Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wiskunde oefening

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Wiskunde oefening

    Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht

    En ik wil me niet uitspreken over een ander zijn vak want er zijn ongetwijfeld al vele boeken over volgeschreven maar ik zou toch wel eens onafhankelijke statistieken zien die aantonen dat er significant verband is tussen de slaagkansen in anatomie en het feit dat je al dan niet latijn gevolgd hebt. Wat bedoel ik met onafhankelijk ? In vele ASO scholen wordt het feit dat je slim bent aangegrepen om je naar een Latijnse richting te sturen, er is dus al een voorselectie gebeurd. Zo kan je alles bewijzen.

    Ik beweer ook niet dat de slaagkansen groter zijn als je latijnse gedaan hebt.
    Ik stel enkel dat het je helpt de benamingen te begrijpen.
    Zie maar het veelvuldig gebruik van de genitief, een enkele maal een superlatief, het begrijpen op zich van de woorden...
    Het is toch veel eenvoudiger iets te studeren als je begrijpt wat er staat, tegenover het blote uit het hoofd leren.
    Verder is het ook zo dat de overgrote meerderheid in de richting geneeskunde, bestaat uit studenten met één of andere Latijnse achtergrond.

    Of topic: beetje late reactie, maar ben wat gaan toeren in Luxemburg...
    D90 - D70 - F80 + glas

    Comment


    • #62
      Re: Wiskunde oefening

      Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
      Ik beweer ook niet dat de slaagkansen groter zijn als je latijnse gedaan hebt.
      Ik stel enkel dat het je helpt de benamingen te begrijpen.
      Zie maar het veelvuldig gebruik van de genitief, een enkele maal een superlatief, het begrijpen op zich van de woorden...
      Het is toch veel eenvoudiger iets te studeren als je begrijpt wat er staat, tegenover het blote uit het hoofd leren.
      Verder is het ook zo dat de overgrote meerderheid in de richting geneeskunde, bestaat uit studenten met één of andere Latijnse achtergrond.

      Of topic: beetje late reactie, maar ben wat gaan toeren in Luxemburg...
      Ik beweer ook niet dat je dit beweert
      Zoals ik al schreef : In vele ASO scholen wordt het feit dat je slim bent aangegrepen om je naar een Latijnse richting te sturen.
      En bepaalde elitescholen zijn daar nogal tamelijk bot in (ik geef les in één van die scholen dus ik weet waarover ik praat).

      Van die kant uit bekeken is je vaststelling over het aantal studenten geneeskunde dat uit een Latijnse komt volstrekt normaal.
      Maar vooraleer je ten volle kan "profiteren" van het feit dat je Latijnse hebt gevolgd (een richting geneeskunde omvat toch meer dan anatomie dacht ik). Je moet eerst de eerste jaren doorworstelen en daarvoor heb je meer aan een basiskennis chemie en fysica dan aan Latijn.
      Of zelfs Engels omdat bepaalde handboeken in deze taal zijn.

      Het is niet dat je automatisch iets beter begrijpt omdat je verwantschap hebt met de taal
      Tenzij op zeer gevorderd niveau en dan nog. Mijn dochter is Germaniste Engels-Zweeds en native speaker Engels. Wat denk je dat ze daar aan heeft als je haar de "lectures of physics" in handen steekt ?
      Vraag eens aan een willekeurig iemand die drie uur Duits heeft gekregen wat Kurbelwelle betekent, of waar ze gebruik maken van Diagonalkolbenmechanismus.

      Ik hou me liever op de vlakte als ik vrienden op bezoek heb want er zitten daar nogal een aantal "doktoren" bij van beide strekkingen.

      Mijn eigen vragen zijn : waarom Latijn ? Omdat het moeilijk is ? Geef dan Hongaars of Fins, DAT is moeilijk. Of Chinees why not ? Misschien heb je daar de komende jaren nog iets aan.
      Stel je voor dat je al die uren Latijn zou spenderen aan Spaans, je zou verdorie op het eind van het middelbaar een aardig mondje Spaans spreken.
      Het leren van Latijn in het middelbaar om anatomie beter te begrijpen in geneeskunde is een typisch voorbeeld van de verminderende meeropbrengsten. Ik wil me nu niet uitspreken over de studiediscipline of het "meezuigeffect", daarvoor moet je bij Smetje zijn, die gaat het VSO heruitvinden, wil alle richtingen weer bijeen steken.
      Van een ding ben ik zeker : zo werkt het niet

      Comment


      • #63
        Re: Wiskunde oefening

        Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
        Het is toch veel eenvoudiger iets te studeren als je begrijpt wat er staat, tegenover het blote uit het hoofd leren.
        Verder is het ook zo dat de overgrote meerderheid in de richting geneeskunde, bestaat uit studenten met één of andere Latijnse achtergrond.
        Ik begrijp je punt, maar eigenlijk is het meestal niet zwart of wit en zal ook vast iedereen er anders mee omgaan.
        Voor de anatomische termen heb je eigenlijk niet de hele bagage latijn nodig. Veel termen komen ook steeds terug (voor, achter, links, rechts, en meestal daarbij nog een combinatie van woorden, waarbij er ook nog veel woorden terugkomen). Het kan wel helpen dat je die achtergrond hebt gehad, maar het valt in de overgrote kennis die geneeskundestudenten moeten verwerven nogal mee. Ik denk dat het voordeel van een latijnse studie op een ander vlak liggen.

        Ik heb het taalvoordeel van latijn altijd nogal verwaarloosbaar gevonden (waarmee ik bedoel dat je met Frans, Duits en Engels ook al een mooie bagage hebt waar je verder mee kan), maar het logisch denken of het deductief denken dat je met latijn krijgt is niet te onderschatten.
        In de laatste jaren krijg je in principe latijnse teksten die van een hoog sudoku-niveau zijn (je mag de manier van denken gerust met sudoku vergelijken). Voor die teksten heb je natuurlijk een serieuze basis nodig van de taal, maar voor het effectieve vertalen, werken je hersenen toch eerder op een manier die ik vergelijkbaar vind bij het oplossen van wiskundige of wetenschappelijke problemen.

        En in dat laatste zit net het mooie van latijn (volgens mij), ik raad dan ook meestal aan om niet aan latijn te beginnen als je eigenlijk toch niet van plan bent om de volle zes jaar uit te doen. 3 of 4 jaren zitten drammen op naamvallen en uitgangen van bijna elk woord van elke tekst...dat het een mantra werd (wat is de stam, wat is de uitgang, wat is de naamval...tot geleidelijk aan welke zijn de mogelijke stammen, welke zijn dan de mogelijke naamvallen, wat klopt in de zin en de context en onthoud het alternatief...) enfin, al dat gedram brengt pas op als je in die laatste jaren die moeilijke teksten mag doen en de voldoening is groot als je na uuuuren op een half blaadje "puzzelen", en mentaal doodmoe te zijn dat blaadje mag afgeven...gymnastiek voor de hersenen, een braintrainer is er niks tegen.
        En daar zullen oa geneeskundestudenten het grote voordeel uit.

        Maar het is niet noodzakelijk, ik denk dat 15 jaar geleden nog niet eens de helft van de geneeskundestudenten afgestudeerd waren in de latijnse. Nu zal dat misschien nog minder zijn.
        Anderzijds, ik denk dat in mijn afstudeerjaar hooguit 10% van de latijnse een taalrichting ging doen, al de rest ging een wiskundige of wetenschappelijke richting doen.

        Comment


        • #64
          Re: Wiskunde oefening

          Oorspronkelijk geplaatst door Tink Bekijk bericht
          Ik begrijp je punt, maar eigenlijk is het meestal niet zwart of wit en zal ook vast iedereen er anders mee omgaan.
          Voor de anatomische termen heb je eigenlijk niet de hele bagage latijn nodig. Veel termen komen ook steeds terug (voor, achter, links, rechts, en meestal daarbij nog een combinatie van woorden, waarbij er ook nog veel woorden terugkomen). Het kan wel helpen dat je die achtergrond hebt gehad, maar het valt in de overgrote kennis die geneeskundestudenten moeten verwerven nogal mee. Ik denk dat het voordeel van een latijnse studie op een ander vlak liggen.

          Ik heb het taalvoordeel van latijn altijd nogal verwaarloosbaar gevonden (waarmee ik bedoel dat je met Frans, Duits en Engels ook al een mooie bagage hebt waar je verder mee kan), maar het logisch denken of het deductief denken dat je met latijn krijgt is niet te onderschatten.
          In de laatste jaren krijg je in principe latijnse teksten die van een hoog sudoku-niveau zijn (je mag de manier van denken gerust met sudoku vergelijken). Voor die teksten heb je natuurlijk een serieuze basis nodig van de taal, maar voor het effectieve vertalen, werken je hersenen toch eerder op een manier die ik vergelijkbaar vind bij het oplossen van wiskundige of wetenschappelijke problemen.

          En in dat laatste zit net het mooie van latijn (volgens mij), ik raad dan ook meestal aan om niet aan latijn te beginnen als je eigenlijk toch niet van plan bent om de volle zes jaar uit te doen. 3 of 4 jaren zitten drammen op naamvallen en uitgangen van bijna elk woord van elke tekst...dat het een mantra werd (wat is de stam, wat is de uitgang, wat is de naamval...tot geleidelijk aan welke zijn de mogelijke stammen, welke zijn dan de mogelijke naamvallen, wat klopt in de zin en de context en onthoud het alternatief...) enfin, al dat gedram brengt pas op als je in die laatste jaren die moeilijke teksten mag doen en de voldoening is groot als je na uuuuren op een half blaadje "puzzelen", en mentaal doodmoe te zijn dat blaadje mag afgeven...gymnastiek voor de hersenen, een braintrainer is er niks tegen.
          En daar zullen oa geneeskundestudenten het grote voordeel uit.

          Maar het is niet noodzakelijk, ik denk dat 15 jaar geleden nog niet eens de helft van de geneeskundestudenten afgestudeerd waren in de latijnse. Nu zal dat misschien nog minder zijn.
          Anderzijds, ik denk dat in mijn afstudeerjaar hooguit 10% van de latijnse een taalrichting ging doen, al de rest ging een wiskundige of wetenschappelijke richting doen.
          Ik heb die laatste twee jaren niet gedaan en dus geen plezier gehad aan de sudoku teksten. Puzzelen met 'De bello Gallico' vond ik al moeilijk genoeg eigenlijk. Jullie hebben allemaal wel een beetje gelijk.
          Om ten volle te kunnen genieten van die jaren Latijn, zou je eigenlijk ook Grieks erbij moeten nemen. Met die combinatie van beiden kan je de betekenis van veel woorden afleiden en ook wat makkelijker leren.
          Die talen vervallen in het niets tov het voordeel dat je met wiskunde kan behalen om aan die studie te beginnen. Dan kan je beter wat Duits leren om te leren spelen met naamvallen. Fins en dergelijke vind ik al iets minder nuttig. Dan kan je inderdaad beter Chinees leren.

          Comment


          • #65
            Re: Wiskunde oefening

            Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
            Ik heb die laatste twee jaren niet gedaan en dus geen plezier gehad aan de sudoku teksten. Puzzelen met 'De bello Gallico' vond ik al moeilijk genoeg eigenlijk. Jullie hebben allemaal wel een beetje gelijk.
            Om ten volle te kunnen genieten van die jaren Latijn, zou je eigenlijk ook Grieks erbij moeten nemen. Met die combinatie van beiden kan je de betekenis van veel woorden afleiden en ook wat makkelijker leren.
            Die talen vervallen in het niets tov het voordeel dat je met wiskunde kan behalen om aan die studie te beginnen. Dan kan je beter wat Duits leren om te leren spelen met naamvallen. Fins en dergelijke vind ik al iets minder nuttig. Dan kan je inderdaad beter Chinees leren.
            Ik betwijfel ook het nut van het leren van Fins maar als het gaat over taalanalytisch denken heb je aan Fins of Hongaars een goeie. Ik ken geen woord Hongaars en max 20 woorden Fins maar ik had ooit een kotgenoot uit Hongarije (in 57 uit Hongarije gevlucht en perfect tweetalig omdat ze thuis altijd Hongaars zijn blijven praten). Hij heeft altijd beweerd dat Hongaars een mathematische structuur heeft (wat hij daarmee ook mag bedoelen) en dus zeer logisch is. Hij heeft ook altijd beweerd dat Nederlands zo'n magere taal is, dat Hongaars veel meer finesse bevat. Over Latijn kan ik me niet uitspreken, ik heb geen Latijn gevolgd. En hij ook niet. Spijtig, anders hadden we iemand die kon vergelijken.
            Mijn dochter heeft een jaar Fins gekozen als keuzevak en studeert nu Japans, ik zal haar eens vragen wat taaltechnisch het moeilijkste is . Wacht, het is nog waar ook, ze heeft 6 jaar Latijn gevolgd ook.

            Comment


            • #66
              Re: Wiskunde oefening

              Ik ken een paar woorden Ests, 14 naamvallen. Latijn heeft 6 naamvallen en Duits ... 4 dacht ik.

              Comment


              • #67
                Re: Wiskunde oefening

                Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                Ik ken een paar woorden Ests, 14 naamvallen. Latijn heeft 6 naamvallen en Duits ... 4 dacht ik.
                Nog zo'n vreselijke taal is IJslands, alleen al de uitspraak.
                Ik heb een aantal vrienden in IJsland en mijn vrouw is logopediste, ze heeft er ferm haar pluk aan om na te gaan hoe ze bepaalde klanken produceren.
                Wij kennen één en gebruiken dit onveranderd, de Duitsers hebben het al over einer, eines, einem... maar vanaf zwei houden ze het voor bekeken. De IJslanders gaan daar vrolijk mee door. Bovendien doen ze erg hun best om leenwoorden tegen te houden, zo nodig bedenken ze een nieuwe naam. Harddisk, webcam, computer.... met uitzondering van de Fransen gebruikt zowat iedereen dat denk ik. Niet zo in IJsland.
                En in heel Finland is er nu eens geen enkel woord dat trekt op iets wat we kennen, boven, op, onder ea plakken ze gewoon achteraan het woord. Woorden van 1 meter lang zijn geen uitzonderingen. Op de tafel wordt dan zoiets als tafelop, pas op, als ze dan beginnen over de kleine ronde houten tafel waar ze van weggaan

                Dochter is juist thuis, ik heb haar gevraagd om te klasseren via moeilijkheidsgraad : Japans is moeilijkst, dan Fins en Latijn als makkelijkste.
                In Japan -hoor ik pas- hebben ze om te beginnen al 3 alfabetten Goe bezig zeg ik.
                Probleem met het Fins is dat het op geen enkele andere westerse taal lijkt, het enige voordeel is dat je het uitspreekt zoals je het schrijft, iedereen kan een Finse krant voorlezen aan een Fin, hij zal perfect volgen. Zweeds vind ze makkelijkst (heeft ook Engels/Zweeds gedaan)
                De Zweden vervoegen geen werkwoorden maar de pesterij is daar dat in een bepaalde context dezelfde woorden een compleet andere betekenis krijgen.

                Het is zo overal iets

                Comment


                • #68
                  Re: Wiskunde oefening

                  Het leven is een pijp kaneel, je zuigt eraan en krijgt teveel.

                  Comment


                  • #69
                    Re: Wiskunde oefening

                    Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                    Ik ken een paar woorden Ests, 14 naamvallen. Latijn heeft 6 naamvallen en Duits ... 4 dacht ik.
                    Tsjechisch heeft ook 14 naamvallen. Gebruikt geen persoonlijk voornaamwoord, uitgezonderd als ze het willen benadrukken. Voor dezelfde betekenis hebben ze 2 verschillende werkwoorden, maar het gebruik hangt van de tijd af waarin je het gebruikt. Geen lidwoorden. De zevende naamval, de instrumentalis is ook een specialleke. Wordt gebruikt bij "met" maar er is een verschil tussen "met" of "met behulp van. Vb. Sigaret met filter wordt "cigareta se filtrem" en ik schrijf met een pen wordt "pis(j)u perem". De j bij de s is fonetisch daar ik niet weet waar ik het haakje moet zoeken op mijn comp.
                    Het enige wat gemakkelijk is, is dat de nadruk altijd op de eerste lettergreep ligt. Ook dat als je het alfabet, het "abecede" kent, ik bedoel elke letter kan uitspreken zoals zij het doen, dan is Tsjechisch relatief gemakkelijk. En woorden met veel medeklinkers zijn echt niet zo moeilijk.
                    Het gebruik van Tsjechisch ligt ondertussen toch al wat jaren achter mij en verdwijnt langzaam aan. Voordeel, ik heb het niet meer nodig.
                    Mvg.
                    Robert
                    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                    Comment


                    • #70
                      Re: Wiskunde oefening

                      Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                      Tsjechisch heeft ook 14 naamvallen. Gebruikt geen persoonlijk voornaamwoord, uitgezonderd als ze het willen benadrukken. Voor dezelfde betekenis hebben ze 2 verschillende werkwoorden, maar het gebruik hangt van de tijd af waarin je het gebruikt. Geen lidwoorden. De zevende naamval, de instrumentalis is ook een specialleke. Wordt gebruikt bij "met" maar er is een verschil tussen "met" of "met behulp van. Vb. Sigaret met filter wordt "cigareta se filtrem" en ik schrijf met een pen wordt "pis(j)u perem". De j bij de s is fonetisch daar ik niet weet waar ik het haakje moet zoeken op mijn comp.
                      Het enige wat gemakkelijk is, is dat de nadruk altijd op de eerste lettergreep ligt. Ook dat als je het alfabet, het "abecede" kent, ik bedoel elke letter kan uitspreken zoals zij het doen, dan is Tsjechisch relatief gemakkelijk. En woorden met veel medeklinkers zijn echt niet zo moeilijk.
                      Het gebruik van Tsjechisch ligt ondertussen toch al wat jaren achter mij en verdwijnt langzaam aan. Voordeel, ik heb het niet meer nodig.
                      Tsjechisch, nog zoiets makkelijks
                      Ik heb me ooit eens laten informeren over de taal van de Sami en dat is helemaal te gek.
                      Die hebben voor bepaalde begrippen geen woord, oorlog vb.
                      Volgens hetgeen ik ervan heb begrepen werken bepaalde stammen met lettercombinaties per twee. En wat iedereen zegt, dat de Inuit géén 28 synoniemen hebben voor sneeuw klopt ook niet, in het Arcticum van Rovaniemi staan ze allemaal, samen met de vele synoniemen voor rendier. Ik ga nu niet zeggen dat er precies 28 zijn en de Inuit zijn geen Sami maar het zijn er wel véél.
                      Zelf vind ik nu precies opeens dat het wel meevalt met onze dt-regels

                      We zijn wel ver van de wiskunde afgedwaald

                      Comment

                      Working...
                      X