Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Electrische verwarming met Aterno: ervaringen??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Electrische verwarming met Aterno: ervaringen??

Heeft iemand ervaring met de electrische verwarmingstoestellen van de Franse firma Aterno? Dit zijn geen accumulatoren, maar verwarmen op dagtarief. Volgens hun brochure en hun vertegenwoordigers slagen ze erin toch zuiniger te zijn dan de klassieke accumulatoren op nachttarief.
    En vooraleer de voorstellen van gas en mazout komen...dat is in de woning geen alternatief.

Op het web vind je veel (Franse) negatieve ervaringen met de vertegenwoordigers (teveel druk zetten, zeer veel telefonische follow-up gesprekken...). Mijn ervaring met de Vlaamse vertegenwoordiger die bij ons geweest is, is totaal anders: rustige uitleg, denk er eens over na en kontakteer me dan terug....

http://www.verwarming-aterno.com/

Re: Electrische verwarming met Aterno: ervaringen??

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus1 Bekijk bericht
    Heeft iemand ervaring met de electrische verwarmingstoestellen van de Franse firma Aterno? Dit zijn geen accumulatoren, maar verwarmen op dagtarief. Volgens hun brochure en hun vertegenwoordigers slagen ze erin toch zuiniger te zijn dan de klassieke accumulatoren op nachttarief.
    En vooraleer de voorstellen van gas en mazout komen...dat is in de woning geen alternatief.
    Het kan goed zijn dat ze energiezuiniger zijn qua verbruik van kilowatuur, maar niet voor uw portemonnee hoor.
    De beste directe elektrische verwarming zijn gewone convectors, maar met electronische thermostaat. De "delta" van zo'n thermostaat is een paar tienden van een graad, waardoor de "overshoot" en "undershoot" in het temperatuurverloop zo goed als onbestaande zijn.
    Op de site vind ik veel blabla, maar weinig uitleg wat ze nu echt verkopen en dat is op zich al zeer verdacht. je moet al direct een folder bestellen, zo weten ze natuurlijk je adres.
    Last edited by nete; 4 juni 2012, 16:02.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

1KW blijft 1KW, je kan niet meer dan 1KW aan warmte halen uit een verwarmingstoestel dat 1KW verbruikt.

Als iemand een apparaat kan uitvinden dat meer energie levert dan wat je er instopt, dan zijn de energieproblemen voorgoed opgelost.

Met een warmtepomp kan je wel meer energie leveren, maar dan haal je de warmte op de ene plaats weg, en lever je die aan de andere kant weer af. Aan de kant van de condensor krijg je dan de warmte die opgenomen is door de verdamper + het elektrisch vermogen dat opgenomen is door de compressor.
      Op die manier kan je met 1KW aan elektriciteit wel zo'n 4KW aan warmte in huis krijgen, maar naarmate het buiten kouder wordt zal dat rendement afnemen.
      Uit koude lucht kan je minder warmte halen dan uit warme lucht, zo simpel is het.

Dat is dus het lucht/lucht systeem, maar er zijn ook warmtepompsystemen die warmte uit de grond halen (dan wordt er een leidingnetwerk ingegraven in je tuin), of uit water dat diep uit de grond wordt opgepompt.

Dat is dan geen klassieke elektrische verwarming, een warmtepomp is een heel stuk energievriendelijker dan een accumulatiekachel. Maar de kostprijs van de installatie is ook wel hoger.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Inderdaad, een electrische verwarming met weerstanden (om het even welke)is zowat bijna het enige verwarmingstoestel dat geeft wat het vraagt, uit één Kw electiciteit haal je één Kw warmte, laat je dus niets wijsmaken.

Als het echt op dagtarief moet, dan is zoals BB zegt een warmpepomp zeker het overwegen waard, je haalt zowat 3,7 Kw warmte uit 1 Kw aan electriciteit, tegenwoordig heb je ook steeds meer boilers met een warmtepomp, duur maar zeker het overwegen waard, en als ik het goed voorheb nog steeds subsidie voor te krijgen.

Comment

Ik kan Demeyereg en BB volmondig bijtreden.
          Ik wou in mijn reactie enkel zeggen: als je toch voor convectoren zou gaan, neem er dan tenminste met elektronische thermostaten. Die maken niet méér warmte vrij uit 1 kWh elektriciteit, maar gaan geen "nutteloze" warmte opwekken. Met een bimetaal thermostaat ga je bij een ingestelde temp. van bv. 21° misschien naar 22,5° gaan eer hij afslaat, je verliest komfort en je verbruikt nutteloze stroom. Je verliest een tweede keer comfort omdat hij misschien maar bij 19,5° terug aan zal slaan.
          Met een elektronische thermostaat is die marge hooguit een halve graad. Zo'n convector gaat een stuk zuiniger werken qua verbruik.
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Is hier iets wat ik niet snap of weet? Ik heb altijd geleerd dat rendement 1 niet kan.
            Mvg.
            Robert
            Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
              Is hier iets wat ik niet snap of weet? Ik heb altijd geleerd dat rendement 1 niet kan.
              Dat klopt 100%, maar waar staat hier dat een rendement van 1 gehaald wordt ? De uitleg van BB, over die warmtepomp is evengoed correct (en daar haal je een rendement van "4" in ideale omstandigheden (maar dus wel op een volledig andere manier).

Het rendement van elektrische verwarming is wel zeer hoog (niet de volle 100%, maar het scheelt niet veel).
              Last edited by polleke_cgc; 4 juni 2012, 17:47.
              Groeten,

Polleke

Comment

Bij elektrische verwarming heb je eigenlijk alleen verlies in de aanvoerleidingen.
                Hoe dik die leidingen ook zijn, er is altijd een spanningsverlies als er stroom door gaat.
                Maar dat verlies is zo klein dat het eigenlijk geen rol speelt. Tenzij er veel te dunne draad gebruikt is, maar dan zou de woning wel eens helemaal veel te heet kunnen worden waardoor alleen de brandweer er voor kan zorgen dat het terug wat koeler wordt...

Als ik mijn factuur bekijk, dan zie ik dat een KWh elektriciteit een heel pak duurder uitvalt dan een KWh aardgas.

Bij het deel "energie" (= zonder netwerkkosten, gratis elektriciteit en toeslagen) in de details van het factuur zie ik dat 1686 KWh 236 euro kost (btw bijgeteld, en het gaat over piek + daluren).

Bij het deel "energie" van het gasfactuur kost 6425 KWh 380 euro (ook met de btw erbij).

1 KWh elektriciteit kost dan 0,13 euro, 1KWh aardgas kost maar 0,059 euro.
                1 KWh elektriciteit is dus zo'n 2,2x duurder dan 1KWh aardgas.

Daar komen nog wel netwerkkosten en toeslagen bij waardoor de kostprijs van elektriciteit nog eens zo'n 75% duurder wordt, en die van aardgas nog zo'n 60%.
                Maar van de elektriciteitsprijs trekken ze wel zo'n 44 euro (btw in) af als "gratis elektriciteit die ze aan elk gezin moeten leveren (je mag er zeker van zijn dat ze die er wel eerst ergens hebben bijgeteld).
                De prijzen zijn van Electrabel.

Daardoor wordt het verschil tussen elektriciteit en aardgas nog wat groter, ten voordele van aardgas.
                Hier is vorige winter nog een discussie geweest over de kostprijs van gas en elektriciteit, ik had toen aangeraden om te verwarmen op aardgas in plaats van elektriciteit...

Maar als gas geen optie is, dan zou ik zeker bij een nieuwbouw of een totale renovatie eerder uitkijken naar een warmtepomp in plaats van elektrische convectoren.

Als die woning (vakantiewoning bijvoorbeeld) niet de hele tijd bewoond is, dan is het mogelijk dat elektriciteit goedkoper uitkomt omdat de installatiekosten en de onderhoudskost veel lager zijn dan die van een warmtepomp.
                Maar tijdens de winter moet die woning dan ook vorstvrij worden gehouden, dat kost ook energie.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Hier in mijn huis is alles maar dan ook alles op elektriciteit en ik heb het me nog geen minuut beklaagd !!
                  Moest ik opnieuw moeten bouwen zou ik absoluut hetzelfde doen ... zeker weten

Ik hoor altijd negatieve commentaren op elektriciteit, ik snap eerlijk gezegd niet waarom.

Meesten zeggen "het is te duur" bwah dat valt heel goed mee en ik heb trouwens ook geen onderhoudskosten en ook geen jaarlijkse keuringskosten.

grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Vermogen zegt idd iets over wat je zal betalen maar er is inderdaad iets als efficientie (ook wel rendement, niet te verwarren met elektrisch rendement die Bart goed uitlegt als verwaarloosbaar). Verwarmingsbatterijen (of koelbatterijen) zullen een hogere efficientie halen door er lucht te laten over blazen, wil je het nog efficienter dan kan je er alu lamellen over monteren ...
                    Die 1kW kan dus in verschillende gevallen een geheel andere betekenis hebben.

Denk ook even aan de fles witte wijn die je snel wil koelen. Je opent een pas ijsblokjes van 1kg. Je doet deze in een emmer en duwt de fles in de emmer. Echter, het ijs zal smelten en de wijn zal veel te traag koelen dus ... water erbij voor een efficiënte warmteoverdracht (arbeid)
                    Last edited by Sultana; 4 juni 2012, 18:50. Reden: toevoeging woordje arbeid

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      Hier in mijn huis is alles maar dan ook alles op elektriciteit en ik heb het me nog geen minuut beklaagd !!
                      Moest ik opnieuw moeten bouwen zou ik absoluut hetzelfde doen ... zeker weten

Ik hoor altijd negatieve commentaren op elektriciteit, ik snap eerlijk gezegd niet waarom.

Meesten zeggen "het is te duur" bwah dat valt heel goed mee en ik heb trouwens ook geen onderhoudskosten en ook geen jaarlijkse keuringskosten.

grts
                      Sieg
                      Hoe groot is je huis, en hoeveel betaal je per maand?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                        Hoe groot is je huis, en hoeveel betaal je per maand?
                        Gewoon huis,
                        Benedenverdieping ; living - salon / keuken / inkomhal / toilet / berging / grote garage
                        1ste verdieping ; 2 gewone slaapkamers / 1 hele grote slaapkamer / badkamer / overloop
                        Dan nog een zolder maar die wordt net als de garage niet verwarmd.

Nog even bij vermelden dat bij ons de verwarming aanstaat van begin oktober tot Juni (staat trouwens nu nog aan), tevens draai ik liever de verwarming wat hoger dan dat ik een trui moet aandoen, dus altijd met T-shirt in huis
                        Meestal tussen de 22* en de 25° in huis, lekker gezellig warm.

Ik betaal nu 175 € per maand en daar zit alles in, dus geen extra kosten meer voor mazout of gas.
                        Dit jaar heb ik zelfs nog meer dan 500€ teruggekregen

grts
                        Sieg
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Dan heb je een héél goed geïsoleerd huis.

Ik betaal hetzelfde (voor gas en electriciteit samen), maar heb gas en zonnepanelen, en ik zit zeker niet bij de duurste leverancier. We wonen wel met 6 personen, en er wordt goed gedoucht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                            Gewoon huis,
                            Benedenverdieping ; living - salon / keuken / inkomhal / toilet / berging / grote garage
                            1ste verdieping ; 2 gewone slaapkamers / 1 hele grote slaapkamer / badkamer / overloop
                            Dan nog een zolder maar die wordt net als de garage niet verwarmd.

Nog even bij vermelden dat bij ons de verwarming aanstaat van begin oktober tot Juni (staat trouwens nu nog aan), tevens draai ik liever de verwarming wat hoger dan dat ik een trui moet aandoen, dus altijd met T-shirt in huis
                            Meestal tussen de 22* en de 25° in huis, lekker gezellig warm.

Ik betaal nu 175 € per maand en daar zit alles in, dus geen extra kosten meer voor mazout of gas.
                            Dit jaar heb ik zelfs nog meer dan 500€ teruggekregen

grts
                            Sieg
                            Heeft vooral ook te maken met de isolatiewaarde en oppervlakte van je huis.
                            Mijn dochter woont pas in een supergeisoleerde nieuwbouw, overal superisolerend glas, 10 cm vloerisolatie, overal 12 cm polyurethaan spouwmuurisolatie en 18 cm dakisolatie,
                            bewoonbaar oppervlak ongeveer 188 m² dus niet echt klein, berekeningen tonen aan dat de verwarmingskost er beneden de 75€ per maand zullen liggen, verwarming met een gascondensatieketel en een ventilatiesysteem met warmterecuperatie.

Ik kan je verzekeren Sieg dat bij jou het met gas ook moet kunnen voor deze prijs.

Zelf hebben wij over twee jaar gespreid geinvesteerd in isolatiewerken voor ons 33 jaar oude huis, indeling vergelijkbaar aan wat jij hier beschrijft, waarbij eind 2010 alle ramen en deuren zijn vervangen, en eind 2011 een gascondensatieketel is gezet, met ook nog extra dakisolatie enz.
                            Het werkelijke totaalresultaat weet ik nog niet, maar een inbreng in "Mijn verbruik" toont aan, dat ik ongeveer op een totaal gasverbruik van minder dan 50€ per maand zal komen te staan, mijn voorschotten van verleden jaar bedroegen 170 € per twee maand hieronder de voorspelling ingebracht in "Mijn verbruik" (Luminus)

Uploaded with ImageShack.us

De gasprijs berekend over gans verleden jaar bedroeg 0,0681907 € per Kwh alles inbegrepen.

De electriciteitsprijs (enkel dagtarief) berekend over gans verleden jaar bedroeg 0,2392943 € per Kwh alles inbegrepen.

Dus electriciteit op enkel dagtarief is ongeveer dikke drie maal duurder per Kw dan gas per Kw, dan moet je daar voor gas wel nog iets aftrekken naar rendement toe, wat voor condensatie bijna verwaarloosbaar is.

Comment

Iemand met elektrische verwarming zal daar normaal accumulatoren op uitsluitend nachttarief voor gebruiken (dus ook voor de waterboiler bv.). Dan is de prijs stukken lager.

Ik zit op een appartement met 2 slaapkamers (ook volledig elektrisch, dus met die accumulatoren voor de verwarming). S'avonds zorg ik toch ook voor een redelijke temperatuur. Ik betaal op dit ogenblik 64 €/maand...

Maar een appartement heeft natuurlijk wel het voordeel dat de zijappartementen "meestoken".

Hier ligt de chauffage al een heel tijdje volledig af (en in de woonplaats is het vlotjes 22 °C).
                              Groeten,

Polleke

Comment

Working...
                              X