Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Eerstvolgende Shooting Day: SD Dendermonde op 10 mei 2025.
Steekmaat.nl naaf Zoek steekmaat op automerk - de grootste database met velgen steek, ET waarde, naaf diameter, montage en bandenmaat voor vrijwel iedere auto
Oorspronkelijk geplaatst door filip claeysBekijk bericht
Weet iemand wat de steek maat is van een Audi A3 1996?
Is die hetzelfde als een Audi A4 2007?
Enkel voor de kenners, geen gissers a.u.b.
Voor zover ik weet heeft de audi A3 van 1996 een steekmaat van 5x100 met een ET van 35 bij 8 duims velgen (let wel de S3 heeft een andere maat dacht ik), terwijl de A4 (B8) van 2007 op 5x112 met een ET van 45 op 8 duim breedte staat, dus ik vrees dat de velgen niet uitgewisseld kunnen worden onderling.
De A3 van 2003 tot nu heeft wel 5x112 met dezelfde ET waarde, dus die kan je wel uitwisselen met de A4 van 2007.
Met 4 of 6 bouten kan je dat snel meten.
Dat is niet zo simpel met 5 bouten.
Anders had ik dat natuurlijk al gedaan.
Toch wel, meet met een schuifmaat van tegen of in het naafgat, dan 1/2 van de diameter het naafgat bijtellen of aftrekken en 1/2 van de diameter van de bout
of gat bijtellen of aftrekken naargelang je het wiel of lagergedeelte meet, en deze maat maal 2.
Ik heb het ooit eens geprobeerd en ik dacht dat het 1 mm verschil gaf.
Maar ben niet meer zeker.
Volgens de site is er veel meer verschil.
1 a 2 mm kan je nog met schuifbouten/moeren opvangen, maar 12 mm is onmogelijk.
De ET waarde is ook te groot. van 38 naar 47 is 9mm en dat valt buiten de wettelijke normen.
Comment