Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoeveel cultuur hebben we nog nodig?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoeveel cultuur hebben we nog nodig?

Het gaat niet om de koek maar om de bakkerij
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Re: Hoeveel cultuur hebben we nog nodig?

Behoorlijk cryptische uitspraak. (Ik zou het omgekeerde durven denken)
    "Just do it !"

http://jr52.be/index.html

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jr52 Bekijk bericht
      Behoorlijk cryptische uitspraak. (Ik zou het omgekeerde durven denken)
      Behoorlijk ja
      Probleempje is dat als de koek slecht (smaakt) is er niemand meer protesteert
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

Ik begrijp weinig van de openingspost.
        Maar cultuur maakt het verschil tussen beschaving en barbarij.
        Daarom moet cultuur financieel ondersteund worden door een samenleving die zichzelf respecteert.
        ( Gaat het daar over, Theokus? )

Comment

Het is simpelweg een maatschappelijke en politieke post.
          Hoeveel cultuur hebben we nodig?
          Dat slaat op Joke haar bezuinigingsmaatregels en welke gezelschappen er nu wel of niet geld toegestopt krijgen.

Voor mij heel cru gezegd: cultuur moet er zijn maar niet zo gesub zoals het nu is. Ik wil niet meebetalen voor een musical over Peter Pan bv.
          Artiesten moeten duidelijk gemaakt worden dat ze bij bij de aanvang van hun studie aan het conservatorium, vedettenschool, Herman Teirlinck, ... in een sector komen die overbevolkt is, die niet meedraagt aan de welvaart van een gemenschap maar ons handen vol geld kost. Elke vorm van vertier kost geld, fotografie is ook cultuur en toch wordt ons materiaal niet gesponsord, noch deze website noch andere initiatieven. De fotograaf moet via sites als een Shutterstock zelf maar zijn foto's verkopen maar een beetje van een halve acteur schreeuwt moord en brand als hij/zij moet gaan stempelen.
          Mocht deze in zijn studie een richting gekozen hebben die werk kon opleveren dan zou men nu niet personeel moeten importeren. Ik heb het hier niet over universitaire beroepen, denk aan ambachten maar ook boekhouder, witte sector, ... teveel om op te noemen maar nee, ze willen dan maar meespelen in een soap.

Ik zal hier veel tegenkanting op krijgen vermoed ik maar het is niet anders.

Vandaag reis ik naar Saoedi Arabië, een land met veel universitair opgeleide mensen. Mannen (uiteraard) die betaald zijn door de overheid om de koran te bestuderen. Resultaat: een enorm deel van de mensen is werkloos. Dit soort opleidingen brengt geen brood op tafel. Waarom dit voorbeeld? Omdat het precies hetzelfde is met een opleiding in de culturele sector.

(en eenzelfde kanttekening: waarom moeten er persé meer als 700 personen starten in het eerste jaar kan psychologie?)
          Last edited by Sultana; 25 juni 2012, 06:03.

Comment

Het woord cultuur komt uit het Latijn van cultura en is afgeleid van colere...
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
              Dat slaat op Joke haar bezuinigingsmaatregels en welke gezelschappen er nu wel of niet geld toegestopt krijgen.

Voor mij heel cru gezegd: cultuur moet er zijn maar niet zo gesub zoals het nu is. Ik wil niet meebetalen voor een musical over Peter Pan bv.
              Artiesten moeten duidelijk gemaakt worden dat ze bij bij de aanvang van hun studie aan het conservatorium, vedettenschool, Herman Teirlinck, ... in een sector komen die overbevolkt is, die niet meedraagt aan de welvaart van een gemenschap maar ons handen vol geld kost. Elke vorm van vertier kost geld, fotografie is ook cultuur en toch wordt ons materiaal niet gesponsord, noch deze website noch andere initiatieven. De fotograaf moet via sites als een Shutterstock zelf maar zijn foto's verkopen maar een beetje van een halve acteur schreeuwt moord en brand als hij/zij moet gaan stempelen.
              Mocht deze in zijn studie een richting gekozen hebben die werk kon opleveren dan zou men nu niet personeel moeten importeren. Ik heb het hier niet over universitaire beroepen, denk aan ambachten maar ook boekhouder, witte sector, ... teveel om op te noemen maar nee, ze willen dan maar meespelen in een soap.

Ik zal hier veel tegenkanting op krijgen vermoed ik maar het is niet anders.

Vandaag reis ik naar Saoedi Arabië, een land met veel universitair opgeleide mensen. Mannen (uiteraard) die betaald zijn door de overheid om de koran te bestuderen. Resultaat: een enorm deel van de mensen is werkloos. Dit soort opleidingen brengt geen brood op tafel. Waarom dit voorbeeld? Omdat het precies hetzelfde is met een opleiding in de culturele sector.

(en eenzelfde kanttekening: waarom moeten er persé meer als 700 personen starten in het eerste jaar kan psychologie?)
              Is inderdaad een beetje cru gesteld. Cultuur draagt natuurlijk niet rechtstreeks in centen bij tot de welvaart, maar wel onrechtstreeks. Het is beter toeven in landen waar de hoofden en harten van mensen bezwangerd worden met ideeën en gevoelens omtrent henzelf en de samenleving waarin ze leven. Zoiets leidt tot introspectie, tot het voortdurend bijstellen van je referentiekader, tot kritische beschouwing van jezelf, je naasten, en de staatsstructuur. En tot samenhorigheidsgevoelens. En als het gegeven is, kunnen kunstuitingen zelfs vastgeroeste dogmatische ideeën in een individu losweken.Het onmisbare bovenluik van ons leven, quoi!
              Cultuur is de mentale ruggengraat van onze soort. Tienduizenden jaren geleden tekenden de sjamanen op de rotswanden. Terwijl ze dat deden, waren ze niet mee het wild aan het achtervolgen. Het belang dat toen gehecht werd aan het feit dat ze dat deden en niet iets anders is wat wij tegenwoordig subsidie noemen.
              Een samenleving die haar cultuur afschaft wordt totalitair en richt zichzelf ten gronde.
              Maar (!) dat er moet bespaard worden daar kan ik wel inkomen. Op termijn moeten we misschien een totaal ander systeem bedenken, dat niet louter werkt door het uitdelen van centen. Vermoedlijk komt dat er vanzelf wel, op geheel organische wijze.

Walter
              D850

Comment

Het is niet Theokus zijn eerste aanvaring met de bakker.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht

Kan hier inkomen, meeste van deze mensen maken van hun hobby hun beroep.
                  Dat ze tussenkomsten vragen ligt in het feit dat er niet genoeg belangstelling, zeg maar betalende mensen, zijn die deze mensen voorzien van een geregeld inkomen.
                  Toch doen deze mensen nog " iets ", al is het maar om het maatschappelijk leven een beetje in stand te houden.
                  Er zijn er andere, die gewild of ongewild, leven van een uitkering ( van welke aard ook ) en die helemaal niets bijdragen in de maatschappij. Integendeel.
                  Dat zijn ook centen die door de gemeenschap moeten gedragen worden.
                  Een ander verhaal, en zo zijn er waarschijnlijk nog tientallen voorbeelden aan te halen, vind ik het erg als niet-voetbalfan, dat de " beveiliging " voor het hooliganisme ons ook zakken vol geld kost en waar iedereen ook voor moet meebetalen. Maatschappelijk gezien is dit weer een andere discussie. Denk niet dat ik hier een uitzondering in ben.
                  Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HEYLO Bekijk bericht
                    Kan hier inkomen, meeste van deze mensen maken van hun hobby hun beroep.
                    Dat ze tussenkomsten vragen ligt in het feit dat er niet genoeg belangstelling, zeg maar betalende mensen, zijn die deze mensen voorzien van een geregeld inkomen.
                    Toch doen deze mensen nog " iets ", al is het maar om het maatschappelijk leven een beetje in stand te houden.
                    Er zijn er andere, die gewild of ongewild, leven van een uitkering ( van welke aard ook ) en die helemaal niets bijdragen in de maatschappij. Integendeel.
                    Dat zijn ook centen die door de gemeenschap moeten gedragen worden.
                    Een ander verhaal, en zo zijn er waarschijnlijk nog tientallen voorbeelden aan te halen, vind ik het erg als niet-voetbalfan, dat de " beveiliging " voor het hooliganisme ons ook zakken vol geld kost en waar iedereen ook voor moet meebetalen. Maatschappelijk gezien is dit weer een andere discussie. Denk niet dat ik hier een uitzondering in ben.
                    De gewraakte producties, zoals Oliver Twist, waren toch megasuccessen? Héél veel mensen hadden er hun geld voor over.
                    Theater dat een breed publiek aanspreekt, goed gemaakt zonder haken en ogen, dat in de breedste zin van het woord een mensverheffend effect heeft, dat in staat is boeren burgers en buitenlui een tijdelijk goed gevoel te geven. Toch meegenomen in tijden van verzuring.
                    ik hoop dat dat niet de motivatie is in werkelijkheid van de heren subsidieverstrekkers: dat het te laagdrempelig, te weinig artistiek, te weinig avant garde theater is. Zelf ben ik helemaal gewonnen voor kunstuitingen die heilige huisjes aan diggelen slaan, maar helemaal niet voor het soort masturbatorische, hermetische producties die alleen nog kunnen gesmaakt worden door de makers zelf en een kleine incrowd. Zeker niet als ik voor die snobby kouwe kak die in werkelijkheid helemaal geen avant garde is maar juist heel establishmentbevestigend ook nog verplicht moet betalen.
                    En nu ik hier zijdelings toch sport hoor vernoemen: daar zou ik nu eens zwaar de schaar in zetten zie: gedaan met de waanzinnige lonen van die voetballers, gedaan met het oeverloos eindeloos gezeik après over die foute pass toen, het spierscheurtje van huppeldepup of de transfer van capsones de zoveelste.Over dingen gesproken die niets bijdragen aan de samenleving Afschaffen die handel zodat dat programma dat erna hoorde te komen, ook effectief op het aangekondigde uur start.
                    Lap! Ik heb gezegd!

Walter
                    D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                      Het is niet Theokus zijn eerste aanvaring met de bakker.
                      En het heeft totaal niets te maken met Joke
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                        Ik begrijp weinig van de openingspost.
                        Maar cultuur maakt het verschil tussen beschaving en barbarij.
                        Daarom moet cultuur financieel ondersteund worden door een samenleving die zichzelf respecteert.
                        ( Gaat het daar over, Theokus? )
                        Zal het anders formuleren.
                        Hoeveel cultuur heeft de mens nodig en welke?

Cultuur is eigenlijk alles.
                        Bijv. de manier waarop wij met elkaar omgaan, hoe we leven enz.
                        Cultuur bemiddeld ook, heeft allerlei vormen.

Het is toch opmerkelijk i.v.m. de jaren tachtig dat er weinig brede interesse is vandaag de dag.
                        Alhoewel, jeugd en muziek zijn bijna onafscheidelijk.

Ik heb het bijv. over vormen.
                        Of over nieuwe contacten dankzij het internet.
                        Hoe komt het nieuws tot ons? Via camera-beelden
                        Last edited by theokus; 25 juni 2012, 13:31.
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

Ik dacht dat we onze cultuur meekregen van onze ouders en onze opleiding in school.
                          En hoeveel cultuur moeten we dan hebben?
                          Liefst zoveel mogelijk dacht ik, niet?
                          Het is niet omdat we ouder worden dat onze cultuur op niets meer trekt, alleen begrijpen we soms de jeugd niet....... en omgekeerd.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                          Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                            Ik dacht dat we onze cultuur meekregen van onze ouders en onze opleiding in school.
                            En hoeveel cultuur moeten we dan hebben?
                            Liefst zoveel mogelijk dacht ik, niet?
                            Het is niet omdat we ouder worden dat onze cultuur op niets meer trekt, alleen begrijpen we soms de jeugd niet....... en omgekeerd.

Grtz, RF
                            Zeker
                            Een mens is een product van opvoeding en cultuur.
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                              De gewraakte producties, zoals Oliver Twist, waren toch megasuccessen? Héél veel mensen hadden er hun geld voor over.
                              Tja, als ze de makers subsidies nodig hadden om te overleven...
                              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Working...
                              X