Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waar lagen jullie ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Waar lagen jullie ?

    Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
    Ik was wel jaloers op die D en NL soldaten anno 1971 .
    LOL! Je had het bij ons, destijds, eens moeten proberen! Wij hadden nogal wat Korea veteranen als onderofficieren en die hadden nogal een strikt, zeg maar weinig flexibel, begrip over de interpretatie van de regels!

    Comment


    • Re: Waar lagen jullie ?

      '69 - '70 KRO bij de Luchmacht. Opleiding in Bevingen (Sint Truiden) en dan naar 't Klein Kasteeltje om een jaar 'selectie-officier' te spelen. Wederoproepingen in het kader van bevorderingen gedaan in Melsbroek. Gepensioneerd als Reserve Kapitein-Commandant van het Vliegwezen.
      Bewaar goede herinneringen aan 15 maanden legerdienst!
      "Just do it !"

      http://jr52.be/index.html

      Comment


      • Re: Waar lagen jullie ?

        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
        LOL! Je had het bij ons, destijds, eens moeten proberen! Wij hadden nogal wat Korea veteranen als onderofficieren en die hadden nogal een strikt, zeg maar weinig flexibel, begrip over de interpretatie van de regels!
        Heb 2 jaar later mijn "kamp" gedaan (voor de NL-ers hier : de herhaling) , was wel lollig, bijna iedereen had haar tot op de schouders (ik inclusief) en niemand werd gedwongen om het te laten knippen
        """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
        George Orwell

        Comment


        • Re: Waar lagen jullie ?

          Lichting '82-3 , 420 infanterie beveiligings compagnie , Oranje Nassau Kazerne te Amsterdam ..........
          Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
          Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

          Comment


          • Re: Waar lagen jullie ?

            Oei dat is lang geleden, op 1 dec 1967 ben ik begonnen aan mijn legerdienst, in Koksijde 2 maand opleiding UDA of vliegveldverdediging.(Luchtmacht)
            Daarna zijn wij naar Kapellen-Erft gegaan, tussen Neuss en Düsseldorf ( Duitsland) ligt dat.
            Ik heb daar het brevet van UDA maar juist gehaald, want de opleiding was redelijk zwaar, al moesten wij niet uit een vliegtuig springen.
            Maar de beroeps UDA's moesten dat wel, wij kregen opleiding van luchtcommando's die o.a nog in Korea gevochten hadden.
            Wij moesten in Duitsland niet het vliegveld bewaken, maar wel een raketbasis samen met Amerikanen.
            We moesten beletten dat de Russen die niet kwamen pikken.

            Het was een verplichte legerdienst......maar toch een mooie tijd.
            Last edited by Cois; 9 januari 2013, 22:54.
            mvg FrançoisVM
            Canon 7D

            Comment


            • Re: Waar lagen jullie ?

              1967 het jaar van de 'bleu'. .. binnengegaan voor 15 maand op 1 juni (in die periode verplicht als je niet naar Duitsland wilde, ik had een lief ...
              2 maand opleiding bij de luchtmacht in Koksijde (half jaartje voor Cois ; wij waren toen de eerste 'lichting' in Koksijde);
              2 maand opleiding Technische school in Saffraanberg als RTO;
              Resterende 8 maand aan de 'slag' als RTO in de silence-room van de controletoren in Brustem.
              Uiteindelijk 92 dagen ineens mogen schrappen van de lintmeter, want die 3 extra maanden werden afgeschaft (liefje we kunnen sneller trouwen, haha ).
              Afgezwaaid eind mei '68 en twee maandjes later getrouwd (ik was 'man' geworden bij het leger, toch...
              Omdat je jong was, zegt men nu dat het een 'schone tijd' was, uiteindelijk was het een 'verloren jaar' (financieel gezien bedoel ik).
              Last edited by Roland Cuypers; 10 januari 2013, 10:12. Reden: typefout

              Comment


              • Re: Waar lagen jullie ?

                April 1986: opleiding Koksijde, dan 9 maanden 15de Wing (Melsbroek). Ik was al 2 jaar zelfstandig (ik was "uit de computer gevallen" op mijn 17de, slechts één keer uistel moeten vragen wegens schoolgaand, dan niks meer gehoord. Op je 23ste krijg je dan een uitnodiging om naar het CRS in NOH te gaan. Djudedju, dat komt ongelegen. En toch is dit een onvergetelijke tijd, waarin ik veel geleerd heb, zowel beroepsmatig (met A2 electronica, technieker radio grond, je steekt er wat van op), als op menselijk vlak. Ik was de enige milicien, maar werd (ook omdat ik 24 was en geen 18) als volwaardig beschouwd door mijn collega's. Geen flauwe grappen, pesterijen...
                Wat je van je dienst maakt, heb je voor een deel zelf in de hand (niet altijd, akkoord). Voor mij was het, omdat ik zelfstandig was, een tegenvaller, maar ik was er mij van bewust dat de mensen daar er ook niet aan konden doen. Dus heb ik gekozen om er het beste van te maken.
                Toen ik afzwaaide, heeft mijn majoor mij gevraagd (met aandrang) of ik wou blijven. Ik heb hem gevraagd of ik in de LuM zou blijven, en dat kon niet (geen plaats, en tekort bij de groene mannen). Dus heb ik bedankt voor het aanbod. Ik ben iemand die van heel weinig dingen spijt heeft, dit is er één van.
                Ik ging daarna meer dan eenmaal per jaar langs, even dag zeggen, tot er niemand meer was van "mijn" ploeg, eind jaren '90.
                D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                Comment


                • Re: Waar lagen jullie ?

                  Ik was , als ik het goed voor heb bij de laaste lichting geweest zijn .
                  1989 - 1990 : 1 maand Koksijde en 11 maanden Mess Onderofficieren Bevingen - Sint-Truiden , en voor de fotografen onder ons , dat is dus waar Kasteel Rochendael staat .
                  Zeer mooie tijd beleeft , met alleen maar mooie herinneringen .
                  Onze kazerne is nu omgebouwd voor de asiel zoekers ,
                  Groeten , VDSDigit@l

                  Comment


                  • Re: Waar lagen jullie ?

                    2 dagen in 1990.
                    Eén dag in het CRS, en dan nog een dag in het ziekenhuis, en ik was er van af, heel content.

                    Ik ben er zelfs fier op.

                    Comment


                    • Re: Waar lagen jullie ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                      2 dagen in 1990.
                      Eén dag in het CRS, en dan nog een dag in het ziekenhuis, en ik was er van af, heel content.

                      Ik ben er zelfs fier op.
                      Gelukszak!
                      Ik
                      Mvg.
                      Robert
                      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                      Comment


                      • Re: Waar lagen jullie ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                        Gelukszak!
                        Ik
                        Ach, ik heb geprobeerd zoals zo velen, en het is gelukt.
                        Als ik ook moest gaan liggen had ik,toch geprobeerd er het beste van te maken. Maar ik weet van mezelf dat ik het lastig heb met dom tijdsverlies. Het zou moeilijk,zijn om me elke week te motiveren om de wacht op te trekken van een half verlaten kazerne waar geen zak gebeurd of om voertuigen te onderhouden die niet gebruikt worden.

                        Bezigheidstherapie noemen ze dat vandaag.

                        Comment


                        • Re: Waar lagen jullie ?

                          1975: 10 dagen materniteit, ziekenhuis Tielt (West-Vlaanderen)
                          Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                            1975: 10 dagen materniteit, ziekenhuis Tielt (West-Vlaanderen)
                            Is het een zoon of een dochter geworden?

                            Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk 2
                            D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                            Comment


                            • Re: Waar lagen jullie ?

                              Eerst Peutie en dan ergens in brussel opleiding cinematografische dienst en dan de rest van mijn dagen fotograaf in Hotel Leopold in Gent.
                              Maakte daar ook offset platen voor de drukkerij met van alles op behalve voor het leger, trouwkaarten ,bierbonnen Gentse feesten voor allerhande cafe's en zo verder.Dit in 1982

                              Comment


                              • Re: Waar lagen jullie ?

                                heb dit - ouder - draadje met heel erg veel plezier gelezen.

                                Ik was dus zelf beroepsmilitair (adjudant - chef kok)
                                binnengegaan in januari 1977 in 'Circus Blairon' ("hier temt men leeuwen") te Turnhout: opleiding chauffeur
                                daarna 6 maand Lüdenscheid (2JP) als jeep chauffeur
                                1977 onderofficierenschool Zedelgem
                                1978 onderofficierenschool Heverlee (waaronder de mooiste tijd in mijn carrière: 2 maand les geven aan GO 80 (de 'ongeletterden')
                                1979 kokschool Tervuren als leerling
                                1980 Turnhout, als lesgever veldkeuken en kokschool Tervuren als lesgever keuken
                                1985 Lombardsijde: chef kok
                                1990 Middelkerke: chef kok, mess officieren (Mess Continental)
                                1995 Lombardsijde: kok en chef kok
                                2000: Middelkerke: chef kok, mess voor iedereen (Mess Continental)
                                2007: Lombardsijde: kok en chef kok (wegens jarenlange verbouwing Mess Continental, daarna messgedeelte overgenomen door burgers, wegens "besparingen )
                                2013: pensioen wegens gezondheidsredenen

                                ik moet wel eerlijk zeggen dat ik de 'on-militairste-militair' was... Ik heb op mijn jaarlijkse (ofzo) beoordeling steeds het volgende commentaar gekregen: "zeer goeie (chef) kok, maar moet meer militair zijn..."
                                Mijn antwoord daarop was telkens: "wat heb je liever: mensen die zeggen dat het eten lekker was, maar jammer genoeg klaargemaakt door een 'slechte' militair... of omgekeerd? (" een goeie militair die 'slecht' eten klaarmaakt...?"

                                Mijn betrachting was steeds om mijlenver van het 'militair eten' te blijven, en een beetje culinaire opvoeding geven aan die brave jongens (en later ook meisjes)
                                Ook tijdens oefeningen en manoeuvers probeerde (en lukte me dat ook altijd) ik om het 'militaire eten' te vermijden (tot wanhoop van de 'boekhouders' )

                                een van de mooiste complimenten die ik ooit kreeg (zonder het over het eten te hebben) was een vrouwelijke korporaal die me zei dat ik de liefste adjudant van het Belgisch leger ben (zonder daar iets 'speciaals' achter te zoeken....)


                                Nu wil ik wel eens inpikken op verscheidene zaken:

                                om te beginnen:
                                50 jaar: op pensioen?!???? Bij mijn weten is dat 56

                                ik heb véél jongens 'man' zien worden:
                                in de zin van: ze hadden nog nooit hun bed opgemaakt, ze hadden nog nooit hun eigen boterhammekes zelf gesmeerd...
                                kortom ze leerden hun plan te trekken...
                                (en er waren er ook die leerden drinken.... )

                                ik heb er zelfs gehad die weenden toen ze afzwaaiden, (en niet omdat ze blij waren!)


                                Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                                ...Om op een lichtere noot te eindigen: op een feestdag tijdens mijn dienstplicht was ik chauffeur van wacht bij de ziekenboeg. Naast de verpleger van wacht, de kok en een wachtpost moeten we de enigen geweest zijn in de kazerne. Ik vraag aan de verpleger waarom ik als chauffeur (ambulance) van wacht moet zijn. Blijkt dat de verpleger aanwezig moet zijn voor als de kok iets aan de hand moest krijgen, en als daarvoor een ziekenvervoer nodig is, moet ik rijden.
                                Vraag aan de kok waarom hij daar met een feestdag moet zijn: ah, tiens, om jullie eten te geven natuurlijk!
                                Die wachtpost was dan weer nodig om ons binnen te laten en te verhinderen dat we te vroeg naar buiten zouden gaan.

                                Tja.

                                Willy
                                dat bestond dus inderdaad ook: de 'legerlogica'
                                de logica eindigt waar het leger begint....

                                Oorspronkelijk geplaatst door Nickon Bekijk bericht
                                Toen dacht ik, het leger, dat is iets speciaals. Het echte beroepsleven is anders. Maar neen hoor. Of je nu in het leger zit, of ergens anders, je komt overal onderkruipers, zatte bazen, gatlikkers tegen. Je doet overal nutteloos werk...
                                Ik heb geleerd dat je er overal het beste moet zien van te maken...
                                yes inderdeed
                                ik probeer...
                                mijn Fijsboecq en mijn flickr

                                Comment

                                Working...
                                X