Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
Het is perfect te verklaren (je krijgt een moment rond de JOJO door de actiekracht, maar ook door de reactiekracht die op een grotere hefboom werkt).
Geloof je me nog niet, ga dan een bobijntje garen zoeken en probeer.
Draadje eerst 10-15cm afrollen want het bobijntje komt echt naar je toe aan ca 2 keer de snelheid waarmee je beweegt.
Wel langzaam trekken, anders krijg je slip.
Draadje eerst 10-15cm afrollen want het bobijntje komt echt naar je toe aan ca 2 keer de snelheid waarmee je beweegt.
Ik heb nog nooit van het woord bobijntje gehoord maar ik neem aan dat 't hetzelfde is als wat wij klosje noemen.
Als dat zo is dan lijkt het mij dat de verhouding klossnelheid / treksnelheid afhankelijk is van hoe 'vol' dat klosje nog is, m.a.w. evenredig met de verhouding tussen grote en kleine cirkel op je plaatje hierboven en niet standaard 'ca. 2 keer'.
Ik heb nog nooit van het woord bobijntje gehoord maar ik neem aan dat 't hetzelfde is als wat wij klosje noemen.
Als dat zo is dan lijkt het mij dat de verhouding klossnelheid / treksnelheid afhankelijk is van hoe 'vol' dat klosje nog is, m.a.w. evenredig met de verhouding tussen grote en kleine cirkel op je plaatje hierboven en niet standaard 'ca. 2 keer'.
Uiteraard is die verhouding belangrijk. Daarom de ca: circa of ongeveer.
Wiskunde, we kunnen niet zonder, geloof me maar.
Mensen die zich met puur theorema bezig houden en axioma's opstellen zijn wiskundigen. Ze houden zich bezig met het pure theoretisch van bv onze getallen ... Bv het symbool nul of 0.
De toegepaste wiskunde of de theoretische kennis zoals hierboven aangeduid, kent zijn naam in de fysica. Daar probeert men de theoretische kennis vorm te geven in onze nabije omgeving.
De toegepaste fysica zijn dan onze dagelijkse gebruiksvoorwerpen.
Misschien een klein voorbeeld ?
De getallenleer en zijn axioma's ....
Enkele kneuten pasten dit toe op licht en op transparante objecten. Lees licht en de brekingsindex op glas.
Nikon en Canon hebben deze fysica dan vorm gegoten in lenzen. De CMOS of CCD komt dan opnieuw uit de fysica die op haar beurt dan weer putte uit de theoretische wiskunde.
De lichtmeting gebeurt volgens bepaalde fysische eigenschappen en formules die hun weerga vonden in de wiskunde.
Denk eens aan die rare reeks van de diafragmagetallen. Neen, niet een gok maar wel degelijk gefundeerd. http://www.belgiumdigital.com/infocu...fragmagetallen
Moeten wij als leek die wiskundige opbouw kennen ? Neen, maar we moeten er wel de betekenis van begrijpen en kennen eer we ze kunnen toepassen.
Als ik de achtergrond en de opbouw van kennen is dat voor mij heel leuk.
Denk maar aan de software die je foto's kan bewerken ... 0 en 1, de binaire getallen en daarmee werkt en onze digitale camera en de software, en wordt je electronische klok gestuurd en zit je hier voor een scherm te lezen en te typen.
Dankzij pietje van 't gras kunnen wij zonder een gradenboog toch een rechte hoek maken met behulp van twee getallen. en zo kunnen we door gaan.
ALs we een vliegtuig rond de wereld laten vliegen op 10000 hoogte en we verplichten het 1 m hoger te vliegen, hoeveel brandstof hebben we meer nodig en hoeveel afstand hebben we meer afgelegd.
Sterker nog, het enige vak dat belangrijk is op school indien je verder wil gaan studeren.
Een paar talen zijn ook nog nuttig voor het verdere leven. Met de rest van de vakken volstaat het om met de hakken over sloot te komen.
Ik heb hier wel niet gezegd dat de andere vakken niet even belangrijk of voor bepaalde mensen wel meer belangrijk zijn. Ik schreef en zeg gewoon dat het vak wiskunde niet zomaar een prulleding is dat als bladvulling dient. TS stelde de vraag waarvoor wiskunde enig nut zou kunnen hebben. Ik heb en nu nog steeds rot geamuseerd met wiskunde en heb steeds met volle bewondering gekeken naar die taalmaniakken die op korte tijd een taal machtig zijn ... Zelf moett ik steeds weer opletten voor die domme spelfouten en skrijffouten en had ik een hekel aan talen. Maar uiteindelijk ben ik wel blij dat ik die vakken ook heb gehad.
Zonder de handleiding (taal) kan ik bepaalde dingen en vooral de nieuwe vaak niet gebruiken en/of begrijpen. RTFM-syndroom is alom bekend. Mijn Nikon-bakske had en heeft veel geheimen die ik via die handleiding begrijp, vind. Leve de talenknobbels die dat zo kunnen weergeven dat het begrijpbaar is. Die mannen kunnen en mogen zich ook gelukkig achten dat er naast voor hun meest belangrijkste vak (talen) er enkele nerds rondliepen die het liever bij de fysisca en de wiskunde zochten anders hadden ze misschien die handleiding niet moeten schrijven.
De chirurg heeft het altijd bij de biologie en chemie gezworen, maar waar saat hij als enkel zijn vak het meest belangrijke zou zijn als hij een kijk-operatie moet uitvoeren en hij die ingewikkelde camera ter beschikking krijgt waar hij helemaal geen kaas heeft van gegeten en hij ook geen handleiding zou van hebben
Misschien is de taal wel de meest belangrijkste ? Want hoe kunnen we anders onze opgedane kennis doorgeven ? Maar nu komt de vraag. Wat is taal ? Nu dat is voer voor eventueel een nieuw topic en waarom eigenlijk ook niet.
Ik heb hier wel niet gezegd dat de andere vakken niet even belangrijk of voor bepaalde mensen wel meer belangrijk zijn. Ik schreef en zeg gewoon dat het vak wiskunde niet zomaar een prulleding is dat als bladvulling dient. TS stelde de vraag waarvoor wiskunde enig nut zou kunnen hebben. Ik heb en nu nog steeds rot geamuseerd met wiskunde en heb steeds met volle bewondering gekeken naar die taalmaniakken die op korte tijd een taal machtig zijn ... Zelf moett ik steeds weer opletten voor die domme spelfouten en skrijffouten en had ik een hekel aan talen. Maar uiteindelijk ben ik wel blij dat ik die vakken ook heb gehad.
Zonder de handleiding (taal) kan ik bepaalde dingen en vooral de nieuwe vaak niet gebruiken en/of begrijpen. RTFM-syndroom is alom bekend. Mijn Nikon-bakske had en heeft veel geheimen die ik via die handleiding begrijp, vind. Leve de talenknobbels die dat zo kunnen weergeven dat het begrijpbaar is. Die mannen kunnen en mogen zich ook gelukkig achten dat er naast voor hun meest belangrijkste vak (talen) er enkele nerds rondliepen die het liever bij de fysisca en de wiskunde zochten anders hadden ze misschien die handleiding niet moeten schrijven.
De chirurg heeft het altijd bij de biologie en chemie gezworen, maar waar saat hij als enkel zijn vak het meest belangrijke zou zijn als hij een kijk-operatie moet uitvoeren en hij die ingewikkelde camera ter beschikking krijgt waar hij helemaal geen kaas heeft van gegeten en hij ook geen handleiding zou van hebben
Misschien is de taal wel de meest belangrijkste ? Want hoe kunnen we anders onze opgedane kennis doorgeven ? Maar nu komt de vraag. Wat is taal ? Nu dat is voer voor eventueel een nieuw topic en waarom eigenlijk ook niet.
Mijn punt was dat die chirurg nooit voorbij het ingangsexamen zou komen indien hij geen stevige basis wiskunde had gekregen op de middelbare school. De meeste universitaire studies zijn gewoon geen optie en in bijna alle richtingen is statistiek een buisvak in het eerste jaar.
Frans en Engels helpen je enorm op de arbeidsmarkt. De rest van de vakken zijn blokvakken, die je weliswaar een brede algemene kennis verschaffen, maar wat je ook onder de knie kan krijgen tijdens de hogere studies.
Taal, wiskunde, wetenschappen, geschiedenis... Al de kennis die je op school meekrijgt (tegen wil en dank...) is een deel van de puzzel die we mens noemen.
Ik kom even terug op het argument "taal heb je nodig om de handleiding te kunnen lezen, en je camera te begrijpen" enerzijds, en de andere stelling "wiskunde is de basis van alles (of zoiets)". Eigenlijk gaat het om een combinatie van verschillende dingen die je leert, want (extreem gesteld) al ben je een kei in wiskunde (wetenschap, techniek...), als je helemaal geen talen kent, heb je aan die handleiding geen barst. Omgekeerd, als je een talenknobbel hebt, maar het verschil niet kent tussen een +-teken en een (noem maar wat) een bunsenbrander, dan sta je ook niet verder. De basiskennis, waarmee je vandaag je camera leert bedienen, heb je op school geleerd.
Ik was een prutser in wiskunde. Maar op alle tests om denkvermogen te testen die ik al deed scoor ik enorm hoog.
Toen ik deze tegenstrijdigheid voorlegde aan een zeer gekende emeritus-hoogleraar verklaarde die;
"Dan moet je een creatief ingesteld individu zijn, waarbij de linker hersenhelft overheerst. Wiskunde is eerder een meer autistische, meer gecontroleerde manier om denkvermogen te testen, goed voor mensen met een dominante rechter hersenhelft".
Wiskunde is dus niet de heilige graal om iemands intelligentie goed in te schatten. Maar bij gebrek aan beter is het wel de overheersende techniek in het onderwijs.
Wiskunde is dus niet de heilige graal om iemands intelligentie goed in te schatten. Maar bij gebrek aan beter is het wel de overheersende techniek in het onderwijs.
J.
Helemaal juist, wiskunde is, samen met de exacte wetenschappen, de graadmeter, omdat je objectief kunt oordelen, 't is juist of verkeerd. Bij taal (behalve grammatica en woordenschat) is er veel ruimte voor interpretatie. Woordkeuze is elastisch, en afhankelijk van hoe je iets aanvoelt (en van de grootte van je woordenschat)
Comment