Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Schrijnwerker of kunstenaar

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Schrijnwerker of kunstenaar

Amazing Videos, Funny Clips. Updated daily.

Re: Schrijnwerker of kunstenaar

Ferme CNC machine.
    Mvg.
    Robert
    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

heel knap van die man, petje af hoor.

Comment

Zeker geen kunstenaar, dat is zelfs geen schrijnwerker...
        Gewoon iemand die met een draaibank overweg kan, zij het dan hand aangedreven...
        Scherpe beitels zijn wel nodig samen met de juiste houtsoort.
        Verleden jaar in Frankrijk heb ik dat ook gezien in zo'n oud dorp à la Bokrijk, weliswaar met een motor aangedreven draaibank. Maar de snelheid waarmee de respectieve stukken gemaakt werden was hallucinant
        D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Ik zie toch niet iedereen die met een gewone draaibank overweg kan, met zoiets deftig werken hoor. Goed overweg kunnen en zo'n fijne dingen maken is sowieso al niet makkelijk, natuurlijk eens je het gewoon bent lukt dat.. Om met rechts te draaien, met links beitel vasthouden en met je voet begeleiden.. en dan nog zo mooi en vrij snel zoiets te maken.. wel dat vind ik wel kunst hoor!
          Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
          https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

Comment

Kunst niet direct, welk kunde of vakmanschap.
            Toch respect hoor, zoiets maken met beperkte middelen.

Comment

Zelfs binnen de wereld van de vakmannen zijn er enorme verschillen, in ieder beroep.
              Ik heb een heel goede vriend die meubelmaker is, waarschijnlijk de enige in België die ook een A1 opleiding heeft heeft gevolgd.
              Heeft jarenlang materiaalkunde gegeven in het VTI van Tielt.
              Een vakman zoals ik er geen tweede ken.
              Ooit hebben ze in het VTI eens iemand uitgenodigd die kwam demonstreren hoe je ook -geloof het of niet- excentrisch kan draaien. Rob heeft thuis een van die stukken op zijn schouw staan en het is amper te geloven dat zoiets kan, hij stond er zelf voor in bewondering.
              Ik heb na mijn studies nog een boel dingen bijgedaan, van garagist tot potten draaien, en hoewel ik me als vrij handig beschouw, het allermoeilijkste en meest frustrerende wat is ook heb gedaan is glasblazen (2 jaar). Sommige dingen lijken gemakkelijk en zijn ook gemakkelijk, andere zien er moeilijk uit en zijn ook moeilijk maar het ergerlijke aan glasblazen is dat het erg makkelijk uitziet maar vreselijk moeilijk is. Waarom zeg ik dat ?
              Bij het glasblazen heb 1 jaar cursus gevolgd bij een ervaren glasblazer van de UG en 1 jaar bij een meester kwarts(!)glasblazer die zelfstandig werkte maar ook buiten het laboglas ging. Beiden leverden dezelfde kwaliteit laboglaswerk af maar de ene dubbel zo snel als de andere (die per uur werkte). 2 échte vakmannen maar de creativiteit bij de 1e was nul en bij de tweede lag dat totaal anders, hoewel ze allebei dezelfde perfecte symmetrische bollen maakten.
              Voor wie van Brugge is : ik ga een beetje reclame maken : zoek eens op glasblazerij Vitt in het Genthof, doe Werner van mij eens de groeten en laat je eens onder de indruk brengen.
              Als liefhebber van koude landen (zie : het weer weer) heb ik zowat alle glasblazerijen van Zweden bezocht, veel van die grote namen glasdesigners staan naast een vakman en zeggen wat er moet gebeuren. Veel van de glasblazers maken serieartikelen, niet zeer indrukwekkend tot ik een ingeweken Urugayaan aan het werk zag, die deed op zijn eentje dingen waar bij alle anderen twee mensen voor nodig waren. Mijn ogen rolden uit mijn hoofd, de verschillende ontwerpen liet allemaal komen zoals ze kwamen.
              Zweden is bekend voor zijn glasindustrie en zijn keramiek en telt toch zeer veel vakmannen in zijn rangen maar als je ze mij laat beoordelen op kunstenaar zijn dan staat bij glas Carlos Pebaqué als numero uno, bij keramiek Claes Thell.
              Hetzelfde bij juwelenontwerpers, hoeveel juwelenontwerpen belanden jaren later niet bij oud goud om te worden hersmolten, iemand die een ontwerp van Björn Weckström van Lapponia laat hersmelten, die is pas goed gek.
              Waarom zeg ik dat allemaal ?
              Omdat ik anders de tuin moet spitten, en dat zie ik momenteel niet zitten op dit moment van de dag bij zo'n temperaturen.
              Het is hierbinnen een lekkere 21,5 °C in de schaduw van het bos, buiten is de hel.

Comment

vind het knap wat ie doet hoor.
                maar eerder een kunstemaker dan een kunstenaar.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Working...
                X