van de condensor afgevoerd door die slang.
            Ondertussen moet er wel verse lucht in de kamer geraken, anders kan de warme lucht die van de condensor komt niet naar buiten. Maar als je die airco nodig hebt, dan is dat warme buitenlucht die je in de kamer zuigt.
            Daardoor wordt een redelijk percentage van de lucht die gekoeld is weer terug opgewarmd...
            Als er twee slangen aan zo'n airco zouden zitten (aanvoer verse lucht -> afvoer warme lucht voor de condensor), dan zou zo'n systeem een hoger rendement hebben omdat je dan die verliezen niet hebt.

Een split airco heeft dit probleem niet omdat daar de koelgroep (compressor en condensor) buiten de te koelen ruimte is geplaatst. Er wordt dan geen warme lucht binnengezogen om de condensor te koelen.
            Zo'n systeem heeft nog een groot voordeel, het lawaaierigste deel zit buiten.
            Als er dan een stille ventilator gebruikt wordt voor de verdamper, dan is er in de kamer veel minder lawaai.

Een split airco moet je laten installeren, daardoor zal het systeem wat duurder uitvallen.
            Maar op lange termijn zal je die kosten terugverdienen omdat het energieverbruik lager is.
            BD0338BE

Comment

Een split airco moet je laten installeren, daardoor zal het systeem wat duurder uitvallen.
              Maar op lange termijn zal je die kosten terugverdienen omdat het energieverbruik lager is.
              Waarom moet je die laten installeren ?
              Hier in Spanje koop je in de Brico een complete installatie voor 149€ compleet met buitenunit, binnenunit en 2 voorgevacumeerde koperen buizen van naar keuze 3,5 of 7 meter.
              -Binnenunit en buitenunit plaatsen
              -Beide verbinden met de buisjes. Tijdens het aantrekken van de koppelstukken doorprik je een metalen plaatje waardoor het koelgas ( dat in lichte overdruk in de buitenunit zit) kan circuleren.
              -220V op de binnenunit aansluiten, en 3 draden van binnenunit naar buitenunit.
              -Batterijtje in de afstandsbediening plaatsen en de airco kan gestart worden.

Klusje was bij de buurman in 1,5 uur geklaard en daar moet je geen koeltechnieker voor zijn.
              Last edited by notex; 2 juli 2012, 00:04.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                Hier in Spanje koop je in de Brico een complete installatie voor 149€ compleet met buitenunit, binnenunit en 2 voorgevacumeerde koperen buizen van naar keuze 3,5 of 7 meter.
                -Beide verbinden met de buisjes. Tijdens het aantrekken van de koppelstukken doorprik je een metalen plaatje waardoor het koelgas ( dat in lichte overdruk in de buitenunit zit) kan circuleren.

Klusje was bij de buurman in 1,5 uur geklaard en daar moet je geen koeltechnieker voor zijn.
                Er zijn inderdaad ook zo'n voorgevulde installaties, maar ik heb de indruk dat ze die hier tegenwoordig liever niet verkopen (misschien omdat ze er dan minder aan kunnen verdienen.
                Ik heb ooit ook ergens zo'n airco geplaatst, en dat ging inderdaad vrij vlot.
                BD0338BE

Comment

Als ik vragen mag: maken die dingen niet veel lawaai?
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                    Als ik vragen mag: maken die dingen niet veel lawaai?
                    In de binnenunit zit een axiaal ventilatortje, instelbaar op vier standen. De laagste 3 standen maken minder lawaai dan een elektrisch verwarmertje met ventilator (zoals men in de winter in de badkamer gebruikt). De hoogste stand is wel luidruchtig, maar is zo krachtig dat een blad papier dat 3 meter verder op tafel ligt er af wordt geblazen.
                    De buitenunit van mijn buurman hoor je tot op 5m afstand. Deze goedkope units zijn met een compressor die aan-en uitschakelt. Staat op 8m afstand van mij geïnstalleerd en ik hoor er niets van.

Ikzelf heb 3 airco's met een inverter en warmtepomp. De buitenunits hoor je helemaal niet. Ik moet kijken naar de ventilator om te weten of zij aan staan. Deze ventilator draait continu in bedrijf. De binnenunit maakt ook hier op de hoogste stand een redelijk luid windgeruis. Als test heb ik het eens geprobeerd op de hoogste stand. Living van 50m² gekoeld van 28 naar 17° op 6 minuten. Ik gebruik altijd de laagste stand en die hoor je niet, tenzij je met je oor tegen de binnenunit gaat liggen.
                    Dit invertertype is 5 maal duurder dan de compressortypes, maar op een jaar heb je dat gerecupereerd door minder elektriciteitsverbruik.

Comment

Er zijn inderdaad ook zo'n voorgevulde installaties, maar ik heb de indruk dat ze die hier tegenwoordig liever niet verkopen (misschien omdat ze er dan minder aan kunnen verdienen.
                      Ik heb ooit ook ergens zo'n airco geplaatst, en dat ging inderdaad vrij vlot.
                      Sorry hoor, maar het is misschien allemaal een mooie theorie van het afkoelen..maar...
                      In de praktijk heb ik nu nog een Delonghi Split (maken ze al een tijd niet meer bij Delonghi in mobiele versies) en nu heb er er eentje bijgekocht...uiteraard met buis.

De split van vroeger die op de bovenverdiep stond, die staat nu beneden. Btu 12000.
                      De nieuwe staat boven. Btu 12500 (met water)
                      Beiden hebben een gelijkaardige luchtaanzuig-verplaatsing.

Het nieuwe model met de buis doet het even goed dan de split. De koelefficientie en de snelheid waarmee dit gebeurd tussen beide modellen zijn hier in de praktijk evenwaardig.
                      Als er dan al een meetbaar verschil is.... bij gebruik merk ik er niets van.

Alleen de buis is van gammele kwaliteit en scheurt in de binnenste voegen.
                      Ik heb ondertussen naar Delonghi gebeld en ze hebben mij meegedeeld dat dit onder garantie zou vallen...mits ik mijn gegevens en aankoopfactuur zou doormailen.
                      Ondertussen nog geen antwoord gekregen van Delonghi

Comment

@ Black Bandit

Ik moet er wel aan toevoegen dat in de Delonghi-Split modellen van vroeger de Compressor in de binnenunit zat.
                        Ze hebben ooit een efficient mobiel systeem gehad waar alleen de ventilator in de binnenunit zat en de rest buiten (zoals de vaste installaties)

De Pac 125 is een heel groot toestel en maakt doordat alles in de binnenunit zit veel lawaai.. Dit is dan ook het grootste nadeel.

Daarentegen heb je wel het voordeel dat je het toestel plaatst waar je verkoeling wil.

Comment

In de binnenunit zit een axiaal ventilatortje, instelbaar op vier standen. De laagste 3 standen maken minder lawaai dan een elektrisch verwarmertje met ventilator (zoals men in de winter in de badkamer gebruikt). De hoogste stand is wel luidruchtig, maar is zo krachtig dat een blad papier dat 3 meter verder op tafel ligt er af wordt geblazen.
                          De buitenunit van mijn buurman hoor je tot op 5m afstand. Deze goedkope units zijn met een compressor die aan-en uitschakelt. Staat op 8m afstand van mij geïnstalleerd en ik hoor er niets van.

Ikzelf heb 3 airco's met een inverter en warmtepomp. De buitenunits hoor je helemaal niet. Ik moet kijken naar de ventilator om te weten of zij aan staan. Deze ventilator draait continu in bedrijf. De binnenunit maakt ook hier op de hoogste stand een redelijk luid windgeruis. Als test heb ik het eens geprobeerd op de hoogste stand. Living van 50m² gekoeld van 28 naar 17° op 6 minuten. Ik gebruik altijd de laagste stand en die hoor je niet, tenzij je met je oor tegen de binnenunit gaat liggen.
                          Dit invertertype is 5 maal duurder dan de compressortypes, maar op een jaar heb je dat gerecupereerd door minder elektriciteitsverbruik.
                          11 graden in 6 minuten ... Das straf !! Da's sneller dan een thermometer kan dalen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                            11 graden in 6 minuten ... Das straf !! Da's sneller dan een thermometer kan dalen
                            Er zijn snelle thermometers.

Waarschijnlijk is de temperatuur gemeten in de koude luchtstroom, dan gaat die veel sneller naar beneden.
                            Als de kamertemperatuur in de hele ruimte 11° zakt op 6 minuten, dan is de installatie zo zwaar overbemeten dat het erg moeilijk is om een redelijk constante temperatuur te krijgen.
                            De koeling zal dan zo kort in en uit schakelen dat dat schadelijk wordt voor de koelcompressor.

Met een capaciteitsregeling zal dat wel lukken, maar dan gaat het rendement van de installatie drastisch naar beneden (de compressor blijft dan ongeveer even veel verbruiken, maar er wordt een bypass gemaakt tussen de hoge en de lage druk om de koelcapaciteit te verlagen.
                            Dat kan ook door het toerental van de compressor te verlagen, maar dan is er een frequentie-omvormer nodig, en dat zijn dure componenten (dat wordt soms toegepast in grote installaties om energie te besparen als de volle koelcapaciteit niet nodig is op dat ogenblik).
                            BD0338BE

Comment

Er zijn snelle thermometers.

Waarschijnlijk is de temperatuur gemeten in de koude luchtstroom, dan gaat die veel sneller naar beneden.
                              Als de kamertemperatuur in de hele ruimte 11° zakt op 6 minuten, dan is de installatie zo zwaar overbemeten dat het erg moeilijk is om een redelijk constante temperatuur te krijgen.
                              De koeling zal dan zo kort in en uit schakelen dat dat schadelijk wordt voor de koelcompressor.

Met een capaciteitsregeling zal dat wel lukken, maar dan gaat het rendement van de installatie drastisch naar beneden (de compressor blijft dan ongeveer even veel verbruiken, maar er wordt een bypass gemaakt tussen de hoge en de lage druk om de koelcapaciteit te verlagen.
                              Dat kan ook door het toerental van de compressor te verlagen, maar dan is er een frequentie-omvormer nodig, en dat zijn dure componenten (dat wordt soms toegepast in grote installaties om energie te besparen als de volle koelcapaciteit niet nodig is op dat ogenblik).
                              Met de mobiele Delonghi's heb ik,toch wel een uurtje nodig om bv van 28gr naar een comfortabele 23 te gaan. Het hangt er van af hoe warm het buiten is, de stand van de zon (op de vensters) hoeveel personen er in huis aanwezig zijn en hoeveel warmtebronnen er in werking zijn in de ruimte.
                              Toch vind ik de capaciteit van deze Pac 125 ok.(ook de split) De luchtstroom is niet overdreven koud.
                              De ruimte meet hier 45 m2 (hoogte 2.60) en is noordelijk gelegen met zon vanaf 15u.

Comment

Working...
                              X